Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Hvad er problemet? (udover at afgiften/bøden er sat alt for højt, enig!) Det er vel Vellinge Kommune der har en idé om, at lokalområdet skal holdes med opsyn, så der ikke bare fældes træer efter forgodtbefindende, og naturen mistrives unødvendigt. Ja - bureaukratiet skal vist lige lære at håndtere Markloven, og de tilknyttede procedurer omkring ansøgning om at fælde eks. skadede træer - som i det tilfælde der refereres til. Men ellers...så ser jeg da en hel del fornuft i deres interesse omkring naturen i kommunen.

Besvaret
Det nytter intet at der skal indkaldes eksperter osv hvergang man føler der står et træ i vejen eller det vælter i stormen.... Sund fornuft Jesper! Dét kommer man langt med...
Som jeg også skrev. De skal lige lære at håndtere procedurerne omkring loven.
Besvaret
Det blir svært når kommunen kan hente så mange penge på folk....
Så må i jo vælge nogle andre lokalpolitikere ind næste gang. Godt det ikke overvejende er fattige mennesker der bor i Vellinge/Höllviken ;)
Besvaret
Det er egentlig ligegyldigt om de står på jeres mark og i ejer marken.... http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/vellinge/ De er jo syge i hovedet....
Enig. Det lyder sgu latterligt. Jeg har allerede fældet mere end ét træ på vores grund, og det er der fandme ikke nogen andre, der skal bestemme. Får jeg nogensinde en sådan bøde stukket i hovedet, skrider vi prompte og bruger vores penge til hus, biler, indkøb, m.v. i DK i stedet. :sick:
Besvaret

Ja...i skal fandme ikke følge evt. gældende love og regler i det land/den kommune i bor i. Det manglede da bare. :p At de så kan synes tossede - tja, så må man jo gøre brug af sin ret og klage. Og senere påvirke kommunalpolitikken i området ved lokalvalg. Nu tror jeg heller ikke helt Staffanstorp kan sammenlignes med Vellinge/Höllviken hvad angår natur - så jeg tror ikke du skal være så nervøs, Frederik. Derimod er naturen en ganske anden længere sydpå - og den forsøger kommunen at holde hånden over, så godt den kan...er mit umiddelbare indtryk - og grunden til at de nok gør som de gør, og lovgiver som de har gjort. Men ok - vi kan jo ikke alle se fornuften i alle ting. Så havde vi jo ikke noget at være uenige om. :laugh:

Besvaret
Ja...i skal fandme ikke følge evt. gældende love og regler i det land/den kommune i bor i. Det manglede da bare. :p At de så kan synes tossede - tja, så må man jo gøre brug af sin ret og klage. Og senere påvirke kommunalpolitikken i området ved lokalvalg. Nu tror jeg heller ikke helt Staffanstorp kan sammenlignes med Vellinge/Höllviken hvad angår natur - så jeg tror ikke du skal være så nervøs, Frederik. Derimod er naturen en ganske anden længere sydpå - og den forsøger kommunen at holde hånden over, så godt den kan...er mit umiddelbare indtryk - og grunden til at de nok gør som de gør, og lovgiver som de har gjort. Men ok - vi kan jo ikke alle se fornuften i alle ting. Så havde vi jo ikke noget at være uenige om. :laugh:
Jamen, jeg gi´r da Gio fuldstændig ret. For der er da vel ikke nogen, som har købt "noget" uden, at sætte sig ind i, hvad man må og, hvad man *ikke* må, vel? Mvh. Michael
Besvaret
Jamen, jeg gi´r da Gio fuldstændig ret. For der er da vel ikke nogen, som har købt "noget" uden, at sætte sig ind i, hvad man må og, hvad man *ikke* må, vel? Mvh. Michael
My bad. Jeg glemte også at læse loven om, at min græsplæne først må slås, når græsset er i knæhøjde. Jeg kom også engang til at vande mine blomster, mens der var fuldmåne. Det skal naturligvis aldrig ske igen.
Besvaret

Jeg synes nu egentligt det er fint nok, at man ikke bare kan fælde store træer uden videre. Træer er jo med til at gøre, at det ikke kommer til at blive så bart og kedeligt! Iøvrigt så er det kun træer hvis stamme har en diameter på mere end 20 cm, som man ikke må fælde - og det er også kun i visse dele af Vellinge kommune, at denne regel gælder. Vellinge kommune er ikke den eneste kommune med de regler. Så løb nu ikke med en halv vind ;) "Träd med stammar som har en diameter på tjugo centimeter eller mer får inte fällas utan marklov i delar av Vellinge kommun." Der er jo også regler for, hvad man skal søge om, hvis man skal bygge til osv.

