Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Rygeforbud skal ikke gælde for Øresundsfærger spacer.gifI Sverige indføres der den 1. juni rygeforbud i alle offentlige lokaler. Men forbuddet skal ikke gælde på færgerne mellem Helsingborg og Helsingør.spacer.gif Rygetrængende skåninger kan søge tilflugt på færgerne over Øresund for at tage en smøg, eftersom færgerne er den eneste undtagelse for den nye rygelov, der træder i kraft den 1. juni. Rygeforbuddet gælder i alle lokaler, hvor der serveres mad eller drikkevarer; restauranter, barer, pubber, diskoteker, cafeer og konditorier. Ifølge Helsingborg Dagblad gælder forbuddet også alle biarealer som vestibuler, trapper, elevatorer, toiletter og dansegulve. (kilde: http://www.nfo.nu/b9e000c/base/2f1f2776/GSID/872978)

Besvaret

Jeg havde oplevelsen af at svenskerne røg mere end danskerne. Det var ihvertfald hvad jeg kunne se, når jeg bevægede mig rundt i det svenske. Især var der en del flere piger/kvinder der røg. Og tog man i byen, så røg flertallet generelt. Men lad mig høre om jeres oplevelser.... Og ja - jeg er selv ryger. :thumbup:

Besvaret
Jeg havde oplevelsen af at svenskerne røg mere end danskerne. Det var ihvertfald hvad jeg kunne se, når jeg bevægede mig rundt i det svenske. Især var der en del flere piger/kvinder der røg. Og tog man i byen, så røg flertallet generelt. Men lad mig høre om jeres oplevelser.... Og ja - jeg er selv ryger. :thumbup:
SÅ vidt jeg ved ar det omvendt. Læste et sted at kun hver 5. svenske kvinde ryger, fordi de snuser i stedet. Egentlig mærkeligt at kvinder tonser ud og køber diverse hudcremer for at se yngre ud og så pulser de løs på smøger som har lige den modsatte effekt :p
Guest Palle...
Besvaret

Så skal der for alvor gang udendørsrestauranterne. Nu bli'r det som i Norge, hvor man sidder ude hele året. Det samme gælder iøvrigt i Irland. Hysteri ! ...

Besvaret

Det bliver da en fornøjelse at kunne spise sin mad, drikke sine øl, og klappe damerne i numsen, uden at være tvangsindlagt til en alt for tidlig død! Nu mangler vi bare at folk kan stoppe med at knævre i deres mobiltelefoner alle vegne! :fight:

Besvaret
Det bliver da en fornøjelse at kunne spise sin mad' date= drikke sine øl, og klappe damerne i numsen, uden at være tvangsindlagt til en alt for tidlig død! Nu mangler vi bare at folk kan stoppe med at knævre i deres mobiltelefoner alle vegne! :fight:
HØRT! ;) Jeg glæder mig sgu også til at kunne spise ude, uden at skulle gøre det i tætte cancer tåger :sick: Glæder mig også til at kunne gå i byen, uden at folk skal stå og kræfte mig op i skallen med deres klamme vane :tongue2:
Besvaret

Sagde de og blæste afsted i deres V8'ere... Kastede om sig med tungmetaller.... brugte og smed væk.... and all this, just for fun... Er dette "sundhedsræs" ikke ved at tage overhånd?

Guest Palle...
Besvaret

Nej nej... for tænk på...når de alligevel er i byen, så vælter de spiritus og rødvin i halsen... det skader ikke.. Men ok, det har de jo selvfølglig selv valgt.... og, når man tænker på den KÆÆÆÆMPE mængde røg de vil inhalere ved at være i byen lørdag aften... :eek: Jo, helt ærligt.. jeg mener også det er hysterisk.

Besvaret

Palle -> forskellen er jo netop at rødvin ikke genere andre på samme måde som røg. Synes efterhånden tit jeg oplever at komme på et diskotek/værtshus hvor man næsten ikke kan få vejret pg.a. al den røg.. Jeg glæder mig meget til 1/6

