Jump to content

Registrering af "tunet" bil i SE

Recommended Posts

Guest ML55K
Skrevet

Jeg overvejer at flytte til SE og har i den forbindelse en dansk ML55 som har været igennem den store tur hos Kleemann i DK. Som følger heraf har den 600 Hk og er faktisk 1. gangsregistreret i DK med alt udstyret (Var tysk indregistreret da ombygningen skete). Jeg har læst lidt her på dette forum omkring en 20% effektforøgelsesregel, men er ikke blevet helt klog på det. Er der nogen som har erfaring med eller som med sikkerhed ved hvordan den svenske synsmyndighed vil se på en sådan bil?

Guest Supermule
Besvaret

Du skal ikke regne med at få den igennem syn herovre... Den er ikke registreret som selvstændig bilmodel, så det ser de ikke så nemt på. By the way, er det den grå der har sat verdensrekord i tidernes morgen??? I så fald har jeg mødt dig, da du fik bilen.

Besvaret

.... Hej Brian. Hmm... det lyder jo ikke lovende. Hvad hvis man tuner en svensk-indregistreret bil? Jeg mener - slutresultatet er jo ligesom det samme..... Og ja det er den - var det dig der var ude og prøve den hos Kleemann i Farum?

Guest Trinity
Besvaret

Der findes dog måder at få den ind på.... Synet altså. De er bare ikke helt "stue-rene", men det kan lade sig gøre.

Guest Supermule
Besvaret

Ja det var mig... :) Dejlig bil. Har købt en 2002'er af samme grund. Kleemann er ikke selvstændig bilkonstruktør alá Brabus og Ruf. Derfor kan svenskerne ikke slå din bil op i et register og se hvad den skal koste i vejskat osv. Når den er indført er det er helt anden sag. Sålænge der er TÜV på tingene og de er godkendt til den enkelte bilmodel, så skal de godkende den i Sverige. Det er en del af harmoniseringen i EU. Men du kan jo lige gi' mig et ring på 60105626. Jeg har lige et par spørgsmål... :) Helst efter 14 da jeg lige er kommet hjem efter en nattevagt...

Hej Brian. Hmm... det lyder jo ikke lovende. Hvad hvis man tuner en svensk-indregistreret bil? Jeg mener - slutresultatet er jo ligesom det samme..... Og ja det er den - var det dig der var ude og prøve den hos Kleemann i Farum?
Besvaret

Martin: Ja dem kender jeg også, men hvad så hvis du köre galt eller köre en ned... Så er der ingen forsikring der däkker det... Brian: når du tuner en bil i Tyskland bliver det skrevet i reg att og det ser de til syn... Det vil de ikke godkende ,hvis du ikke har et ok fra den Svenske importör..

Guest Supermule
Besvaret

Jamen jeg vil netop ikke tune den i Tyskland, men vente til den kommer til Sverige... Desuden kan den svenske importör jo næppe nægte at godkende den, såfremt det tyske hovedkontor har gjort det.

Guest Supermule
Besvaret

Hvem siger det og hvor står det???

Det er heller ikke lovligt at montere krompresser på en ml i se
Guest Supermule
Besvaret

Du må da gerne køre rundt med kleemann på i DK??? Der er TÜV på det, så de kan ikke nægte syn pga det. Problemet er forsikringen, men den kan da kringles hvis du vil betale nok...

man kan sälge det men man må ikke köre rundt med det på.. samme som i dk med kleemann og palms...
Guest Supermule
Besvaret

Naturligvis må man det... Sålænge der er en godkendelse på tingene og de er skrevet til den enkelte bil, er det ikke noget problem...

Guest Supermule
Besvaret

Nej... men man forstå at det er det der gør at tuning er så dyrt. Det er ikke stumperne som sådan, men godkendelserne der koster...

Bliver i nogensinde enige!!? *LOOOL*
Besvaret

Tjaaa, jeg fik da min registreringssynet med alt udstyret jf. den tyske registeringsattest hvor alt var påført. Ikke desto mindre kan det være et problem hvis der er emsige synsfolk, som kræver bevis på køretøjets egnethed til at køre med de ændringer der er foretaget. Da denne egnethed skal erklæres af Mercedes - så er det jo nærmest umuligt at komme videre i sådan en sag.

Besvaret

Sakset fra fstyr.dk (Færdselsstyrelsen) Hermed lidt til "lækker" læsning....... For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes. Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne overholdes. Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen. Som dokumentation for effektforøgelse kan angivelse af effekt fra fx luftforureningsgodkendelse anvendes. For ældre biler, hvor der ikke stilles krav om luftforurening, vil prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium altid kunne anvendes som dokumentation for forøget effekt. Desuden vil en måling fra et værksted, der er besiddelse af en effektprøvestand, kunne anvendes som dokumentation, såfremt synsvirksomheden skønner, der ikke er manipuleret med motoren eller udskriften (her tænkes fx på målinger, der viser en effektforøgelse på ikke over 20%, og hvor det skønnes af synsvirksomheden, at forøgelsen må være større). Generelt skal dokumentationen være udarbejdet således, at bilen kan identificeres (fabrikat, model, variant/motor og stelnummer), og desuden skal ændringerne være beskrevet. April 2005 Vejledning AFSNIT 7 jledning om syn af køretøjer 7.06 Motor, støj, luftforurening Side 24 Luftforurening Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav, gælder for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre køretøjerne er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004. Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med konstruktive ændringer. De tekniske krav om luftforurening indeholder blandt andet bestemmelser om, at person- og varebiler, omfattet af Euro 3, ikke må være forsynet med anordninger, der reducerer luftforureningskontrolsystemets effektivitet under køretøjets normale drift og anvendelse. Eftermonterede anordninger, der ændrer motorstyringen (fx ”Power-bokse” m.v.) er således ikke tilladt. Hvis synsvirksomheden er i tvivl om, hvilke konstruktive ændringer, der er godkendt, kan de søge oplysninger herom hos Centralregisteret for Motorkøretøjer (CRM), idet anmeldelsesblanketten, hvorpå de godkendte konstruktive ændringer er anført på bagsiden, findes hos CRM. En tvivl kan eventuelt udryddes, hvis fremstilleren har taget kopi af anmeldelsesblanketten og medbringer denne ved syn. Det bemærkes, at der jf. Ub(a), §28, ikke må foretages konstruktive ændringer på en knallerts motor og lyddæmper. For ikke-typegodkendelsespligtig bil og for motorcykel kan dokumentationen for overholdelse af bestemmelserne om luftforurening bestå af én af følgende ting: - Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om, at køretøjet opfylder den under den aktuelle køretøjskategori nævnte Euro-norm eller direktiv/ regulativ. - En prøvningsrapport fra anerkendt prøvningslaboratorium med beskrivelse af hvilken Euro-norm eller direktiv/regulativ, køretøjet er testet i henhold til og med en tydelig konklusion om, at bilen opfylder kravene. Euronorm/ direktiv/regulativ skal være den for den aktuelle køretøjskategori gældende. - At køretøjet er bragt i nøje overensstemmelse med en anden eksisterende typegodkendelse/standardtypegodkendelse udstedt efter den nævnte dato (eller eventuelt udstedt tidligere, men med angivelse af miljøvenlig). De aktuelle bestemmelser (Euro-norm eller direktiv/regulativ), der skal overholdes i afhængighed af køretøjskategori og første registreringsdato, kan findes under hver enkelt køretøjskategori. For ikke-typegodkendelsespligtigt køretøj kan dokumentationen for egnethed for effektforøgelse over 20% bestå af fx: - Erklæring fra fabrikant eller dennes repræsentant om køretøjets egnethed for effektforøgelsen, og eventuelt en beskrivelse af, hvilke ændringer der er påkrævet for, at køretøjet fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig, - TÜV-godkendelse i henhold til Merkblatt 751, hvoraf det fremgår, at bilen fortsat er sikkerhedsmæssig forsvarlig, eller - oplysninger medbragt af fremstilleren i form af oplysninger fra fabrikant/ repræsentant eller teknisk materiale, der dokumenterer, at køretøjet med hensyn til hjulophæng og bremser svarer til en kraftigere variant, hvis højere motoreffekt så kan benyttes som udgangspunkt for beregningen af de 20%. Synsvirksomheden kan forlange dokumentation for den faktiske ydelse. Køretøjer eftermonteret med kompressor med waste-gate, eller med turbolader, kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver under 20% effektforøgelse ved ændringen. For typegodkendelsespligtig bil (lastbil N2 og N3 og stor personbil M2 og M3) skal motoren – også efter ændringen – svare til bilens typegodkendelse (eller en anden typegodkendelse udstedt på et tidspunkt, hvor de samme luftforureningsbestemmelser var gældende som for den konkrete bil). Før 01.04.96: Bil med benzinmotor, der ikke er omfattet af krav om katalysator, kan dog ændres til kombineret benzin- eller gasdrift, uden at emissionsgrænserne skal overholdes ved gasdrift. Før 01.04.84: Bil må ikke være forsynet med anordning, der reducerer udstødningsgassens indhold af kulilte, hvis mængden af andre skadelige stoffer i udstødningsgassen derved forøges.

Guest Supermule
Besvaret

En lang smøre....:( men informativ. Altså er en TÜV guld værd, såfremt den er lavet til det specifikke køretøj! :)

Guest Supermule
Besvaret

TÜV er i sig selv ikke noget værd. Den skal være lavet til den enkelte og specifikke bil... Ergo skal alt tuningsgrej være godkendt af TÜV til den enkelte bil og bilmodel. Er det det, kan de ikke nægte godkendelse ved ombygning. Dog er der den hage ved import, at de ikke kan finde en, ekesempelvis Kleemann bil, i deres bog over bilmodeller og derfor ikke kan sætte en tarif for vejskatt osv. Er det derimod en bil fra BRABUS, Alpina og RUF, der er reg. bilfabrikanter, så kan man slå den enkelte model op og skatte den efter forbrug olign...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...