Besvaret

Min pointe er egentligt bare, at hvis man sætter sig til at lovgive på sådanne områder (og ikke mindst med så skyhøje bøder til følge!), er det dælme kommunens/statens/whatever pligt at oplyse så ekstremt meget om lovgivningen igen og igen, at ingen nogensinde kan være i tvivl om, hvad man må og ikke må. Er det sket i tilfældet her?

Besvaret

Og så er det da dejligt at vide, jeg kan ikke selv kan bestemme, om mit 50 meter høje egetræ skal væk, fordi jeg er bange for, at det knalder ned i børneværelset under næste storm. "I samband med stormen för någon vecka sedan blåste ett högt träd i Höllviken ned över en väg och in på en granntomt. Markägaren hade begärt marklov därför att han tyckte att trädet var ostadigt men fick nej av kommunen."

Besvaret
Og så er det da dejligt at vide, jeg kan ikke selv kan bestemme, om mit 50 meter høje egetræ skal væk, fordi jeg er bange for, at det knalder ned i børneværelset under næste storm. "I samband med stormen för någon vecka sedan blåste ett högt träd i Höllviken ned över en väg och in på en granntomt. Markägaren hade begärt marklov därför att han tyckte att trädet var ostadigt men fick nej av kommunen."
Så kunne alle jo bare sige "træet ser vakkelvornt ud" hver gang de vil fælde en større børge. I dette tilfælde har træ-manden ikke argumenteret korrekt igennem en arborist. Ja - f***ing firkantet - men han fik at vide hvad der skulle til af argumenter, og fra hvem - så havde han kunnet få træet lagt ned. Nu ved han det så til næste gang - og vi andre er også blevet klogere. Og også dem der bor i visse dele af Vellinge Kommune, og som elsker at overdrive ud over bakker og enge.
Besvaret
Husk også ukrudtet ikke må sprøjtes væk imellem SF stenene i indkørslen....du skal pille alle stenene op og fræse jorden og gøde den med indonesiske hunfårs afføring....SÅ får du ikek en bøde' date=',,,[/quote']Ja, sådan er det når man flytter til Vellinge kommune:laugh: Som vores nabo sagde: "det er lettere at få tilgivelse, end tilladelse":p
Besvaret

....eller flyt på landet, herude er tingene sgu ik så firkantet ;) Har selv fældet 12 træer på min grund so far, halvdelen ville have været ulovligt i Vellinge kommune. 4 af dem var store tykke gamle kastanietræer, alle i Skurup kommune savner dem sikkert eller noget... Nu er de fleste regler jo lavet så menig mand kan omgå dem, så hvem siger noget om hvor på stammen man skal måle for at komme under 20 cm? Eller, vil man gerne af med et par træer på sin egen grund, så kan man jo altid lige lave et snit i træet med sin motorsav, sådan lige op til næste storm.. Hov det var ærgeligt træet pludselig væltede i den storm, lige inden man sku til at ansøge kommunen om lov til at fælde, og betale dem flere 1000 kr. for deres tid de skal bruge på at give en et afslag.. My 2 cents..

Besvaret

Prisen for at bo i naturen. Men det er vel prisen for at bo i naturen. Der er vel en anledning til at man ikke må fälde träer i det område. Det er jo for at beskytte nogen dyr. Det er sikker ud fra miljöbalken at reglerne findes. Jeg må indrömme at jeg ikke selv ville have undersögt om det er ok at fälde, vi gjorde det bare. Men bor jo så heller ikke i Vellinge. Men en lov der er god at kende (Det er faktisk träfäldning der giver de fleste nabo stridigheder) er denne:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm Isär kap 3.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...