Guest christian Skrevet October 21, 2002 Rapporter Skrevet October 21, 2002 Hejsa, Er der nogen som ved, om der er noget nyt vedr. et fradrag til Øresundsbroen? Hvad gør jer, som tager broen hver eneste dag? Er det bare 2400,- lige ud af vinduet?
Guest henrik Besvaret October 21, 2002 Rapporter Besvaret October 21, 2002 Ja, indtil videre. Jeg ser dog lidt på det som en investering i billigere lejlighed, fritidshus og bil. Når fradraget så kommer, hvilket jeg ikke er i tvivl om, begynder det selvfølgelig at se lidt bedre ud.
Guest arne Besvaret October 21, 2002 Rapporter Besvaret October 21, 2002 Det er netop fradraget der holder mange fra at flytte og er den største bekymring økonomisk for mange. Vores ejendomsmægler er ikke i tvivl om hvad der sker når fradraget er på plads, Danskerne vil komme i større antal, især dem der har store børn der skal pendle, eller over med 2 biler hver dag. I starten er man med til at oppebære gevinsten, på at boligerne stiger hvis folk strømmer til i større antal. Det er klart at det vil fortsat ske, hvis du har holdt øje med boligpriserne det sidste år, kan du se det er langsomt på vej op, især i City har der været en stigning. Malmø kan ikke blive ved med at ligge uberørt inden for pendlerafstand fra en storby med 2V til 1 Mill, og biler til ½-1/3 af DK prisen. Antallet der flytter ½ årligt stiger konstant med flere og flere. Hvah` venter du på myldretiden eller vil du nå det i god tid? :-)
Guest christian Besvaret October 22, 2002 Rapporter Besvaret October 22, 2002 TIl oplysning har jeg lige skrevet en email til Skatteministeren og forespurgt, om der er noget nyt på trapperne vedr. et evt. fradrag over Øresundsbroen. Jeg vender tilbage med evt. svar.
Guest hubbie Besvaret October 25, 2002 Rapporter Besvaret October 25, 2002 Hej med Jer, Jeg har tidligere skrevet et indlæg omkring bropriserne. Men hvis man har en fleksibel arbejdsgiver kan man jo foreslå at gå 2400 ned i bruttoløn og lade dem betale broen. Dermed koster broen "kun" 1000-1200 netto..... Glæder mig i øvrigt det fradraget bliver en realitet..
Guest thomas Besvaret October 25, 2002 Rapporter Besvaret October 25, 2002 Godt gået Christian. Jeg har stadigt intet hørt med det 4 siders forslag jeg beskrev kort herinde under skattetråden, med pendlerskatten, fradrag m.v. Det blev afsendt til Skatteministeriet, og jeg fik en fin kvittering for modtagelsen. Lad os lige slå fast at Erhvervsministeriet svarer lidt hurtigere på henvendelser, jeg havde noget de skulle orienteres om, og der gik der højest en måned.
Guest csa Besvaret November 20, 2002 Rapporter Besvaret November 20, 2002 Hubbie du skriver at man kan lade sin arabejsgiver betale BroBizz'en, men hvilke skattemæssige regler er der for det? Bliver jeg selv beskattet af det, eller er der en fidus der? takker. /Christian
vincent Besvaret December 17, 2002 Rapporter Besvaret December 17, 2002 Hej CSA. Fidusen ved det Hubbie beskriver er en udgiftfordeling mellem dig og din arbejdsgiver. Hvis din arbejdsgiver er villig til at betale din daglige transport til og fra arbejde, så lad ham endelig gøre det. Ideen er, at du går ned i løn med det der svarer til udgiften (f.eks. 2.400,-) før AM-bidrag (og slipper dermed med at betale mindre i AM-bidrag og skat). Der er intet ulovligt i dette Arbejdsgiveren slipper med at betale dig mindre i løn, og får desuden momsfradraget tilbage (i tilfælde af at det er en momsbelagt udgift). Som I sikkert kan regne ud er det en positiv løsning for begge parter ... hey jeg tror lige jeg skal snakke med min chef!
Guest csa Besvaret December 17, 2002 Rapporter Besvaret December 17, 2002 Det lyder sq som en go deal. Jeg har ikke rigtig kunne få et svar fra skattevæsnet på om det kan lade sig gøre på den måde, eller om man bliver helt eller delvist beskattet af det, men hvis i siger det er i orden så tror jeg sq at det bliver forslaget til min næste lønsamtale istedet for en alm lønstining. Skattevæsnet kan vel ikke se nogen steder hvilken bil der er tilknyttet Brobizz'en vel? /Christian
vincent Besvaret December 17, 2002 Rapporter Besvaret December 17, 2002 Det skal du nok spørge öresundsbron om ...
Guest stranger Besvaret December 18, 2002 Rapporter Besvaret December 18, 2002 Jeg tror egentlig det skal betragtes som en B-indkomst...............Men jeg er ikke sikker. Der må ligge noget under, for ellers er der ikke nogen idé i Øresundsbroen´s erhvervs-brpbizzer, som er meget dyrere. Der betaler firmaet ca. det dobbelte pr. overfart!!!
vincent Besvaret December 19, 2002 Rapporter Besvaret December 19, 2002 ok ... jeg er paf. Nogen der har tid til at ringe/maile til T&S og høre? Spg. Hvis firmaet betaler transportomk. til og fra arbejde. Skal det så beskattes specielt? Jeg spurgte en kollega i går, og fik svaret at hvis arbejdsgiveren ville betale gik man ned i løn med det der svarede til udgiften.
Guest anders Besvaret December 30, 2002 Rapporter Besvaret December 30, 2002 Hej kære "Svenskere". Bare lige til info kan jeg oplyse følgende: En Brobizz betalt af din arbejdsgiver (Storebælt eller Øresund er underordnet) betegnes som en A-indkomst og skal beskattes efter dansk lovgivning. Det var ellers en smart ide med at gå ned i løn og lade arbejdsgiveren betale for Brobizzen. Desværre er det bare ikke lovligt, og "betegnes" desværre som skatteunddragelse og er økonomisk strafbart! Det er den besked jeg har fået fra Skattevæsnet og det har faktisk været sådan siden 12. september 2001 hvor Skattevæsnet offentliggjorde en meddelelse med søgeord: Skat-2001-710, SKM2001-362 Med beklagelig hilsner Anders
vincent Besvaret February 26, 2003 Rapporter Besvaret February 26, 2003 Hvis man får betalt udgift til befordring mellem hjem og arbejde af sin arbejdsgiver har jeg endelig fundet noget brugbart: Vejledning til virksomheder: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=125442&ov_id=200077&search=Fri_befor dring_til_arbejde* Vejledning til lønmodtager: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=112659&ov_id=200055&search=Fri_befor dring_til_arbejde* Jeg har selv regnet lidt på det. Det kan ikke siges generelt om der er en fordel eller ej. Det er nødvendigt at lave en beregning for hver enkelt person først. Det kommer helt an på hvor meget man betaler i transportomkostninger! Ps. en god idé er at læse begge links!
Guest julie Besvaret February 27, 2003 Rapporter Besvaret February 27, 2003 Kald mig bare blondine, men nu har jeg læst begge links og jeg forstår simpelthen ikke hvad de mener, er der nogen der kan forklare mig det ? (bare betragt mig som en 5 årig....)
