Jump to content

Hvor meget skat betaler man?

Recommended Posts

Guest gonzo
Skrevet

Hej! Jeg tænkte over, hvad er det der afgør hvor meget skat man betaler til DK, når man nu flytter til SE. Altså det med større indtægt=større skat er ligegyldigt. Men jeg tænker mere på om det er den danske kommune man flytter fra der afgør skatteprocenten, eller har man simpelthen et skema hos Told & Skat man kigger i og finder ud af hvilken skatteprocent man skal betale når nu man bor i SE. Jeg er interesseret fordi, hvis nu man betaler skat til DK på baggrund af den % man havde i fraflytter kommunen, så kan jeg jo med fordel "flytte hjem til mine forældrer" i Nordsjælland hvor jeg vil blive beskattet 2% mindre end i København. 2 måneder senere flytter jeg så fra den billigere danske kommune og til SE. Er der nogen der ved om dette kan lade sig gøre eller om det er ligegyldigt at spekulere i dette (fordi resultatet evt vil blive det samme??

Besvaret

Hej! Jeg tænkte over, hvad er det der afgør hvor meget skat man betaler til DK, når man nu flytter til SE. Altså det med større indtægt=større skat er ligegyldigt. Men jeg tænker mere på om det er den danske kommune man flytter fra der afgør skatteprocenten, eller har man simpelthen et skema hos Told & Skat man kigger i og finder ud af hvilken skatteprocent man skal betale når nu man bor i SE. Jeg er interesseret fordi, hvis nu man betaler skat til DK på baggrund af den % man havde i fraflytter kommunen, så kan jeg jo med fordel "flytte hjem til mine forældrer" i Nordsjælland hvor jeg vil blive beskattet 2% mindre end i København. 2 måneder senere flytter jeg så fra den billigere danske kommune og til SE. Er der nogen der ved om dette kan lade sig gøre eller om det er ligegyldigt at spekulere i dette (fordi resultatet evt vil blive det samme??

Besvaret

Du betaler en gennemsnitsprocent Dvs du betaler præcis samme skatteprocent om du kommer fra Gentofte eller Brøndby. Det betyder at du faktisk kan stige i trækprocent, eller som mig være heldig at få en lavere procent happy.gif

Besvaret

Ok, det vil sige at Told & Skat har en eller anden form for en liste de sætter ens trækprocent udfra. Nåh, men jeg går ikke ud fra at man ligefrem kan stige i trækprocent ved at flytte over på den rigtige side af broen, når man hidtil har boet i KBH NV (skidedyrt). Er der nogen som tjener omkring de 400.000 DKR, som vil fortælle hvilken trækprocent de er blevet sat til?? Og er der nogen der ved hvordan ens skat bliver fordelt i DK. Hvem får ens kommune skat?

Besvaret

Hej Gonzo, Det er jo lidt svært at beregne din trækprocent bare så'n. Udover indtægtsforhold spiller hvilke fradrag du har jo også pænt ind. Men du kan jo selv beregne din trækprocent på toldskat.dk Jeg kender ikke lige trækprocenten i KBH, men jeg kom selv fra Hvidovre og de ligger i toppen af listen over trækprocenter. Så jeg slipper billigere nu. God hyggelæsning: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=84583&ov_id=0&i=2&top=84492&action=v is#i84583

Besvaret

Ved fraflytning fra DK er det din fraflytterkommune du bliver skattelignet ved. Har du boet i Sverige og får arbejde i DK er det din arbejdsgiverkommune du bliver skattelignet hos. Skatteprocenten ligger fast for grænsegængere på 32%. De 32% erstatter amts- og kommuneskatten. Dertil lægges bundskat, mellemskat, topskat og kirkeskat osv. Da skatteprocenten DU får er udtryk for hvor mange fradrag og skatter du bliver pålagt kan man ikke bare sjusse sig til en trækprocent. Men som hovedregel vil den være uændret din nuværende(bortset fra i de tilfælde hvor du går fra en meget dyr/billig kommune/amt til at blive grænsegænger). Der skal selvfølgelig tages højde for befordringsfradrag, men tjener du 400k er det håndører happy.gif For at det kan blive fuldendt mangler vi så bare broskat (eller har vi ik allerede den?), blæreskat, luftskat og godt-humør-skat happy.gif

Besvaret

Vincent: Jeg mener at have læst op til flere steder, at man ikke betaler kirkeskat som grænsegængere .... Er det noget du kan bekræfte? Men alligevel kirkeskat er småpenge i forhold til resten, men alligevel.

Besvaret

Hvis du beskates i både Danmark og Sverige, er det den kommune du arbejder i og ikke din fraflytter kommune du skal betale skat i.. kirkeskat kan du sagtens slippe for i danmark, bare meld dig ud af folkekirken, eller sørg for aldrig at have været meldt ind (så skal du som jeg kun bruge ca 8 år på at overbevise kommunen om at du ikke skal betale kirkeskatten). derudover foreslår jeg at vi omdøber den danske skat til sørøver skat, de moderne skattefolk er jo ikke andet end de klassiske kapere iført jakkesæt og slips.

Besvaret

Det er ikke nødvendigt, at melde sig ud af den danske folkekirke for at slippe for at betale kirkeskat. Man bliver automatisk udmeldt, når man flytter til udlandet. Iøvrigt er der ikke indregnet kirkeskat i de 32%, man bliver lignet med, når man bor i udlandet og arbejder i Danmark.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...