Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Sådan det var knagme også på tide. Jeg regner selv med at flytte til malmø eller omegn i foråret. Generelt er boligfinansiering med et eller flere banklån en dyr affære, selv set med svenske renter. Her vil realkredit finansiering være en fordel, så vidt jeg kan læse og vurdere.

Besvaret

De har helt sikkert IKKE nogen realkredit-lignende lån klar allerede til foråret. Den slags tager meget længere tid, og der er langt fra bare at se på hvordan noget fungere i et andet land til at begynde at indføre det selv.

Besvaret

Hvor er det lige du ser at den svenske model er dyrere end den danske. Jeg havde rørlig rente i 3½ år og betalte på intet tidspunkt lige så meget i rente som et dansk F1 lån, jeg betalte heller ikke noget der bare lignede det danske niveau i stiftelsesomkostning og samtidig kunne jeg flytte mit lån med dags varsel da jeg opdagede en bank med bedre vilkår. Det eneste jeg ikke har i den svenske model, er muligheden for at mindske restgælden, imod at betale højere rente, ved omkonvertering. Men i den periode jeg ejede et hus var det aligevel på intet tidspunkt en mulighed, så i mit tilfælde havde det bare været store mængder penge lige ud af vinduet.

Besvaret
Hvor er det lige du ser at den svenske model er dyrere end den danske. Jeg havde rørlig rente i 3½ år og betalte på intet tidspunkt lige så meget i rente som et dansk F1 lån' date=' jeg betalte heller ikke noget der bare lignede det danske niveau i stiftelsesomkostning og samtidig kunne jeg flytte mit lån med dags varsel da jeg opdagede en bank med bedre vilkår.[/quote'] Lige i øjeblikket er det da sådan. Svensk styrrente på 0,75% og rørlig ligger på omkring 2,4-2,5. Dansk styrrente ligger på 1,05% og jeg har lige fået mit F1 lån refinanseret til 1,81% inkl bidrag.
Besvaret

Jeg medgiver gerne at i dagens marked er 1,81% en god handel, men husk lige at det er de færreste svenskere med orden i økonomien som betaler listepriserne http://comboloan.se/rantor/rates_compare.asp?Menu=Bolan Og uanset om renten i DK lige p.t. er lavere, så kan jeg bare sige at jeg forholdsmæssigt var særdeles godt tilfreds med renteforskellen mellem landene, i al den tid jeg skyldte penge væk i Sverige.

Besvaret

Ikke helt forstået. Jeg går ud fra at du enten stadig har dansk lejlighed eller sommerhus etc. og derfor har et dansk F1... kan de priser forhandles? Jeg troede at det eneste der var at komme efter her var at vælge selskabet med de bedste bidragssatser!

Besvaret

Nå ja der var jeg ikke helt klar Har både F1 lån i dk til dansk ejendom og svensk lån til svensk lejlighed. Jeg kan bedst lide den danske model. Der er man aldrig i tvivl om hvor det bedste tilbud er og alle får listepriser. I SE skal man forhandle hvert eneste år og måske endda skifte bank hvert år også. en masse unødvendigt besvær i mine øjne

Besvaret
Hvor er det lige du ser at den svenske model er dyrere end den danske. Jeg havde rørlig rente i 3½ år og betalte på intet tidspunkt lige så meget i rente som et dansk F1 lån, jeg betalte heller ikke noget der bare lignede det danske niveau i stiftelsesomkostning og samtidig kunne jeg flytte mit lån med dags varsel da jeg opdagede en bank med bedre vilkår.
Det er helt korrekt, at der ikke er meget for svenskerne at hente i Danmark, hvad angår de korte renter. Traditionelt har Danmark altid haft lidt højere korte renter end Sverige. Set i det perspektiv kan man godt undre sig over hvorfor de overhovedet møder op i realkreditrådet for at få en introduktion til dansk realkredit. Det virker umiddelbart ikke logisk, og dog... Meningen med svenskernes interesse bliver derimod tydeligere, når man kigger på de lange renter. Netop med den horisont, begynder den danske realkreditmodel at tage sig bedre ud. Især de 30 årige fastforrentede lån kan finansieres billigere end i Sverige og har nogle konverteringsmuligheder, som de svenske banklån ikke matcher. Generelt er jeg dog fuldstændig enig med Sune. Det er svært at beklage sig over finansieringsmulighederne herovre i det svenske. For min bostadsrätt var alle omkostninger kun 1000 SEK og renten har været sammenlignelig med en dansk F1, hvis ikke mindre.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...