Guest torben&beathe Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Jeg har modtaget flg. svar fra Skatteministreriet på spørgsmålet "Hvornår træder Øresundsfradraget i kraft?" Kære Torben Birch Mathisen Følgende er et citat fra lovbemærkningerne i det lovforslag, der havde til formål at forlænge Storebæltsfradraget: >Disse hensyn gør sig fortsat gældende, hvorfor regeringen og Socialdemokraterne er enige om at videreføre »Storebæltsfradraget«. Der er ligeledes enighed om at indføre et fradrag for passage af Øresundsforbindelsen på det tidspunkt, hvor der er indgået en generel aftale med Sverige om, efter hvilke regler pendlerne i Øresundsregionen fremover skal beskattes, der indebærer, at også Sverige yder et sådant fradrag til pendlere, der krydser Øresundsforbindelsen på vej til og fra arbejde. Fradraget vil blive beregnet med udgangspunkt i prisen for passage af Øresundsforbindelsen. Der vil til den tid blive fremsat særskilt lovforslag herom.< Der er endnu ikke indgået nogen aftale med Sverige. Med venlig hilsen René Mikkelsen Skatteministeriet rm@skm.dk
vincent Besvaret March 4, 2003 Rapporter Besvaret March 4, 2003 Hej Julie. Her er hvad jeg forstår ved mit indlæg ... Din arbejdsgiver kan godt give dig frikort til offentlige transportmidler. Hvis din arbejdsgiver betaler dine offentlige transportomkostninger skal der ske følgende: - Arbejdsgiver skal afkrydse felt nr. 63 på årsoplysningssedlen (den skattevæsenet modtager). - Arbejdsgiver skal ikke fratrække AM-, SP-bidrag eller A-skat af værdien af frikortet. - Lønmodtager (dig) kan ikke fratrække befordringsfradrag på selvangivelsen. Hvis lønmodtageren (dig) alligevel gør dette skal befordringsfradraget beskattes som B-indkomst.Der bliver ikke beregnet AM-, eller SP-bidrag af heraf. Altså ... for lige at opsummere: Hvis din arbejdsgiver betaler din udgift til det offentlige, så skal du ikke betale AM-, SP-bidrag eller A-skat heraf. Det er kun hvis du på selvangivelsen påfører befordringsfradrag, at du bliver beskattet af befordringsfradraget, og det ryger så til beskatning som B-indkomst. Fordele eller ulemper er det svært at komme med en generel formel til beregning af. Det kommer an på flere faktorer ... - antal km til arbejdet (til udregning af befordringsfradrag). - de faktiske transportomkostninger. - trækprocenten - grad af velvilje hos arbejdsgiveren. Selv prøvede jeg at regne på det og kunne ca. spare 50kr. om måneden ved at lade min arbejdsgiver betale. Umiddelbart vil det være mit bud, at jo kortere man har til arbejde jo mere fordelagtigt vil det være at lade arbejdsgiver betale, men igen kommer det an på en individuel beregning.
Guest julie Besvaret March 6, 2003 Rapporter Besvaret March 6, 2003 Til Vincent. Tak skal du have, det gjorde det lidt mere klart :o)
Guest mads Besvaret May 22, 2003 Rapporter Besvaret May 22, 2003 Mere fokus på Øresundspendlerne's problemer: http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=1830354/ Forhåbentlig kommer der snart skred problemerne omkring skat, fradraft, høje broafgifter m.m. MVH Mads Jessen
Guest peter Besvaret June 10, 2003 Rapporter Besvaret June 10, 2003 Hej med jer!! Jeg overvejer meget at flytte til sverige, men de 2400 dkr til broen holder mig lidt igen. For hvis man ligger de penge til huslejen er det jo ikke billigt mere. Hvad fik jer til at flytte ? Og min kæreste vil gerne flytte med, men vi arbejder ikke samtidig. Så skal hun have tog kort ved siden af. Det løber op i store udgifter for at komme frem og tilbage. Hvad fik jer til at flytte ?
Guest thomas Besvaret June 10, 2003 Rapporter Besvaret June 10, 2003 Hej Peter I en anden tråd stilles det samme spørgsmål, og en masse har svaret. Men jeg kan da godt remse op hvad der fik os til at flytte: * Nærmere arbejdet i Kbh. i noget bolig man kan betale. * En fed storby, men uden den overlegne Kbh. mentalitet. * En grøn by med masser af træer og parker. * Glade mennesker. * Verdens bedste naboland. * Gøre noget ikke alle andre gør. * Billigere biler.(Kun 25% moms på dem) * Løsgodis (bland selv slik) til billige penge. * Billige madvarer når man finder de rigtige steder at shoppe dagligvarer(Willys). * I det hele taget har byen alt, men i en grønnere, roligere og mere afslappet positiv atmosfære. Gu er broen dyr, men hvad tror du med håneden på hjertet at der sker når fradraget kommer? I kan jo bare købe noget lidt centralt for stationerne, det er endnu til at betale. Din kæreste får altså også et fradrag for hendes befordring. Måske i skulle kigge lidt på boliger, gå i banken og få udregnet et budget, de kan bedst af alle fortælle om det er realistisk for jer. Det første år man etablerer sig er der mange små førstegangsudgifter, men hurtigt viser der sig at komme mere luft i økonomien, hvis man forholder sig til tingene som de var i Danmark. Altså vælger bolig og bil efter samme model /str. som tidligere, så kommer der hurtigt luft flere steder. Peter....der er studerende der flytter herover og kan spare penge. Hvis du flytter for at bruge alle dine penge på bil kan der komme et problem. Ydermere er der skudt flere køreordninger op rundt omkring, så man finder hurtigt sammen som pendler. Men giv jer tid til at finde noget i kan lide at bo i. Det er lige så vigtigt som det økonomiske. Held og lykke...resten finder i her på siden, og så er det ellers op til jer herefter.
Gio Besvaret June 10, 2003 Rapporter Besvaret June 10, 2003 Thomas O.: Hvor ligger Willy´s lige henne? Jeg syntes jeg har lidt problemer med at finde et ok billigt sted. Har været i ICA Malmborgs, samt, når klokken er blevet mange, Coop Konsum. (Den sidste er dyr...i know...men når nøden er størst....) hehe.
Guest thomas Besvaret June 10, 2003 Rapporter Besvaret June 10, 2003 Hvis du som jeg tror bor nede omkring Nobeltorget, så dapper du op ad Nobelvägen, indtil du kommer til den store Buscentral/værkstedsområde. Drej til højre af Celsiusgatan. Så ligger det skråt fremme for næsen af dig, du kan ikke undgå at se det. Bare på med rygsækken og derudad. Eller gå sammen nogen stykker med en bil. Evt kan du søge her: http://malmo.se/html/www/malmokarta/karta/lev1/ søg på Katrinelundsgatan, og den store brune firkant under den gade ....er Willys. Det minder om en Netto med storkøbs emballager. Alm varer er der naturligtvis også, men eks pasta o.m.a. fås i kæmpeposer (små sække). Kødvarer er virkeligt gode, de pumper ikke kødet med vand som Kvickly i Danmark. Mælkeprodukter er også rimeligt billige, og du kan få oste på flere kilo, eller mindre stykker. Deres grøntafdeling er også ret god og billig. Dybfrosne grøntsager har de også i kæmpeposer, og glas (is) i kæmpebøtter så man dør af kulde i forsøget på at spise det hele. Vi handler i Willys, det kan godt betale sig, priserne er som i Netto i DK, og i visse tilfælde billigere. Sodavand er dyre derude, det kan bedre betale sig at købe dem i de små kiosker lokalt, der kan man nogen steder finde de "tyske" dåser uden pant til godt 75SEK for en kasse. Malmborgs er dyr, men de har også 15 forskellige ketchup, i 20 farver :-) Det er bedst derude om aftenen, efter mylderet er aftaget. Dog kan der så godt være lidt mindre udvalg i kødvarer. Men så skal man også være kræsen.
ulmus Besvaret June 11, 2003 Rapporter Besvaret June 11, 2003 Hej Peter! Den anden tråd, hvor emnet er behandlet, hedder "hvilken begrundelse ligger bag" og du finder den under "fri debat" et godt stykke nede. En ting, du lige skal være opmærksom på, hvis/når du kigger efter bolig. Når der i annoncen står så og så mange kvm. gælder det kun de reelle værelser og køkkenet. Badeværelser, garderobe o.l. er ikke med i beregningen og hellerikke trappeopgangen, som i DK!!! Min lejlighed hedder 80 kvm., men jeg har målt den op til 95!! Iøvrigt kan jeg kun bekræfte, hvad Thomas O. allerede har skrevet. Pøj-pøj!
Guest peter Besvaret June 12, 2003 Rapporter Besvaret June 12, 2003 Hej igen!! Tak for jeres gode råd og vejledning. Det har hjulpet mig meget. Og jeg fik lige at vide hos mit boligselskab, hvor jeg er skrevet op til en lejlighed på amager. At jeg skal vente 5 år mere altså i alt 10 år få at få en lejlighed :-( Så det var næsten overtalelse nok :-) Håber jeg snart kommer over på jeres side af broen. p.s der står ikke altid om lejen er inkl vand og varme på www.hemnet.se er det normalt inkl ?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu