Jump to content

Fordele/ulemper ved at bo i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa, Jeg og min kæreste overvejer at flytte til Sverige. Men vi er stadigvæk i tvivl om det kan betale sig. Vi gør det af følgende grunde : Vi har tjent penge på den nuværende lejlighed i Danmark og ønsker at satse pengene i en bolig i Sverige for at kunne få pengene til at yngle happy.gif Men men men... Hvad ser I som fordele og ulemper ved at bo i Sverige? Fordele kunne være de billige biler eg ulemper kunne være den ALT for høje broafgift uden befordring!! Jeg ser frem til at modtage en masse gode indlæg fra jer.

Besvaret

Hejsa, Jeg og min kæreste overvejer at flytte til Sverige. Men vi er stadigvæk i tvivl om det kan betale sig. Vi gør det af følgende grunde : Vi har tjent penge på den nuværende lejlighed i Danmark og ønsker at satse pengene i en bolig i Sverige for at kunne få pengene til at yngle happy.gif Men men men... Hvad ser I som fordele og ulemper ved at bo i Sverige? Fordele kunne være de billige biler eg ulemper kunne være den ALT for høje broafgift uden befordring!! Jeg ser frem til at modtage en masse gode indlæg fra jer.

Besvaret

Jamen der er da en masse fordele og en stor del af den økonomiske - det er der vel ingen herinde der vil lægge skjul på ;-) Det er lige fra bil, bolig, leveomkostninger i det hele taget (mad, tøj, el, gas etc...) Hvis i har børn er det jo næsten paradis (ihvertfald sammenlignet med kbh).. En stor fordel er også at afstanden til svigermor er blevet meget større :-D Afgiften for at komme over er faktisk ikke dyr, heller ikke hvis du sammenligner med Storebælt.. indrømmet bro afgiften er ikke fradragsberetiget .. men du får stadig fradraget for de kørte km.. Men ellers er der skidehyggeligt :-) Og så kan man møde nogle vanvittige danskere :-) (fornufts danskere som jeg kalder mig selv, når kollegaerne kalder mig for svensker med slet skjulte misundelige blikke mod parkerings pladsen *gg*) Ulemper ? tror de eneste vi har kommet frem til er 1. alle de danske turister i centrum af Malmø 2. promile grænsen på 0 (gør det lidt svært med den fredags bajer *gg*) 3. de lidt firkantede regler omkring fartgrænser (+ 30km/t - kørekort hapset i 2-3 mdr) 4. venner/familie er lidt langt væk (det syntes de ihvertfald.. er lidt sjovt, folk har intet imod at tage på besøg i korsør - men malmø som er hurtigere og lettere at komme til.. næh nej, det er jo langt væk).. 5. chokolade pålæg er umuligt at skaffe erhmm tror det var det

Besvaret

Brian: Fordele og ulemper...læs forummet det består ikke af andet end for/imod.*Pufffff...der fik du over 5000 indlæg* Det afspejler meget godt livet herovre. Husk at den største barriere ved at flytte herover... er den rent mentale. Resten kommer hurtigt på plads, når man har taget springet, og man fatter ikke at man ikke har gjort det noget før. Dog må man en gang imellem høre på misundelige møgsure Danskere(kollegaer), der især snakker konstant om den forbandede evindelige bil. Kan man ikke gøre noget ved skatten, kan man da gøre noget ved sine afgifter. Persson: Hvaeh, kan man da ikke få pålægchokolade i Netto? Der er 2 af dem i byen?

Besvaret

Brian:> Nu kan det jo være at flere finder de ulemper som Persson nævner som fordele. Promilegrænsen (som jeg faktisk mener er på 0,2%%??), det er vel gangske godt den ikke er for høj. Jeg mener også at Danmark burde sænke den til 0,2%% - jeg finder det ikke helt ansvarligt, at så mange dansker kører rundt mere eller mindre småsnaleret. Måske er hastighedsreglerne firkantet, men de virker sku. Folk kører altså pænere i Sverige end man gør i Danmark, og det kan vi vel ikke klage over? Så jeg finder også disse regler, som en fordel. Danske turister i centrum? Tjoooo, nu er det sjældent at jeg kommer i centrum af Malmö, som regel kommer jeg aldrig længere end Möllevångstorget eller Triangln. Den største ulempe, er efter min mening den høje broafgift. Den afgift har (mindst) 2 negative sider. Den gør, at vores månedsudgifter er på et niv. de ikke bør være, samt at vennerne ikke liiiige kommer forbi. En tur over sundet i bil, koster hurtig en masse penge, så man vil klart få færre besøg så'n en torsdag aften til lidt hygge.

Besvaret

Ulemper: Brobizz'en. Men, pendler man med toget er det jo ikke særligt syrt at køre mellem kbh og Malmö (14-1500 dkk ???) At man ikke liiiige kan hente en flaske rødvin, men faktisk er systembolaget en udmærket ide (nu får jeg sikkert tæsk :o) Og...man kan ikke få Kærgården ! ;o) Sidst, men ikke mindst...Vennerne kommer ikke lige forbi. Ihvertfald ikke i starten... Men, når de finder ud af, at det ikke tager længere tid at komme herover, ja... så kommer de lige pludslig lige så ofte som før. De syntes nemlig også Malmø er en vidunderlig by ! Forlede.... tja, dem kender I sikkert allerede. Alt er billigere. At ha' en lækker bil, det koster jo stadigvæk penge, men..det kan gøres noget mere fornuftet her end i dk. Det er vel ikke nogen nyheder. Daglivarer er billigere, ja...faktisk er alt billigere.

Besvaret

Jeg har selv taget toget engang, og jeg synes ikke at 1400-1500 DKK er specielt billigt for det togkort... Sjovt du siger det samme Palle, jeg er faktisk ved at være fortaler for Systemet ... Det ville jeg nok aldrig ha' troet, at jeg skulle sige for et par år siden :-) Savnede selv Kærgården vildt meget i starten, men man finder hurtigt alternativer. Nu savner jeg den slet ikke - og hvis savnet skulle blive al for stort, er der jo masser af supermarkeder i København, som sikkert gerne vil sælge en pakke eller to. Men jeg mener, at der skal være mere end bare det økonomiske som trækker, før man skal overveje at flytte over sundet. Det er trods alt et andet land, nyt sprog, nye regler osv osv ... Sagt på en anden måde; jeg mener at udover det økonomiske, skal/bør man have et ønkse om at BO i Sverige, ellers mener jeg at det bliver for surt. Selvom man får en fed dyt og en lækker bolig.

Besvaret

Endnu en fordel: Takket være den svenske super iq *gg* - er det altid en fornøjelse at betale for parkering i vinter perioden, hvor den super hemmelige parkerings task force P-3 turbo, modsat resten af landet stiller klokken en time frem istedet for tilbage... Altid rart at få 2 timers parkering gratis ;-)

