Guest johan Skrevet February 13, 2005 Rapporter Skrevet February 13, 2005 jag är svensk, bor i Sverige, arbetar och betalar skatt i Danmark. Jag ska nu snart flytta till København (för tung pendling...). Min kæreste och jag bor inte sammen nu, men vi har gjort det tidigare. Hvis jag folkregistrera mig på hennes adress, är det då möjligt för mig att göra fradrag för dobbelt husførelse + rejser? Vad är det för krav på dokumentation? Kræver told&skatt kvittering på pendlingskort? Mitt arbete är en trainee ansattelse, som övergår till fast efter 2 år.
Guest thomas Besvaret February 14, 2005 Rapporter Besvaret February 14, 2005 For at få dobbelt husførelse, skal du have en minimums afstand til jobbet, + der må ikke være andre i området som er ledige der har de samme kvalifikationer som dig! Derudover skal du være forsørger, d.v.s. at du skal være gift, samlevende, og så endelig må din ansættelse ikke være fast!!!
Nils Besvaret February 14, 2005 Rapporter Besvaret February 14, 2005 Hej Johan - Nej I behøver ikke at være gift, papirløse kan også komme i betragtning, men mange andre ting skal være opfyldt, for at du kan få fradrag for dobbelt husførelse. I skal som udgangspunkt have boet sammen et år, men hvis I har boet sammen kortere tid, kan det blive godkendt efter en konkret vurdering, og der står du måske lidt svagt, når I flytter sammen samtidig med, du flytter til København. Den betingelse, der måske bliver sværest at opfylde, er, at der skal være så langt til jobbet, at man ikke med rimelighed kan forlange, at du rejser frem og tilbage hver dag. Men det gør du jo i dag. Hvis du nu indvender, at din kæreste bor i Stockholm, så vil skattevæsnet for sin del indvende, at begrundelsen for at have den ekstra bolig skal være "erhvervsmæssig" og ikke privat - det skal være jobbet, der gør en ekstra husførelse nødvendig, ikke dine private dispositioner. For at få fradrag skal jobbet være midlertidigt (tillfälligt), men du skriver, at det ikke er tidsbegrænset, selv om du skifter status fra trainee til "rigtig ansat". Jeg tror, du står lidt svagt, men du kan da sende en mail til skatøresund og høre deres mening, og held og lykke i København.
Nils Besvaret February 14, 2005 Rapporter Besvaret February 14, 2005 Thomas, Det var ikke for at overtrumfe dig, men jeg så ikke dit indlæg, før jeg sendte.
Guest johan Besvaret February 15, 2005 Rapporter Besvaret February 15, 2005 ok, tack! Hur är det med dokumentation på pendling? Hvis jag folkregistrera mig på min kæreste adress, kan jag då göra fradrag för arbetsresor till och från København? Fast(although) jag har flyttat till Danmark? ;-)
ulmus Besvaret February 15, 2005 Rapporter Besvaret February 15, 2005 Da du skal kunne dokumentere din pendling med enten togkort eller brobizz-regninger, kan du naturligvis ikke trække pendling fra. I det hele taget lyder dit forehavende som en gang skattefusk, og det vejleder vi ikke i her i debatten.
Guest thomas Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Ja jeg kan sq kun give dig ret Ulmus!!!
Guest jesper Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Johan. Pendling er samme fradragstakster som alle andre. 100,- pr. dag. Hvis man er dansk skatteyder. Dokumentation kan kræves fra skattevæsenet. Det er dog ikke alle der afkræves dokumentation.
ulmus Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Hov, Jesper, det er altså kun 100 kr. pr. dag, hvis man biler over!!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu