Jump to content

Kørsel i DK - med svenske plader

Recommended Posts

Besvaret
Iøvrigt må bilen ifølge skat' date=' kun befinde sig i DK 180 dage om året.... Ellers er man at betragte som bosiddende i DK.[/quote'] Hvad har bil og bo med hinanden at gøre. Jeg har selv 1-2 biler i DK på 2-3.år uden problemer. Bruger dem jo ikke hele tiden og derfor holder de bare der. Den ene har godt nok været i S en mdr eller to. Men nok omkring 300dage i DK. Pendler kun i 1 bil da vores arbejdstider passer sådan ok sammen. Jeg har 2 gange set en politibil holde og tjekke den. Men har aldrig hørt noget.
  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret
Hvad har bil og bo med hinanden at gøre. Jeg har selv 1-2 biler i DK på 2-3.år uden problemer. Bruger dem jo ikke hele tiden og derfor holder de bare der. Den ene har godt nok været i S en mdr eller to. Men nok omkring 300dage i DK. Pendler kun i 1 bil da vores arbejdstider passer sådan ok sammen. Jeg har 2 gange set en politibil holde og tjekke den. Men har aldrig hørt noget.
ok men bliver helt forvirret om man skal købe bil i sverige eller ej for frygten af politiet og i det hele taget af den danske stat...bliver der mere kontrol hvis man importere fra tyskland el købe i sverige?
Besvaret
ok men bliver helt forvirret om man skal købe bil i sverige eller ej for frygten af politiet og i det hele taget af den danske stat...bliver der mere kontrol hvis man importere fra tyskland el købe i sverige?
Spiller ingen rolle, hvor du køber bilen, du vil under alle omstændigheder blive kontrolleret, men hvis du reelt bor i Sverige, er det jo intet problem. Lyt ikke til vandrehistorierne om forskellige formelle krav, man kan klare sig ved at opfylde - hvis du ikke bor i Sverige, så må du ikke køre en svensk bil. :)
Besvaret
hvis du ikke bor i Sverige' date=' så må du ikke køre en svensk bil. :)[/quote']Slå hovedet på sømmet - med den rigtige hammer Hammeren er vort kæreste, almindeligste, ældste og mest anvendte værktøj. Du kan købe dig fattig i specialhamre, men en lille håndfuld klassikere slår til. (Læs: så er dén ikke længere!)
Besvaret
Slå hovedet på sømmet - med den rigtige hammer Hammeren er vort kæreste, almindeligste, ældste og mest anvendte værktøj. Du kan købe dig fattig i specialhamre, men en lille håndfuld klassikere slår til. (Læs: så er dén ikke længere!)
man kan da ikke bo hverdag i sverige pga rejser, møder til daglig. man kan da godt overnatte hos familie et par gange om ugen..det er da ikke noget ulovligt i jo..er de 180 dage i danmark gældende?
Besvaret
man kan da ikke bo hverdag i sverige pga rejser, møder til daglig. man kan da godt overnatte hos familie et par gange om ugen..det er da ikke noget ulovligt i jo..er de 180 dage i danmark gældende?
Bo=have folkeregisteradresse
Besvaret
Bo=have folkeregisteradresse
Det er jo så forkert. For ellers havde der ikke været alle de problemer med folk der har proforma adresser i SE og købt billige biler men rent faktisk boet/opholdt sig i DK. Emre. Selvfølgelig er det tilladt at overnatte i DK. Men du skal overfor Skat.dk kunne dokumentere du bor i SE. Det er ikke nok bare at have adresse og kigge forbi 2 gange om mdr. Så hvis du ved allerede nu at det meste af tiden kommer du til at være i DK. Så lad være for du får problemer med at overbevise Skat.dk om at du rent faktisk bor der.
Besvaret

Pr. definition bor man jo hvor man har folkeregisteradresse.. Og i denne debat må vi jo ikke opfordre til ulovligheder, så selvfølgelig bor man der hvor man modtager sin post!! :laugh:

Besvaret
Pr. definition bor man jo hvor man har folkeregisteradresse..
Men i denne tråd mener jeg ikke at det hænger sådan sammen. Derfor min korrektion af dig:th2:
Guest ThomasO
Besvaret

emre: Det er faktisk et uhyggeligt simpelt regnestykke. En del danske EU politikkere havde også et stort men modsat problem, da de var så meget i Bruxelles o.s.v. at de var i udlandet i over 180 dage om året. Det gjorde at fraflytterfælden klappede. Deres børn kunne ikke længere gå i dansk skole, da familien var at betragte som fraflyttet landet permanent, og måtte i skole i Bruxelles. Omvendt er så vores situation. Selv om du pendler til danmark hver dag, har man det krav at du skal opholde dig 180 dage udenlands for at opnå status som fraflyttet. Dvs hvis myndighederne påstår at du gør dette bare for at have bil etc i udlandet, kan de pålægge dig bevisbyrden med at bevise det ikke er din hensigt. Bemærk ordet hensigt. Det er nøgleordet i en retsag. Såfremt du har pendlerture, togbilletter m.v. er den jo god nok. Men på bundlinien... hvis ikke du opholder dig 180 dage i udlandet om året, så er du ikke fraflyttet. Hvis du så opfører dig som fraflyttet er det på falske forudsætninger, og de vil køre en skattesag på dig. Selvfølgelig kan man overnatte hos familien, men de 180 dage er grundreglen der danner forudsætning for det hele. Du skal have til hensigt at opfylde dette. Kan du ikke overholde de 180 dage, så er det nok ikke en god ide at begynde at bygge sit liv op omkring noget, hvor de 180 dage absolut er grundforudsætningen. Husk på du kører ikke bare til SE for at overnatte. Du bor faktisk i SE - og tager over på arbejde i DK. Derfor er du fraflyttet, og kan nyde godt af grænsegænger reglerne.

Besvaret
:rolleye:
Pr. definition bor man jo hvor man har folkeregisteradresse.. Og i denne debat må vi jo ikke opfordre til ulovligheder' date=' så selvfølgelig bor man der hvor man modtager sin post!! :laugh:[/quote'] hvordan skal dette forstås? :rolleye:
Besvaret
en lille "sjov" ting som egentlig ikke har noget med selve artiklen at gøre er følgende oplysning om artiklen: Senest opdateret - 06:03 - 20. maj. 2006 ...jeg skal vist have rettet min kalender, jeg er tilsyneladende kommet nogle dage bagud :laugh:
Med Ekstrabladets nye kalender er deres chance for at være "først med sidste" vist helt forspildt;) - det bliver vist snarere "sidst ..."
Guest ThomasO
Besvaret

Skægt der er en ting der går igen i den artikkel, og det vi andre har prøvet at forklare: 180 dage 180 dage 180 dage og atter .... 180 dage

Besvaret
en lille "sjov" ting som egentlig ikke har noget med selve artiklen at gøre er følgende oplysning om artiklen: Senest opdateret - 06:03 - 20. maj. 2006 ...jeg skal vist have rettet min kalender, jeg er tilsyneladende kommet nogle dage bagud :laugh:
En anden ting, som ikke har noget med emnet at gøre, men så alligevel: Mine forældre har en kalender for 2006 hængende på væggen, hvor der står, at Grundlovsdag i år er den 6. juni. Så nu er spørgsmålet, om min arbejdsgiver vil acceptere, at jeg holder fri den dag? :confused:
Guest Supermule
Besvaret

Det er jo helt naturligt...... Er du mere i DK end i SE, så er du bosiddende i DK. Bruger du mere tid i SE end i DK, så er du bosiddende i SE...... Husk at gemme jeres bizz udskrifter...... :)

Besvaret
Skægt der er en ting der går igen i den artikkel' date= og det vi andre har prøvet at forklare: 180 dage 180 dage 180 dage og atter .... 180 dage
Du er galt på den Thomas, og få nu ikke andre på gale veje også: Man kan ikke bruge de 180 dage til så meget, for hvis man ikke bor i Sverige, så må man indregistrere sin bil et andet sted. :fight: :( Den dukker op med jævne mellemrum den forestiling om, at man må kunne opfylde et minimumskrav og så være ret meget i Danmark med sin billige bil, men sådan spiller klaveret ikke. Man skal bo i Sverige og det skal være reelt, og det er det, man i givet fald skal sandsynliggøre over for Skat. Skat vil ikke efterspørge bevis for, at man højst har været 180 dage i Danmark, men vil på sin charmerende understatede facon udbede sig regninger og den slags, der viser, at man reelt er bosat i Sverige og ikke proforma-bosat. I samme øjeblik, man indregistrerer en bil via en svensk proformaadresse, har man begået en lovovertrædelse. Der er ikke 180 dages lovlig ret til ulovligheder. Det ville også være usædvanligt i forhold til, hvordan jura ellers fungerer. :rolleyes:
Besvaret

Jeg tror nu nok det kun er i meget grove tilfælde, SKAT vælger at køre en sag, hvis en person f.eks. kun har en "postkasse" i S, ikke har nogen brobizz og så kører rundt i en dyr svensk bil i DK. Men som før sagt, man skal bare sørge for at have dokumentationen i orden, hvis de skulle finde på at spørge....:fight:

Besvaret
Jeg tror nu nok det kun er i meget grove tilfælde' date=' SKAT vælger at køre en sag, hvis en person f.eks. kun har en "postkasse" i S, ikke har nogen brobizz og så kører rundt i en dyr svensk bil i DK. [/quote']Glem det. Du bliver revet igennem møllen, og bedt om at bevise dit tilhørsforhold til SE, samt kvitteringer på transport. Fedt at være "skyldig" til det modsatte er bevist, bare fordi SKAT tror du en en slambert :rolleye:
Besvaret
Fedt at være "skyldig" til det modsatte er bevist, bare fordi SKAT tror du en en slambert :rolleye:
Tja det er jo den gamle historie, om at de få der snyder, ødelægger det for alle os andre.........:sick: :sick: Godt jeg har gemt alle mine boner fra ICA...:)
Besvaret
Jeg tror nu nok det kun er i meget grove tilfælde' date=' SKAT vælger at køre en sag, hvis en person f.eks. kun har en "postkasse" i S, ikke har nogen brobizz og så kører rundt i en dyr svensk bil i DK. Men som før sagt, man skal bare sørge for at have dokumentationen i orden, hvis de skulle finde på at spørge....:fight:[/quote'] Det er ikke Skat, der vælger at "køre en sag", men skatteborgeren. Skat indhenter eventuelt en række supplerende oplysninger og kan derefter høfligt foreslå en ændret skatteansættelse, der er bedre i overensstemmelse med lovgivningen og muligvis ligger nogle hundredetusinder over, hvad man selv havde forestillet sig. Hvis man er uenig, kan man så "vælge at køre en sag". Der er ingen grund til at sørge for, at have dokumentationen i orden. Hvis man reelt bor i Sverige er det enkelt at sandsynliggøre ved hjælp at det forhåndenværende. :)
Besvaret
Der er ingen grund til at sørge for' date=' at have dokumentationen i orden. Hvis man reelt bor i Sverige er det enkelt at sandsynliggøre ved hjælp at det forhåndenværende. :)[/quote']Der er bestemt grund til at have den på plads - da du nok kommer til at skulle bruge den, når/hvis du smutter tilbage til DK igen. Så det er en god vane at tillægge sig. Jeg taler af erfaring.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...