Besvaret
Palle -> Synes efterhånden tit jeg oplever at komme på et diskotek/værtshus hvor man næsten ikke kan få vejret pg.a. al den røg.. Jeg glæder mig meget til 1/6
Du vil snart længes tilbage efter de gode gamle dage. jvf. Aftonbladet: "Rökning förbjuden – det STINKER Krogarna i Norge luktar svett, tåfis och prutt sedan rökningen förbjöds Snart är rökning på krogen historia. Men istället för dofter av friska ängsblommor och fräscha parfymer är det helt andra lukter som tränger igenom när rökdimmorna lättat. Bered dig på äckel-chock efter första juni. Förra sommaren förbjöds rökning på krogar, restauranger och nattklubbar i Norge, och första juni i år följer Sverige efter. Enligt riksdagsbeslut blir det helt rökfritt på alla barer och restauranger, framförallt motiverat med att anställda ska slippa arbeta i rökmolnen. Debatten inför förbudet har mestadels kretsat kring krögarnas oro för sjunkande försäljningssiffror och vikande omsättning. En Temo-undersökning som beställts av organisationen Sveriges hotell- och restaurangföretagare visar dock att åtta av tio krogbesökare inte tänker ändra sina vanor efter förbudet, och två av tio tänker till och med gå ut oftare. Snacket i Norge efter rökförbudet handlade också om ekonomi, men även helt andra saker. När cigarettrökens förlamning av folks näsborrar släppte dök nämligen helt andra lukter fram. – Det luktar lite som... spyor, berättar Camilla Bjørn, nöjesjournalist på tidningen Verdens Gang som skrivit om problemet. – De minsta ställena är värst, där man inte kommer undan de med dålig hygien. För det finns alltid någon som luktar svett, det upptäcker man tyvärr snabbt, säger hon. Krogstanken blev en visa i Norge efter rökförbudet, men norrmännen insåg också snabbt fördelarna. Några upptäckte att det kanske var en bra idé att trots allt duscha efter jobbet innan matchen på den lokala sportsbaren. Och några slutade röka. En vinn-vinn situation, skulle man kunna säga - rent hygieniskt och hälsomässigt. Helt rökfritt har det dock inte blivit på krogarna i Norge. För att få bukt på stanken har många av de finare ställena börjat med rökelse och små väldoftande värmefacklor. – De finns till och med på en del uteserveringar, säger Camilla Bjørn. Apropå uteserveringar - ni som hoppas kunna sitta utomhus och dra ett bloss vid ett cafébord under ett parasoll kanske får tänka om. Trenden i Norge är att det införs rökförbud på fler och fler uteserveringar också..."
Besvaret
Palle -> forskellen er jo netop at rødvin ikke genere andre på samme måde som røg. Synes efterhånden tit jeg oplever at komme på et diskotek/værtshus hvor man næsten ikke kan få vejret pg.a. al den røg.. Jeg glæder mig meget til 1/6
ja der må jeg også tilslutte mig.. glæder mig til ikke at lugte af gammel askebæger når man kommer hjem fra en bytur :laugh:
Besvaret
Præcis! Der er stor forskel på hvad man vælger at udsætte sig selv for, og hvad man udsætter andre for! Rygerne får vel et rygerum på barene/diskotekerne, og så kan de jo "hygge" sig der uden at vi andre skal udsættes for deres lort - skulle den løsning være et problem for rygerne, eller hvad?! Vi står jo heller ikke op og pisser i baren, men dingler ud på lokumet! Så rygerummet burde fanme være opfundet samtidig med lokumerne :tongue2:
Guest Palle...
Besvaret

Toft...nu er du latterlig... ja, undskyld mig.. men bare rolig... du slipper da for at gå i byen med mig, for du vil nok kun finde mig steder hvor jeg kan ryge. Og, hvis jeg ikke finder det i Malmö, ja så må jeg da overveje om jeg overhovedet gider gå i byen. Jeg gider simpelthen ikke blive jagtet som et andet uhyre, bare fordi jeg har lyst til en smøg efter dinner, eller fordi jeg vil ha' lov at ryge mens jeg nyder en øl... Jeg forstår at personalet skal slippe for røgen, men latterlige forsmåede ikke-rygere der bruger et argument som "jeg glæder mig til ikke at lugte som et askebæger" det kan jeg altså ikke bruge til noget... og, hvis du ikke lugter som et askebæger ?? hvad så ?? vil du så rende rundt i det samme tøj uden at vaske det ??

Guest Palle...
Besvaret

Og nej... der kommer ingen rygerum. Det er et total forbud. Men, jeg kunne da forestille mig, at der vil være flere steder KUN for rygere. Det er jo set i Norge.

Besvaret
Toft...nu er du latterlig... ja' date=' undskyld mig.. men bare rolig... du slipper da for at gå i byen med mig, for du vil nok kun finde mig steder hvor jeg kan ryge. Og, hvis jeg ikke finder det i Malmö, ja så må jeg da overveje om jeg overhovedet gider gå i byen. Jeg gider simpelthen ikke blive jagtet som et andet uhyre, bare fordi jeg har lyst til en smøg efter dinner, eller fordi jeg vil ha' lov at ryge mens jeg nyder en øl... Jeg forstår at personalet skal slippe for røgen, men latterlige forsmåede ikke-rygere der bruger et argument som "jeg glæder mig til ikke at lugte som et askebæger" det kan jeg altså ikke bruge til noget... og, hvis du ikke lugter som et askebæger ?? hvad så ?? vil du så rende rundt i det samme tøj uden at vaske det ??[/quote'] Du forstår personalet ? men ikke de andre gæster. Det synes jeg sq er formået. Det er da glædeligt at du ikke gider at gå i byen, for så slipper vi da for at høre dit brok over rygeforbudet. :th2:
Besvaret
Præcis! Der er stor forskel på hvad man vælger at udsætte sig selv for' date=' og hvad man udsætter andre for![/quote'] Og du har selvfølgelig altid skilt dig af med batterier på den rigtige måde? Du kører ikke i bil, og benytter heller ikke fly. Desuden køber du ikke fødevarer der har på nogen måde har belastet miljøet? Eller hvordan ser det ud med at udsætte andre for en mere belastende forurening, end rygning egentlig gør?
Besvaret

Det er svært at have en diskussion med folk, der reelt ikke vil erkende der er et problem. Hvis man ikke har andre argumenter, end at kalde folk for latterlige og forsmåede, eller mene at man sagtens kan tillade sig at ryge folk op i skallen, fordi folk i forvejen hjælper sig selv med at dø hurtigere, ved at køre bil, flyve osv - ja så ved man vel ikke bedre?! Hvis ens eneste mulighed for at retfærdiggøre sig selv, er at påpege der også er andre sundhedsskadelige ting i hverdagen, ja så burde der vel egentlig ikke være nogen lovgivning om noget. Jeg spilder min tid, så dette er mit sidste indlæg i tråden her. Men nyd jeres sidste 2½ uge drenge, så skal jeg nok nyde det siden hen :th2:

Guest Palle...
Besvaret

Det er også halvsvært at argumentere med folk der sammenligner rygning med folk der pisser i baren. Jeg vil da gerne erkende at rygning ikke er det fedeste og at det sagtnes kan være et problem. Jeg syntes heller ikke det er særlig smart påføre andre nogle unødige farer eller ricisi. Men, man overdriver lidt hvis man mener en lørdag aften (i røg og damp) er grunden til man dør af en blodprop som 60-årig. Argumentet med at man lugter dårligt når man kommer hjem fra en bytur er så latterligt. Hvad skal jeg så sige hvis der en en der stinker af sved pga dans ? Skal jeg så også brokke mig over det, jeg danser nemlig ikke... altså, hvis man bruger helbredet som argument, kan jeg forstå det, og derfor er det helt fair overfor personalet som står i uønsket røg hele ugen. Men, lad os nu se... Jeg kunne forestille mig, at balkonen på Skeppsbron vil blive overbefolket...

Besvaret
Men, man overdriver lidt hvis man mener en lørdag aften (i røg og damp) er grunden til man dør af en blodprop som 60-årig.
Nu er der jo folk, som f.eks. migrænikere, der ikke kan tåle tobaksrøg og det er vel lidt unfair at de så ikke kan gå i byen uden at blive syge.
Guest Palle...
Besvaret

Jeg er helt sikker på at de tåler høj musik meget bedre... Det er også unfair, at alle med høfeber ikke kan gå til fodbold på grund af græs på banen... men, derfor skiftet man jo ikke til kunstgræs ... coooome on .... vær nu lidt realistisk. Jeg VED godt og indrømmer gerne, at tobaksrøg på ingen måder er særlig lækkert .... men, jeg syntes bare at et totalt forbud er for hysterisk

Besvaret

Jeg skal gerne erkende at der er et problem med rygning? Men nogle problemer er større end andre, og lige nu virker det som om der er lidt "agurketid" på sundhedsfronten, idet adskillige undersøgelser har fastslået at forurening ikke medfører sygdom, hvorimod rygning, tilsyneladende, er den store dræber? På mig virker sådan en restriktion derfor mere som om der endnu en gang er nogen der råber "ulven kommer"... p.s. jeg ryger ikke...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...