Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle En ven af mig bor og er gift i sverige, men tilbage i 09, rejste hans kone tilbage til DK, og han blev boende her. Konen er blevet reg. i DK(borgerservice) Her om 3 mdr skal min ven ansoege om svensk pas Spm. er om han faar det, eller bliver udvist?

Besvaret

For at søge om svensk statsborgerskab (pas) forudsættes det, at man har permanent ophold i Sverige. Så naturligvis kan man ikke udvises, hvis man har permanent ophold. Men der mangler altså en del oplysninger i denne historie for at man kan sige noget mere præcist.

Besvaret

Det er forskellige myndigheder. Det er politiet der laver passet, og det er migrationsverket som ville udvise din ven. Generelt er det således at hvis grundlaget for opholdstilladelsen bortfalder, så bortfalder tilladelsen også. Så har man vist bare 14 dage til at forlade landet. Hvis han er her på midlertidig opholdstilladelse fordi han er gift med en EU borger, så burde han egentlig være udrejst nu hvis han er separeret. Det finder de ud af før eller siden. Men et pas får han altså ikke som Jakriborg påpeger, og så er der jo ganske mange hvis'er.

Besvaret

Jamen han er ikke skilt. Konen er bare rejst til DK. De er stadig gift, Han har 5 års permenent opholdstilladelsen i sverige. Min ven snakker flydene svensk, og og har ikke siddet paa det offentlige(a-kasse, bistand osv.) Hans kone sender ham penge Hvad siger i?

Besvaret

Han har vel næppe "5 års permanent" opholdstilladelse. Han har formentlig det, som hedder et opholdskort, der gælder i 5 år fra udstedelsen, og som først derefter kan gøres permanent (PUK). Og når konen ikke længere bor i Sverige, lever paret jo de facto adskilt, også selv om konen stadig forsørger ham. Han er med andre ord afhængig af, at konen også bor i Sverige (dog ikke nødvendigvis i samme bolig som konen), for at han kan bevare sin opholdsret i Sverige. Dog er det sådan, at man efter mindst 1 års ægteskab og 3 år i Sverige har opnået en selvstændig opholdsret, der ikke er afledt af konens ophold i Sverige. Med andre ord er betingelsen for at han kan få PUK, at han er i stand til at klare sig selv økonomisk ved fx at arbejde og betale skat i Sverige, eller at konen flytter tilbage til Sverige. Er han ikke i stand til at dokumentere, at han er i stand til at klare sig selv økonomisk ved hjælp af lovlige midler, så står han til at miste sin opholdsret, og så kan han i sagens natur heller ikke få PUK, endsige søge om svensk statsborgerskab.

Besvaret
... Er han ikke i stand til at dokumentere' date=' at han er i stand til at klare sig selv økonomisk ved hjælp af lovlige midler, så står han til at miste sin opholdsret, og så kan han i sagens natur heller ikke få PUK, endsige søge om svensk statsborgerskab.[/quote'] Kan man få et link til mere information omkring dette, evt fra migrationsverket ?
Besvaret

OK Jeg har fået min vens kone med på idéen om at flytte tilbage, men min kammerat skal søge til aug. mdr. Hvor længe skal de så bo sammen, pga. hun har sine forretninger i DK. Min ide er at de flytter sammen igen til juni mdr, og ventetiden på pas, er min bekendt ca 3 mdr, Så i sep. mdr, flytter hun tilbage til dk igen, og tager sin mand med denne gang. Kan den ide bruges!

Besvaret
OK Jeg har fået min vens kone med på idéen om at flytte tilbage
O.T.: Ved ikke, om det bare er mig - men bør det ikke være din kammerat som be'r sin kone om, at flytte tilbage, og ikke dig? :rolleye:
  • 1 year later...
Besvaret
Han har vel næppe "5 års permanent" opholdstilladelse. Han har formentlig det, som hedder et opholdskort, der gælder i 5 år fra udstedelsen, og som først derefter kan gøres permanent (PUK). Og når konen ikke længere bor i Sverige, lever paret jo de facto adskilt, også selv om konen stadig forsørger ham. Han er med andre ord afhængig af, at konen også bor i Sverige (dog ikke nødvendigvis i samme bolig som konen), for at han kan bevare sin opholdsret i Sverige. Dog er det sådan, at man efter mindst 1 års ægteskab og 3 år i Sverige har opnået en selvstændig opholdsret, der ikke er afledt af konens ophold i Sverige. Med andre ord er betingelsen for at han kan få PUK, at han er i stand til at klare sig selv økonomisk ved fx at arbejde og betale skat i Sverige, eller at konen flytter tilbage til Sverige. Er han ikke i stand til at dokumentere, at han er i stand til at klare sig selv økonomisk ved hjælp af lovlige midler, så står han til at miste sin opholdsret, og så kan han i sagens natur heller ikke få PUK, endsige søge om svensk statsborgerskab.
Hej Jakriborg, Jeg står lidt i samme situation som ronnie85. Jeg har læst noget under EU-oplysningen http://www.euo.dk/dokumenter/retsakter/pop/32004L0038/ hvor der i artikel 13, 2 står: "Skilsmisse, omstødelse af ægteskabet eller ophør af det registrerede partnerskab som omhandlet i artikel 2, nr. 2, litra b), betyder ikke, at familiemedlemmer til unionsborgere, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, mister deres ret til ophold, jf. dog andet afsnit: a) hvis ægteskabet eller det registrerede partnerskab ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse eller ophør af det registrerede partnerskab som omhandlet i artikel 2, nr. 2, litra b), har varet i mindst tre år, heraf mindst ét år i værtsmedlemsstaten. Dette har jeg dog ikke kunnet finde på http://migrationsverket.se/, så jeg er meget i tvivl om, om det stadig er gældende. Det, du skriver med mindst 1 års ægteskab og 3 år i Sverige, lyder lidt omvendt. Kan du huske, hvor du har fundet de oplysninger?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...