Jump to content

8% ekstra fradrag til danske lønmodtagere med bopæl sverige??

Recommended Posts

Skrevet

Jeg snakkede med en bekendt her i weekenden der nærmest kiggede dumt på mig da jeg sagde jeg ikke kendte noget til det ekstra fradrag, han påstod jeg var berettiget til, når jeg nu arbejder i DK og bor i Sverige. Han sagde ovenikøbet han havde flere kammerater i Malmø der havde brugt dette i flere år... Er det mig der er helt lost her, eller har jeg fuldstændig misforstået skat-øresund, når de har oplyst mig om mine skatteforhold er uændrede, sålænge jeg har dansk arbejdsgiver???

Besvaret

Hej Casper > dine skatteforhold er ikke uændrede i forhold til, da du boede i DK. Jeg ved ikke rigtigt, hvad din bekendts kammerater hentydede til, men du har 2 kørselsfradrag. Først det almindelige km-fradrag mellem hjem og arbejdsplads, som du også har i DK og dernæst får du fra 1-1-05 et nyt fradrag for broen. Fradraget er kr. 50,- pr. tur i bil, altså 100 kr. om dagen eller hvis du kører med tog, så er fradraget kr. 8,- for hver tur, altså 16 kr. pr. dag. Men det er altså først fra nytår, det træder i kraft. Hvis man har trukket andet fra, er det ikke i henhold til gældende regler. Samtidig skal du være opmærksom på, at du kan trække evt. svenske renter fra på din danske selvangivelse. Dette er dog behandlet mange gange her på debattet, så prøv at finde de tidligere indlæg.

Besvaret

Tror du ikke din bekendte mener, at hans bekendte ikke betaler Arbejdsmarkedbidrag. Jeg vil gerne se noget på skrift fra skattevæsenet før, jeg tror på det. Men jeg tvivler. mvh, Christian

Besvaret

Jeg er også selv overbevist om der ingen ændringer er i skatteforholdene om man bor i Sverige eller DK og arbejder i DK. Det kan ikke være arbejdsmarkedsbidrag han mener, da det kun bortfalder for personer på dagpenge eller anden ledigheds-overførselsindkomst og det er hverken han eller dem han omtaler på ved jeg. Men jeg må lige høre ham igen hvor han har det fra..

Besvaret

Vores skatteforhold er blevet klartlagt. At der skulle være et 8% fradrag er en misforståelse. Hvis det skulle være tilfældet ville det fremgå af Toldskats hjemmeside samt skattelovgivningen - og det gør det ikke.

Besvaret

Tak Gio > det var selvfølgelig en tanketorsk. Jeg har jo selv skrevet det på mit forskudsskema, men da vi jo ikke har det på selvangivelsen endnu, gik jeg lige fejl af datoerne.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...