Jump to content

Kontrollupgift på bostadsret

Recommended Posts

Guest michael
Skrevet

Jeg har idag modtaget en "Kontrollupgift"... Nogen der ved om man skal sende den tilbage, ændre noget på den, eller bare arkivere den!? Den virker ikke særlig intuitiv syntes jeg. På forhånd tak. happy.gif //Michael P.

Besvaret

Jeg har idag modtaget en "Kontrollupgift"... Nogen der ved om man skal sende den tilbage, ændre noget på den, eller bare arkivere den!? Den virker ikke særlig intuitiv syntes jeg. På forhånd tak. happy.gif //Michael P.

Besvaret

Hej Michael! Jeg har også modtaget en, jeg undrede mig også jeg forventede at hvis man skulle sende noget retur havde de nok sendt en blanket med.. så jeg lader min ligge indtil jeg hører andet.. er der andre som også har modtaget sådan en??

Besvaret

Hej folks! Det er oplysning, som I skal/kan bruge, når I skal udfylde selvangivelsen. Det er bare en oplysning om, hvad jeres bostadsrät er værd. Hvis I ikke betaler skat i S, kan I bare se bort fra den. (men husk lige at gemme den, hvis der skulle blive noget senere og så skal I forresten også bruge den, hvis I skal sælge.)

• 3 weeks later...
Besvaret

Er der nogen der ved noget om hvordan værdien er kommet frem ? Jeg mener, jeg har købt min BR for 60000 og på kontroluppgiften står den vurderet til 298381,- . Et interessant beløb må man sige.

Besvaret

Det lyder godtnok mærkeligt, det plejer da at være lige omvendt. Normalt er den offentlige ejendomsvurdering (i hvert fald i DK) meget mindre end salgsvurderingen. Sådan er det da også med min bostadsrät, som er værdisat til sek. 150.000, men nemt kan sælges for sek. 450-500.000. Måske har din foreningen foretaget en opgradering af værdierne, så de er mere i tråd med tiden. Du må da henvende dig til foreningen og spørge.

Besvaret

Man skal måske lige notere sig, at de særdeles interessante procentvise prisstigninger på bostadsrätter, som nu og da med store armbevægelser luftes herinde, ikke kan oversættes til danske forhold, da prisen på en bostadsrätt ikke svarer til værdien af den bolig, man får rådighed over, men skematisk set svarer til friværdien - altså værdien af boligen minus den gæld, der hæfter ved boligen, og som man vel og mærke må betale af på. Man kan i Sverige "købe" en bostadsrätt, der er 1.000.000 værd for 200.000. Til gengæld får man lod og del i bostadsrättsföreningens gæld, som man bidrager til at forrente og nedbringe gennem den månedlige avgift. Hvis "prisen" (overtagelsessummen) på den bostadsrätt stiger fra 200.000 til 300.000 på et år, så ligner det jo 50 procent, men oversat til danske forhold er stigningen 10 procent, for så er boligen steget fra 1.000.000 til 1.100.000. Og hvis boligpriserne falder 10 procent generelt, så falder ens lejlighed typisk til 900.000, og "prisen" på ens BR falder fra 200.000 til 100.000 - altså 50 procent - der er ikke så langt til 100 procent og en form for konkurs. Jeg foretrækker klart det danske system, hvor en ejerlejlighed er en ejendom (fastighet) og kan belånes af den, der ejer og bebor den på samme måde som et hus. Så kan man selv se sin gæld i øjnene og eventuelt bringe den ned eller helt ud af verden i gode år - noget man mildest talt ikke kan styre i en svensk bostadsrättsförening, hvor man er gældsslavernes gældsslave. Afdragsfri lån har fanden skabt efter min mening, men man har altså ikke engang muligheden for at sælge sig til fanden for at få luft i økonomien, hvis man er blevet svensk BR-"ejer", for ens gæld er et anliggende for andre.

Besvaret

Tak for det gode indlæg Nils! Jeg er selv ved at flytte til en ejerlejlighed i DK og det er rigtigt det du siger med at det på en måde er bedre at lejlighedens gæld kun kan være din egen. Til gengæld ved jeg at når du betaler fællesudgifter som det hedder i DK, så betaler du også til at afdrage på foreningens gæld - hvis der skulle være en sådan. Og det uden at få fradrag for renteudgifterne, så det er ikke så anderledes som i SE - trods alt. Heldigt for mig, at jeg flytter ind i en forening uden gæld happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...