Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er sku blevet lidt i tvivl om et af mine sommerdæk kan klare en sæson mere (lovligt) da det ene er slidt lidt mere på ydersiden af dækket end resten af fladen (jeg har fået skiftet en del i mit styrtøj og fået en sporing osv. så det burde ikke slide skævt længere, hvis det er det som har gjort det, er på ingen måde bil-kyndig): Det skal nok lige bemærkes at dækkene er 20" dæk og koster 2000-3000 pr dæk (x2 da man jo skifter mindst 2 af gangen) hvilket er derfor jeg ikke bare skifter...... :rolleye: [ATTACH]4004[/ATTACH] De andre dæk ser sådan her ud og man kan tydeligt ser forskellen på det yderste af dækket: [ATTACH]4005[/ATTACH]

Besvaret
Er sku blevet lidt i tvivl om et af mine sommerdæk kan klare en sæson mere (lovligt) da det ene er slidt lidt mere på ydersiden af dækket end resten af fladen (jeg har fået skiftet en del i mit styrtøj og fået en sporing osv. så det burde ikke slide skævt længere, hvis det er det som har gjort det, er på ingen måde bil-kyndig): Det skal nok lige bemærkes at dækkene er 20" dæk og koster 2000-3000 pr dæk (x2 da man jo skifter mindst 2 af gangen) hvilket er derfor jeg ikke bare skifter...... :rolleye: [ATTACH]4004[/ATTACH] De andre dæk ser sådan her ud og man kan tydeligt ser forskellen på det yderste af dækket: [ATTACH]4005[/ATTACH]
Du har et problem med det ene....du vil få en bøde for det....er jeg 99% sikker på.... Den hedder: mønsteret skal være mindst 1,6mm dybt....over hele "trædefladen".....
Besvaret

Jeg kunne forestille mig loven lyder som RS6 skriver.. Men hvad skulle chancen være for at du skulle blive stoppet, blot pga. dét dæk?.. :) Efter normal kørsel, sker der vel ingenting ved og køre sommer sæsonen ud dette år.. og så skifte til næste år.. det tror jeg vi havde gjort :)

Besvaret
Jeg kunne forestille mig loven lyder som RS6 skriver
Der er en regel, som omhandler hvor meget af dækkets trædeflade, der skal have dybden på 1,6 mm - jeg kan Google mig til 75%. Bortset fra det kan man godt fortsætte (chance den), som en anden skriver, men man bør i så fald holde meget øje med dækket...
Besvaret
Efter 4 sekunder hos transportstyrelsen... Linket er her...
Tror nu det var mere interessant at få defineret "hovedmønsteret". Så her er Däckia's info:

Lagen säger att när vinterväglag råder ska mönsterdjupet på dina vinterdäck vara minst 3 millimeter på personbilar, lätta lastbilar och bussar som har en totalvikt på högst 3,5 ton. När mönsterdjupet på ett däck är under 5 millimeter försämras väggreppet märkbart. Därför rekommenderar vi alltid ett mönsterdjup på minst 5 millimeter. För sommardäck rekommenderar vi minst 3 millimeter för bästa väggrepp vid vått underlag. Den lagliga gränsen går vid 1,6 millimeter.
Hur kontrollerar jag däckets mönsterdjup?
Däckets mönsterdjup mäter du med en särskild mätsticka. Mönsterdjupet ska mätas på det mest slitna stället på däckets huvudmönster.
Huvudmönstret är de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan.

Besvaret
Konklusionen er derfor at dækket er fuldt lovligt.
På vores Lexus var den ene dæk i samme stand, dog var de alle 4 tæt på de 1,6mm på resten af mønsteret, hos dækmanden dagde de at det var ulovligt, men ok, de skal måske også leve af at sælge dæk, de sagde at man ville blive sigtet for "värdeslöshed i trafik"...... Vi købte 4 Nokia på Dækonline for 50% af prisen hos forhandlerne i SV, fik dem monteret for SEK 400,- Et andet argument, hvordan dræner sådan et dæk vand? Ville være bekymret ved kraftig regn, husk at sætte hastigheden ned.....men hvem gør det?!!
Besvaret
Bare sæt det bagerst' date=' så skal det ikke dræne så meget vand som det forreste![/quote'] Så er der lige den detalje - i hvert fald for almindelige bilister - at de bedste dæk altid bør sidde på baghjulene :)
Besvaret
Så er der lige den detalje - i hvert fald for almindelige bilister - at de bedste dæk altid bør sidde på baghjulene :)
De almindelige "dødelige" mener du...... :scared: Helt enig.....
Besvaret

Kom så med de gode argumenter for præcis det. For det er forkert...ved godt alle siger det, men det er forkert. Det er en myte.... Altid det bedste mønster på de styrende og bremsende hjul og de hjul der skal dræne vandet først.

Besvaret
Kom så med de gode argumenter for præcis det. For det er forkert...ved godt alle siger det, men det er forkert. Det er en myte.... Altid det bedste mønster på de styrende og bremsende hjul og de hjul der skal dræne vandet først.
Ikke igen...*suk* Troede vi havde tævet dén hund i tidligere tråd om nøjagtig samme diskussion!
Besvaret
Min bil er baghjultrukket' date=' hvis det har nogen betydning for jeres tips. :-)[/quote'] Det er blot en akademisk diskussion, som blusser op hver gang, talen falder på: "De bedste dæk monteres forrest eller bagerst". Hvis du i dit tilfælde sætter de slidte bag på, hjælper du dækkene med at blive slidt ned hurtigere, så gør det :)
Besvaret

Motormännen har en mening om hvor bedste dæk skal sidde Sorry Gio - vidste ikke liiige, at dette har været oppe før. Hos Motormännen kan man læse nogle grundlæggende råd om dækskift - herunder også om den åbenbart klassiske diskussion ... Læs selv her: http://www.motormannen.se/bilen/kora-aga/service-och-skotselgudier/Bra-att-veta-nar-du-byter-dack.html Det er tredje afsnit som berører emnet. Og - det var ikke noget tilfælde, at jeg skrev: "i hvert fald for almindelige ..." ;)

Besvaret
Sorry Gio - vidste ikke liiige, at dette har været oppe før. Og - det var ikke noget tilfælde, at jeg skrev: "i hvert fald for almindelige ..." ;)
No problem - og jeg var godt med på din slet skjulte ironi *hehe*

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...