Besvaret

Min baggrund for at flytte til sverige var faktisk rent økonomisk på det tidspunkt. Jeg havde et ønske om at få mit eget sted da jeg boede til leje i min mormors tidligere lejlighed i Helsingør, samtidig ville jeg gerne ind til kbh. Jeg snakkede så med min bank om hvor meget jeg kunne få lov at låne, og med målet sat på max 850.000, gik jeg i gang med en intenst jagt på egnede lejligheder i kbh'sområdet. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg ikke havde lyst til at bo i en 1V'er i hvidovre, og det jeg havde i tankerne lå laaangt uden for min rækkevidde. Ved et tilfælde faldt jeg så over en andelsbolig i Malmö. På det tidspunkt havde jeg overhovedet ikke skænket Sverige en eneste tanke - for fanden ... det var jo Sverige!!! happy.gif Jeg tog over og så på lejligheden - uden at vide det fjerneste om området i øvrigt (Rosengården). Da jeg så lejligheden og sammenlignede med prisen var jeg ikke et sekund i tvivl om at det var det jeg ville. Jeg skrev under med det samme, ringede derefter til min bankrådgiver, der var ved at få et føl - de havde INGEN erfaring med at give lån til svenske boliger, men det løste sig alligevel. Da mine forældre kom hjem fra deres 14 dage på Kreta, havde jeg således foretaget mit livs største investering - og samtidig taget en beslutning om for alvor at forlade den trygge og alt for velkendte hverdag i Helsingør. Hvis min bankrådgiver fik et føl, ville jeg tro at mine forældre var ved at få en blodprop (de er jo ikke helt unge mér). Jeg havde ingen problemer med selve flytningen, da jeg fik en masse hjælp fra min mægler mht. registrering, folkbokføring osv. (jeg kendte på det tidspunkt ikke til sunddebatten) Efter ca. 1 måned var jeg således færdigindflyttet og klar til at vise mine forældre lejligheden - man må sige at de blev meget positivt overrasket happy.gif Jeg læste forresten ugen efter underskrivningen af kontrakten en annonce i Politiken om Rosengården, og må sige at jeg ikke kan se sammenhængen mellem det de beskriver og lige det område jeg bor i ... måske fordi det der blev beskrevet var det område hvor lejeboligerne ligger (syd for Amiralsgatan) - og eftersom jeg bor i området nord for Amiralsgatan i et område kun med Bostadsrätter er der kun folk der er "fuldt" integrerede og interesserede i at området bliver udviklet. I øvrigt en hel del danskere... Nu efter ca. 1½ års bosættelse kan man jo altid være bagklog happy.gif - Jeg burde måske ha sat mig væsentligt mere ind i hvad det var jeg rodede mig ud i! - Jeg burde ha lavet et budget der holdt, så jeg kunne sammenligne. - Jeg burde vide mere om beskatningsreglerne. - Jeg burde måske også undersøge hvordan mine venners indstilling var til at tage toget over til Sverige (Min søsters familie har således endnu ikke besøgt mig, de var ofte gæster hos mig i Helsingør). Men jeg har også lært en masse! happy.gif - Det var den bedste investering jeg i mit liv har gjort. - Hvis jeg havde vidst en masse om Malmö ville jeg også have haft en masse fordomme. - Malmö/Sverige er faktisk ikke så anderledes end jeg måske ville ha troet - det har været let for mig at lære sproget (Men OK, jeg boede også i Helsingør før!!). - Jeg griner når jeg ser en bil på danske plader. - Selv forældre kan blive misundelige (specielt far da han hørte jeg pludselig havde en større bil end hans egen), han har efterfølgende gentagne gange prøvet at overtale mig til at få en anden mindre bil. - Der ER en grund til at svenskere tager til Danmark for at købe vin, øl, ost og flæskesværd. - Pga. min store tolerance over for andre mennesker har jeg nu fået en langt større vennekreds, bla. gennem sunddebatten, end jeg havde før. - Som Thomas O. har sagt mange gange før ... Man får sorteret ud i vennekredsen - pludselig er der ikke så mange der kommer forbi en torsdag aften. - Folk der besøger én har det som om de er på ferie i udlandet ... ehmm ... jeg ved ikke lige hvorfor men synes alligevel det skulle med happy.gif - Og så er jeg vist heller ikke klogere happy.gif Håber det kan bruges til noget Brian, jeg har virkelig prøvet at holde mig til emnetråden!! happy.gif

Besvaret

Vi oplever at være lidt mere intenst sammen med vores venner. De kommer nu en weekend og overnatter i stedet for bare til middag en hverdags aften. Da vi begge arbejder i Kbh og kan køre sammen er vores Broafgift jo halveret kan man sige, og vi bruger så hverdagene på at besøge venner i DK i stedet for at de kommer til os. Creme Fraiche i Sverige er sgu heller ikke for godt, men som mange skriver så kræver det bare at prøve varehylderne af og så finder man noget der ligner. At alt er billigere er jeg nu ikke enig i. Netto i DK lige ved broen køber vi jænvligt ind i, for de er ofte billigere end så mange kæder i sverige ( Konsum og Ica ) Og andre gange så er Ica billigere, så det kræver bare at man lige holder tungen lige i munden og vænner sig til hvor det billigste er. Nogen ting er dog altid billigere. SLIKKET.... uhmm.. Men selv sodavand som er billigt i Sverige kan være billigere på tilbud i DK, så det er lidt op og ned. NATUREN er fantastisk i Sverige. Vi bor ikke i Malmø men 50 km derfra, og vi ser sgu storke, Kronhjorte, rådyr, ræve, grævlinger, ørne, harer og mus dagligt når vi triller afsted ( med fartpiloten på max 29 km/t for meget ) i vores store Volvo. Som der skrives så kan man føle sig mentalt langt "hjemmefra". Min kone døjer lidt med maven i forbindelse med graviditet, og det kræver lidt at gå til en svensk læge i et lidt andet system ned bare lige at ringe til lægen derhjemme. Men det er også en vanesag. Vi har såmænd også prøvet Lægevagten og den fungerer fortræffeligt. Skadestuen har vi heldigvis til gode :-) Dejlige naboer og gigantisk forståelse for at vi er tilflyttere og sgu ikke lige ved hvordan alt virker og hvilke regler der gælder for fx. afbrænding. Jeg er kommet i tvivl om jeg nogensinde kommer hjem til DK igen. Måske tættere på broen.. men så heller ikke mer. Det skulle da lige være hvis huspriserne faldt 500 % og afgiften på biler blev fjernet. Held og lykke med at flytte herover

Besvaret

Skadestuen er afprøvet og kan vel bedst sammenlignes med et offentligt hospital i Bangladesh. Hygiejne og service er i hvertfald en by i Indien. Meget skuffende.. Men forhåbentligt en one time fuckup.. - Længe leve fart pilot'er ;-)

Besvaret

Dan - du skriver at Netto i DK er billigere end dagligvarekæder som fx Ica og Konsum. Nu er Ica og Konsum altså også nogle af de dyreste (efter min erfaring). Vi handler ofte i Willys, der har de udvalg og kvalitet som en typisk Kvickly eller bilka, men prisniveauet er som Netto i DK, eller derunder. Jeg vil dog give jer ret i, at nogle varer er billigere i DK end i S, så man må lige gå på "pristjek". God fornøjelse - og undskyld sidesporet!

Besvaret

Fordele og ulemper. Noget skal være skidt, for noget andet kan være godt. Jeg ved ikke hvad der er skidt, men her er godt at være. Ulemper: * Vennerne kigger ikke bare forbi, og man kører ikke så tit spontant til DK en aften, men var man flyttet fra Sjælland til Jylland havde det jo været det samme. * Når vinden kommer oppefra og ned, uden vandet imellem-blir det edder**** fuc**'kooldt. * Man kan ikke lige tage en flaske vin med hjem fra Supermarkedet. * Hvis man som mand tænder en smøg på gaden glor folk på en, trods alle deres kvinder ryger. (Jeg nægter at æde skrå som dem) * Skåninge vs. Svenskere, pas på ikka at tale Skåneland med en Svensker, debatten tager hurtigt fart...gå med listesko på det emne over for folk man ikke kender. * 198 ud af 100 cyklister kører uden lys, i v-svingsbanerne, over fodgængerfelterne, på tværs....helt sygt....og sådan er det bare...de er overalt....og ingen dytter????? * Malmøboer taler lynhurtigt med en flad accent, der minder om Dansk på afstand, kan være svær at liiige forstå første sætning af. Kun længere inde er der den kendte drævende accent. * Den med broafgiften og fradraget har vi vist været igennem flere gange. * Det er en ulempe ikke at kunne finde ret mange ulemper... * De hader vores mønter der er så tunge, jeg hader deres små lasede 20kr. sedler. * Parkeringspladserne i Danmark er blevet meget smalle. * Parkering i Malmø betyder et helvede med mønter og små p-billetter. * Min kæreste chikaneres i trafikken af middelaldrende danske mænd, når hun køre alene i en stor bil, danske mænd bliver syge i skallen af at se en stor bil kørt af en pige. * Berlinere - med vanilliecreme-sikke et chock. * At erkende man skulle være flyttet herover noget før. Fordele: * Bo i Lyngby afstand til København, med stor fed bil og city lejlighed- og spar eks. 1.400.000kr.Det sygner alligevel lidt i privatøkonomien hos de fleste. * Nævnt før- Lösgodis...bland selvslik til 4-6 SEK pr. 100gr. * Jvf. ovenstående billigere tandlæger. * Billige fødevarer, supermarkederne med 21 slags ketchup (den er god nok) er lidt dyrere end Willys, men Willys er til gengæld billigere end Netto. Og deres kød er rigtigt godt. * Billige sodavand-tyske- i dem man ikke må snakke om`s- kiosker.( 3 kr stk ) * 1 Pizza med en dåse sodavand 35kr. * Faktoren med bilerne...uha... * Husene er stadigt til at købe for almindelige mennsker med almindelig indkomst. * Bumserne herovre er ikke grove, de siger tak hvis de får en mønt, og sviner ikke en til hvis man ikke giver. * Siger man noget på Dansk, taler folk som regel langsommere, ell. siger: Är du Dansk? med et smil,....eller begynder at tale Dansk til een??????? * Næsten alle større købmænd har lunt brød i skabe(morgenbrød), og der findes somme tider også berlinere med syltetøj. * Løber man tør for Kjærgaarden, har de Bregott istedet. (Meget lig Kærgaarden) * Bilblade med andet en berlingo og Punto tests. * Smukke byer, de samler papir op fra gaden hvor Københavnerne smider det ud af bilerne og allevegne. Parkerne er nærmest haver, selv træerne klipper de som hække (Pildammarna) * Gör det sälv Tvatt. Bilvask med lille højtryksrenser a` 8 kr pr. polet. 1 til affedtning af ruder og lak, og 2. pletfrit vand til efterskyl. Og det ER pletfrit. Verdens bedste bilvaske metode, anvendt i hele Europa- undtagen Danmark. (Findes typisk på Preem tankene) * Min kæreste tvang mig til at skrive lösgodis igen. * Folk herovre kan godt virke lidt generte, men når man lærer dem at kende er de absolut hjertevarme mennesker. * Lærer du Svenskere længere Nordpå at kende, det kan være lidt svært, men så har du venner for livet. * Når der er suppe i et supermarked, så er der udvalg, og jeg mener meget at vælge imellem. * Malmøfestivallen- helt unik kæmpefest, det ville ikke kunne genemføres så hyggeligt i København. * Det er lidt som at bo i en ferie, hver dag er lidt anderledes, det hele er lidt på en anden måde....men når man kører Øst over på broen- betyder det HJEM for os. Flyt dog herover til os andre...den er god nok...men her er ikke gratis, men det bliver heller ikke billigere med tiden. Skåneland er en blanding af begge lande, det mærker man tydeligt på en positiv måde. Herovre kommer alle et sted fra, Skåne, Nordsverige, danmark eller mange andre lande.

Besvaret

For hvem det er aktuelt, må det også siges at prisen for at sende noget som helst til Danmark er meget høj. Det betaler sig faktisk for mig at tage færgen til Helsingør og sende mine breve og pakker til Danmark derfra ;-) Man lærer at købe gaver ikke ud fra hvor nyttige de er - men hvad de vejer happy.gif

Besvaret

Jeg kan stort set kun finde fordele ved at bo i Skåne, men stødte i går på noget, der har bragt mit p.. i kog. Jeg har i årevis haft en brillekonto i Synoptik i DK uden problemer. Dvs at man køber et par briller til kr.xxxx og betaler dem over f.eks. 24 måneder. Da jeg flyttede over, var jeg samtidig færdig med at betale de briller, jeg har nu og ville nu have nogle nye. Jeg gik i Synoptik, fik lavet synsprøve og valgt briller til 5.700 sek. (i DK koster de 8000 Dkr.!!) og så skulle optikeren lige ringe og tjekke med kreditten. DESVÆRRE, de kunne ikke give mig kreditten, fordi jeg ikke har boet i Sverige i mindst 5 år!!!!! Det betød intet, at jeg har en betalt bostadsrätt til en salgsværdi på sek. 500.000, at jeg har fast arbejde og har haft det samme job i 10 år, at jeg tjener sek. 400.000 om året. Jeg kunne ikke få de briller. Hold da kæft, hvor er jeg sur. Er der nogle af jer andre, der ved om andre optikere i Skåne har brillekonto?????

Besvaret

Jeg har boet i Malmö siden 31/5-2002 - og kan ikke finde nogle ulemper. Kan godt være nogle ting er lidt mere besværlige, men det må man bare tage med et smil. Og jeg flytter ALDRIG tilbage til DK igen. Her er simpelthen bare for dejligt.

Besvaret

Tusind tak for alle indlæggende. Jeg troede ikke at folk svarede på indlægget. Jeg har gået og ventet på at få en email notifikation om at der skulle ske noget i tråden. Men jeg fik ingen? Anyway. Det var virkelig god information. Og jeg er også meget opsat på at flytte til Sverige. Jeg skal bare lige sælge min lejlighed først og så have fundet drømmeboligen. Drømmeboligen skal opfylde disse krav : Må max koste 500.000 skr. Det skal helst være en 3 vær. tæt på byen. Den må max have en afgift på 3500 skr. Det er lidt svært at finde. Men vi skal nok finde den happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...