Guest Morten K Skrevet August 18, 2005 Rapporter Skrevet August 18, 2005 Hej! Jeg kunne godt tænke mig at låne ca 200.000 dkk af en dansk eller svensk bank. Problemet er at jeg har næsten intet indskud, dvs jeg har vel en 30.000 dkk men det er det. De 200.000 skulle bruges sådan cirka sådan her: 80.000 til udbetaling på bostadslån (i SBAB eller lignende) 100.000 til bil + forsikring og alt det der (ved godt det er meget til bil, men jeg kan næsten ikke lade være) 20.000 til møbler Jeg står ikke i RKI og jeg har en indtægt på 24-25 k (danske) om måneden (snart ihvertfald ;-). Er det realistisk og økonomisk forsvarligt eller er jeg helt væk? Bør jeg have en større opsparing før jeg begynder på at låne 200 k? Kan det betale sig at få lånet i Sverige eller er det fornuftigst at holde fast i den Danske? Tror såmænd gerne min bankmand ville låne mig 200.000, men han har en dårlig vane med ikke at forklare godt nok hvad sådan et lån egentlig koster(sådan et problem har de fleste bankmænd vist). Det er ikke en beregning jeg er ude efter, blot et hint om jeg skal vente eller jeg kan klø på. Tak! P.S Kom til at poste i Bolig forum først, ups! /Morten
Guest Supermule Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Det største problem synes jeg er at du låner til udbetaling... det er skidt... :( De vil gerne ha' 10% på bordet herovre og det siger mig at vi taler bolig til ca. 1 mill kr. Det er skidt... Begynd noget billigere og spar op....
mskov Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 Jeg står lidt i samme situation da jeg stærkt overvejer at flytte til sverige, men tænker at hvis man efter skat har ca. 21k DKK udbetalt burde det ik været det store problem at få nogen lån ? Ved godt de helst vil have en udbetaling, men hvis man ikke står i RKI eller andre steder, eller har andre lån og ellers en rimelig god indkomst, kan jeg ik helt se problemet i det. Jeg vil meget gerne have feedback.
Rikke Rost Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 OM du så havde 1 mill efter skat om måneden ville de ikke låne dig penge, såfremt du har udgifter for 1,2 mill om måneden..... Sagt på en anden måde.... Dit budget skal passe til din indkomst. Og der skal gerne være rigeligt tilbage hver måned..........
Menace Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 Som jeg ser det, skal du ikke kun låne 200.000 kr, men mere, i Sverige låner du til alt i banken Så det er nok mere: 800.000 til betaling på bostadslån 100.000 til bil 20.000 til møbler (Her ville jeg nok klemme ballerne sammen et par måneder og sparer dem op selv) Hvis jeg var dig ville jeg lægge et budget, gå op til din danske bank og høre få et låne bevis så du ved hvor meget du kan sidde for Du kan altid tage dit lånebevis med over i en svensk bank Bemærk at der er ikke mange banker der låner 100% Det er nok nemmere at have 10% udbetaling og så låne til bilen senere når du har købt boligen og er blevet en god kunde i din bank fordi du har lånt nogen penge der
mickiii Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 Helt generelt så kan du selv regne på om det er forsvarligt eller ej, ihvertfald set med bankens øjne. De fleste banker operere med et beløb imellem 4.000 og 6.500 kr / md. som rådighedsbeløb efter faste udgifter pr. person. Dvs. hvis du ligger et budget inkl. de omkostninger til de lån du ønsker at optage, og at bundtotalen ligger i dette leje, så er der en overvejende sandsynlighed for at banken vil være til at tale med. En hurtig høker-beregning med de oplysninger du angiver, så har du vel omkring 15K udb. pr. md, og her kan du vel så trække 5-6K til bolig, 3K til bil, 3K til brobizz, så for mig at se, så hænger det ikke helt sammen. (Jeg antager at det er bruttotal du angiver) Dog hviler det som altid på en helhedsvurdering, og som andre også nævner, så er det langt fra alle banker som ønsker at låne til 100% af boligens værdi. Men, en ting er hvad banken finder forsvarligt, en anden er hvad du selv ønsker af levestandard. For mig at se så er der ikke meget sjov ved at ligge med lige nøjagtig minimumsbeløbet hver måned, f.eks. pga. uforudsete omkostninger til bil etc. Så hellere spare lidt op, og vente til man har råd.
