Jump to content

Typisk svensk?

Recommended Posts

Skrevet

Hej med jer! Jeg skal til sammenskudsfest i København, og de andre ville gerne have at jeg havde noget typisk svensk snack med. Er der nogen af jer der kan anbefale noget typisk svensk snack (til at spise efter maden) som smager godt?

Besvaret

Hej med jer! Jeg skal til sammenskudsfest i København, og de andre ville gerne have at jeg havde noget typisk svensk snack med. Er der nogen af jer der kan anbefale noget typisk svensk snack (til at spise efter maden) som smager godt?

Guest christian
Besvaret

hehe...nu ødelagde du jo det hele Miriam ;-) det havde da været et sikkert hit med sådan en dåse ved et sammenskudsgilde

Besvaret

Når jeg skal have noget rigtig svenskt med til Danmark, viser det sig at være alt dét som er AD-BAD! Med større underholdnings- end smagsværdi :-) F.eks. Kalles Kaviar på tube, Syltetøj i plastpose, Karl-Gustav i Tomatsovs, Falupølse og blodbudding...

Besvaret

"Prinskorv" ...og den er hundedyr! (Hvad er der så specielt ved denne prinse-pølse??)

Besvaret

Prinskorv är gott och har en speciell plats i svenskars hjärtan till jul. Men typiskt svenskt kanske kunde vara Annas pepparkakor? De brukar uppskattas!

Besvaret

Har festen været? Eller kan jeg nå at foreslå Ölkorv? Dem tror jeg faktisk der er nogle der godt kan li, og de fås i forskellige smagsvarianter og på ½ meters længde i ... nå ja... Netto happy.gif

Besvaret

Gio, det är en bra fråga och jag har inget bra svar. Det är inte mat som svenskar brukar äta varje dag och kanske anses som lite finare än till exempel vanlig grillkorv? Jag äter det bara till jul. Det är enormt god korv som passar bra till stark senap.

Besvaret

Hej! Tak for jeres svar! Det endte med at jeg tog jordnötsringar, ballerina og 600g. lösgodis med. Det var alt sammen noget alle kunne lide, om det så er typisk svensk.... Det ved jeg ikke... Men tak! Det har været sjovt at se jeres forslag....

Besvaret

Som skåning finner jag denna diskussion i Øresundsdebatten ganska intressant. Jag tror nämligen inte ens många svenskar eller skåningar har lätt att besvara frågan, vad som är "typiskt svenskt". Är Pite-palten "typiskt svensk"? Eller spiddekagan? Til syvende og sidst tror jag det i första hand är den egna närregionen man identifierar sig med. Det är mig veterligt ungefär lika lite skåningar som äter surströmming, som norrlänningar som äter gås på Mårtensafton. Det känns därför lite synd, att så många danskar som bor i Skåne betraktar skåningarna som sådana svenska stereotyper, att man tar med sig surströmming, Dalahästar etc till sina västansundska vänner, som något typiskt östansundskt. Vi har ju bl a så mycket intressant bevarat från Skånes danska tid som nutidsdanskar kan återupptäcka, se t ex Skåneländska Gastronomiska Akademiens hemsida om skånsk matkultur: http://www.skaneturist.nu/sga/sk_matks.html

Besvaret

Hej Anders, Jag vet inte vad Pite-palten och spiddekagan er :-) Men man betraktar da inte skåningarna som stereotype for att man fråkar efter "Typiskt svenskt". Det var til eksempel "typiskt danskt" da en livs-butik i Sverige præsenterede Koldskål och Ymerdrys ;-) Hilsen Maj

Besvaret

Ja, nu er det osse udsolgt... men man ku få både koldskål og kammerjunkere i Netto happy.gif

Besvaret

Ja ja, man kan da heller ikke forvente Koldskål i oktober! ;-) Er der andet dansk du higer efter? Altså fødevarer happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...