Paul Skrevet January 14, 2019 Rapporter Skrevet January 14, 2019 Jeg er nået dertil, hvor jeg behøver lidt hjælp med at forstå den demokratiske proces i Sverige. Talmannen: Jag ger partierna 48 timmar att lösa de här problemen Lad mig se. Riksdagen består af 349 valgte medlemmer. Et simpelt flertal består af 175 medlemmer af Riksdagen. Den seneste udvikling viser opbakning til Stefan Löfven som statsminister fra fire partier: Socialdemokraterna med 113 mandater, Miljöpartiet med 25 mandater, Centerpartiet med 22 mandater og Liberalerne med 19 mandater. Det giver alt i alt 179 mandater og dermed opnås et simpelt flertal. Kan nogen forklare mig hvilke problemer der skal løses på 48 timer? Er det virkelig muligt at spænde ben for det demokratiske flertal i Sverige når man ikke har fået udleveret tudekiks? Måske det er svært at forstå de mest elementære demokratiske spilleregler i et land, hvor ingen kan huske hvordan det er at forhandle om regeringsmagten.
larsk Besvaret January 14, 2019 Rapporter Besvaret January 14, 2019 Hej Paul Dine tal stemmer ikke. De 4 partier har kun 167 tilsammen, og skal have 175 for at have et flertal. Forventningen var (og er?) at venstern (med 27 mandataer) enten vil undlade at stemme, så de ikke får et flertal mod sig, eller stemme FOR löfven og dermed give dem et flertal. Det er utroligt arrogant af Soc og Centeren at forhandle, og så bare 'forudsætte' at en part, som er udenfor forhandlingerne bare vil hjælpe. Annie Lööf har fopr længe siden sagt at hun ikke kan lave en aftale med venstern, så det er reelt fuldstændigt tåbeligt. Men konen har jo også for 1 år siden lovet at hun hellere vil spise sin sko end hjælpe Löfven til magten :) Det er: soc 100, mp 16 Centern 31 lib 20 Paul 1
Paul Besvaret January 14, 2019 Forfatter Rapporter Besvaret January 14, 2019 19 minutter siden, larsk skrev: Hej Paul Dine tal stemmer ikke. Hmm, ja... det har du ret i kan jeg se nu ved nærmere granskning. Det er tallene fra forrige valg jeg har lagt sammen. Det ændrer desværre ikke den kendsgerning, at de svenske politikere ikke helt har forstået hvordan man forhandler om regeringsmagten. Tak for hjælp til at rede trådene ud. larsk 1
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu