Guest brian Skrevet January 20, 2003 Rapporter Skrevet January 20, 2003 Jeg står og skal flytte om 2 uger med min kæreste til Malmö..ENDELIG!!! Men vi har jo erfaret at man intet kan før man har sit svenske personnummer. Da jeg så ringede til den skattemyndighed i Malmö som har med det at gøre sagde han det kunne tage op til 2 uger før man fik det. Kan det passe? eller er der noget man kan gøre for at få det før? Vi kan jo hverken tegne forsikring. telefon eller købe en bil som vi er ret afhængige af. Så håber nogen kan hjælpe
Guest brian Besvaret January 20, 2003 Rapporter Besvaret January 20, 2003 Jeg står og skal flytte om 2 uger med min kæreste til Malmö..ENDELIG!!! Men vi har jo erfaret at man intet kan før man har sit svenske personnummer. Da jeg så ringede til den skattemyndighed i Malmö som har med det at gøre sagde han det kunne tage op til 2 uger før man fik det. Kan det passe? eller er der noget man kan gøre for at få det før? Vi kan jo hverken tegne forsikring. telefon eller købe en bil som vi er ret afhængige af. Så håber nogen kan hjælpe
vincent Besvaret January 20, 2003 Rapporter Besvaret January 20, 2003 Få Jeres internordiske flyttebevis i dag på kommunen (sig i flytter i morgen/i dag), tag til Malmö og bliv "folkbokfört" (husk pas!!) så har i det liggende i posten når i flytter ind i Jeres nye lejlighed Ellers er der vist ikke andet at gøre end at væbne jer med tålmodighed ...
Guest brian Besvaret January 20, 2003 Rapporter Besvaret January 20, 2003 Skal de ikke bruge et bevis på at man faktisk er flyttet ind? for den har jeg også gået og tænkt på nu jeg alligevel skal over og se på bil. For udsigten til ikke at have bil når jeg skal til at arbejde igen kan jeg ikke bære. Skal møde kl 0600 i Hedehusene. Der hjælper det offentlige ikke så godt. De sagde da jeg ringede til dem det kunne tag eop til 2 uger. Hvad er jeres oplevelser med tiden på det? Og nogen der har en adresse på hvor man gør det? Mvh Brian
Guest thomas Besvaret January 20, 2003 Rapporter Besvaret January 20, 2003 Beviset for indflytningen er at de sender personnummerbeviset til din nye bopæl i byen. Mit bevis var een dag forsinket, så jeg troppede op på Folkbogføringen ved skattekontoret, hvorefter de hurtigt printede det hele ud. Jeg stod dagen efter flytningen og skulle tegne en forsikring, og skulle bruge det bevis. Gør nu det som Vincent siger, du får en returseddel på det flyttebevis du skal aflevere derovre, det er jo et FLYTTEBEVIS som ordet siger, tag over og giv dem det, du skal udfylde yderligere et papir derovre også, fremvise pas og opgive en flyttedato. Og du skal til at have lidt meget fart på ikk? Ydermere kan jeg fortælle dig at da jeg købte bostadsrätten brugte HSB midlertidigt personnummer, for man får først det rigtige når man kan opgive en adresse. Ydermere drop alt om bil og forsikringer FØR du har det personnummer. Ydermere kør ikke EN km i en Svensk bil før du har oveskredet den dato du har meldt flytning til Danmark, ellers bonèr du (dansk) afgiften på bilen lige på stedet hvis du bliver stoppet, tro mig de checkede mig for nyligt. Men husk som du spurgte om, de skal bare vide HVAD din adresse bliver, HVORNÅR du flytter ind, og se dit PAS og FLYTTEBEVIS. Thats it... Og derudover er der bare at sige:Velkommen til Malmø.
Guest pendlerkaj Besvaret January 21, 2003 Rapporter Besvaret January 21, 2003 Det tog 3 uger før jeg fik mit!!! GRRR
ulmus Besvaret January 21, 2003 Rapporter Besvaret January 21, 2003 Jeg henvendte mig d.1/6-2001 og havde mit personnummerbevis med posten (!) d.6/6.
Guest csa Besvaret January 21, 2003 Rapporter Besvaret January 21, 2003 Btw. Der hvor du skal henvende dig er skattemyndigheden i Malmö og den ligger på Kungsgatan 15 ...slå evt. op på www.gulasidorna.se for at se det på et kort. Åbningstiden er 8-16 hverdage, og lukket i weekenden.
Guest julie Besvaret January 22, 2003 Rapporter Besvaret January 22, 2003 Da min kæreste og jeg flyttede over, tog vi op og afleverede og udfyldte div. Gjorde dem opmærksom på det virkelig hastede, derefter ringede vi tit og tæt for at høre om det var klar og jeg tror der gik en lille uges tid så fik vi person nummeret oplyst per telefon og så kunne vi ellers gå igang, så fik vi det tilsendt senere. Vi havde nu heller ikke nogen problemer med at købe Bostadrät uden SE person nummer.
swoop Besvaret January 22, 2003 Rapporter Besvaret January 22, 2003 Da jeg skulle købe bolig oprettede banken (ForeningsSparbanken) et fiktiv personnummer, som så blev brugt til bolighandlen. Da jeg senere fik personummeret, blev nummeret i banken bare rettet til det nye.
ulmus Besvaret January 22, 2003 Rapporter Besvaret January 22, 2003 Ligesom Julie havde jeg heller ingen problemer med at købe bostadsrätt, inden jeg fik personnr. Jeg skrev under flere og fik kontrakt flere måneder inden, jeg reelt flyttede over. Prøv at presse lidt på.
Guest brian Besvaret January 22, 2003 Rapporter Besvaret January 22, 2003 Det er nu heller ikke fordi vi ikke kan købe for det har vi. Men vi kan ikke få forsikring til hverken bolig eller bil og det sidste er lidt vigtigt at det går tjept. Men nu tager jeg til malmö imorgen da jeg blev forhindret idag pga en trafikulykke. Så håber de vil lade en invalid dansker komme ind i deres land :-)
Guest kristian Besvaret January 27, 2003 Rapporter Besvaret January 27, 2003 Svenskerne kan godt være hurtige. Jeg afleverede internordisk flyttebesvis og udfyldte papirer d. 22/10-2001 og fik personnummerbevis 2 dage senere. Med hensyn til bankkonto fik jeg den oprettet allerede 1 måned inden jeg flyttede i SEB i Sverige med et fiktivt personnummer og fik det ændret senere.
Guest eric Besvaret January 27, 2003 Rapporter Besvaret January 27, 2003 De ER faktisk hurtige, men de MÅ ikke udstede beviset før den dag, hvor du rent faktisk flytter til Sverige = den dato, som du har opgivet til det danske folkeregister. Husk at få udprintet personnummerbevis, når du nu alligevel er i byen. Det skal du bruge i banken til at få udstedt et identiteskort. Uden det, får du alvorlige problemer, når du skal hæve penge på posten eller betale i forretninger, hvor de ikke er on-line.
Camilla Madsen Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Hvad nu hvis man intet pas har? Skal man have lavet det inden man flytter .. Det har jeg da slet ikke tænkt over da sverige jo næsten er danmark ;)
Gio Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Alternativt kan Bankernes ID-kort vist også bruges - uden at jeg er sikker på det. Men det er vist en go´ idé at få Pas´et på plads. Du skal jo, trods alt, bevæge dig over landegrænser :)
Camilla Madsen Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Hehe ja det var da det jeg lige kom i tanke om ... Havde slet ikke overvejet det førend at jeg lige læste disse indllæg ... ;) Puha der er godt nok mange ting man skal huske på .. Også især når man tager 2 børn med ... Har du evt. et link med en huskeseddel til det hele ? ;)
Guest Trine Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Hvad nu hvis man intet pas har? Skal man have lavet det inden man flytter .. Det har jeg da slet ikke tænkt over da sverige jo næsten er danmark ;) Selvom jeg helt sikkert synes det er en god ide at have et gyldigt pas;) så kan man sagtens få nyt pas selvom man bor i udlandet. Der er ikke samme problemer som med kørekort...man skal bare selv afhente det på stationen da de ikke vil sende det til en udenlandsk adresse.
Camilla Madsen Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Ahh okey ... Men vi flytter først den 22 oktober så når det nok det med passet ... Det er mere alle de andre ting man skal huske og mennesker man skal snakke med, som stresser mig ;)
anton Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Mht. pas fik vi vores sendt til vores adresse i Sverige vi fik dem lidt over en uge efter vi havde været på Frederiksberg Station. Men Moerke mener måske det er kørekort, som skal hentes på stationen?
Guest Trine Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Hmm næ jeg mener pas. Vi bestilte nye pas på lufthavnens paskontor i december, og det gik fint bortset fra vi selv skulle hente dem fordi de ikke kunne sende til en udenlandsk adresse. (hvilket jo ikke var et problem) Men der er nok andre postregler når man sender fra Frederiksberg:confused:
Nils Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Enig i det kan være nyttigt at have et gyldigt pas, men man skal ikke bruge et pas for at flytte til Sverige, ligeså lidt som man skal have pas for at flytte til Lolland, for der er sådan set pasunion mellem de to lande. Danmark og Sverige altså. Ja også mellem Lolland og Danmark.
Gio Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Enig i det kan være nyttigt at have et gyldigt pas' date=' men man skal ikke bruge et pas for at flytte til Sverige, ligeså lidt som man skal have pas for at flytte til Lolland, for der er sådan set pasunion mellem de to lande. Danmark og Sverige altså. Ja også mellem Lolland og Danmark.[/quote']Selvf., Nils.... Men lad os nu stadig holde os til 2 x fakta: 1. Du flytter til et andet land 2. Pas er nu engang den mest gyldige form for ID der findes Så for at undgå en masse unødige problemer, så vil jeg stadig råde Camilla (og andre der flytter til Sverige) til at få styr på Passet. :)
Nils Besvaret August 11, 2005 Rapporter Besvaret August 11, 2005 Enig i alt, men det er dyrt at få lavet pas, og kørekort dur jo også som ID, så hvis man vil spare de penge til noget sjovere, så er det også en mulighed, ville jeg bare påpeeeege.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu