Guest kdj Skrevet September 19, 2003 Rapporter Skrevet September 19, 2003 Hej med jer! Jeg skal til sammenskudsfest i København, og de andre ville gerne have at jeg havde noget typisk svensk snack med. Er der nogen af jer der kan anbefale noget typisk svensk snack (til at spise efter maden) som smager godt?
Guest kdj Besvaret September 19, 2003 Rapporter Besvaret September 19, 2003 Hej med jer! Jeg skal til sammenskudsfest i København, og de andre ville gerne have at jeg havde noget typisk svensk snack med. Er der nogen af jer der kan anbefale noget typisk svensk snack (til at spise efter maden) som smager godt?
Guest christian Besvaret September 20, 2003 Rapporter Besvaret September 20, 2003 Surströmninger på dåse må siges at være ret svensk
Miriam Besvaret September 20, 2003 Rapporter Besvaret September 20, 2003 Ja, men så overså du vist lige det siger, det med at det skulle smage godt !!
Guest christian Besvaret September 20, 2003 Rapporter Besvaret September 20, 2003 hehe...nu ødelagde du jo det hele Miriam ;-) det havde da været et sikkert hit med sådan en dåse ved et sammenskudsgilde
ulmus Besvaret September 20, 2003 Rapporter Besvaret September 20, 2003 Hvorfor ikke en "sæk" lösgodis?? Det er måske ikke specielt type slik, men folk bliver som regel meget lange i ansigterne, når de ser, hvad man kan få for 100 sek.
Guest maj Besvaret September 20, 2003 Rapporter Besvaret September 20, 2003 Når jeg skal have noget rigtig svenskt med til Danmark, viser det sig at være alt dét som er AD-BAD! Med større underholdnings- end smagsværdi :-) F.eks. Kalles Kaviar på tube, Syltetøj i plastpose, Karl-Gustav i Tomatsovs, Falupølse og blodbudding...
dan Besvaret September 22, 2003 Rapporter Besvaret September 22, 2003 Hvad med pølse og brød med Boston Gurka på. Det smager sgu da kanont.
Miriam Besvaret September 22, 2003 Rapporter Besvaret September 22, 2003 Der findes også det der hedder "spättekaga" som er meget skånsk og meget sødt
Guest jesper Besvaret September 22, 2003 Rapporter Besvaret September 22, 2003 "Prinskorv" ...og den er hundedyr! (Hvad er der så specielt ved denne prinse-pølse??)
Guest susan Besvaret September 23, 2003 Rapporter Besvaret September 23, 2003 Prinskorv är gott och har en speciell plats i svenskars hjärtan till jul. Men typiskt svenskt kanske kunde vara Annas pepparkakor? De brukar uppskattas!
Guest jesper Besvaret September 25, 2003 Rapporter Besvaret September 25, 2003 Susan: Va er det som gör Prinskorv specielt? Hvorfor er de så dyre?
Guest maj Besvaret September 26, 2003 Rapporter Besvaret September 26, 2003 Har festen været? Eller kan jeg nå at foreslå Ölkorv? Dem tror jeg faktisk der er nogle der godt kan li, og de fås i forskellige smagsvarianter og på ½ meters længde i ... nå ja... Netto
Guest susan Besvaret September 28, 2003 Rapporter Besvaret September 28, 2003 Gio, det är en bra fråga och jag har inget bra svar. Det är inte mat som svenskar brukar äta varje dag och kanske anses som lite finare än till exempel vanlig grillkorv? Jag äter det bara till jul. Det är enormt god korv som passar bra till stark senap.
Guest kdj Besvaret September 29, 2003 Rapporter Besvaret September 29, 2003 Hej! Tak for jeres svar! Det endte med at jeg tog jordnötsringar, ballerina og 600g. lösgodis med. Det var alt sammen noget alle kunne lide, om det så er typisk svensk.... Det ved jeg ikke... Men tak! Det har været sjovt at se jeres forslag....
Guest anders Besvaret September 29, 2003 Rapporter Besvaret September 29, 2003 Som skåning finner jag denna diskussion i Øresundsdebatten ganska intressant. Jag tror nämligen inte ens många svenskar eller skåningar har lätt att besvara frågan, vad som är "typiskt svenskt". Är Pite-palten "typiskt svensk"? Eller spiddekagan? Til syvende og sidst tror jag det i första hand är den egna närregionen man identifierar sig med. Det är mig veterligt ungefär lika lite skåningar som äter surströmming, som norrlänningar som äter gås på Mårtensafton. Det känns därför lite synd, att så många danskar som bor i Skåne betraktar skåningarna som sådana svenska stereotyper, att man tar med sig surströmming, Dalahästar etc till sina västansundska vänner, som något typiskt östansundskt. Vi har ju bl a så mycket intressant bevarat från Skånes danska tid som nutidsdanskar kan återupptäcka, se t ex Skåneländska Gastronomiska Akademiens hemsida om skånsk matkultur: http://www.skaneturist.nu/sga/sk_matks.html
Guest maj Besvaret October 7, 2003 Rapporter Besvaret October 7, 2003 Hej Anders, Jag vet inte vad Pite-palten och spiddekagan er :-) Men man betraktar da inte skåningarna som stereotype for att man fråkar efter "Typiskt svenskt". Det var til eksempel "typiskt danskt" da en livs-butik i Sverige præsenterede Koldskål och Ymerdrys ;-) Hilsen Maj
vincent Besvaret October 7, 2003 Rapporter Besvaret October 7, 2003 åååårrrhhhh ... kan man få koldskål i sverige??? Jeg skal da ha!!
ulmus Besvaret October 7, 2003 Rapporter Besvaret October 7, 2003 Hej Maj! HVOR i Sverige kan man få koldskål. Der existerer jo slet ikke kærnemælk her i landet. Hele sommeren har jeg måttet SLÆBE kærnemælk med hjem i toget.
Guest maj Besvaret October 7, 2003 Rapporter Besvaret October 7, 2003 Ja, nu er det osse udsolgt... men man ku få både koldskål og kammerjunkere i Netto
Guest maj Besvaret October 7, 2003 Rapporter Besvaret October 7, 2003 Ja ja, man kan da heller ikke forvente Koldskål i oktober! ;-) Er der andet dansk du higer efter? Altså fødevarer
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu