ronny85 Skrevet June 30, 2011 Rapporter Skrevet June 30, 2011 Hej alle Et vigtigt spm. Hvad er bedst. At købe eller leje Fx.jeg giver 5200 i landskrona nu om mdr, for en 2 vær. Men hvis jeg smider 75000 kr i udbet. så kan jeg få et 4 værelses bostadsråt til 3700om mdr. Det lyder godt i mine ører. Men hvad er fordel, og ulemper det. Håber på noget hjælp. Mvh Ronny
Jakriborg Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Boligmarkedet er meget ustabilt pga. finanskrise og gældskrise og renteudsving, så det er jo et spørgsmål om hvor godt polstret du er i tilfælde af en forværring af situationen, og hvad din bank i øvrigt siger til at låne dig penge.
ronny85 Besvaret June 30, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret June 30, 2011 Banken er åbent for lån af penge. osv. Har en fast og stabil indkomst( Har haft i 5 år) Men kan ikke gennemskue helt ang. lån eller eje. Mvh Ronny
fdhin Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Forskellen er som Jakriborg siger mængden af risiko som du påtager dig i din privatøkonomi. Hvor meget risiko man skal tage afhænger af ting som f.eks familieforhold, børn, alder, job situation, netværk osv. Det er sådan noget som du skal tale med banken om.
Jakriborg Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Så er det vel bare et spørgsmål om, hvor fast du ønsker at etablere dig med bolig. At købe en bolig kan jo gøre det svært at flytte igen med kort varsel, mens man normalt kun har tre måneders opsigelse i en lejebolig. Men hvis du er parat til at slå dig ned i Sverige i nogle år frem, og hvis din økonomi er solid, så vil de fleste nok råde dig til at købe en bolig i stedet for at bo til leje.
ronny85 Besvaret June 30, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret June 30, 2011 ok super. Fordi kan nemlig kun se det positive i at eje fremfor at leje. Har tænkt mig at blive boede.
Troejborg Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 husk lige på, den månedlige udgift til lånet skal jo oveni de 3700... så det kan jo godt gå hen og blive dyrere end det du har nu..
bananas Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Men hvis jeg smider 75000 kr i udbet. så kan jeg få et 4 værelses bostadsråt til 3700om mdr. Jeg tror lige at du har glemt at tænke på hvad bostadsrätten koster. Det kan godt være at du selv kun ser udbetalingen som det relevante, men der er for syv søren da den totale pris. Hvis de 75.000 i udbetaling giver dig lov til at købe for 750.000 og bostadsrätter i Landskrona falder til det halve efter du har købt, så har du pludseligt en negativ nettoformue på -300.000.
jpc Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Hej alle Et vigtigt spm. Hvad er bedst. At købe eller leje Fx.jeg giver 5200 i landskrona nu om mdr, for en 2 vær. Men hvis jeg smider 75000 kr i udbet. så kan jeg få et 4 værelses bostadsråt til 3700om mdr. Det lyder godt i mine ører. Men hvad er fordel, og ulemper det. Håber på noget hjælp. Mvh Ronny Du er nødt til at se på den totale udgift over en periode. Et konkret eksempel er en bostadsrätt i Helsingborg, som er øget i værdi med 320.000 (herfra trækkes skat på 40.000) så et overskud bliver på 280.000. I perioden er der samtidig betalt 320.000 i månedlige afgifter (inkl. varme). Dvs. at "huslejen" har været totalt 40.000 på 7 år. Det samme kunne du ikke have fået en lejlighed for. Men hvis prisen er faldende på bostadsrätter, hvilket det ser ud til (eller i bedste fald konstant), så ser regnestykket jo unægtelig anderledes ud. For så har du både betalt månedlige udgifter OG afdrag på et lån på nogle penge, som du aldrig kan få udbetalt, når du sælger den. Så du skal være forberedt på at kunne klare et tab, hvis priserne falder over en periode. Håber det kan afklare sagen lidt.
Menace Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Men igen er der et spænd på 1500 sek om måneden fra den lejelejlighed og den bostadsrat han kigger på som smides ud af vinduet hver måned, hvor han får dobbelt så meget plads Du kan jo også altid vælge en bostadsrat som er mindre, så er du sikkerp å du ikke taber så meget, hvis du skulle tabe noget og du vil sidde endnu billigere, vil jeg mene
jpc Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Men igen er der et spænd på 1500 sek om måneden fra den lejelejlighed og den bostadsrat han kigger på som smides ud af vinduet hver måned, hvor han får dobbelt så meget plads Du kan jo også altid vælge en bostadsrat som er mindre, så er du sikkerp å du ikke taber så meget, hvis du skulle tabe noget og du vil sidde endnu billigere, vil jeg mene Rigtigt at der bliver 18000 i "overskud" om året, som du på den måde kan tillade dig at tabe/smide ud uden risiko. Så du skal hele tiden blot opveje for og imod: Hvad får du - og hvad betaler du. Det er her, jeg synes man skal regne på den måde, som passer en bedst. Jeg ville selv vælge bostadsrätten, fordi den giver mulighed for et overskud, som du aldrig vil kunne få på en lejelejlighed.
sup3rior Besvaret June 30, 2011 Rapporter Besvaret June 30, 2011 Men igen er der et spænd på 1500 sek om måneden fra den lejelejlighed og den bostadsrat han kigger på som smides ud af vinduet hver måned, hvor han får dobbelt så meget plads Du kan jo også altid vælge en bostadsrat som er mindre, så er du sikkerp å du ikke taber så meget, hvis du skulle tabe noget og du vil sidde endnu billigere, vil jeg mene Det som afgør om det er godt eller dårligt er jo om markedet går op eller ned... Så det skal være ens egen risikovillighed som skal være styrende her... Lejer man lader man jo en anden tage risikoen og det koster ekstra... Men falder den købte lejlighed markant i værdi er det jo penge som er godt givet ud... Og de 1500 kr i forskel er jo uden lån, for at låne 750.000 kr koster jo i omegnen af en 4-5k om måneden... Så skal man sammenligne er det jo på det grundlag... 5200 nu imod 8-9k for den anden... Men planlægger man at blive boende i længere end 3-5 år kan det næsten ikke undgås at stige en bid... Og man skal være sikker på at have en indtægt så man ikke bliver tvunget til at sælge midt i en dårlig tid... Der er det "nemmere" at slippe ud af en lejet uden omkostninger af nævneværdig karakter...
ronny85 Besvaret July 16, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret July 16, 2011 http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Bostad/Kopa-bostad/Pages/berakna_lagenhet.aspx?vars=%26flashvariabel1%3d445000%26flashvariabel2%3d3775%26flashvariabel3%3d0%26flashvariabel4%3d0%26flashvariabel5%3dlgh%26flashvariabel6%3d0%26flashvariabel7%3d1945 betaler jeg 3775 sek om mdr eller 5429 sek Bottenlån og topplån? Er slet ikke med her!
Troejborg Besvaret July 16, 2011 Rapporter Besvaret July 16, 2011 http://www.danskebank.se/sv-se/privat/Bostad/Kopa-bostad/Pages/berakna_lagenhet.aspx?vars=%26flashvariabel1%3d445000%26flashvariabel2%3d3775%26flashvariabel3%3d0%26flashvariabel4%3d0%26flashvariabel5%3dlgh%26flashvariabel6%3d0%26flashvariabel7%3d1945 betaler jeg 3775 sek om mdr eller 5429 sek Bottenlån og topplån? Er slet ikke med her! 5429 betaler du... 3775 kr er jo bare afgiften hver måned til bostadsrätten..
ronny85 Besvaret July 17, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2011 Ved du hvormange år jeg skal betale af så?
jpc Besvaret July 17, 2011 Rapporter Besvaret July 17, 2011 Ved du hvormange år jeg skal betale af så? Flyt på den bjälke, der hedder "amorteringstid". Der kan du se, hvor mange år det bliver. Lige nu er det 50 år.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu