ulmus Skrevet August 17, 2002 Rapporter Skrevet August 17, 2002 Jeg har været ind på de forskellige pendlerforeningers hjemmesider, men de beskæftiger sig ikke meget med os togpendlere. Er der ikke nogen, der gider starte en forening for øresunds-togs-pendlere?? Vi ville måske også kunne komme til at påvirke DSB, Skånetrafiken og Øresundskonsortiet, hvis vi samlede os.
Guest filur Besvaret September 12, 2002 Rapporter Besvaret September 12, 2002 Generelt synes jeg DSB virker godt med deres togforbindelse til Malmø efterhånden. Jeg kan ikke helt se, hvad du vil opnå med en pendlerforening her? Flere afgange? Nej vel.
ulmus Besvaret September 13, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret September 13, 2002 Jeg kunne f.eks. tænke mig, at vi kunne få priserne sat ned. Som der er nu, er det svært at få familie og venner til at besøge sig, når de skal af med Dkr. 125,oo for en tur over sundet. Hvad nytter det, at turen kun tager 25 minutter fra Hovedbanegården i København, når det koster det samme som en tur til Jylland. Samtidig er der ikke noget, der hedder pensionistrabatter, hvilket der er på andre togture. Jeg finder faktist også, at prisen for et månedskort er for høj. I DK koster et kort til hele hovedstadsregionen ikke nær så meget som et Øresundskort, som kun gælder i 2 zoner, nemlig Malmö og København 1. I S-togene har man en service om at abonnere på sit månedskort. Altså man får kortet sendt lige ind ad døren hver måned - det gælder hellerikke for Øresundskortene. Hvis man er syg omkring den tid, hvor kortet skal fornyes, så man ikke får byttet det ud til tiden, er man nødt til at betale fuld pris for en tur til arbejdet. Det ville være rart, om det kom automatisk, når nu turen over er så dyr.
Guest thomas Besvaret September 13, 2002 Rapporter Besvaret September 13, 2002 En ting der undrer mig er at man ikke kan købe et klippe kort med 10 ENKELT ture på, man kan kun købe Tur/Retur shopping billetter. Jeg fik det at vide af en undskyldende medfølende DSB medarbejder, at det var ikke på billet programmet. Så man kan altså ikke være med i en samkørselsordning over broen, og hvis man så skal senere hjem, lige tage eet klip på kortet senere om aftenen...næhhh....broen er KUN bygget for pendlere og shoppere, alt andet er tilsyneladende utænkeligt at gøre flexibelt. Hvorfor lave en forening kun for togpendlere, hvorfor ikke lave een for biler og tog samtidigt. En ting er prisen, en anden ting er det bondefangeri man bliver viklet ind i når man har daglig hen og tilbagerejse, men også i virkeligheden betaler de dage man holder fri. Eks. brobizz, hvor 1 - 50 ture koster 2400kr, og tur nummer 51 koster mere, og ubrugte ture under 50 ikke refunderes. Sammen står man stærkere og problemet ligger samme sted for begge parter. Sammen står man også stærkere hvis en eller anden for "hul" igennem til eks. pressen, så bliver det here belyst og hængt ud til offentlig beskuelse :-) har desværre ikke selv tid tilovers til ret meget foreningsarbejde, men vil meget gerne som noget af det første melde mig ind i en sådan.
Nils Besvaret September 13, 2002 Rapporter Besvaret September 13, 2002 Jeg har også bedt DSB om at tilbyde et titurskort. Begrundelsen for ikke at tilbyde dette enkle produkt - og jeg har fået den to gange skriftligt - er, at man ikke kan stemple et sådant kort i Sverige. (?!) Der findes en tog-pendlerforening. Jeg har været inde på dens hjemmeside for nogle måneder siden, men jeg kan ikke finde den igen. Det virkede som om, den lå lidt lavt. Jeg vil opfordre alle til at bearbejde ikke bare Øresundsbroen og DSB/Skånetrafiken, men også myndigheder etc. og ud over klare, udtømmende(og fornuftige) svar kræve fleksibilitet og omstillingsparathed.
Guest thomas Besvaret September 13, 2002 Rapporter Besvaret September 13, 2002 Har en DSB mand i familien, han vil drøfte det med sine kolleger. Lidt snak i togkredse plejer at komme ledelsen for øre, når de brokker sig på gulvet :-)
Guest filur Besvaret September 16, 2002 Rapporter Besvaret September 16, 2002 Ok, der er flere gode grunde. DSB har på deres hjemmeside (http://www.dsb.dk/universer/pendler_klubben/pendlerklubber/) en side, der er beregnet til pendlerforeninger, og der findes blandt andet en til kystbanen (København - Helsingør). Den kunne vel udvides til at omfatte Malmø?! Jeg ville foreslå, at DSB tog sig sammen mht. til zoneopdeling, så man f.eks. kunne nøjes med en billet fra Malmø til Kastrup, og dermed kunne slippe lidt billigere. Hvorfor skal man tvinges til at købe en billet, der går helt ind til byen, hvis man kun skal til Kastrup? (eller kun skal til Malmø Syd, osv) Et 10 turs klippekort, der ikke er et retur-tur, men kun en enkeltbillet er en god ide, som foreslået. Jeg synes også prisen er høj, men er DSB mon villig til at ændre den/sætte den ned?
Guest thomas Besvaret September 17, 2002 Rapporter Besvaret September 17, 2002 Sidste nyt vedr. 10turskort, min familekontakt ved DSB siger at problemet er ganske enkelt. DSB har forsøgt at få sat klippekortautomater op i Malmø, men det Svenske Beraukrati (var det rigtigt stavet), modsætter sig dette. Istedet skal der på strækningen indføres nogle Svenske plastik kort der virker på en anden måde. Nu har Danskerne snart også faldet meget på halen overfor Svenskerne, de startede driften på Danske regeler, hvor togføreren havde kommandoen hvis der hænde noget. Derefter ville han kontakte togledelsen direkte, og sammen udrede problemerne med direkte link. Nu er de på den Svenske side underlagt de Svenske regler, og som det første ved en katastrofe skal han løbe til sin kabine, finde et Svensk spørgeskema, og udfylde ALLE punkterne og dernæst kontakte op igennem systemet, der igen vil have alle punkter besvaret uanset hændelsen. Dernæst afvente blind topstyring på problemet, så vil han få at vide hvad han skal gøre på stedet, af folk der ikke ved mere end hvad der står på skemaet. DSB folk er vildt sure over dette og mener sikerheden komprommiteres. Min familiekontakt kan slet ikke få armene ned når han taler om det. Så tror da faen de ikke kan finde ud af at sætte et par klippekortautomater op, og det er IKKE gamle DSBs skyld.
Nils Besvaret September 17, 2002 Rapporter Besvaret September 17, 2002 Fint med lidt insiderinformationer. Jeg har nu stadig ikke forstået, hvorfor DSB ikke kan tilbyde et titurskort, som man kun kan stemple i det gamle land. Når man skal tilbage kan man jo bare bruge sit svenske rabatkort, eller trække en billet i automaten - eller købe den på billetkontoret, hvis man har tid. Jeg kan heller forstå, hvorfor Skånetrafiken kan stille sine automater op på hovedbanegården, mens DSB ikke kan stille sine op i Malmö - den aftale må vist fra dansk side været forhandlet af de samme bureaukrater, der fiksede Roskilde-freden. Jeg tror gerne på, at de svenske togførere er mikrostyrede fra toppen, men de kan også godt træffe egne beslutninger: De kunne da finde ud af at sætte røgalarmerne på X2000 ud af funktion, fordi de bare forstyrrede, så da der endelig gik ild i toget var der masser af røg, men ingen alarm.
Guest filur Besvaret October 25, 2002 Rapporter Besvaret October 25, 2002 Kunne DSB-folkene og de øvrige tågehorn ikke bare lave en billetordning, hvor passageren køber et titurs-kort på stationen, og så klipper/stempler togkontrolløren det *i* toget? Den model fungerer da udemærket med de øvrige biletter. Det ville være en billig løsning.
vincent Besvaret October 25, 2002 Rapporter Besvaret October 25, 2002 Jeg har i øvrigt et forslag Hvis der blev oprettet et subdomæne med navnet pendler .. altså pendler.scanianet.dk Dette kunne så være hjemmesiden for en decideret pendlerforening for pendlere fra sverige til danmark. Hvad der skulle være af indhold kan man altid diskutere, men med en medlemsbase på min. 5.000 personer burde vi have lidt af en slagkraft? Hjemmesiden skal selvfølgelig promoveres lidt, men man kunne i samme ombæring nævne lidt om scanianet.dk? Som sagt bare et forslag
Guest thomas Besvaret October 25, 2002 Rapporter Besvaret October 25, 2002 Kanon forslag Vincent. Min virksomhed i Kbh. har flere pendlere, og det er lykkedes mig at få en mailingliste op at stå. Det afstedkom mange henvendelser fra folk de har hørt noget om en der kendte til noget, og havde masser af spørgsmål. Glad har jeg henvist til denne side her, og folk er blevet taknemmelige da de kan finde lige hvad de skal bruge. Via en mailingliste har vi fået en pendlergruppe op at stå, med 7 enkeltpersoner, og der er flere på vej. Men det er jo kun lokalt her i min lille verden, der er MANGE flere der ville blive glade for at kunne kontakte andre for samkørsel, og som du siger Vincent- stå sammen i flok for ting der vedrører os. Det ville måske være det der skulle til for at Skåninge ville deltage mere herinde også, jeg ved at der er flere arbejdspladser der har hele grupper af (oprindelige) Skåninge der pendler dagligt. Og så er der den kolde kendsgerning at denne webside er og bliver den eneste, der kan levere brugbar information der er relateret til pendlere. Det offentlige er 300 år bagud. Keep up the good work Steen Elm, du er tæt på at ende på Julegavelisten hos taknemmelige pendlere.
vincent Besvaret November 18, 2002 Rapporter Besvaret November 18, 2002 Kan vi ikke arbejde lidt videre på denne idé? .. jag har for sjov skyld undersøgt hvilke "pendlerdomæner" der er ledige, og der ser umiddelbart ud til at f.eks. www.bropendler.dk er ledigt. Men som sagt .. lad os se at komme igang med dette så hurtigt som muligt!
Guest jesper Besvaret November 21, 2002 Rapporter Besvaret November 21, 2002 Jeg syntes det er en god idé. Jeg håber bare ikke at det ender med en sløv forening som "PØS". Prøv at se deres hjemmeside www.homestead/oresund
Guest jesper Besvaret November 21, 2002 Rapporter Besvaret November 21, 2002 Adressen skulle være www.homestead.com/oresund
ulmus Besvaret November 22, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret November 22, 2002 Hvis vi kan gøre noget ved de i øjeblikket fuldstændig urimelige vilkår, togpendlerne har, vil jeg gerne melde mig under fanerne. Jeg er så hamrende træt af, at der kun køres med et vognsæt på Øresundstogene om morgenen i myldretiden. Allerede når togene kommer til Svågertorp er alle siddepladser optaget og folk står op i gangene. På Svågertorp er der en kamp om at komme først ind i håb om en plads. Et er, at vi hår måttet finde os i utallige forsinkelser, men at vi også skal finde os i dette kan ikke være rigtigt. Vi betaler så mange penge for vores togkort og så vil vi altså også have rimelige vilkår. Jeg sendte en klage til DSB via mail, men de har såmænd ikke engang gidet at svare. For et par uger siden læste jeg i en af DSB's stort opsatte annoncer i gratisaviserne, at efter den 15. november "sætter vi flere vogne på togene, så alle skulle kunne få en siddeplads"! Jo, go'morron, det er i hvertfald ikke i nogle af de tog, jeg har været med om morgenen (som oftest 7,33 fra Svågertorp). I tirsdags måtte vi efterlade 40-50 mennesker på Svågertorp, de kunne slet ikke komme ombord i toget. DER MÅ GØRES NOGET!!!
vincent Besvaret November 22, 2002 Rapporter Besvaret November 22, 2002 Jeg var også med den afgang i tirsdags ... det er jo en katastrofe at de åbenbart ikke tager os pendelere alvorligt!! Det kan sq ikke være meningen at folk ikke kan komme på arbejde når det trods alt er det man betaler for?!! Os der bor i Malmö betaler rundt regnet 54kr. pr. arbejdsdag for at komme med toget (Malmö - KBH). Sammenligner man med et "Alle-Zoner" kort betaler de kun ca. 38 kr. pr. arbejdsdag, men vi har da langt dårligere vilkår end alle de andre??!! Man skulle tro at folk der betaler ca. 42% mere end andre skulle kunne få 42% bedre service, men i øjeblikket er det vist den modsatte vej .. 42% DÅRLIGERE service!! Nu har jeg også været inde og se på den anden øresundspendler-hjemmeside ... og det ser ikke ud til at der sker så meget på den front. Der er jo totalt dødt!! Ingen opdateringer siden februar? Vi må kunne gøre det BETYDELIGT bedre!! .. så lad os se at komme igang med det samme!
ulmus Besvaret November 24, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret November 24, 2002 I fortsættelse af mit tidligere indlæg om DSB, kan jeg oplyse følgende: Jeg spurgte på Østerport st., hvorfor man ikke kan abbonere på Øresundskortet. Jeg fik svaret, at det er fordi DSB og Skånetrafiken ikke kan blive enige om ordningen. Endnu en grund til at få et pendlerforening op at stå!?!?
Guest kristian Besvaret November 24, 2002 Rapporter Besvaret November 24, 2002 Jeg er også frisk og lægger gerne et webhotel til en evt. hjemmeside til rådighed :-)
Guest filur Besvaret November 27, 2002 Rapporter Besvaret November 27, 2002 Jeg vil gerne opfordre passagerer, der er utilfreds med Øresundstogets "service" og især deres daglige forsinkelser (og det er de fleste ud fra hvad jeg kan høre i toget) om at skrive ned, hvor meget de bliver forsinket hver dag. Efter ca. en måneds log kunne man maile disse data til DSB, med et krav om refusion/nedslag i prisen på det alt for dyre månedskort. Ville det ikke være en måde at få sat prisen ned på? 1200 kr pr måned for at komme for sent hver dag, nogle gange med 60 minutter, men oftere med 10 - 20 minutter hver vej er simpelthen urimeligt. Jo flere jo bedre. Lad os få en diskussion med DSB om deres priser. At de i december måned tilbyder 2 at rejse på et kort er en ringe trøst, for hvor mange benytter sig i grunden af det? Jeg overvejer seriøst at tage bilen over fremover, det er dyrere, men i det mindste kommer man til tiden. Jeg vil løst gætte på, at jeg i den sidste måneds tid har brugt min. 10 - 15 timer på at vente på toget. Gab. Og for at komme til tiden, er jeg ofte nødt til at tage toget 20 minutter tidligere - alligevel er det ikke nok. Har DSB en kommentar til dette (der på sine øresundsreklamer skriver, hvis tiden er vigtig!!!) ?
ulmus Besvaret November 28, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret November 28, 2002 Hej Filur! Hvor har du det fra, med at vi skulle kunne tage en gæst med på vores øresundskort i december??? Jeg har spurgt på Østerport St., og der havde man ikke hørt noget om det. Ordningen gjaldt sidste år, men er der nogen, der har noget konkret på, at det gælder i år også?? Din idé med at klage til DSB lyder meget godt, men eftersom DSB ikke reagerer på kritik, kan man jo ligeså godt skrive det bag øret! Jeg klagede for 3 uger siden over, at de ikke kan sætte et togsæt mere på Øresundstoget kl. 7,33 fra Svågertorp, så alle kunne komme med og måske ovenikøbet komme til at sidde ned, men intet har jeg hørt. Jeg tror faktisk, de er ligeglade, de skal jo nok beholde deres passagerer, vi har jo ikke så mange andre muligheder, hvis ikke vi vil til at betale formuer for at tage bilen med på arbejde.
Guest thomas Besvaret November 28, 2002 Rapporter Besvaret November 28, 2002 Vedr styring af Øresundstogene, kan jeg oplyse at DSB ikke styrer dette suverænt. SJ har 50% anpart i dette. Fra toget kommer ud af tunnelen mod SE starter man på SE regeler for driften, og DSB har ikke en skid at skulle have sagt direkte. Den Svenske drift ledes ikke fra Malmø, men fra Stockholm. Så tag den lige med ro inden i hakker på DSB, de har langt fra Monopol på strækningen, og DSB er også trætte af at det ikke er lokale det styrer det fra Svensk side, men en centralorganisation ved SJ 600km væk...det typiske problem skåninge har levet med i 350 år såmænd.
ulmus Besvaret November 29, 2002 Forfatter Rapporter Besvaret November 29, 2002 Det kan ikke være dit alvor, Thomas O. Jeg har købt mit togkort hos DSB, så hvis ikke jeg skulle klage til DSB, hvem f.... skulle jeg så klage hos? Det kan da godt være, at Skåne-siden styres af Stockholm, men da DSB har 50% af driften, så må det altså være DSB, der skal sørge for, at der kommer ordentlige forhold for deres passagerer. Hvis ikke svenskerne vil høre på klager og DSB ikke kan komme igennem og få acceptable forhold, så må DSB sgu gå videre til deres overordnede, nemlig trafikministeren, som så må tage sagen op med den svenske trafikminister. Du skal ikke komme og fortælle os, der har problemerne hver eneste dag, at det er synd for DSB og at vi ikke må belemre dem med den klage. Det er for langt ude!!!
Guest thomas Besvaret December 5, 2002 Rapporter Besvaret December 5, 2002 *griner* Rolig Ulmus...rolig nu.... DSB har lige så mange problemer med SJ som du har generelt med togdriften i din dagligdag. Problemet tror jeg er at vores politikkere har mere end travlt med at lege EU værter, og så glemmer regionale problemer lidt. Jeg kan fortælle dig at Dansk DSB personale der skal køre Kbh-Malmø skal op til en prøve i Svenske regler. Det arrangeres fra Svensk side, med en instruktør der taler Skånsk kryptoaccent personalet ikke forstår overhovedet, og spørgsmålee skal besvares skriftligt-på Svensk.... Danskerne besvarede på Dansk, og kunne godt (tvangs-)bestå selv om visse ord absolut ikke betød det samme på begge sider, og de administrativt ikke havde skrevet de rigtige ord i svarene. Især på de sikkerhedsmæssige punkter. Så nu må nogle Danske togfolk føre et tog i hele Skåne???? Når man ikke engang kan finde ud af at lave et fælles regelsæt for et regionalt tog, på en unik strækning, men skal skifte regelsæt i det absolutte sekund de kører ud af tunnelen, med blandet besætning hver gang, er opgaven med at sætte ekstra vogne sgu også en uløselig opgave. Danske togfolk griner hovedrystende af den kaotiske fællesledelse, der konstant skal referere med Stockholm om 50% af lokalbeslutningerne -over 600Km væk. Det her sker ikke overnight. Og jeg siger heller ikke at det er forkert du klager, så har jeg formuleret mig kvajet. Omend meget farvet af et familiemedlem ved DSB der også er sur over at ledelsen ikke hører på personalets anbefalinger, fra dem der køre på strækningen. Og tro mig, DSB personalet er ikke ligeglade, de bliver bare personligt kede af det dagen igenem at høre folk klage, når de egentligt gerne ville hjælpe dem men ikke KAN. Det er hårdt at høre på en hel arbejdsdag, de har jo også et liv hvor man prøver at være glade for at gå på jobbet hver dag. Jeg bor kort fra Mamlö Centralstation men tager bilen over hver dag grundet netop det du er sur over. Og iøvrigt så gider jeg ikke høre de (ikke dig men de andre)idioter man altid finder i toget, der så snart togtiden svinger 5 minutter slipper deres opsparede aggressioner (Fra alt muligt andet i løbet af dagen) ud over DSB ved højlydt at sidde fyraftenstrætte og sende klagehyl ud i toget i timevis, om at det er for dårligt dit og dat...får lyst til at smadre løs på dem til der bliver ro. Jeg hader egoister :-) Ja derfor er jeg billist på en øde bro.
Guest kristian Besvaret December 5, 2002 Rapporter Besvaret December 5, 2002 Hva Thomas... du tror ikke du skulle slappe lidt af? F.eks. i tirsdag hvor jeg skulle hjem til Malmø sammen med min datter på 2 år. Det var det 4 tog jeg skulle med den dag og det var også forsinket ligesom 2 ud af de 3 andre jeg allerede havde været med. Så er der sgu grund til at klage om det så kun er 10 min. For det jeg klager over er sgu procenten af tog der er forsinket.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu