Jump to content
RS6

Barsel, en arbejder i DK en i SV

Recommended Posts

Har søgt lidt rundt....uden at kunne finde præcis de svar jeg søger. Hvordan er reglerne? Jeg arbejder i DK, står i dansk fagforening. Min kone arbejder i Malmö, står i svensk fagforbund. I følge den aftale jeg har med min arbejdsgiver i DK, kan jeg få 14 dage ved fødsel og derefter 10 uger, når det passer os. Med fuld løn..... Jeg kan nok holde nogle flere uger, men så bliver det til dagpenge (vist nok)?! Vi kan se, at i Sverige, har vi tilsammen 480 dage til deling. Vil de 10 uger jeg "tager i DK" blive modregnet i de 480 dage? Nogen der har erfaring med reglerne?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi kan se, at i Sverige, har vi tilsammen 480 dage til deling. Vil de 10 uger jeg "tager i DK" blive modregnet i de 480 dage?
Ja, selvfølgelig vil de det:) Og det går faktisk at finde svaret herinde, jeg ved tråden findes, men hvis du ikke gider lede mere, skriver jeg igen senere -har ikke tid lige nu:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke finde det, så ja gerne. Hvad med børnepenge, kan vi få fra DK eller SV? Følger lidt med i debatten for tiden......når gæstearbejdere fra Poeln kan få, kan en gæstearbejder fra SV vel også få danske børnepenge? Får jeg så halv ydelse, og min kone halv ydelse i SV?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er du medlem af försäkringskassan? Hvis du er, så kan du maksimalt afstå dagpenge så din kone får 390 dages barsel. Hvis du ikke er medlem, og det er du sandsynligvis ikke hvis du ikke arbejder i Sverige, så kan du afstå alle dage til hende, så hun har 480 dage. Du skal udfylde en blanket hvis du tillader at de dage afstås til hende, uanset om du er medlem eller ej. Blanketten kan printes fra deres hjemmeside. Jeg mener faktisk ikke at dine 10 ugers barsel modregnes i de 480 dage. Jeg holdt godt nok 2 ugers barsel selv, men betalte dem selv. Jeg er dog aldrig blevet spurgt af FK hvad jeg har haft af barsel. Du har tilsyneladende en aftale om 10 ugers løn under barsel, og det er jo en god deal. Derefter er det barselsdagpenge fra kommunen som er noget i stil med 3100 DKK om ugen før skat. Noget andet er børnefamilieydelse. Den er lidt højere i Danmark, så der skal I have barnbidrag fra Sverige, og så længe du arbejder i Danmark vil din sidste bopælskommune udbetale forskellen, sådan at I får det lidt højere børnefamilieydelse beløb. Det kræver at du rekvirerer en blanket E401S og E411S fra kommunen i Danmark. Herefter udfylder du den, og afleverer den hos FK, som så sender den til deres EU kontor, som så sender den videre til kommunen i Danmark. Det er et round trip som tager 4 måneder eller lignende, så begynd i god tid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener faktisk ikke at dine 10 ugers barsel modregnes i de 480 dage. Jeg holdt godt nok 2 ugers barsel selv' date=' men betalte dem selv. Jeg er dog aldrig blevet spurgt af FK hvad jeg har haft af barsel.[/quote']Selvfølgelig skal de fratrækkes de 480 dage, eller hvis FK ikke opdager det såååå -men hvis de gør så må man jo betale ved kasse 1! Begge forældre må ikke holde barsel samtidigt (og få penge for det!), ellers har du ret i det du skriver:) Så det var vist svar på alle dine spørgsmål (so far) ik RS6?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selvfølgelig skal de fratrækkes de 480 dage, eller hvis FK ikke opdager det såååå -men hvis de gør så må man jo betale ved kasse 1! Begge forældre må ikke holde barsel samtidigt (og få penge for det!), ellers har du ret i det du skriver:) Så det var vist svar på alle dine spørgsmål (so far) ik RS6?
Jo, so far, tak SanneJ og fdhin...gode råd, har givet os lidt at tænke på!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Selvfølgelig skal de fratrækkes de 480 dage, eller hvis FK ikke opdager det såååå -men hvis de gør så må man jo betale ved kasse 1! Begge forældre må ikke holde barsel samtidigt (og få penge for det!), ellers har du ret i det du skriver:) Så det var vist svar på alle dine spørgsmål (so far) ik RS6?
Jeg kender et par, der efter 1,5 år fik et brev fra FK, at de da vist havde holdet barsel samtidigt, og at pengene skulle retur asap. Så det er surt at stå med en stor regning over 1 år senere :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...