Trine&Thomas Skrevet August 6, 2005 Rapporter Skrevet August 6, 2005 Hej Vi er helt nye på forummet, og forhåbentlig kommende nysvenskere. Hvis man skal optage boliglån til bostadsrät er det så en fordel at henvende sig i en svensk bank eller har de danske banker forståelse for boligsituationen i Sverige? Vi har Nordea som jo er skandinavisk, og man kunne selvfølgelig forvente at det hos dem er en formsag. Men vi vil meget gerne høre om andres erfaringer inden vi henvender os. Mange hilsner Trine & Thomas
Guest Supermule Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Jeg ville låne i DK pt, da kursen er meget lav på den svenske krone...
Nils Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Ja, hvis man regner med, at SEK er havnet på et unormalt lavt niveau og igen vil stige, så er det klart, at der er en vis fordel ved at låne i Danmark. Men det springende punkt er nok, hvad danske banker kan tilbyde af lån med sikkerhed i en svensk ejendom. Jeg tror ikke, de kan matche et boliglån i en svensk bank eller hos sbabsenbabsen, men lad os høre om det. Noget andet, man kunne gøre for at udnytte en p.t. billig svensk krone, som sikkert stiger igen (hvilket i parentes bemærket udelukkende er en trossag) er at låne i euro i en svensk bank, så den svenske kronekurs bliver uden indflydelse på ydelsen fremover. Den danske krone er som bekendt solidt knyttet til euro.
Guest Supermule Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Jamen...Regnet efter med kurs 0,78 og 0,85. Euro'en er regnet i dkr 7,43 og skr 2.000.000 dkr= 2.564.102,56 SKr=269179,00 Euro. Kurs 0,78 2.000.000 dkr= 2.352.941,17 Skr=269179,00 Euro. Kurs 0,85 rettet ind efter den danske krone... Kurs 0,78 for den danske krone=9,51skr pr euro. Ergo er 3.000.000 skr kurs 9,51=315457,41 € Stiger den svenske krone i værdi overfor den danske og dermed Euroen, så er 3.000.000 Skr=347624€ Konklusionen er at har du lån for 3.000.000 Skr, så skal man ikke konvertere til Euro når SKR er lav, men tværtimod gøre det når den er høj.... Bare ved at vente til kursen rammer 0,85, så sparer man ca 32.000€ på det samlede lån...
Nils Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Konklusionen er at har du lån for 3.000.000 Skr, så skal man ikke konvertere til Euro når SKR er lav, men tværtimod gøre det når den er høj.... Bare ved at vente til kursen rammer 0,85, så sparer man ca 32.000€ på det samlede lån... Du kan ikke være seriøs. Du skylder 3.000.000 SEK væk og den gæld vil du indfri ved hjælp af SEK til 85 øre stykket. Ville det ikke være klogere at indfri lånet med SEK, der - en anden dag - kun koster 78 øre stykket? Det vil i hvert fald være billigere. ;) Hvis jeg låner 1.000.000 SEK i SBAB, skylder jeg 780.000 DDK med kurs 0,78. Hvis kursen på SEK stiger til 0,85, skylder jeg 850.000 DDK, som skal forrentes og afdrages. Jeg kommer altså til at sidde dyrere. Hvis jeg derimod låner (rundt nemt tal) 100.000 EUR i SBAB og ved hjælp af dem betaler de 1.000.000 til huset, så skylder jeg 780.000 DDK. Hvis kursen på SEK stiger til 0,85, så skylder jeg stadigvæk 100.000 EUR eller 780.000 DDK. Det er da en fordel.
Homer Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Er der overhovedet banker i Sverige der tilbyder huslån i Euro??
Guest Supermule Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Kig på deres websider.... ;)
Homer Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Kig på deres websider.... ;) Flot og informativt svaret - virkelig brugbart!! :th2:
Guest Trine Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Er der overhovedet banker i Sverige der tilbyder huslån i Euro?? Erbjuder Nordea bolån i euro? Svar: Ja, kontakta ett Nordeakontor för mer information. Fra Nordea's svenske hjemmeside.. ikke specielt informativt heller..
Guest Supermule Besvaret August 6, 2005 Rapporter Besvaret August 6, 2005 Jeg takker for de rosende ord... Det er altid rart at hjælpe med brugbar information.... :) Flot og informativt svaret - virkelig brugbart!! :th2:
Nico Besvaret August 7, 2005 Rapporter Besvaret August 7, 2005 Daws allesammen Er der en der kan fortælle os om der er andre der sælger huse en hemnet.se eller har i nogle link til deres hjemmesider vi på tænker at flytte til Sverige inden for kort tid mvh.Niels og Debbie
Homer Besvaret August 7, 2005 Rapporter Besvaret August 7, 2005 Daws allesammen Er der en der kan fortælle os om der er andre der sælger huse en hemnet.se eller har i nogle link til deres hjemmesider vi på tænker at flytte til Sverige inden for kort tid mvh.Niels og Debbie Hemnet.se sælger ikke huse - det er blot en portal for forskellige ejendomsmæglere... Der findes en tilsvarende, der hedder www.bovision.se Ellers er der talrige ejendomsmæglerkæder - tjek de svenske aviser (Sydsvenskan) og se deres annoncer... God fornøjelse! PS! Danbolig på Amager har denne perle til salg: http://www.danbolig.dk/K%c3%b8b/Find+Bolig/Resultatsider/Vis+bolig.htm?pricerangetype=Cash&propertyid=105004&&brokerid=025&propertyid=105004&zipcode=2300&address=Vattlebyv%c3%a4g%2060 :) :) :)
torben Besvaret August 7, 2005 Rapporter Besvaret August 7, 2005 Daws allesammen Er der en der kan fortælle os om der er andre der sælger huse en hemnet.se eller har i nogle link til deres hjemmesider vi på tænker at flytte til Sverige inden for kort tid mvh.Niels og Debbie Hej i kan prøve her. http://www.aftonbladet.se/bostad/bolankar.html
Nico Besvaret August 7, 2005 Rapporter Besvaret August 7, 2005 hej homer tak for hjælpen vi prøver denne vej og huset på fra danbolig er lige dyr nok men hvor skulle du vide det fra . vi kigger på bolig til ca 15ooooo til 2oooooo så der omkring mvh Niels
Guest carspar Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Bare så at i ved det er lånene meget billigere her i Sverige så prøv at få taget en beregning ud fra hvor meget i har til boligomkostninger om måneden. Det kan nok give jer et bedre billede af prislejet. Hvis i vil køre 50-60 km ind i Sverige fra broen kan i få et nyt hus til under 5.000 dkr om måneden inklusive lys varme og vand?? Det er noget andet.
Trine&Thomas Besvaret August 8, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2005 Mange tak for svarene til jer alle. Vi tager rådene med i de videre overvejelser... :) Mange hilsner Trine
Nils Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Bare så at i ved det er lånene meget billigere her i Sverige så prøv at få taget en beregning ud fra hvor meget i har til boligomkostninger om måneden. Det kan nok give jer et bedre billede af prislejet. Hvis i vil køre 50-60 km ind i Sverige fra broen kan i få et nyt hus til under 5.000 dkr om måneden inklusive lys varme og vand?? Det er noget andet. Objection your honour! Det er da ikke billigere at låne til en bolig i Sverige, end det er i Danmark. Hvad er det for nogle "produkter", du sammenligner? Enig i, at der findes fantastiske boliger til ingen penge, hvis man vil køre lidt efter det. :th2:
Guest Supermule Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Som sagt tidligere vil jeg låne i DK indtil SKr er kommet op i pris...
Trine&Thomas Besvaret August 8, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2005 Som sagt tidligere vil jeg låne i DK indtil SKr er kommet op i pris... Mener du hermed at det ville være en fordel at optage lånet i en dansk bank, eller at optage det i en svensk, men i DKK?
Guest Trine Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Mener du hermed at det ville være en fordel at optage lånet i en dansk bank' date=' eller at optage det i en svensk, men i DKK?[/quote'] Han mener det er billigst at låne i en dansk bank i danske kroner, du kan ikke låne danske kroner i en svensk bank. (så vidt jeg er orienteret) Men det er en satsning på at den svenske krone stiger, gør den ikke eller falder den derimod kan I risikere at sidde med en større gæld en boligen er værd. Men det er jo som man lyster og tror på. Vi har valgt at holde gæld og bolig i samme valuta.
Guest Supermule Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Optage lånet i DKK, hvad enten det er i Svensk eller dansk bank.
Trine&Thomas Besvaret August 8, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2005 Han mener det er billigst at låne i en dansk bank i danske kroner, du kan ikke låne danske kroner i en svensk bank. (så vidt jeg er orienteret) Men det er en satsning på at den svenske krone stiger, gør den ikke eller falder den derimod kan I risikere at sidde med en større gæld en boligen er værd. Men det er jo som man lyster og tror på. Vi har valgt at holde gæld og bolig i samme valuta. Ja, det beror selvfølgelig på et vist tæft for renteanalyse. Jeg må at satse på bankrådgiverens forslag- og hæderlighed. Mange hilsner Trine - snart cand. mag og altså slet ikke cand. noget økonomisk
Guest Trine Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Ja, det beror selvfølgelig på et vist tæft for renteanalyse. Jeg må at satse på bankrådgiverens forslag- og hæderlighed. Mange hilsner Trine - snart cand. mag og altså slet ikke cand. noget økonomisk He he. Ja det er korrekt. Måske et argument for ikke at "spille" på renten eller valutaudviklingen.. Men selvom jeg har tiltro til de fleste bankrådgiveres hæderlighed så skal man være kritisk overfor deres kompetencer når det kommer til udenlandsk bolighandel. Det er ikke alle der ved noget om det, og ej heller alle der tør indrømme det overfor kunder... Trine Cand.merc i noget økonomisk
Guest Supermule Besvaret August 8, 2005 Rapporter Besvaret August 8, 2005 Problemet er at du skal låne ca 6% flere penge i Sverige nu grundet den billige valuta for at ha' det samme i Dkk, som for 6 måneder siden. Jeg tror ikke den svenske krone bliver billigere end den er nu. Det er set i lyset af konkurrencefordelen ved en billig valuta. det tillader EU sikkert ikke. Dog er den billige valuta knyttet til renten og bliver den højere stiger den svenske krone i værdi. Derfor, låner man i svenske kroner er chancen for at sidde dyrere i samlet gæld og dermed om måneden større end hvis man låner i DK. Renten er højere i DK, men kronen er stærkere end den svenske.
Trine&Thomas Besvaret August 8, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 8, 2005 Problemet er at du skal låne ca 6% flere penge i Sverige nu grundet den billige valuta for at ha' det samme i Dkk' date=' som for 6 måneder siden. Jeg tror ikke den svenske krone bliver billigere end den er nu. Det er set i lyset af konkurrencefordelen ved en billig valuta. det tillader EU sikkert ikke. Dog er den billige valuta knyttet til renten og bliver den højere stiger den svenske krone i værdi. Derfor, låner man i svenske kroner er chancen for at sidde dyrere i samlet gæld og dermed om måneden større end hvis man låner i DK. Renten er højere i DK, men kronen er stærkere end den svenske.[/quote'] ..og det ville så måske være et argument for, som 'Nils' foreslog forleden, at optage lån i en svensk bank (med lav rente) i EUR? Eller hur?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu