Jump to content

Fradrag til broen - noget nyt?

Recommended Posts

Besvaret

Det er muligt at svenskerne som Thomas skriver mangler "skatteberegningsinstrumenterne" det som jeg mener er hele essensen i denne debat er at politikerne sylter denne debat ud i det uendelige hver gang det ser ud som om noget konkret er ved at komme på bordet så sørger enten danske eller svenske politikere for at det enten bliver forkastet eller syltet til næste år, hvilket efter min mening ikke er fair for hverken Pendlere eller Malmø kommune/Skåne. Mit håb er at politikerne denne gang holder hvad de har lovet og vi kan se frem til en skattepakke/brofradrag til ca november.

• Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Swoop-> Trække toget fra... ja sikke noget sludder jeg fik skrevet der. Det vil nok føre for vidt at delagtiggøre sunddetbatten i min selvforskyldte vildfarelse. Til gengæld er jeg nået frem til en ny spændende vinkel: Når (hvis?) brofradraget kommer, mon de så giver et ekstra fradrag til togpendlere, der kan kompensere for den ekstrapris, der er lagt på togbilleterne - altså 'tog-broafgiften'? Næppe vover jeg at sige - og hvad gør det ved incitamentet til at benytte offentlig trafik? Swoop og Darksaint-> "citat" Hvis vi skal ned på øre-nivaue kan det måske blive svært, men hvis vi holders os til lidt større beløb, kan det da umuligt tage ret mange minutter at beregne forskellen? "citat" - Pointen er ikke, at det er vanskeligt at finde en ordning, der er retfærdig over sundet. Sagen er jo, at det med at skaffe indtægter til staten (i dette tilfælde den svenske) blot er ét af skatteinddrivelsens formål. Jeg kender intet til det svenske skattesystem, men hvis det kræver gennemgribende ændringer at indføre et brofradrag - ja så kræver det også en grundig vurdering af konsekvenserne for skatteindtægter, beregning af samme og øvrige konsekvenser for makroøkonomien. Jeg er ikke ude på at forsvare nogen - og da slet ikke politikerne, dem kan man ikke skælde nok ud - blot vil jeg gerne fremføre, at der MÅSKE er GODE grunde til at det går lidt trægt. Både det svenske og det danske samfund (og især skattesystmerne) er jo præget af en høj grad af regulering - derfor er det vigtigt at være nogenlunde sikker på, hvad der sker når man 'drejer på knapperne' - inden man gør det. Ja undskyld jeg blev så lang - og tak til den tålmodige læser, der er nået så langt som til her.

Besvaret

Thomas H.: Berit Andnor påstår jo netop ”Det beror på hur politikerna värderar förslaget, men jag tror det bliver svårt att finna en lösning till 2004.”...så hvordan kan du se frem til en løsning allerede til november 2003?

Besvaret

Der stod for 2 ugers tid en artikkel på øresundsdirect som beskrev at man netop var tæt ved at komme til enighed...kilden til denne nyhed var vidst nok en dansk nyhedstjeste som jeg ikke kan huske navnet på...der må da være andre end mig som har fanget den nyhed???

• 1 month later...
Besvaret

Men blivet der fradrag for hele udgiften til øresundsbroen, eller kun en del af den som det er tilfældet på storebælt (90 kr)?? Per

Besvaret

Fra Jyllandsposten: Pendling over Øresundsbroen ventes at stige kraftigt. Fremover kan pendling over broen til og fra arbejde trækkes fra i skat. Det er et af resultaterne i den skatteaftale mellem Danmark og Sverige, som blev offentliggjort i går. Hver bilpendler kan nemlig fra den 1. januar trække 50 kr. per tur eller altså omkring 2000 kr. om måneden fra i skat. Det er stort set hele afgiften på det billigste pendlerkort til biler. Det koster 2460 kr. for 50 enkeltture. Befordringsfradraget er der ikke ændret på. Pludselig bliver transporten over Sundet en overkommelig udgift, og dermed vil mange formentlig flytte til billigere bolig og bil eller søge arbejde i Sydsverige. »Der bør ikke være forskel på, om broen forbinder to landsdele eller to landes regioner,« sagde skatteminister Svend Erik Hovmand (V) ved præsentationen, og fradraget modtages da også positivt. »Det betyder, at pendlingen vil øges kraftigt. Det bedste var at komme af med broafgiften. Det får betydning for at få regionen til at virke som en helhed,« siger Kjeld H. Petersen, formand for Dansk Industri i Storkøbenhavn. For togpendlere lægges , op til et fradrag på 8 kr. per tur, svarende til ca. 320 kr. om måneden. Derved bliver prisen på et Øresundskort næsten det samme som et HT-månedskort.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...