Pendleren Skrevet September 22, 2010 Rapporter Skrevet September 22, 2010 En god ven har arvet 2mill efter skat og han aner ikke hvor han skal "gemme" dem. Han siger at banker erstatter kun op til 250.000, hvis der skulle være røveri etc. Korrekt? Han bor i Sverige. Nogen forslag til hvor man kunne smide disse, så det giver bedst afkast?
Pede Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Indsætningsgarantien i SE er på 500.000 SEK (ca. 400.000 DKK) - krakker banken er man garanteret dette beløb. Tvivler stærkt på nogen skulle miste penge ved bankrøveri og lign :-) Spred pengene ud på konti i flere banker kunne være en mulighed.
Lollikken Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Altså det bedste afkast får han som udgangspunkt jo ved at betale sin gæld ud Hvis han ikke har nogen gæld kan han forhandle med bankerne om at låne dem hans penge, men hvis banken krakker er det ikke sikkert at han får dem igen (dog antageligt lige så usandsynligt som et røveri) ... Jeg ved ikke om man stadig kan købe statsobligationer? Alternativt så købe noget ejendom, det holder værdien ganske godt nu hvor boblen er bristet :)
Lollikken Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Tvivler stærkt på nogen skulle miste penge ved bankrøveri og lign :-) Ja ville også mene at de var dækket af bankens garanti, men jeg har nu aldrig været i det problem at jeg skulle bekymre mig om at have over 250.000 'for meget' :D Dog er der vist ingen dækning hvis man lader dem ligge i en bankboks :D
Menace Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 Spred dem ud over flere banker Betal gæld ud Invester så meget som man kan tåle at tabe Personligt ville jeg tage en snak med min personlige bankrådgiver som sikkert ville sige at jeg skulle investere Vi havde f.eks 100K stående på en bankbog og blev kaldt til samtale hvor der blev præsenteret forskellige løsninger på det "problem"
bananas Besvaret September 22, 2010 Rapporter Besvaret September 22, 2010 En god ven har arvet 2mill efter skat og han aner ikke hvor han skal "gemme" dem. Han siger at banker erstatter kun op til 250.000' date=' hvis der skulle være røveri etc. Korrekt? Han bor i Sverige. Nogen forslag til hvor man kunne smide disse, så det giver bedst afkast?[/quote'] Jeg formoder at er 2 millioner Svenske kroner og ikke danske kroner - eller thai bath for den sags skyld. Det kan ikke lade sig gøre at få røvet sine penge i en bank - det er tal som står på en konto - ikke fysiske sedler. Eneste undtagelse er hvis man har været så dum at leje en bankboks og lægge kontanter i den. Det er vist kun sorte penge der bliver "placeret" på den måde. Men banken kan jo gå konkurs i ekstreme tilfælde. I så fald dækker den svenske indsætningsgaranti beløb for op til 500.000 svenske kroner eller 50.000 Euro (hvad der er højest af de 2 beløb). Så han kan starte med at sprede sine penge ud på 4 banker af 500.000 kr. hver, på ubundne konti, hvis han vil være helt sikker. Hvilke der giver bedst rente kan man finde frem til her: http://www.compricer.se/sparande/ Så kan han senere finde ud af hvad han vil investere i eller bruge pengene til. Skulle han have kreditkortgæld, toplån i huset eller andre lån med høj rente, så start med at betale dem ud. Med hensyn til bottenlån i huset er det ikke nødvendigvis optimalt at betale den gæld tilbage lige nu. I øjeblikket kan man i mange tilfælde få højere indlånssrente i nogen af de små internetbanker end man har i udlånsrente på et bottenlån (3 mån) hos en af de store banker. Med hensyn til investering i andre ting, så skaf en rigtig rådgiver, der har tid til at se på hans totale økonomiske situation.
Pendleren Besvaret September 22, 2010 Forfatter Rapporter Besvaret September 22, 2010 Tak for de fine meldinger :) Elsker det site her :) tak venner!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu