Guest thomas Skrevet July 25, 2003 Rapporter Skrevet July 25, 2003 Nåmen hej, Jeg er én der drømmer om at flytte til Malmø sammen med min kæreste. Og lad mig indledningsvis sige, at denne debat er rent ud FANTASTISK. Siden jeg endelig fandt den i tirsdags har jeg brugt (alt for) meget af min arbejdstid herinde. (Og det siger jeg ikke KUN for at fedte). Jeg kunne forestille mig, at det som erfaren bruger kan være irriterende at besvare de samme spørgsmål igen og igen - og i respekt for dette har jeg forsøgt at finde mine svar i gamle indlæg. Jeg har bogstavelig talt brugt timer herinde. Men der er altså et par ting, som jeg ikke har fundet svar på, og som jeg derfor vil tillade mig at spørge om. Er det en selvfølge at Bostedsretsforeningen er velfungerende? Jeg var ude at se på en lejlighed - og jeg er efterfølgende kommet til at tænke på, at ejendomsmægleren var meget ivrig for at understrege, at det var en meget velfungernde forening (for ivrig?) Er der nogen der har haft dårlige erfaringer? Fradrag for togkort! Ved nogen hvad Københavns Kommune synes jeg kan trække fra - og kan det være rigtigt at mit fradrag kan blive større ned mine reelle udgifter? Ejendomsskat! Hvad med den der ejendomsskat på 1,5 procent - udregnes den på grundlag af den pris jeg har givet? - Og skal jeg kun betale i en ejerbolig? - Eller skal jeg også betale den i en bostedsret? Er den indregnet i huslejen - det er der jo så vidunderlig meget der er har jeg forstået... Bil: Som så mange andre går jeg rundt med en stor bildrøm i maven (RAV4). Min kæreste og jeg er ikke ligefrem rige (=to almindelige lønindkomster - cirka 600.000/året) - og vi regner med at bosætte os lidt dyrt (i det centrale Malmø). Derudover er der ingen af os der har ejet en bil før - selv får jeg faktisk først kørekortet d. 2/9 (fingers crossed). I Damark betyder det jo, at vi reelt kan opgive, at købe en ny bil pga. overdrevet dyre forsinkringer. Under indtryk af de indlæg jeg allerede har læst om bilforsikringer (lader til, at det er lidt af en jungle) vil jeg gerne spørge, om jeg ligeså godt kan opgive drømmen i Sverige også - og købe mig en gammel skrotbunke, mens jeg bliver elit-körer.... eller hur? Hvis de er nogen af jer der allerede med disse oplysninger tør sige 'GLEM ALT OM DEN BIL' - så kan jeg jo spare mig selv for mange spildte kræfter. På forhånd tak PS: Enten er jeg dum eller også er søgefunktionen noget lort. PPS: Hvordan pokker bliver jeg bruger? PPPS: Pyha det blev langt - tak til dig der er nået helt herned!
Guest thomas Besvaret July 25, 2003 Rapporter Besvaret July 25, 2003 Nåmen hej, Jeg er én der drømmer om at flytte til Malmø sammen med min kæreste. Og lad mig indledningsvis sige, at denne debat er rent ud FANTASTISK. Siden jeg endelig fandt den i tirsdags har jeg brugt (alt for) meget af min arbejdstid herinde. (Og det siger jeg ikke KUN for at fedte). Jeg kunne forestille mig, at det som erfaren bruger kan være irriterende at besvare de samme spørgsmål igen og igen - og i respekt for dette har jeg forsøgt at finde mine svar i gamle indlæg. Jeg har bogstavelig talt brugt timer herinde. Men der er altså et par ting, som jeg ikke har fundet svar på, og som jeg derfor vil tillade mig at spørge om. Er det en selvfølge at Bostedsretsforeningen er velfungerende? Jeg var ude at se på en lejlighed - og jeg er efterfølgende kommet til at tænke på, at ejendomsmægleren var meget ivrig for at understrege, at det var en meget velfungernde forening (for ivrig?) Er der nogen der har haft dårlige erfaringer? Fradrag for togkort! Ved nogen hvad Københavns Kommune synes jeg kan trække fra - og kan det være rigtigt at mit fradrag kan blive større ned mine reelle udgifter? Ejendomsskat! Hvad med den der ejendomsskat på 1,5 procent - udregnes den på grundlag af den pris jeg har givet? - Og skal jeg kun betale i en ejerbolig? - Eller skal jeg også betale den i en bostedsret? Er den indregnet i huslejen - det er der jo så vidunderlig meget der er har jeg forstået... Bil: Som så mange andre går jeg rundt med en stor bildrøm i maven (RAV4). Min kæreste og jeg er ikke ligefrem rige (=to almindelige lønindkomster - cirka 600.000/året) - og vi regner med at bosætte os lidt dyrt (i det centrale Malmø). Derudover er der ingen af os der har ejet en bil før - selv får jeg faktisk først kørekortet d. 2/9 (fingers crossed). I Damark betyder det jo, at vi reelt kan opgive, at købe en ny bil pga. overdrevet dyre forsinkringer. Under indtryk af de indlæg jeg allerede har læst om bilforsikringer (lader til, at det er lidt af en jungle) vil jeg gerne spørge, om jeg ligeså godt kan opgive drømmen i Sverige også - og købe mig en gammel skrotbunke, mens jeg bliver elit-körer.... eller hur? Hvis de er nogen af jer der allerede med disse oplysninger tør sige 'GLEM ALT OM DEN BIL' - så kan jeg jo spare mig selv for mange spildte kræfter. På forhånd tak PS: Enten er jeg dum eller også er søgefunktionen noget lort. PPS: Hvordan pokker bliver jeg bruger? PPPS: Pyha det blev langt - tak til dig der er nået helt herned!
Gio Besvaret July 25, 2003 Rapporter Besvaret July 25, 2003 Bostads-foreningen: Kan sagtens have dårlig økonomi...og også være generelt dårlige til at varetage deres gøremål. Er du mistroisk m.h.t. en forening, så prøv at grave lidt i deres historie. Også en snak med de andre der allerede bor i foreningen er guld værd! Fradrag: Du kan få det almindelige befordringsfradrag. Det er alt. Du kan IKKE trække andet fra end dine kilometer frem og tilbage. Ejendomsskat: Nu bor jeg selv i bostadsrätt, så jeg ved ikke detaljer omkring denne skat. men mener "bestemt" den er forbeholdt husejere. (Ret mig gerne hvis jeg tager fejl) Bil: Der er stor forskel på de forskellige forsikringsselskaber. Men du er ung...så det kan godt blive dyrt. Især hvis du vælger en bil der er "populær" at stjæle. Men igen er jeg lidt på bar bund her, da jeg selv kører rundt i en gammel spand herovre, og stadig har danske plader/forsikring på den. M.h.t. til jeres fælles indkomst på 600k dkr...så kan i komme endog meget langt! Selv er jeg kun mig selv...og syntes selv jeg har fået en fed lejlighed. (3v på 74 (svenske) m2 nyistandsat 10 min fra centrum på cykel. Gav 540.000 dkr for den) Søgefunktionen: Virker aldeles forrygende. Bare husk at hakke af i det område du vil udføre søgningen.
Guest thomas Besvaret July 25, 2003 Rapporter Besvaret July 25, 2003 Hejsa Jeg må også hellere give mit besyv med ganske kort :-) Bruge tid på Scanianet: Jeg brugte over ½ år inde på scanianet inden vi fik stykket det hele sammen. Ting tager tid, og alt efter hvor meget man agter at planlægge tager det jo tiden derefter. Men der er mange oplysninger at finde herinde, og man kan overhovedet ikke trævle det op på en dag. Man skal læse, gøre sig nogen tanker - og læse igen. Informationer har det med hvis ikke de er fyldige nok, at generere nye spørgsmål, derfor findes dumme spørgsmål ikke. Med mindre det er små simple ting man kunne have læst igenem forinden. Der er enkelte der ikke gider læse, de stiller et generelt spørgsmål og er smuttet igen. Bostadsforeningen: Ejendomsmæglere må du aldrig glemme er SÆLGERS mand, og det er dig han smiler mest til, da du er kunden. Mange bostadsforeninger eks. HSB kan opnå en Certificering ( www.hsb.se ) Det opnår de kun ved rentabel drift og sund økonomi. Du kan søge din forening derinde hvis eks. det er en HSB du leder efter. Flere foreninger havde problemer år tilbage, da det gik ad helvede til med Svensk økonomi. Her hvor jeg bor var foreningen nær gået fallit, regeringen "erobrede" bare uden videre alt overskud, da den skulle bruge pengene, og huslejen steg næsten 100% over night ved regeringsindgrebet. Mange måtte så flytte. Der stod foreningen her så med håret i postkassen. Men at en forening med god økonomi er mere end bare at det er ordenlige mennesker der bor der, der ligger meget til grund for dette år tilbage. De sikrer sig bedst muligt. Derfor er de meget påpasselige med hvem der bor i foreningen, de vil gerne se lønsedler på at man har en stabil (høj nok) indtægt til at bo der. Defor er det noget de går meget op i. Med de løntal du oplyser, så ligger i samlet langt over gennemsnittet af lokallønnen herovre, så det burde ikke blive et problem. Udnyt alt den tid i kan med at se på områder herovre, inden i køber noget hvis det er muligt. Alting ser anderledes ud når man ser det i virkeligheden. Typisk bedre end man troede, eller stik modsat. Fradrag: Der er som GIO oplyser KUN KM fradrag. Et brofradrag er ikke på plads politisk, og ses kun på storebælt, derfor kan det godt forvirre mange. Men det er en skattedebat helt for sig selv, se mere under skattetråden. Ejendomsskatten: Jeg betaler ikke noget i skat på min lejlighed, som er en bostadsrätt, det minder mest af alt om en andelsbolig som i Danmark, dog uden loft over værdistigningen, og det er jo den der for tiden er yderst interessant. Beskatningen forgår ved salg, når man har udregnet din faktiske gevinst efter fradrags berettigede faktorer såsom; Ejendomsmægler, istandsættelser m.v. (gem kvitt på forbedringer som dokumentation) Der er så 2 skattetrin, det lille hvis pengene går i anden bolig, lidt højere hvis de skal bruges på andet end anden bolig. I min ejendom stiger en 3 vær med godt 50.000SEK ½ årligt, så pengene kommer hurtigere ind i værdistigning end tab på lånerenter. Boligerne stiger mere end i vil kunne spare op i Danmark, så det er nok dyrere at vente end at flytte. I lokalsprøjten herovre spåede en stor ejendomsmæglerkæde, at lejlighederne inden for de næste 5-8 år vil stige til omkring de 200.000SEK pr. rum. Selv tror jeg det er lavt sat. Check de andre der har skrevet herinde hvad de har set af stigninger. Den dag fradraget kommer udløser det lidt luft i økonomien hos de mennesker der gerne vil flytte, men lige mangler de sidste par tusind til det rigtigt hænger sammen, personligt tror jeg på at det giver et lille lyft igen. Bil Køb: Det er et andet marked herovre. Nogle biler kan man med lethed importere, og andre modeller flyder markedet med. Man skal passe på ikke at købe noget ingen vil købe evt,. når der er rendt mange KM på, eller man simpelthen køber noget der ikke er populært. Gennemtrawl www.bytbil.se / www.bilweb.se og se hvad der er af bevægelser, salg og tilgang i den model du kunne tænke dig. Aftonbladet www.aftonbladet.se/bil/bil.html har nogle gode biltests, det samme er der på www.spray.se . Du vil opdage at specielt RAV4 er en af de mest perfekte og driftsikre biler du kan få p.t., og at Tyske biler ikke nødvendigvis er deres rygte fra uvidende Danskere værd, som uopnåelige statussymboler der aldrig går i stykker. Tværtimod. Bilforsikring: Ja hvis du læser igennem trådene her på scanianet ser du at der er forskel på HVOR du bor. Malmø er en storby, med forskellige ... folkeslag og sociale klasser. Ikke alle områder er lige gode at stille en bil i om natten. Og ikke allevegne er der p-pladser, find ud af det før du holder foran dit nye hjem i drømme bilen, for at finde ud af du har 1½ års ventetid på en garageplads....du måske aldrig får. Du vil også finde eksempler på at eks. en Audi TTer for en nystartet billist ligger omkring de 16.000 årligt. Der er også forskel på om du låner bilen ud til en under 25 år, og om du kører under 20.000, op til 25.000 eller over 25.000km årligt. Det er ikke nemt at kontrollere via web hvad deres priser er uden personnummer. Jeg mailede eks. LF og fortalte ca. HVOR jeg skulle bo i fremtiden, hvilken bil/årgang jeg ville købe, og hvad jeg havde af skadefri år + min alder. De gav et skriftligt og for dem bindende tilbud der galt en måned, og ikke bare et estimat, retur pr. mail. Man kan jo vælge at købe drømmebilen, men man kan jo også vælge at starte med en mindre bil, indtil man er på plads med økonomien og har fået et større overblik. Selv om ting ser billige ud, så vær realister og begynd at ligge det hele sammen, og sæt tæring efter næring. En ting er en drøm, en anden ting er regninger der skal betales. Har mødt Danskere herovre, der må af med en for dyr bil efter en periode. Generelt om økonomi: Herovre tjener folk i gennemsnit lidt mindre som det er p.t., den svage Svenske krone gør jo også sit. Det ser ud til at i har en rimelig løn, men lad for guds skyld ikke os herovre sidde som privat personer og stikke jer hjemme læsninger om jeres endelige privatøkonomi løsning ud til jer. Der skal fagfolk til. Dem der vækker en af drømmen og siger den er mulig, eller om man skal prioitere noget frem for andet. Hvis i har "sønderjyske-provins-lokal-sparekasse" er der ikke meget hjælp at hente. Hvis i leder herinde vil i finde en ved navn Pia Holst der arbejder i Nordea, hun sidder med rigtigt mange Danskere der flytter herover, og rådgiver dem. Hun bor her nemlig selv, så hun ved 100% hvad hun har med at gøre, og hvilke faktorer der spiller ind. Gå i banken og få en snak med dem, uanset geografien, så er faktorer som personlig opsparing/startkapital,fradrag, udgifter, lønindtægt et mesterstykke banken ordner som en service. I skal bare lægge en bro til, så ligner det en alm. standardflytning i DK, men med et par små ændrede parametre, resten er en ren mental barriere. PS:Du er ikke dum, søgefunktionen er lidt uoverskuelig, sådan er IT hjælp bare skruet sammen. En god "søgefunktion" skal helst generere behovet for en "hjælpe funktion", man ikke kan finde ud af. Generelt er det ellers et simpelt og overskueligt site, det kan betale sig at læse igennem. PPS: Jeg er heller ikke oprettet som fast bruger, jeg skriver bare mit navn hver gang. Jeg ikke vil have mine mailadresser opsnappet af en adressescanner, der sælger til mailspam firmaerne. PPPS: Jeg fik også hjælp, derfor er det mig en småhellig pligt at hjælpe andre også. Håber inderligt det lykkes for jer. Held og lykke med det. Selv Albert Einstein gik i første klasse, vi startede med Scanianet
Guest gonzo Besvaret July 26, 2003 Rapporter Besvaret July 26, 2003 Mht fradrag, så får man vel også fradrag på sine svenske lån (bolig og bil). ...Og jeg ved godt at Thomas spurgte om "fradrag på togkort" men nogen kunne måske misforstå svaret med at: "Fradrag: Du kan få det almindelige befordringsfradrag. Det er alt. Du kan IKKE trække andet fra end dine kilometer frem og tilbage." ;-)
Gio Besvaret July 26, 2003 Rapporter Besvaret July 26, 2003 Gonzo: Jow...enig...forudsat man optager lånet i svensk valuta. ...men grunden til jeg skrev det sådan lidt "kontant", var at mange stadig tror at Sverige er et "skattely". Det kan man jo ikke påstå det er længere. Men historierne lever hårdlivet videre!
swoop Besvaret July 27, 2003 Rapporter Besvaret July 27, 2003 Til Gio og Gonzo, "forudsat man optager lånet i svensk valuta." og "Mht fradrag, så får man vel også fradrag på sine svenske lån (bolig og bil)." Ahhhh ... selve valutaen er da ret ligegyldig. Jeg mener bestemt, at hvis jeg napper et lån her i Sverige og det er optaget i USD eller Euro, får jeg stadig fradag. _Sålænge_ at lånet er brugt til køb af vare/bolig i Sverige. Ret mig, hvis det er forkert.
swoop Besvaret July 27, 2003 Rapporter Besvaret July 27, 2003 Til Thomas Hougaard vedr. bil. Jeg fik mit kørekort (svensk) i februar og købte en Audi TT i marts måned. Som Thomas O nævner var jeg helt nybegynder/førstegangs billist (har dog haft kørekort før, men mistede det pga af lidt for lave fartgrænser i Jylland *GG*), og skulle 'kun' give 15500 SEK/år.
swoop Besvaret July 27, 2003 Rapporter Besvaret July 27, 2003 Til Thomas Hougaard, Det er ganske nemt at blive bruger. Du skal bare skrive til en af Moderatorerne/ordstyrerne. Du finder en oversigt her: http://www.sunddebat.com/cgi-bin/discus/board-contact.pl
Gio Besvaret July 27, 2003 Rapporter Besvaret July 27, 2003 Swoop: Ok...omskrivning: "Så længe du optager lånene i Sverige" Bedre!? :-p
Guest thomas Besvaret July 27, 2003 Rapporter Besvaret July 27, 2003 Jamen bare lige et livstegn - for at bekræfte at jeg skam med taknemmelighed har læst jeres indlæg. Ikke for at fremhæve nogen - men det er dejligt at se, at folk faktisk gider bruge tid på at give de her svar. Som med alle kvalificerede svar har de affødt nye spørgsmål, men dem sidder jeg på, indtil vi er kommet lidt videre ude i den rigtige verden. I øvrigt har jeg sat mig for at læse hele møget igennem herinde. Så måske hører I ikke mere til mig før jeg begynder at svare andre forvirrede waanabe skåninger... PPPPPPPS: Thomas O.-> Good point - jeg er da også træt af spam - og jeg har ikke indtryk af, at der er nogen store fordele ved at blive bruger.
swoop Besvaret July 27, 2003 Rapporter Besvaret July 27, 2003 Til Gio: Moeg bedre Til 2 x Thomas: Jeg har maaske bare vaeret heldig, men jeg er registeret en million steder paa nettet (her fx), paa usenet, paa irc og jeg modtager stort set aldrig spam - maaske et par stykker om maaneden - men ikke mere end det.
Guest thomas Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Swoop -> Nåmen jeg savner stadig lissom det gode argument for at blive bruger(?)
swoop Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Til Thomas H: Nååå, jeg ved skam ikke om der er nogle store fordele ved det. Du spurgte jo selv efter, hvordan man blev oprettet som bruger.
vincent Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Mht. Rentefradrag ... Både renteindtægter og renteudgifter skal oplyses i selvangivelsen. Hvorfor man har renteudgifter skal ikke oplyses. Om man låner til en bolig/bil/båd ... eller en doven fætter er skattevæsenet ligeglad med
ulmus Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Hej Allan! HVOR er du dog heldig - jeg får 30-35 spammails OM DAGEN!!!!!!!!!!!!!! Jeg er SÅ træt af det, men har fået at vide, at der ikke er noget at gøre for at undgå dem.
swoop Besvaret July 28, 2003 Rapporter Besvaret July 28, 2003 Ulmus: Jeg kan vel hive den op paa 30-35 om aaret :-)
Guest thomas Besvaret July 29, 2003 Rapporter Besvaret July 29, 2003 Vincent-> Jeg kunnde sværge på, at jeg har set nogen herinde skrive, at man ikke kan trække renterne til et lån man har i en dansk andelsbolig fra...?? Men alt det her er nyt for mig - min skat er vildt simpel. Og så længe jeg (stadig) bor på vestsiden, klarer min bank jo alt det med inberetningerne.
vincent Besvaret July 29, 2003 Rapporter Besvaret July 29, 2003 Thomas H: Passer nix ... renteudgifter og renteindtægter bliver i DK helt automatisk indberettet til T&S. Hvis du i 2001 havde renteudgifter til et andelsboliglån kan du bede kommunen om at få en R-75 blanket, hvoraf det vil fremgå helt præcis hvilke af dine konti der er indberettet renteudgifter/renteindtægter på. De renteindtægter og udgifter du har i SE skal du dog selv indberette.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu