Jump to content

Skat , hvor??

Recommended Posts

Skrevet

Muligt jeg ikke er alt for skarp til at finde svarene.... hverken hér eller på T&S's hjemmeside!! Men da jeg får LANGT på arbejde når vi flytter til Helsingborg om en måned, har jeg lavet en aftale med mit arbejde om at arbejde 3 dage om ugen, hvor jeg så vil overnatte i Danmark.(ikke noget hjemmearbejde - de tre dage svarer til en fuld arbejdsuge for mig) Men hvor, og hvordan bliver jeg så skattepligtig?? Regnede egentligt med at jeg stadig ville være fuldt skattepligtig i Danmark, men er kommet lidt i tvivl, efter at have læst lidt hér og på T&S. Håber der er én der kender svaret.... måske "revisor-guruen" Vincent ;o) På forhånd tak

Besvaret

Du er skattepligtig i det land du arbejder i!!! Hvorfor skulle det være anderledes bare fordi du kun arbejder 3 dage om ugen?

Besvaret

Det er ikke nødvendigvis arbejdslandet, det afhægner helt af, hvilken skatteordning man er under. Hvis du er begrænset skattepligtig, så pas på ikke at overskride 25% reglen, hvilket det lyder som om du kan komme til. SLutteligt så husk på, at du skal dokumentere dit hjemmearbejde over for T&S i Danmark, for de forstår ikke, hvorfor man korrigerer sin skatteoplysningsseddel, så den ikke matcher total opgørelsen fra arbejdsgiverens oplysninger om udbetalt løn.

Besvaret

(ikke noget hjemmearbejde - de tre dage svarer til en fuld arbejdsuge for mig) Så kan jeg bekræfte hvad der allerede er sagt ... DK er slutligningslandet. Jeg har selv overvejet at arbejde 3 dage igennem - og så bare undvære søvn, men jeg tror ikke jeg ville kunne holde til det, selvom det ville være fristende happy.gif

Besvaret

OK, tak for svarene. Grunden til at jeg tvivlede var at jeg i en tråd i dette forum læste noget med at under 180 dage i Danmark ville have indvirkning på hvor/hvad man skulle betale i skat, men åbenbart en and!!

Besvaret

AIJ - Jeg troede lige, at Dan ville spørre om det jeg selv spekulerer over. Nu må jeg selv til tasterne. Jeg flytter over 1/12 og skal til at pendle. En af de store fordele ved dét projekt er i mine øjne det rare befordingsfradrag. Men hvor meget kan jeg trække fra? Mit arbejde er planlagt sådan, at jeg har få lange vagter (i snit 3,5 arbejdsdage om ugen) - men det er skam et fuldtidsjob (37 timer). Når jeg skal gøre op, hvor mange kilometer jeg har tilbagelagt - skal det så være afstanden til mit arbejde ganget med mit REELLE antal arbejdsdage? - Eller findes der en slags 'standart-antal-arbejdsdage' som Told&Skat arbejder med og anerkender?

Besvaret

Det skal være det REELLE antal dage, du passerer broen. Fradraget er for de KM, du kører mellem hjem og arbejde. Taksterne står på Told og Skats hjemmeside eller vejledning til din selvangivelse. Mange "glemmer" at trække f.eks. ferie fra og så risikerer man, at hammeren falder. Hvis man sørger for at trække ferie fra, skal der mere til, før de tjekker arbejdsdagene.

• 4 months later...
Besvaret

Nåmen nu har min kæreste fået et brev fra Københavns Kommune, hvor der står, at hun er BEGRÆNSET skattepligtig i DK. Vi fatter INTET - hun har et helt almindeligt 9-16 fuldtidsjob - i Københavns Kommune endda - og vi troede, at vi vidste, at hun derfor ville være FULDT skattepligtig i DK. Er der nogen, der tør byde ind med en forklaring? Er det Københavns Kommune, der ikke ved, hvad den anden hånd laver - eller er det os, der har misforstået noget?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...