Guest jesper Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Torben: Jeg er ganske enig med dig. Men set på sigt, så er den nye skatteaftale ikke kun et økonomisk spørgsmål, men også et spørgsmål om livet i regionen. Med de nye regler, som JP ganske fint beskriver bro-delen af, så kan jeg kun se det positive i det. Der bliver meget mere mobilitet de to lande imellem nu, da flere folk får råd til at betale turen over broen hver dag. For os som har købt fast ejendom herovre, så er det jo et plus. Vores investering kan kun blive bedre. For dem som gerne vil herover, så skal de nok ikke vente for længe. Om den svenske side af regionen i sidste ende ender op med sindssyge priser på fast ejendom (á la København), det skal jeg ikke kunne spå om. Men jeg kan kun kalde vores investering en go´ én. Selvfølgelig handler det ikke kun om penge, hvis vi ser lidt bort fra den nye aftale. Det handler jo også om hverdagens velbehag herovre. Og hvis jeg kunne li´ at bo i Sverige før...så er det kun blevet endnu bedre.
vincent Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Swoop: Nu så jeg ikke TV-avisi fra DR, men hvis Spiff siger "enkelte personer", er det jo langt fra flertallet af pendlere der kan regne med 80.000 i besparelse om året. Du skal ha nok penge til at kunne maxe dine pensionsindbetalinger ud hvert år, og hvem har lige det - bortset fra i forvejen vellønnede Dette taget i mængde er der også lige lagt op til større fradrag til langturspendlere, idet vi snart får mulighed for samme befordringsfradrag fra 100km -XXXkm som ml 24-100km Måske de har beregnet det ud fra ekstreme tilfælde - hvilket jo giver et helt helt realistisk billede af gennemsnitspendleren
Guest peter Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Hov Vincent, "" Dette taget i mængde er der også lige lagt op til større fradrag til langturspendlere, idet vi snart får mulighed for samme befordringsfradrag fra 100km -XXXkm som ml 24-100km "" Dette er nyt for mig, kan du ikke uddybe dette. Jeg troede kun at det var hvis man pendlede fra bestemte byer i DK.
Guest palle Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Artiklen i JP giver lidt indtryk af, at man skal dokumentere udgiften til en brobizz eller togkort (det er vel i grunden fair nok ?) Altså 8 kr per tur i toget (320 kr per måned) og så lidt a'la Storebælt, vedr. brobizz'en... Vi må vist bare vente og se.... Personligt håber jeg dog det bli'r per person, men det er nok urealistisk, da man jo så får et fradrag man (i princippet) ikke er berettiget til. Men, det ville jo være fint når man pendler flere sammen.
vincent Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Peter S: Jo der var jeg lige lidt hurtig på aftrækkeren. Der er tale om følgende kommuner: http://www.skat.dk/publikationer/notater/554.html
vincent Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Jeg læste det selvfølgelig bare som langdistancependlere
Guest peter Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Jeg tror man skal passe på med at blive for ekstatisk over aftalen og dens virkninger. Aftalen betyder principielt tre ting; ophævelse af E101, mulighed for fradrag af pensionsindbetalinger i Sverige og indførelse af brofradrag. Ophævelse af E101 kan være en negativ effekt på flere tusind kroner pr. måned netto. Pensionsfradraget fandtes allerede, såfremt du indsatte pengene på en dansk ordning eller lod din arbejdsgiver gøre det. Brofradraget sættes i stil med Storebæltsfradraget. D.v.s. at der kun kan fratrækkes omkostninger pr. reel arbejdsdag og kun i forhold til den angivne takst, der forventes at blive 50 kr. pr. tur. Fradraget er imidlertidig et ligningsmæssigt fradrag i stil med befordringsfradraget. Det betyder reelt at skattebesparelsen kun er ca. 30% af beløbet. Du sparer altså reelt 30 kr. netto pr. tur-retur over broen. Gør du det 20-22 gange på en måned (normal arbejdsuge) giver det en nettobesparelse på 600-660 kr. Såvidt jeg husker koster brobizzen for en måned 2400 kr. Tilsvarende vil du for togets vedkommende få en nettobesparelse på ca. 120 kr, svarende til 10% af togbillettens pris på 1200 kr fra Malmø til København. Personligt har jeg svært ved at få armene op i begejstring over de økonomiske konsekvenser af aftalen...... Skånske hilsener Peter
Guest peter Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Jeg glemte at skrive at Øresundsbron på deres hjemmeside lægger et lignende regneeksempel. De beregner en måned nettobesparelse på 660 kr. og er meget ekstatiske over det. Eksemplet viser dog ikke at brobizzen koster 2400 netto kroner. I øvrigt skal man også være opmærksom på at fradraget kun gælder når man faktisk har omkostningen. Kører man to i samme bil, har kun den der betaler brobizzen fradrag. For mig er værdien af fast ejendom i Sverige iøvrigt pludselig faldet......;-)
Guest mie Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Hej, Jeg kan ikke rigtig overskue dette emne. Jeg bor pt i Kbh men overvejer at flytte til Malmø. Jeg skal pendle til Kbh, hvor jeg arbejder. Er der nogen, der helt kort og enkelt kan fortælle mig, hvad de nye vedtagelser betyder for dem, der pendler? Jeg har prøvet at læse nogle af indslagene, men jeg kan ikke rigtig overskue det.. Håber nogen gider skære det ud i pap for mig ;)
vincent Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Hej Mie. Kort fortalt: Pendler du til kbh fra f.eks malmø får du foruden dit befordringsfradrag, nu et ekstra fradrag for at passere broen - såfremt du kan dokumentere det (f.eks ved at beholde eks. togbilletter/kvittering for betalt brobizz). Det betyder selvfølgelig flere penge udbetalt på din lønseddel, men husk at du også skal betale din transport - hvadenten du så kører i bil eller i tog. I mit eksempel er mit befordringsfradrag ca. 27.000 om året. Dertil skal nu lægges ekstra fradrag for broen = endnu mere udbetalt i løn. Til orientering så er funktionen af et fradrag at man slipper for at betale skat af fradraget. Det er altså ikke 27.000 UDBETALT - MEN skatteværdien af de 27.000.
Guest zeni Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Snøft ..snøft jeg kobler mig på Peter's sørgetog. Den nye skatteaftale er trist. Så det gælder om at pumpe på E101 dette år. Og jeg er også enig med Torben, det var en moster IKKE gennemtænkt hul. Men hvad jeg finder mere besynderligt er den betaling Danmark skal give til Sverige som kompensation for os som fremover ikke betaler skat i Sverige. Sverige skal have kompensation for det træk eksempelvis jeg gør på SV systemet. OK .. hvor ofte er I på sygehuset, lægen, o.l. Jeg tror Sverige har lavet en kanon forretning der ... godt gået. Men alt i alt rart de fik lukket dette snart 2 år gamle udestående.
Guest jesper Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Vi kan åbenbart dele lejren i to: Dem der kan drage fordel af E101, og dem der ikke kan. Og nu lyder der gråd fra E101-lejren, og glæde fra den anden. Vi er sgu´ svære at gøre tilfredse! :-/ Skal vi nu ikke kigge lidt på den langsigtede effekt af den her skatteaftale, og ikke kun den umiddelbare økonomiske. Vi galper jo selv op om ofte, at vi ikke kun bor her for pengenes skyld, men også fordi vi syntes Sverige er et dejligt land. Og Sverige er da ikke blevet et ringere land p.g.a. den nye aftale. Lad os nu se hvad befordrings-fradraget kommer til at ende på. Og så hørte jeg en fugl synge om et nyt "beskæftigelsesfradrag". Er der nogle der kan kaste mere lys over det!? (Jeg har endnu ikke fået læst den fulde ordlyd af aftalen - så undskylder hvis jeg burde vide noget jeg ikke gør )
Guest jesper Besvaret October 30, 2003 Rapporter Besvaret October 30, 2003 Zeni: Hvad mener du lige med denne sætning? quote: Og jeg er også enig med Torben, det var en moster IKKE gennemtænkt hul.Den lyder heeelt underlig i mine øjne
Guest peter Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 Kan man også få fradrag på toget, hvis man er studerende og kun betaler 560 pr. måned for et md. kort? Kender nogen til hvilken måde man skal dokumentere sin broudgift, så man kan få fradrag??
ulmus Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 Peter K., hvis du tager toget, skal du vel bare gemme dine månedskort. Hvis man ønsker yderligere dokumentation, må du bede din arbejdsgiver om at opgive evt. syge/feriedage. Hvis man tager bilen, må man gemme sine brobilletter og/eller fakturaer på brobizz'en + den med syge/feriedagene.
ulmus Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 På eet punkt vil jeg give Zeni ret. Hvorfor skal Malmö kommune have penge for mig fra Københavns Kommune?? Jeg bruger aldrig det svenske sygehusvæsen, eftersom vi er underlagt det danske iflg. gældende regler. Jeg har ingen børn i daginstitutioner/skoler. Malmö Kommune har ingen udgifter på mig. Hvordan f..... vil de dog retfærdiggøre for, at skulle have penge for MIG??
Guest martin Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 For det første mange tak til de meget aktive skribenter her på siden, det er altid en fornøjelse at følge med i de mange gode indlæg. Jeg er også på E 101 med en ugentlig hjemmearbejdsdag (80/20) og dermed knap så begejstret for den nye aftale. Så der er lige en enkelt ting jeg ikke helt forstår. I jeres indlæg virker det som om at alle aftaler som en selvfølge bliver ændret med et slag til næste år - hvad er det der styre at personer på den gamle grænsegængeraftale (før 1996) fortsat kan blive på svensk skat, mens vi tilsyneladende ikke kan beholde vores E 101 aftaler men split beskatning ??? I det mindste burde man da lade E 101 erkklæringerne udløbe af sig selv, i mit tilfælde først om 3 år - eller hvad ???
Guest spiff Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 Sådan som jeg forstår det, har Told&Skat i princippet ikke så meget med E101 at gøre - Man søger jo hos den Sociale Sikringsstyrelse. Om man har E101 eller ej, bliver man jo stadig beskattet 80/20. Men jeg håber da du har ret!!! Så har jeg selv 2½ år at løbe på endnu .
Nils Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 Hvad angår om svenskerne har gjort et "klipp", så hører det jo med i billedet, at kompensationsbeløbet kun svarer til kommuneskatten (for indtægter over 150.000). Jeg vil snarere vurdere, at svenskerne er blevet "blåst" af de danske djøffer. I øvrigt er aftalen et par nye lapper på en ordning, der er fuldstændigt urimelig. Vi betaler skat til den danske stat, men er frataget vores ret til gennem vores stemme at påvirke, hvor høj skatten skal være, og hvad pengene skal bruges til. Vi betaler skat til et dansk amt og en dansk kommune, som vi ikke har stemmeret til, og hvis serviceydelser, vi ikke anvender. Til gengæld kan vi så stemme i vores svenske kommuner, som vi ikke betaler skat til. Men når vi har afgivet vores stemme, så må vi pænt smutte hjem igen, for derudover har vi ingen ret til at deltage i den demokratiske proces ved at gå ind i en partiforening eller lignende. For en dansker i en kommunfullmäktige/kommunstyrelse eller i Region Skåne, der sidder og kræver højere skatter og bedre service har INGEN legitimitet. Hvor meget legitimitet man har, hvis man skriver et skarpt brev til sin kommune og kræver bedre service, ved jeg ikke rigtig? Det er ikke så meget. Vi kan stemme til valgene, men ikke fremføre synspunkter i en demokratisk samtale, for vi kan ikke leve op til valgretsmottoet fra dengang, hvor man tog demokrati alvorligt - før det blev en selvfølge: Gør din pligt og kræv din ret. Den danske stat har frataget os muligheden for at "göre rätt for" os der, hvor vi lever vores liv, og har dermed gjort os til andenrangsborgere. Vi er sat uden for demokratiet, men vi kan trække brobizz fra, så det virker som om, de fleste er glade.
Guest toft Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 Ulmus: Det med at DK skal betale til SE for at du bor i SE, og arbejder i DK er jo et svært spørgsmål...?! Man kan se tingene på forskellige måder. En af dem kunne f.eks. være at man antager der bor 3-4000 danskere i Malmö (bare for lige at kigge på Malmö). Kommunen får ikke en krone i kassen fra os af, men hvis alle vi danskere pakkede vores lort og flyttede tilbage til DK, og overlod vores boliger til svenskere der så betalte kommuneskat til Malmö, ja så.... En anden ting kunne jo også være at de forholdsvis mange danskere, der har en stor og "billig" bil gerne vil have nogle gode veje der bliver vedligeholdt at køre på - og dem skal nogen jo betale for. OSV...OSV...OSV... ;-)
swoop Besvaret October 31, 2003 Rapporter Besvaret October 31, 2003 Gio: Jeg er 100% med dig omkring E101. Vi (måske kun mig??) bor ikke i Sverige fordi jeg evt. kunne spare i skat, men fordi jeg kan lide at bo her. Jeg finder det på mange måder utroligt, at folk hyler over at dette åbenlyse hul nu heldigvis snart lukkes. Simpelthen utroligt, folk vil både have i pose og sæk ... Alle politikere har hele tiden sagt, at man ikke ønsker skattependling imellem de 2 lande. PS, er der nogen som ved om brofradraget også gælder for studerende? En studerende har jo ikke almindelig befordringsfradrag ...
ulmus Besvaret November 1, 2003 Rapporter Besvaret November 1, 2003 Toft, jeg synes ikke du har ret. Der kommer jo ikke flere SVENSKERE, fordi VI flytter. Hvor skulle de komme fra? Og dem der er betaler jo allerede skat her. Jeg kan ikke se, at jeg belaster det svenske samfund. Ja, jeg kører på vejene, men jeg betaler sq da også min vejskat. Sygehusvæsenet, belaster jeg ikke. Daginst./skoler benytter jeg ikke. Bibliotekerne benytter jeg ikke. Tværtimod - jeg lægger sq da det meste af min løn her i landet i form af forbrug, moms o.l. Osv.osv. - Sååeeee!
Admin Besvaret November 1, 2003 Rapporter Besvaret November 1, 2003 Med den logik er der jo også mange der slet ikke skulle betale skat.Det er jo ikke alle der overhovedet bruger ydelser fra det offentlige.
Guest toft Besvaret November 1, 2003 Rapporter Besvaret November 1, 2003 Tjah Ulmus, så kan vi vel lige så godt indføre brugerbetaling på alt, og dermed afskaffe skatten - er det der du vil hen, eller hvad er det som pisser dig af? Vi kan vel alle skrive under på at der er mange ting vi hver især betaler til gennem skatten, men som vi sjældent eller aldrig bruger. Om det så er systemet i SE eller DK er vel ligegyldigt. Hvor svenskerne skulle komme fra hvis alle danskere flyttede tilbage til DK? Jo ser du, vi er vel alle flyttet hjemmefra en gang, og vil gerne have "vores eget" når man flyver fra reden. Eller måske bare svenskere der har lugtet at de kan købe en sikker investering i Skåne, da boligpriserne vil stige de næste par år. Der er mange muligheder. De ting du nævner du ikke benytter, dem benytter jeg heller ikke, og heller ikke i DK. Men sådan er det vel bare. Man kunne jo også i teorien kører den videre til at; om 40 år når Malmö eksempelvis blev beboet af 40% danskere, fordi de rigere danskere havde råd til at købe boligerne i Malmö mere end svenskerne havde det. Ja, så ville kommunens budget være baseret på den indtægt de fik fra kun 60% af indbyggerne. Lidt langt ude selvfølgelig, og der kan være kommet en anden aftale de to lande i mellem til den tid, men du kan da ikke se bort fra kommunens (kommunernes) interesse/behov?
ulmus Besvaret November 1, 2003 Rapporter Besvaret November 1, 2003 Uha-uha, små slag! Jeg har ALDRIG sagt noget om, at jeg ikke vil betale skat. Jeg er bare træt at, at blive kaldt nasser, fordi jeg ikke betaler skat i S, i.o.m. at jeg altså heller ikke bruger det svenske system. Så længe vi har den tåbelige regel om, at vi skal benytte det danske sygehusvæsen, gå til tandlæge i DK og kun kan få tilskud til medicin hvis vi køber det i Danmark, ER det vel rimeligt, at at vores skattepenge går til DK. Til gengæld er det jo så også tåbeligt, at pendlere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, ikke kan få passet deres børn i nærheden af deres arbejde, HVIS DET ER DET DE HELST VIL, da de nu engang betaler til DK. Det var såmænd bare SKÆVHEDERNE, jeg ville påpege. Hvis der skal være nogen retfærdighed til, så må det vel være, at man betaler skat i det land, hvor man har sin bopæl, og hvor man har sin daglige tilværelse, uanset hvor man arbejder. Som det er nu, er man jo nærmest skizofren - i den ene sammenhæng er man dansker og næste er man "altså udvandret", som en på skattevæsenet snerrede til mig på et tidspunkt, underforstået "landsforræder". Lad os gøre det HELT, og blive svenskere og lad os få vores borgerret = stemmeret igen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu