Nils Skrevet August 16, 2002 Rapporter Skrevet August 16, 2002 Ritzau skriver i dag: Skatteindtægter fra pendlere over Øresund skal fremover deles mellem Sverige og Danmark. Dette er de to lande blevet enige om, oplyser Sveriges finansminister, Bosse Ringholm, i et interview med Sydsvenska Dagbladet. Forhandlingerne om Øresunds-pendlernes skat er blevet en langtrukken sag. Gang på gang har ministre på både dansk og svensk side talt om en snarlig løsning. Den svenske finansminister vil ikke give præcise løfter om, hvornår en aftale bliver klar, men udtrykker stor optimisme. - Nu er Sverige og Danmark enige om, at vi skal dele indtægterne. Men der er stadig en række praktiske spørgsmål tilbage, siger Bosse Ringholm til bladet. Han skal diskutere spørgsmålet med skatteminister Svend Erik Hovmand den 6. september.
ulmus Besvaret August 16, 2002 Rapporter Besvaret August 16, 2002 Så skal vi måske være hurtige, hvis vi skal sætte en "underskriftsindsamling" igang??
Nils Besvaret August 23, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret August 23, 2002 I det nye nummer af Skatteministeriets ( www.skat.dk ) tidsskrift Skat er der en artikel om Øresund, hvor man kan se, hvordan de tænker derinde. Anbefales. www.skat.dk/pub1/skat/aug02/%D8resund.pdf
Guest thomas Besvaret August 29, 2002 Rapporter Besvaret August 29, 2002 Sidste nyt og en lille hilsen til Ulmus :-) Jeg har sendt det forslag til Skatteministeriet og forklaret problematikken for pendlerne, og bedt dem kigge på en mere simpel model, der ikke belaster borgerne i regionen yderligere med administration. Og her nævnte jeg også arbejdsgivernes modvilje til at have medarbejdere der kræver særlige administrative rutiner grundet valg af bopæl. Beskrev det som lodret modsat integration. Jeg ved ikke om de kan bruge det til noget konstruktivt, men nu har de da fået et forslag. Såfremt jeg hører noget yderligere, bliver i orienteret i skatteforummet. Thomas
Guest leman Besvaret September 6, 2002 Rapporter Besvaret September 6, 2002 Hej Thomas, Kanon benarbejde du har udført til glæde og gavn for alle os andre. :o) Tak for hjælpen. Venlig hilsen Peter og Betina
Guest thomas Besvaret September 6, 2002 Rapporter Besvaret September 6, 2002 Tak Peter. Har fået svar fra Ministeriet de er ved at kigge på det, og hvad det ender med aner jeg ikke, men de ville vende tilbage skrev de. I dag er det den 6 september, håber han nåede at kigge på det, men det er ikke værre end han bor 3 KM fra hvor jeg bor nu inden jeg flytter, ellers må jeg vel køre forbi en aften og høre om han giver kaffen :-) Jeg er selv på vej mod nykøbt bolig ved "Slussen", det ville være rart at kunne klippe lidt af den broafgift, eller få det fradrag så der kommer lidt flere biler på den bro :-) Pokker stå i det om man lige var flyttet over, og blev Svensk beskattet og blev fyret grundet det i sit Danske firma. Hold bare liv i debatten, jeg opfordrede dem at besøge dette eneste fungerende infocenter, vedr. det at leve i regionen på tværs af landegrænserne.
Nils Besvaret September 6, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret September 6, 2002 Så har finansminister Bosse Ringholm og skatteminister Svend Erik Hovmand haft deres møde, men d'herrer havde åbenbart glemt at lave lektier, for Ritzau skriver: De to ministre drøftede to modeller, men resultatet af mødet blev, at embedsmændene blev sat til at udforme et tredje forslag. - Teknikken i det her er yderst vanskelig. Det er to vidt forskellige skattesystemer, der skal tilpasses hinanden, og vi skal have et tredje forslag på bordet, inden vi kan nærme os en løsning, siger den danske skatteminister, Svend Erik Hovmand, til Ritzau. Ministrene var dog enige om at speede processen op, og inden for de næste halvanden måned er der aftalt to nye møder mellem dem. Svend Erik Hovmand vil dog ikke nærmere ind på, hvad det præcist er, der skiller de to parter eller på enkeltheder i de to modeller, som blev drøftet, men som ikke kunne samle opbakning fra begge sider.
Guest thomas Besvaret September 7, 2002 Rapporter Besvaret September 7, 2002 Håber han fangede min ide med at lave en fælles Dansk/Svensk Skattelignings service for borgere der er at betragte som Pendlere/Øresunds borgere, hvor man sender sin sædvanlige selvangivelse (Dansk som Svensk) ind, og skattefolkene så derefter fordeler midlerne mellem sig på begge sider. Så er alt som det plejer, bortset fra at man skattemæssigt tilhører "Øresundsligningskontoret", istedet for en skattekommune direkte. Jeg håber han fangede ideen i dette oplæg, da Pendlerne er og bliver grundstammen som visionen for Øresundsregionen skal vokse på. Men det tyder på at de er opmærksomme på at der er så mange aspekter i dette at man ikke bare kan klaske en lappeløsning på plads, jeg vælger at betragte det som gode tegn, at de lige overvejer endnu en indgangsvinkel. Hurtig lovgivning er fuld af fejl, og at rette en fejl er mere vanskelig end at lave det ordenligt fra bunden af, se bare Dansk lovgivning idag.
Nils Besvaret September 13, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret September 13, 2002 Ritzau skriver: VK-regeringen og Socialdemokratiet er blevet enige om, at pendlere skal have et fradrag på samme måde som pendlere over Storbælt. Regeringen fremsætter i efteråret et lovforslag, som gør det midlertidige pendlerfradrag over Storebælt permanent. Den endelige aftale om Øresund skal laves i forbindelse med forhandlingerne om en skatteaftale mellem Danmark og Sverige. Det nuværende fradrag for pendling over Storebæltsforbindelsen, som ellers skulle udløbe ved årsskiftet, er på 15 kroner per tur for togpassagerer. I bil udløser turen over Storebælt 90 kroner hver vej foruden kilometerfradraget.
Guest thomas Besvaret September 28, 2002 Rapporter Besvaret September 28, 2002 Text TV Lørdag aften: FRADRAG PÅ ØRESUND UDSKUDT TIL SENERE Der bliver foreløbig ikke noget pendlerfradrag til folk, der bor og arbejder på hver sin side af Øresund. Planerne er udskudt, til der er fundet en varig skatteordning mellem Danmark og Sverige. Det er regeringen og Socialdemokraterne blevet enige om. Skatteministeren foreslog ellers i sommer, at der blev indført et fradrag på 50 kroner pr. tur for bilister og otte kroner pr. togtur allerede ved årsskiftet, skriver Politiken Søndag. Fradraget på Storebælt bliver derimod permanent, så bilister kan trække 90 kroner og togpassagerer 15 kr. fra.
swoop Besvaret September 28, 2002 Rapporter Besvaret September 28, 2002 Læs hele artiklen her: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=235505 (Politiken søndag) Venlig hilsen Allan Andersen
Guest julie Besvaret September 30, 2002 Rapporter Besvaret September 30, 2002 Meget mystisk, for såvidt jeg har forstået så kan dem der betaler skat i sverige sagtens trække både kilometer og bro afgift fra ???
Guest peter Besvaret September 30, 2002 Rapporter Besvaret September 30, 2002 Hej Julie, Det er rigtigt at hvis man bor i sverige og betaler skat i sverige kan man trække broafgiften fra, MEN jeg tror at dem man henviser til i artiklen er dem der bor i DK og arbejder i Sverige(altså pendler den forkerte vej :-) De betaler en såkalt sink-skat på 25 % af deres indkomst og har ikke ret til fradrag.
Guest julie Besvaret September 30, 2002 Rapporter Besvaret September 30, 2002 Sikke noget møg at de ikke kan finde ud af det, det havde nu været så dejligt hvis man kunne få lov til at trække broen fra.
Nils Besvaret October 1, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2002 Fradraget kommer, det er der jo politisk flertal for. Der mangler bare lidt tekniske detaljer. (Selv om det unægteligt virker lidt voldsomt, hvis danskerne forlanger, at svenskerne skal lave SINK-systemet om først) Skatteministeren og finansministeren mødes igen om tre uger.
vincent Besvaret October 1, 2002 Rapporter Besvaret October 1, 2002 Ifølge Revitax 01.10.2002 er der, efter skatteministerens oplæg, blandt andet lagt op til lempelser af skatten på arbejdsindkomst med virkning fra 01.01.2004. Altså lange udsigter til skattesænkning, men det er trods alt på arbejdsbordet Mht. brofradraget som de havde beregnet til at koste 10 mio. kr. (v. ca. 10.000 pendlere) er det kun det de mister i skat ved d. nuværende pendlere, men der er ikke taget højde for mulige nye arbejdspladser taget fra sverige (og dermed flere skatteindtægter) ved en vedtagelse af brofradraget. Man må håbe at regeringen indser at en vedtagelse af brofradraget gør danske arbejdspladser mere attraktive over for de bosiddende Skåneborgere, og dermed kan være med til, dels at øge integrationen i Øresundsregionen, dels at trække mere kvalificeret svensk arbejdskraft til danmark - vel at mærke uden de store konsekvenser!
Guest christian Besvaret October 1, 2002 Rapporter Besvaret October 1, 2002 Hvor meget er fradraget på Helsingør-Helsingborg pr. tur.? Hvad med kørselsfradraget, hvornår starter det? Efter 24 km i Danmark som almindelige danskere har det eller så snart man kommer ind i Danmark?
Nils Besvaret October 1, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2002 Fradraget er det, det koster. Man har fradrag for de kilometer, man kører ud over 24, men "vandvejen" tælles ikke med, når man måler strækningen. Hvis man eksempelvis kører 10 km pr. dag i Sverige og 10 i Danmark, er der fire kilometer op til mærket. Så skal man trække 4 gange 1,58 fra færgeudgiften, så har man fradraget. Hvis man kører over 24 km, kan man trække den 25. plus de følgende kilometer fra efter de almindelige regler (inklusive et nyt uudregneligt fattigbefordringsfradrag) samtidig med, at man kan trække hele færgeudgiften fra.
Guest christian Besvaret October 1, 2002 Rapporter Besvaret October 1, 2002 Pyha det er da helt vanvittige og uforståelige regler :-) Hvad nu hvis man kører 34 km i DK + 5 km i S hver vej? Hvor meget er fradraget så (inkl. færge)... Nogen som kan greje den?
Nils Besvaret October 1, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret October 1, 2002 Jeg ved ikke om reglerne er uforståelige - måske er det bare mig. Det er lige meget i hvilket land, du kører dine kilometer. Hvis du kører 78 kilometer pr. dag i Sverige og Danmark for at komme frem og tilbage får du ikke noget for de første 24 kilometer. Den regel gælder jo for alle. Så kan du få almindeligt befordringsfradrag for 54 kilometer. Desuden kan du få fradrag for dokumenteret udgift til færge.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu