Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har udover mit almindelige arbejde i DK også et bijob i DK. Jeg har 80 km hver vej til bijobbet, men får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse for 100 km pr. arb. dag (356 kr). Jeg kan vel også trække befordring fra for de resterende km? - Men til hvilken takst?

Besvaret

Du kan få befordringsgodtgørelse for de kilometre du faktisk kører, minus de 25 første pr. dag, så det er bare at lægge alle afstandene samme, husk både ud og hjem, og gange dem med gældende takst og så fører beløbet på selvangivelsen, dette er uanset om det er det ene job eller det andet, så længe det er lønnet.

Besvaret
Du kan få befordringsgodtgørelse for de kilometre du faktisk kører' date=' [b']minus de 25 første pr. dag, så det er bare at lægge alle afstandene samme, husk både ud og hjem, og gange dem med gældende takst og så fører beløbet på selvangivelsen, dette er uanset om det er det ene job eller det andet, så længe det er lønnet.
24 (2 x 12) pr dag ;)
Besvaret

Man kan vel ikke både få befordringsfradrag og modtage skattefri kørselsgodtgørelse?? Det må være enten/eller, og så er der vist noget med en 60-dages regel og hvad-har-vi... Jeg vil mene at du kan få fradrag for den del der overstiger 100 km., dog fratrukket de første 24 km. Dvs. 40 km. pr. dag x satsen

Besvaret
Men hvilken takst skal benyttes?
Hvis du mener som befordringsfradrag er det: optil 100 km 1,90/km (første 24 km intet fradrag, så det er kun 76 km på kan benytte her), og 0,95/km derover. Så regnstykker vil se således ud: km pr dag = 160 km skattefri kørselsgodtgørelse pr dag = 100 km rest pr dag = 60 km Befordringsfradrag pr dag: 60 - 24 = 36 km = 36 x 1,90 = 68,4 kr/dag
Besvaret
Hvis du mener som befordringsfradrag er det: optil 100 km 1' date='90/km [i'](første 24 km intet fradrag, så det er kun 76 km på kan benytte her), og 0,95/km derover. Så regnstykker vil se således ud: km pr dag = 160 km skattefri kørselsgodtgørelse pr dag = 100 km rest pr dag = 60 km Befordringsfradrag pr dag: 60 - 24 = 36 km = 36 x 1,90 = 68,4 kr/dag
Ja, det var taksten udover de 100 km jeg var i tvivl om. Tak for hjælpen.
Besvaret
Daglig befordring Fradrag 2010 Fradrag 2011
0 - 24 km Intet fradrag Intet fradrag
24 - 100 km 1,90 kr. pr. km 2,00 kr. pr. km
over 100 km 0,95 kr. pr. km 1,00 kr. pr. km
over 100 km i visse udkantskommuner 1,90 kr. pr. km 2,00 kr. pr. km
Ellers brug denne beregner !! http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/7940.html
Jeg ved godt hvordan befordringsfradraget udregnes - jeg undre mig bare over hvad Pingo ville bruge det til - da der som jeg ser det ikke er nogle km over de 100. Hele regnstykket med "skattefri kørselsgodtgørelse" først, og så befordringsfradraget bagefter er jo ikke sådan som SKAT "vil have det".
Besvaret

Da jeg har 80 km hver vej, men kun får skattefri godtgørelse for de første 100 km pr arb. dag, så er der jo som jeg ser det 36 km som jeg kan trække fra udover den skattefri godtgørelse. (160-100) - 24=36.

Besvaret
Da jeg har 80 km hver vej' date=' men kun får skattefri godtgørelse for de første 100 km pr arb. dag, så er der jo som jeg ser det 36 km som jeg kan trække fra udover den skattefri godtgørelse. (160-100) - 24=36.[/quote'] Som SKAT definere de to "km godgørelser", så kan du få befordringsfradraget fra din hjemme adresse og til din arbejdsplads (normalt arbejdssted) - derudover kan du få "skattefri kørelsegodtgørelse" for de første 60 dage eller 12.000 km (alt efter hvilken af de to du når først) til samme "kunde" fra din arbejdsplads -> kunde -> arbejdsplads, når de 60 dage/12.000 km er nået, bliver denne "skattefri kørelsegodtgørelse" skattepligtig. Har du så flere "kunder" skal du holde et 60 dags/12.000 km regnskab med hver enkelt. Det betyder i dit tilfælde hvis det skal beregnes korrekt, skal du finde ud af hvor mange km du har hjemmefra og til dit normale arbejdssted - og så kan du derudover få den skattefrie godtgørelse, hvis du skal køre flere km end hvad der er til dit normale arbejdssted. De to "km godgørelser" har ikke noget med hinanden at gøre. I dit tilfælde vil jeg derfor mene at du først skal se bort fra de 100 km (som du ikke burde få, som en blanco check, som det lyder til du gør), og derefter beregne dit befordringsfradraget af resten - som mit regnestykke også viser. Alternativt bør du kontakte SKAT, og spørge dem hvad du skal gøre når nu du af din arbejdsgiver får denne 100 km blance check.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...