Martin_M Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 Ud fra hvad jeg har læst og hørt gennem de sidste måneder, er mit umiddelbare indtryk af bankernes lånelyst, at den er dalet en smule + de vil se en 10% udbetaling før der kan være tale om at oprette lån.
Menace Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 Man kan altid fikse de 10% i danmark hvor man låner de 90% i sverige, men det vil være økonomisk hårdt da man så lige har 4 lån at afbetale Indskud (gerne 10%) Toplån (fra 75% og op) Bundlån (75%) Billån Mange steder kan man dog vente 5 år med at afbetale bundlån, hvor man evt. kan indfri de andre i det tidsrum
sup3rior Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 Jeg står lidt i samme situation da jeg stærkt overvejer at flytte til sverige, men tænker at hvis man efter skat har ca. 21k DKK udbetalt burde det ik været det store problem at få nogen lån ? Ved godt de helst vil have en udbetaling, men hvis man ikke står i RKI eller andre steder, eller har andre lån og ellers en rimelig god indkomst, kan jeg ik helt se problemet i det. Jeg vil meget gerne have feedback. I dagens verden går den ikke uden udbetaling medmindre de kender dig godt... Så hvis din egen bank samarbejder med nogen herovre, så start der... Men kender en som har en løn ikke så langt under din... Uden udbetaling var der ingen banker som ville tale med ham... Så tror det er et long shot medmindre du har et godt forhold til din egen bank i DK...
michael k Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 man skal også ha i mente at bankerne vil ha at man minimum har ca 4500kr om måneden når alle regninger er betalt .. men 900000 kan vel klares på et rent bundlån? og så kan du jo vente lidt med at afdrage til du har betalt det danske lån ud .. bankerne er jo lidt kritiske og synes de ökonomien ser fornuftig ud så skal det vel nok gå?
Basse Besvaret July 20, 2009 Rapporter Besvaret July 20, 2009 De er godt nok blevet strenge - jeg lånte 100% i august 08, men det var self. også før finanskrisen slog rigtig igennem.
Guest Trinity Besvaret July 21, 2009 Rapporter Besvaret July 21, 2009 Der findes steder som f.eks. ICA eller Ikano ... Der kan du låne op til 350.000:- uden at stille sikkerhed. Aldrig noget jeg ville anbefale eller benytte selv, men muligheden er der da.
sup3rior Besvaret July 21, 2009 Rapporter Besvaret July 21, 2009 Der findes steder som f.eks. ICA eller Ikano ... Der kan du låne op til 350.000:- uden at stille sikkerhed. Aldrig noget jeg ville anbefale eller benytte selv, men muligheden er der da. Den slags steder fordrer bare en svensk indtægt - de tjekker efter den som en del af deres kreditprövning (ikke at jeg taler af personlig erfaring)...
larscph Besvaret July 21, 2009 Rapporter Besvaret July 21, 2009 Den slags steder fordrer bare en svensk indtægt - de tjekker efter den som en del af deres kreditprövning (ikke at jeg taler af personlig erfaring)... Jeg har på et tidspunkt haft lån hos Ikano. Da jeg søgte var jeg allerede bogført i Sverige, men havde ingen svensk indkomst. Så vidt jeg husker det blev jeg faktisk godkendt med det samme, og skulle blot fremsende et anställningsintyg fra min danske arbejdsgiver. Renter mv var så vidt jeg husker OK sammenlignet med hvad Nordea Sverige kunne tilbyde på det tidspunkt hvor vi havde al bankforretning (inklusive lån til svensk hus) i Danmark. Så dem ville ikke være så nervøse ved at benytte hvis banken ikke ville give de sidste 10% - selvfølgelig forudsat at du kan lægge dig et budget hvor det løber rundt. Der er jo ikke meget sjov ved at få kringlet de sidste 100.000 kroner ud af Ikano hvis du reelt faktisk så får sat dig for hårdt. Men hvis det "bare" er fordi banken vil se de 10% på bordet ja så er det da bare at gøre det. Du skal dog være opmærksom på at når banken trækker kreditoplysninger på dig - hvad de gør ifm at du optager lån i bolig - kan de se samtlige kreditter du har i Sverige. Om de kunne finde på at blive sure fordi du så har "snydt" på den måde aner jeg dog ikke.
Rene Larsen Besvaret July 21, 2009 Rapporter Besvaret July 21, 2009 Man kan max. låne SEK 150.000 hos Ikano hvis man er ene ansøger. Over 150.000 og til og med 350.000 SKAL man ha' en medansøger.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu