Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Jesper skrev "der er ca. 220 arbejdsdage på et år. Derfra skal du trække dine fridage, sygdomsfravær, hjemmearbejdsdage, barnsyg med mere samt evt. 5 ugers ferie" Man skal passe på ikke at være for hurtig med sine udmeldinger ... Det kan nogle gange svare sig at undersøge forholdene inden man bedrevidende kaster sig over tastaturet ... Iflg. Maylands kalender for 2005 er der ikke mindre end 253 arbejdsdage i indeværende år ... 5 ugers ferie svarer til 25 arbejdsdage - så er der vistnok stadig 228 tilbage ... Det er jo ikke alle, der har hjemmeboende og syge børn ... Det er faktisk heller ikke alle, der er syge ... Det er heller ikke alle, der arbejder hjemmefra ... Men - jeg må indrømme, at jeg godt kan li' at holde fri ...

• Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Man skal ikke anvende de 216 arbejdsdage, som der står i skattemappen, med mindre man faktisk har haft 216 arbejdsdage i 2004. Man skal have fradrag for de dage, hvor man tager til og fra arbejde - om det er 112, 217 eller 195 er jo skatteyderens afgørelse i den forstand, at han/hun skal holde regnskab med arbejdsdagene, så de kan laves om til et befordringsfradrag på selvangivelsen, men også så skatteyderen senere kan dokumentere sit befordringsfradrag i forhold til skattevæsnet. Derfor er det en god idé at have en kalender med i sin taske eller én liggende på sit arbejde, så man kan sætte kryds de dage, hvor man tager til og fra arbejde. Så slipper man for at sidde med selvangivelsen og forsøge at rekonstruere februar 2004 med lidt sygdom, en fridag og tre hjemmearbejdsdage 15 måneder senere. Hvordan den nøjagtige udregning af de 216 dage er kommet, ved jeg desværre ikke, men de ca. 220 arbejdsdage på et år er ikke skudt helt forbi - i hvert fald ikke hvis man, som jeg, er offentligt ansat på fuld tid. Jeg holdt fem ugers ferie sidste år, og desuden havde jeg to ugers barsel. Nogle fridage og et par sygedage gjorde så, at jeg endte med 200 arbejdsdage i 2004. Danskere, der bor i Skåne, er ikke alene om at være begrænset skattepligtige til DK. Fx er pensionister i Spanien også begrænset skattepligtige til DK af deres pensioner, men aftalen mellem DK og Spanien siger, at private pensioner skal beskattes i bopælslandet, altså Spanien. Offentlige pensioner skal derimod beskattes i DK. Man har som almindeligt begrænset skattepligtig heller ikke ret til fradrag for renteudgifter, men med græsegængerreglerne i hånden kan man udvide sin fradragsret, og derved kan man få fradrag for renteudgifterne i DK. Det samme gælder fradrag for indbetalinger til A-kasse. Renteindtægter skal i forholdet mellem DK og Sverige beskattes hvor man bor, men i forholdet mellem DK og andre lande kan der være en aftale om, at DK beskatter renteindtægterne - alternativt at DK beskatter med en sats på fx 15 eller 30 %. Så hvis man som begrænset skattepligtig skal have en fortrykt selvangivelse, skal skattevæsnet så lave et kæmpejättestort program, der kan finde ud af, om man har boet i det samme land hele det foregående år, hvad overenskomsten med det enkelte land siger (hvis der er én), hvilke slags pensioner man får (off./privat), om man vil være grænsegænger eller ej og 1.000 andre ting. Så til hobbyprogrammøren: God fornøjelse i weeekenden med de lige under 80 dobbeltbeskatningsoverenskomster, skattelovgivningen og en C64'er :-) I forhold til ejendomsoplysninger kan det jo være, at man som bosiddende i Sverige har et dansk sommerhus - det skal jo beskattes i DK, så det er altså ikke den svenske ødegård, der skal skrives her, men det danske sommerhus eller hvad man nu har af dansk ejendom.

Besvaret

Jeg syntes det er noget "knald" at selvangivelsen ikke kan være fortrykt, Man kan jo f.eks. sagtens bo i DK optage et lån i Sverige til et evt. fritids hus. Så har skattevæsenet jo heller ikke alle oplysninger, men jeg garantere at de alligevel udsender en fortrykt opgørelse til vedkommende blot du bor i DK, jeg ser det som ren diskriminering, ligesom at vi mister flere rettigheder bl.a. stemmeret og mistænkeliggørrelse for at være skatteunddragere og fusk med falsk addresse m.v. har sågar hørt det på skattekontoret, nå nu skal du over at ha en billig bil osv..bla.bla. bla. Hvis du siger at du bor i Malmø, starter rotor-blinket straks på hovedet at skrankepaven på dit lokale skattekontor i DK...

Besvaret

Var Prins Knud sinke eller blot jævnt beruset?? Jeg ved det godt men jeg er sgu stadig usikker.. Nu har jeg læst mig til på told og skat at jeg, fordi jeg er flyttet i 2004, skal udfylde 2 selvangivelser, en for hver periode. Da jeg er under grænsegænger reglerne skal jeg udfylde en selvangivelse for begrænset skattepligtige plus et supplement. (renteudgifter).. så langt så godt. Her kommer det så.. (sorry) 1) Skal den selvangivelse for januar til april (hvor jeg boede i DK) ligeledes udfyldes på en "begrænset skattepligtig" blanket? Jeg var jo ikke begrænset i den periode? 2) Der står der skal vedlægges kopi af udskrifterne fra Øresundsbroen. Er det såvel faktura (forsiden) samt specifikationen? Det bliver da en helvedes bunke papir jeg skal sende afsted? Og til de kritiske hoveder ja jeg har forsøgt at ringe til skatøresund og nej mit arbejde tillader ikke jeg blokerer telefonen 45 minutter for at komme igennem og nej jeg er ikke hjemme i dagstimerne... så jeg håber andre kan svare herinde.. God fornøjelse med selvangivelserne...

Besvaret

Svar til 1) Jeg har netop modtaget 1 stk. blank for min tid i SE og en pre-udfyldt ganske alm. selvangivelse. Det er sidstnævnte der skal udfyldes for din tid i DK. Meld dig evt. til et af møderne de afholder, se tråd længere nede. Håber det kun er første år det er så besværligt !

Guest kristian
Besvaret

Moerke: Send en mail til SkatØresund om at du vil ringes op. oresund@skat.kk.dk Mette: Det er kun i de år hvor man enten flytter til Sverige eller tilbage til Danmark det kan være besværligt, men du er altid velkommen til at spørge os i SkatØresund hvis der noget du er tvivl om - for det meste kan vi give et svar nu og her, men "kreativ skattetænkning" er lidt mere besværligt bare at give et svar på. Til EN SVADA Det er meget kedeligt at man bliver udsat for sådan en gang l... fra en skattekollega bare fordi du vil flytte til Sverige og være en del af integrationen i Øresund. Mvh Kristian Rasmussen SkatØresund

Besvaret

Til EN SVADA: Hvis du læser mit indlæg om den begrænsede skattepligt, finder du ud af, at det ikke kun er lige præcis dig, der er begrænset skattepligtig til DK. Der er masser af mennesker i verden, der på en eller anden måde er begrænset skattepligtige til DK, og at fortrykke oplysningerne vil kræve helt uhyrlige mængder af tid, penge og arbejde. Personligt har jeg fire beløb på min selvangivelse, mens min kone havde mest bøvl med hele seks beløb og et enkelt kryds. Det er for mig uforståeligt, at du hidser dig selv op, fordi du måske skal kontrollere fem beløb, omregne en svensk renteudgift til danske kroner og skrive måske seks beløb på en selvangivelse. Hvis du er så doven, er det forbavsende, at du gider krydse en grænse mellem to lande hver dag... Men til humlen: Jeg sad lige og læste SkatØresunds vejledning til den begrænsede selvangivelse. Det forbavsede mig at finde linien "Hvis du er flyttet mellem Danmark og Sverige i 2004 skal du udfylde en selvangivelse for den periode du bor i Danmark og en for den periode du bor i Sverige." Det kan godt være, at SkatØresund skal sidde og sende kommunalskat til Sverige, men at sige, at den borger, der i løbet af 2004 er flyttet fra DK til Sverige skal udfylde to selvangivelser, er forkert - i hvert fald hvis borgeren ønsker at benytte sig af grænsegængerreglerne. Den borger, der i løbet af 2004 er flyttet fra DK til Sverige, og som ønsker (og opfylder kravene til) at være grænsegænger, skal kun have foretaget én eneste skatteberegning. Ikke noget hurlumhej med at finde ud af hvad man tjente 1.1.-31.3., mens man boede i DK, og så den samme øvelse 1.4.-31.12. for den periode man har boet hinsidan. Det eneste belæg SkatØresund har for at sige, at der skal to selvangivelser til er, at der skal sendes penge til Sverige. Når borgeren modtager sin skatteopgørelse, må der nemlig ikke, hvis der er tale om en grænsegænger, være foretaget to skatteberegninger. Hvad SkatØresund så laver bag kulisserne, er jo deres sag, men det skal da ikke ligge borgeren til byrde, at der er lavet en aftale mellem to lande om kompensation for tilflyttede personer. Det er som at sige, at den danske kommune, som en almindelig dansker bor i, beder om hjælp fra den enkelte borger til at finde ud af hvor mange penge, der skal sendes tværs over DK i form af kommunal udligning. Og der er jo med aftalen om, at DK sender kommunalskatten til Sverige tale om kommunal udligning. Ja, over grænsen, men det skal stadig ikke øge den byrde, som den enkelte borger har med skattevæsnet. SkatØresund har ingen juridisk grund til at bede folk, der flytter fra DK til Sverige, og som ønsker at være grænsegængere, om to selvangivelser. Jeg citerer her Ligningsvejledningen for udland 2005 (populært kaldet "Bibelen"), som SkatØresund har mindst ét eksemplar af per medarbejder: "I de tilfælde, hvor skatteyderen i en del af året er fuldt skattepligtig og hjemmehørende i Danmark og i en anden del af året anvender grænsegængerreglerne, skal der ikke foretages helårsomregning for nogen af perioderne. Der gives samlet kun ét personfradrag, jf. SKM2002.259.TSS." Det underlige SKM2002.259.TSS dækker over en meddelelse fra Told- og Skattestyrelsen af 15. maj 2002, der siger: "Såfremt grænsegængerreglerne ikke anvendes, skal der laves to selvstændige beregninger for de to skattepligtsperioder, og der skal ske omregning til helårsindkomst efter personskattelovens § 14 i begge beregninger. Såfremt grænsegængerreglerne anvendes, opnår personen, at der beregnes skat som for en fuldt skattepligtig hele året. Det skyldes, at personen i en del af året faktisk er fuldt skattepligtig og i resten af året skal betragtes som fuldt skattepligtig. Derfor skal der i princippet foretages én beregning på basis af den samlede årsindkomst med ét personfradrag." Så min opfordring til jer, der er flyttet i 2004 og som ønsker at anvende og opfylder grænsegængerreglerne er, at I står fast på jeres ret og kun indsender én selvangivelse. At SkatØresund så må bide i det meget sure æble og ringe til jeres arbejdsgiver, fagforening, A-kasse, pensionskasse og bank for at høre om udbetalinger, indbetalinger og forfaldne renter for den danske periode kan så måske lede til det, som jeg anser for den smidigste løsning for 1) borgeren 2) SkatØresund 3) Danmark og Sverige: at kommunalskatten, der sendes fra DK til Sverige bliver udregnet efter hvor lang tid man i løbet af året har boet i Sverige. Er kommunalskatten 60.000 kr., og man er flytter til Sverige 1.7., ryger der 30.000 til Sverige. Flyttede man 1.10., ryger der 15.000 til Sverige. Jeg hører gerne fra folk, der har spørgsmål til dette. I kan jo sende en mail.

Guest thomas
Besvaret

Jørgen: Jeg kan kun give dig helt og aldeles ret, jeg flyttede tilbage til kbh. og tilbage igen, og syntes det er helt vildt besværligt at skulle regne det lort ud,. Jeg sidder med 3 forskellige papirer som skal udfyldes og jeg fatter ikke en bjælde af det. Det kan da ikke være rigtigt at jeg skal bruge en halv formue til at få en revisor til det, specielt fordi jeg syntes det er en jungle at finde ud af! Nu har jeg bare udfyldt den ene, som om jeg ikke har været flyttet tilbage til danmark, så må vi jo se hvad der skerhappy.gif

Guest anfield
Besvaret

Ok, nu bliver jeg sgu ondbenet!!! På selvangivelsen står der ordret: "DE KAN UNDGÅ PROCENTTILLÆG PÅ 7 PCT., HVIS DE SENEST 1. JULI 2005 FORETAGER FRIVILLIG INDBETALING AF DERES RESTSKAT. RESTSKAT FOR 2004, DER IKKE ER BETALT SENEST 1. JULI 2005, BLIVER PÅLAGT ET PROCENTTILLÆG PÅ 7 PCT. FRISTEN GÆLDER, UANSET OM DE INDEN DA HAR MODTAGET ÅRSOPGØRELSEN ELLER EJ." Hvad fanden er det for noget?! Har man restskat fra sidste år, så får man lige lagt de 7% oven i den 1. juli, selv om man ville have betalt dem tilbage ASAP man fik at vide hvad man skylder. Man kan da for helvede ikke betale tilbage hvad man skylder, før de padder har regnet det ud, og sendt en årsopgørelsen med et beløb der skal betales tilbage?!? Jeg sendte sidste år min Selvangivelse 2003 ind medio april, med alle de bilag de skulle bruge, og den 23. august fik jeg årsopgørelsen tilbage. Dvs at, er Skatøresund lige så effektive, som sidste år, ja så har dem der ville have betalt en evt restskat tilbage inden 1. juli, IKKE EN CHANCE FOR AT UNDGÅ EXTRA TILLÆGGET PÅ 7% - Flot Danmark!!! angry.gif

Besvaret

Til Toft (og andre, der måske får pårsopgørelsen efter 1.7.): I kan jo beregne jeres skat på www.tastselv.toldskat.dk, hvor I for 2004 skal bruge Blåvandshuks kommunes skatteprocent uden kirkeskat, hvis I har boet hele året i Sverige. Der taster I de tal ind, som I skriver på jeres selvangivelse, og så bliver der beregnet en skat for 2004, som I kan sammenligne med den faktisk betalte skat for 2004. Ud fra det kan I se om I skal betale eller have penge tilbage. Der er også mulighed for blindt at indbetale fx 10.000 før 1.7. og håbe på det bedste: at man i forvejen skulle have penge tilbage, og at man så får fx 12.000 tilbage. Det værste der kan ske er, at man istedet for 20.000 kr. i restskat + 7 % får 10.000 i restskat + 7 %. I kan også have beløbene fra jeres selvangivelse fremme, når I har bedt SkatØresund ringe til jer: "Skatteberegning: Løn xxx.000, befordring: xx.000, A-kasse osv.: x.000, renteudgifter: xx.000, ugift grænsegænger." Så siger SkatØresund: "Ud fra de tal, som du lige har sagt, skal du betale 50.128 kr. i skat for 2004", som I kan sammenligne med den skat, som I rent faktisk har betalt. Sidste mulighed: en revisor - der helst skal være færdig før 1.7. med beregninger.

Besvaret

Til Puchleitner Hvorfor lige Blåvandshuks kommunes skatteprocent uden kirkeskat..? Jeg er blivet beskatte efter min fraflytningskommune skatteprocent m. kirkeskat(Slangerup) de sidste 3 år ... Det er måske forkert ... MVH Rune

Besvaret

Kommuneskatteprocenten for begrænset skattepligtige beregnes som gennemsnittet af alle landets kommuneskatteprocenter (amts- og kommune-), rundet ned til nærmeste hele procent, og det giver en kommunalskatteprocent på 32, den samme som Blåvandshuks amts- og kommuneskatteprocent. MÅSKE er Åbybros, Ulfborg-Vembs og Ørbæks amts- og kommuneskat også 32, og så kan de da bruges, men nu var Blåvandshuk den første kommune, som jeg faldt over, der kunne bruges. Hvis man bor i Sverige og arbejder i DK, uden at have bopæl til rådighed i DK, er man begrænst skattepligtig til DK. Og begrænset skattepligtige betaler ikke kirkeskat! Om de er medlemmer af den danske folkekirke er fløjtende - de skal ikke betale kirkeskat. Så Rune: hvis du ikke har bopæl til rådighed i DK mere, dvs. at du har opsagt eller solgt din daværende danske bolig ved flytning til Sverige, bliver du begrænset skattepligtig fra flytningen til Sverige. I fraflytningsåret skal du have din skat beregnet med den kommuneskatteprocent, som du havde det år, men i de år, hvor du har boet hele året i Sverige, skal din kommunalskatteprocent være 32, og du skal ikke af med kirkeskat. Og da Slangerups kommuneskat plus kirkeskat ligger over de 32 %, har du altså betalt for meget i skat i de hele kalenderår, hvor du har boet i Sverige. Så tag fat i Slangerups skattecenter - du skal have penge...

Besvaret

Til Hr.Puchleitner Tak for svaret ! Du ved virklig hvad du snakke om -) Hvor lang tid kan jeg så gå tilbage .. 5 år eller..?? Kan se efter gennemgået alle mine årsopgørelser helt tilbage til 2001 hvor jeg både betalt Kirkestat (6376 dkr) samt Slangerup kommuneskat procent. MVH Rune

Besvaret

Desværre er det kun tre år tilbage i tiden for borgerne, Rune. Men prøv at høre Slangerup, for hvis den samme fejl går igen længere tilbage i tiden, kan det jo være...

Besvaret

Ang: http://www.sunddebat.com/cgi-bin/discus/show.pl?tpc=181&post=19019#POST19019 Anton: Tak for dine glimrende indlæg i denne tråd. jeg og min kæreste er netop i den situation, at vi er flyttet fra DK til SE i 08/2004. Jeg læste lidt op på de referencer du nævner i dit indlæg, og ringede til toldskat "bevæbnet" med disse informationer, men de påstår stadig jeg skal indsende to selvangivelser, på trods af jeg kunne referere fra deres egne vejledninger til borgerne! Jeg har planer om at komme til informationsmødet først i juni i håb om at få kastet lidt mere lys over sagen. hvis andre er i samme situation kunne vi måske skrive sammen hér, eller mødes 10 min. før mødet så vi kunne stå i samlet flok. (uii - min første post på forummet :-)) Mvh. Rune

Besvaret

SkatØresund taler meget om, at skatten skal beregnes korrekt, så den rigtige del sendes til den danske kommune, og den svenske del sendes til den svenske kommune. Hvis man i 2004 havde København som skattekommune, og man i løbet af året flytter til Sverige og ønsker at anvende og opfylder kravene til grænsegængerreglerne, skal skatten beregnes med Københavns kommuneskat hele året. Men lad os forestile os, at der er en person, der i 2004 har en skattekommune, hvis skatteprocent ligger under de 32 % (som er satsen for kommuneskat, hvis man bor hele året i Sverige). Personen tjener 240.000 og skal altså betale 30 % i kommuneskat for 2004 = 72.000. Personen flytter 1. februar til Sverige. SkatØresund kræver to selvangivelser af ham, selv om hans skat ikke skal udregnes på baggrund af to skatteberegninger, men kun af én. SkatØresund finder kommuneskatten i januar (6.000 = 30 % af 20.000) og kommuneskatten for tiden i Sverige (70.400 = 32 % af 220.000). Hov - de 70.400 og de 6.000 bliver mere end personen har betalt i kommuneskat. Men hvis man har nogen, der har en kommuneskat under de 32, må man også have nogen, der har en over de 32. Så man mister nogen penge hid, mens man henter nogen penge did. Og dermed vender jeg tilbage til, at ens kommuneskat for det år man flytter skal fordeles forholdsmæssigt mellem DK og Sverige. Det er lettere for borgeren, der slipper for at sidde og kigge på forfaldne renter, indbetalinger til fx A-kasse, underholdsbidrag og lønsedler. Det er også lettere for SkatØresund, da de kun skal indtaste én eneste selvangivelse. Kræver de to selvangivelser skal de 1) lægge de to selvangivelsers beløb sammen 2) indtaste de samlede beløb 3) regne skat ud for den ene selvangivelse, hvor de også skal indtaste den helårlige indkomst og de helårlige fradrag, da man ellers går glip af progressionen i det danske skattesystem 4) regne skat ud for den anden selvangivelse, hvor de også skal indtaste den helårlige indkomst og de helårlige fradrag, da man ellers går glip af progressionen i det danske skattesystem. Hmmm, jeg gad nok vide om man ikke kunne spare en masse arbejde, tid og dermed penge, hvis man skrottede ideen om to selvangivelser for grænsegængere i flytteåret.

Besvaret

Anton: Der er ingen tvivl om at jeg vil ende med at betale mere i skat i 2004, da min fraflytningskommune har en skatteprocent der er stËrre end den gennemsnitslige 32%. Det er sëdan set ikke së meget det jeg arbejder for at undgë, det er mest arbejdet i at udfylde to blanketter. En medarbejder fra T&S ringede til mig idag for at svare pë en mail, og hun fortalte at hvis det havde v?ret 2 mdr i starten af ëret jeg havde boet i DK havde de ikke "gidet" at lave to beregninger, men da jeg fËrst er flyttet i august, var de nËdt til at lave to beregninger. Anyway, së luftede jeg tanken om at jeg personligt ville lave en enkelt beregning f?lles for begge blanketter, og së blot fËre 8/12-dele pë den fËrste blanket, og 4/12-dele pë den anden, og det var fint ifËlge hende. Së slipper jeg da i det mindste for at finde ud af hvor meget der blev udbetalt til mig, og hvor det kom fra hvornër osv.osv. Godt det kun er et ër man skal igennem det hurlumhej. Mvh. Rune

Besvaret

2004 Årsopgørelse ! De er godt nok hurtig når de vil ...! Sendte inde min selvangivelse 10/4 den kom i min skattemappe 13/4 ....og her til aften 14/4 kunne jeg logge ind og skrive ud min Årsopgørelse for 2004...

Besvaret

Men men ....Det vist gået lidt for hurtigt inde hos dem... For de har i farten misset bund/personfradrag mellem ægtefæller... (= ingen er fejlfrie

Besvaret

Mr Puch, jeg må jo indrømme jeg ser meget op til dig, og jeg lover dig jeg forsøgte at stå ved din opfordring til at fastholde kun at aflevere 1 selvangivelse..meeeeen hold op hun var en hård k....:mad: så det tør jeg sgu ikke. Så nu vil jeg lede efter en lønseddel fra marts 2004, jeg håber de ikke er blevet væk i flytningen... alt skal deles ud på 1 kvartal og resten af året....suk :sad: og forresten fandt jeg ud af at de i første omgang kun ønsker fakturaen fra Øresundsbroen (altså forsiden) og ikke alle kørselstidspunkterne. Dem skal man kun sende ind hvis de specifikt efterspørger dem.

Besvaret

Moerke: Din arbejdsgiver (eller din arbejdsgivers lønadministrator) ved hvad du har fået i løn til og med marts. Så led ej, for du skal finde andetsteds...

Besvaret
Moerke: Din arbejdsgiver (eller din arbejdsgivers lønadministrator) ved hvad du har fået i løn til og med marts. Så led ej' date=' for du skal finde andetsteds...[/quote'] hmm Ja bortset fra at jeg på det tidspunkt var timelønnet og min lønperiode går fra de 20 til den 20 i hver måned?? Kors hvor er det langt ude :eek:, jeg tror sgu jeg estimerer et tal, sætter lidt skæve numre ind og håber på de ikke beder mig dokumentere det :rolleyes:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...