Guest yma Skrevet January 13, 2004 Rapporter Skrevet January 13, 2004 Må man eje flere bostadsrät lejligheder? Jeg har allerede en bostadsrät i Malmö. Overvejer også at købe en mindre og billig bostadsrät i Göteborg som man kunne tage op til i ny og næ. Alternativt må man eje en bostadsrät i Malmö som man lejer ud mens man selv bor i en anden større lejelejlighed i Malmö? På forhånd tak. Mvh. YMA
Guest yma Besvaret January 13, 2004 Rapporter Besvaret January 13, 2004 Må man eje flere bostadsrät lejligheder? Jeg har allerede en bostadsrät i Malmö. Overvejer også at købe en mindre og billig bostadsrät i Göteborg som man kunne tage op til i ny og næ. Alternativt må man eje en bostadsrät i Malmö som man lejer ud mens man selv bor i en anden større lejelejlighed i Malmö? På forhånd tak. Mvh. YMA
Gio Besvaret January 14, 2004 Rapporter Besvaret January 14, 2004 Ja da. Det er der bestemt ikke noget i vejen for. Har du pengene, så er det bare at gøre det. Vedr. at leje ud, så skal du jo "bare" lige clear´e det med din forening først.
vincent Besvaret January 14, 2004 Rapporter Besvaret January 14, 2004 Jeg har prøvet at finde noget jura om det på svenske sider, men har ikke kunnet finde nogen steder hvor der står at man ikke må have flere bostadsrätter - så indtil videre så har Gio ret Til gengæld fandt jeg ud af, at hvis man vil udleje sin bostadsrätt er du berettiget til det i 3 tilfælde - så vidt jeg forstod, selvom din forening siger nej: - Hvis du skal flytte sammen med en. - Hvis du skal arbejde i en anden by. - Sidste punkt kunne jeg ikke huske
Guest yma Besvaret January 14, 2004 Rapporter Besvaret January 14, 2004 Aha -lyder rigtigt godt. Ved ikke hvorfor jeg har haft det i hoved, at man som privatperson ikke må eje flere bostadsrät lejligheder. Jeg tror vist min frygt gik på, at det ville blive begtraget som boligspekulation (grimt ord) -men dette er der ingen af jer -der er stødt på. Takker for jeres tid. Er blevet lidt forelsket i Göteborg -og ville gerne kunne tage derhen når jeg har lyst... og hvis jeg får råd.
vincent Besvaret January 14, 2004 Rapporter Besvaret January 14, 2004 Fordi kbh's kommune vist har noget om det ...
Nils Besvaret January 14, 2004 Rapporter Besvaret January 14, 2004 Nikolaj, dine regler for, hvornår man altid har ret til at fremleje, lyder lidt skumle - hvor mon du har dem fra? Ifølge min egen læsning er der to tilfælde, hvor en forening ikke kan modsætte sig, at indehaveren af lejligheden fremlejer den, og det er, hvis ejeren er en kommune eller et amt (landsting), eller hvis ejeren er en juridisk person - altså et selskab af en slags - der har overtaget bostadsrätten ved tvangsauktion e.l. Der er muligvis en tredje, jeg har glemt. Så hvis man vågner en morgen og er en svensk kommune, så er der frit frem for at fremleje uden at spørge. Det er vedtægterne, stadgarne, for den aktuelle forening, man skal læse, for at se, hvordan man står rettighedsmæssigt, loven kan man bruge i hyresnämnden og i byretten, når alt er gået op i spids, fordi man ikke har været "trevlig" Når man overtager boligen, accepterer man måske, at dens anvendelse er defineret som permanentbostad, og så overtræder man jo et vilkår, man har skrevet under på, hvis man bruger den som ekstra fritidslejlighed. Men det kan man formentlig gøre med let hjerte, for man bliver næppe smidt ud for at slide for lidt på trappen, hvis man ellers er trevlig. I København - jeg ved faktisk ikke, hvor bestemmelsen står, eller om den gælder overalt - har man pligt til at sørge for, at en bolig, man ejer, er beboet på helårsbasis. Det er en boligmangelregel, som jeg ikke er stødt på i Sverige.
vincent Besvaret January 16, 2004 Rapporter Besvaret January 16, 2004 Hej Nils. Jeg kan ikke lige huske hvor det var fra, men jeg var lidt rundt på nogle forskellige sites. Tror det evt. kunne være Hyresnämnden eller hyresgästföreningen eller sådan noget.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu