Jump to content

Sygesikringsbevis???

Recommended Posts

Skrevet

Har i andre svensk sygesikringsbevis?, eller kan vi nøjes mmed det svenske person nr, hvis noget skulle ske?

Besvaret

Har i andre svensk sygesikringsbevis?, eller kan vi nøjes mmed det svenske person nr, hvis noget skulle ske?

Besvaret

Hvis du betaler skat i DK, er du underlagt det danske sygehusvæsen og skal gå til læge, tandlæge osv i DK. Hvis du kommer ud for noget akut og må behandles i S, skal du bruge dit EØS-sygesikringskort, som du får ved henvendelse til din danske fraflytningskommunes sygesikrings- kontor.

Besvaret

Husk lige, at et EØS sygesikringsbevis kun er gyldigt i et år ad gangen! Det udstedes normalt når man på folkeregistret i fraflytningskommunen udfylder det "Internordiske Flyttebevis"

Besvaret

Det er rigtigt, at EØS-sygesikringsbeviset kun gælder eet år, men der kommer automatisk et nyt med posten, når det gamle er ved at udløbe. Så der er ingen ulejlighed med det.

• 6 months later...
Guest thomas
Besvaret

Er der nogen der kan sige mig helt sikkert, hvor jeg skal henvende mig for at få mit eøs sygesikringskort. Min fraflytningskommune vedholder at det er min arbejdskommune, jeg skal have det af!!!

Besvaret

Hej Thomas! Det ER 100% din fraflytningskommune, der skal sørge for dit EØS sygesikringskort, som du også kan læse af tidligere indlæg her i debatten. Du skal henvende dig på sygesikringskontoret og bede dem om at udstede det.

Guest anonym
Besvaret

Bed din kommune tage telefonen og ringe til Ringsted kommune, de har styr på det. De skal ringe til Borgerservice og IT, og spørge efter Anne Nielsen. Hun udstedte mit EØS bevis, i min FRAFLYTTERKOMMUNE. :-) Thats it....

• 3 weeks later...
Guest thomas
Besvaret

Min kommune har snakket med Anne Nielsen, og hun er vist ikke intereseret i at stå på nettet med noget hun egentlig ikke ved en skid om...

Besvaret

Sådan er det at være offentligt/kommunalt ansat. Og det er sgu´ deres job at hjælpe de borgere de er ansat til at servicere. Så kan hun være sur i sin fritid.

Besvaret

Hey Ulmus. Hvor har vi egentlig vores information fra om det er fraflytterkommunen eller arbejdsstedskommunen der skal udstede sygesikringsbeviset? har ikke kunne finde et eneste sted på nettet hvor det er beskrevet om hvor man får det fra...

Guest anonym
Besvaret

Hvis Anne Nielsen er sur kan hun sgu få fingeren ud, og få sin arbejdsgiver til at lægge noget info ud omkring dette. Hun kunne starte med at så fortælle HVEM der så har udstedt dette fra den kommune, og stemplet det? Men hvorfor skulle Anne eller det offentlige hjælpe? De får da deres løn alligevel, og brokker du dig, kan du få lov til at tabe et par retsager til du holder mund. Man må gerne lægge sin skat i sin fraflytterkommune, men ingen ved noget om et skalle papirkort. Der hvor man flytter fra, skal sgu da melde en i folkeregistret med den nye udenlandske adresse, og så kan man jo ligesågodt udfylde en lille gul lap papir samtidigt. Skal vi ikke også bare begynde at lave vores egne regler, det gør alle andre i det offentlige alligevel. Jeg har det bedre og bedre med at være fraflyttet det lorteland. Den store fællesnordiske Sundhedsaftale er en offentlig hemmelighed, de Danske læger bliver småsure når der bagpå kortet står: #Indehaveren af denne dokumentation har - uanset statsborger forhold og bopæl - ret til sygesikringslovens ydelser.# Min kærestes læge sagde at kan ikke forstod der stod "Dette nummer erstatter personnummeret, faktureres som vanligt". Han var i tvivl om han fik sine penge. Gad vide hvor han har læst til læge? Og ydermere så må nogen have forfalsket A.Nielsens underskrift på forsiden, og kommunens stempel. Man få sgu noget for sine skattepenge -It og Borgerservice- Hmm.

Besvaret

Hi Vincent! Jeg har min information fra min fraflytnings-kommune (Kbh.) og havde overhovedet ingen problemer, da jeg flyttede. Det havde min søn derimod med sin fraflytningskommune, som ikke ville udstede sygesikringskort til ham. Da han insisterede med henvisning til mine oplysninger, kunne de så godt finde ud af det alligevel. Man skal altså insistere og så lykkes det som regel, som vi også har set flere eksempler på her i forummet. En hel anden ting -og dog- jeg hørte i onsdags i Øresunddirekte, at vi pendlere har FULD ret til lægehjælp o.s.v. i BEGGE lande. Det er vel værd at tage med. Så behøver vi jo i virkeligheden ikke at bekymre os så meget om det sk... gule kort, men kan henvende os til Försäkringskassan i S. og få et bevis der.

Besvaret

Hej Ulmus. Jep, men som der vist nok står i linket jeg postede er der noget med at vi skal udfylde en E 10?? formular til overførsel til forsäkringskassan i SE ... eller noget. Anyway .. vi skal vel stadig betale de obligatoriske 100 kr. for lægekonsultation?

Besvaret

Men, Vincent, du betaler vel ikke i DK? For det skal du altså ikke - du kan frit bruge din "gamle" læge, hvilket fik min veninde til at se rødt. Hun betaler nemlig 100 kr., hver gang hun besøger vores fælles læge, fordi hun er flyttet ud af hans distrikt, men dog stadigvæk bor i Kbh., mens jeg ikke skal betale.

Guest thomas
Besvaret

Efter hvad jeg nu har fundet frem til efter jeg ved ikke hvor meget bøvl med min fraflytningskommune, ligger det sådan at den kommune du arbejder i, og ikke den du flytter fra skal udstede beviset... Fra min side er det et kæmpe problem da jeg har flere arbejdsgivere, i forskellige kommuner! Derfor vil de kun udstede det til mig hvis jeg hver 3 md. sender kopi af lønsedler til kommunen for at de kan tjekke at jeg stadig arbejder i DK. Gør man ikke det får man intet bevis, og ingen lægehjælp i DK....

Besvaret

At din fraflytningskommune ikke vil udstede dit sygesikringsbevis, ændrer ikke ved det faktum, at det ER den, der skal udtede det. Så du skal altså insistere!!! Og iøvrigt gælder det 1 år ad gangen.

• 2 weeks later...
Guest thomas
Besvaret

Okay, en ting er at i allesammen skriver det samme, nemlig at det er fraflyningskommunen, men der er ikke nogen der kan komme med noget konkret som jeg kan sige til min kommune. Der er åbenbart ikke nogen klare regler på området eller der er bare ikke nogen der kender dem!!! Skriv venligst noget brugbart, henvend til en eller anden som i ved kender reglerne(men spørg om lov først) Der er tydeligvis en brist et eller andet sted, men der må da være en eller anden der har forstand på det her, og eftersom jeg er kommet i en situation hvor jeg virkelig har brug for lægehjælp ville det være rart at finde en løsning!!!

Besvaret

Thomas - hvorfor tror du, vi alle siger det samme?? Det er sgu da fordi, det er det, der gælder. Det kan da ikke blive mere konkret. Reglen ER, at det er din fraflytningskommune, der skal udstede dit sygesikringsbevis. Hvad mere konkret ville du have??

Guest thomas
Besvaret

Det er bare sjovt at kommunerne ikke ved det!!! Som skrevet, kom med noget jeg kan bruge til noget, og ikke bare at det er sådan... Det holder jo ikke nogen steder.

Besvaret

Ja, JEG forstår ikke, hvad det er, du vil have. Hvorfor mailer du ikke til Øresunddirekt og få reglerne derfra på skrift, som du så kan vise din kommune. Vi forumdeltagere kan jo da ikke møde op i din kommune og slå dem i hovedet, vel? Du har fra flere sider fået at vide, hvilke regler der er, hvad vil du have, at VI skal gøre mere?

Besvaret

Lige en tilføjelse for at demonstrere, HVOR tåbeligt systemet er: Da jeg havde boet her i S i ½ år fik jeg et galdestensanfald og blev af min læge i København henvist til Bispebjerg Hospital akut. Efter 3 uger med voldsomme smerter ringede jeg til hospitalet og fik at vide, at de havde sendt min indlæggelse videre til Gentofte. Så ringede min læge dertil, men fik svaret: "HUN KAN BARE TAGE TIL SVERIGE, HVOR HUN BOR". Min læge protest-erede og fik Sundhedsstyrelsens bekræftelse på, at jeg havde ret til lægehjælp i DK, men det hjalp ikke, jeg blev ikke opereret. Til alt held gik så i orden af sig selv, men det var jo bestemt ikke sygehusets skyld. Hvorfor fortæller jeg dig dette? For at vise, at mod dumhed og uvidenhed kæmper man ofte forgæves, men hvis ikke VI -"öresundare"- insisterer får vi aldrig ændret på tingene og de uvidende tåber i den offentlige administration til at indse, at vi har ret.

Guest thomas
Besvaret

Det jeg vil have er som skrevet, nogen der kender reglerne som jeg kan henvise min skodkommune til... Som du har skrevet Øresunddirekt...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...