Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg sad og funderede lidt under frokosten på markedskonkurrencen i Sverige. Jeg synes, når man læser på de forskellige økonomi nyhedssites, så finder jeg flere artikler, der omhandler oligopoler (El, benzin-selskaber, mobiltelefoni, tv, fødevarer osv.) end fx. priskrig. Siba, Media Markt og Elgiganten påstår, at der er krig om priserne, men deres tilbudspriser giver folk jo ikke meget for, da det (som i Danmark) er kommet frem under flere tilfælde, at de fusker med før-priser. End ikke under finanskrisen, som svenskerne jo har afblæst, synes jeg, at der fandtes priskrige sted for at kapre de færre kunder. Er det kun mig, som har bidt mærke i det eller er jeg helt forkert på den :rolleye:

Besvaret

Består Sverige af Oligopoler? Til en hvis grad helt sikkert... men ikke så slemt som Danmark. Der er jo lavet EU-statistik over de resulterende prisniveauer: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/4/44/Chart_1_PLIs_for_household_consumption_2008.PNG Bemærk hvordan Danmark indtager en lidet flatterende førsteplads, og Sverige er et par pladser efter. Tallene på grafen er dog fra 2008, og der er mit indtryk at den svenske krones dyk og tilbagekomst under finanskrisen, og deraf resulterende inflation i importerede forbrugsvarer burde hive Sverige længere op ad listen.

Besvaret

Vores hjemmemarkeder i Skandinavien er latterligt små. Der er mange som slet ikke gider etablere sig her. I Tyskland og UK har de meget større udvalg i butikkerne, og ikke mindst lavere priser. Tag rundt i de forskellige shopping centre i DK og se at det er de samme triste kæder som åbner hvert eneste sted. Jeg var spændt på hvad der ville være i Fields da jeg var der første gang, men blev skuffet over at konstatere at det bare var mere af de samme kædebutikker med de samme varer som i alle mulige andre butikscentre. Lidt H&M, lidt EB Games, en Elgiganten osv. For virksomhederne tror jeg basalt set at det er mere attraktivt for dem at have en lille bid af en stor kage i Tyskland, end en stor bid af en lille kage i de skandinaviske lande. Det er dyrt at etablere sig i Skandinavien, de ansatte er selvfede og overbetalte, skatterne på erhverv er høje, og hvis der allerede er 3 store aktører som sidder på kagen så kan det være at den totale gevinst for alle 4 aktører bliver for lille når den fjerde skal ind. Markederne her kan kun rumme så og så meget. Det er vel egentlig også definitionen på et oligopol. Det er så bare endnu en ting som vedligeholdelsen af et gumpetungt velfærdssystem tager fra os. Skatten på erhverv bliver så høj at det også går ud over konkurrencen lokalt, og at vi bliver fattigere på shopping muligheder.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...