Guest Jens Skrevet August 30, 2005 Rapporter Skrevet August 30, 2005 Banker og økonomi er ikke min stærke side, så Jeg har lånt 450.000 skr, i Nordea i Sverige. Med Toplån og bundlån osv. Idag betaler jeg ca. 4.000 kr om måneden til Nordea for lånet Jeg synes det er alt formeget, hvad skal jeg gøre. Og lånet har en løbetid på 50 år. Jeg er heller ikke så meget begejstret for Nordea. Kan jeg slippe billigere hos andre banker eller kan jeg omlægge låne til en billigere og effektiv måde Håber I kan vejlede mig. tak jens
leon Besvaret August 30, 2005 Rapporter Besvaret August 30, 2005 Ja det lyder lidt rigeligt vi har lånt 1350000 sek og sidder for 6500 på 30 års lån med fastlåst rente i 5 år også i Nordea. Ellers er det jo bare at skifte bank og betale det det kost
Toft Besvaret August 30, 2005 Rapporter Besvaret August 30, 2005 Banker og økonomi er ikke min stærke side, så Jeg har lånt 450.000 skr, i Nordea i Sverige. Med Toplån og bundlån osv. Idag betaler jeg ca. 4.000 kr om måneden til Nordea for lånet Jeg synes det er alt formeget, hvad skal jeg gøre. Og lånet har en løbetid på 50 år. Jeg er heller ikke så meget begejstret for Nordea. Kan jeg slippe billigere hos andre banker eller kan jeg omlægge låne til en billigere og effektiv måde Håber I kan vejlede mig. tak jens Der er noget helt galt med dit lån i så fald. Har du lånt 450.000 SEK over 50 år, så afdrager du ca. 750 SEK/måned. Dvs at du i så fald betaler ca. 3.250 SEK i renter/måned - hvilket vil sige at din rente i snit er 8,67% på lånet Har du bundet din rente, så koster det dig penge at komme ud af lånet, men hvis du bare har variabel (rörlig) rente på lånet, så kan du skifte kvit og frit til en anden bank, eller SBAB. Prøv i første omgang at tage kontakt til din Bankrådgiver i Nordea, og få vedkommende til at gennemgå dit lån med dig. Desuden vil jeg anbefale dig at tage kontakt til SBAB, og se om ikke de kan give dig et lån der er mere "uptodate". www.sbab.se Eller endnu bedre, ring til SBAB på Tfn: 020-45 30 00
Guest Trine Besvaret August 30, 2005 Rapporter Besvaret August 30, 2005 Hej Jens Hvis du sender lidt mere detaljerede oplysninger på dit lån til mig så kan jeg kigge lidt på det. Umiddelbart har Nordea ikke højere renter end SBAB så rentemæssigt vil du ikke opnå det store at skifte. Dog lyder det meget mærkeligt at du betaler så meget af på dit lån. Jeg arbejder i Nordea i Danmark, men er ikke tilknyttet den almindelige bankdrift så jeg har ingen personlig interesse i at beholde dig indenfor koncernen. Dog har jeg måske lidt mere overblik over det finansielle end den gennemsnitlige øresundsborger. Mvh Trine
Toft Besvaret August 30, 2005 Rapporter Besvaret August 30, 2005 Jens: Selv om jeg kun er gennemsnitlig øresundsborger, så kan jeg alligevel fortælle dig, at du hos Nordea i SE kun får op til 75% af dit lån som et bottenlån, 15% som topplån (som typisk er 2% dyrer i rente end dit bottenlån), og så lægger du selv de sidste 10% på bordet. Jvf. www.nordea.se Hos SBAB får du 95% af lejlighedens pris som bottenlån, de sidste 5% lægger du selv på bordet. En klar fordel for dig som kunde :)
Guest carspar Besvaret August 30, 2005 Rapporter Besvaret August 30, 2005 Ja umiddelbart hvis du har köbt bolig (bostadsrätt) for 500.000 skr. så vil din ökonomi se sådan ud: bundlån 375.000 til 2,56 % i rente over 50 år toplån 75.000 til 3,46 % i rente over 30 år renteudgifterne bliver 1.016 kr./ md. afdragene bliver 833 kr./md. Det bliver i alt 1,849 skr pr. md. Dette er ifölge Nordeas egen bokalkule?? på internettet og det er et alt i et lån. om det er brutto eller netto kan jeg ikke se umidelbart, men tag det med til Nordea og spörg.
juliedenise Besvaret September 11, 2005 Rapporter Besvaret September 11, 2005 Men noget andet er at vi har også nordea i dk. men er ikke særlig glade for det, der er ikke meget fleksibilitet.
Kasper Besvaret September 11, 2005 Rapporter Besvaret September 11, 2005 Med den lave lånesum og valutakurs, ville jeg tage et prioritetslån i Nordea DK. Hvis du har din løn udbetalt i Danmark, får du på denne måde kurssikret dit lån. Risikoen er selvfølgelig at den svenske krone falder yderligere.
Kasper Besvaret September 11, 2005 Rapporter Besvaret September 11, 2005 Talt med Nordea i Tårnby ? De er superflinke.
Nils Besvaret September 12, 2005 Rapporter Besvaret September 12, 2005 Med den lave lånesum og valutakurs, ville jeg tage et prioritetslån i Nordea DK. Hvis du har din løn udbetalt i Danmark, får du på denne måde kurssikret dit lån. Risikoen er selvfølgelig at den svenske krone falder yderligere. Hvilke vilkår kan Nordea tilbyde? Hvilken rente for hvilken løbetid? Bliver der oprettet et dansk eller svensk pantebrev? Hvilke udgifter er der ved oprettelsen af lånet - gebyrer, stempler etc.? En anden måde at kurssikre er som nævnt andentråds i den svenske bank at låne euro eller eventuelt i DKK, hvis den svenske bank kan magte så avanceret et produkt.
Kasper Besvaret September 13, 2005 Rapporter Besvaret September 13, 2005 Jeg tog et 30 års afdragsfrit prioritetslån på 4,5 % (samme vilkår som andelsbolig i dk) Nordea DK tog kontakt til Foreningen hvor jeg bor og fiksede det med pant i boligen. Jeg kan ikke præcis huske hvad jeg gav i oprettelse, men det var ikke voldsomt. Det lyder dumt at lave et 30 års afdragsfrit lån, men reelt er løbetiden ret underordnet da man selv bestemmer hvor meget der skal afdrages, dog min. renterne. Grunden til jeg valgte netop dette lån er: - Jeg skulle ikke låne så meget. - Vil kunne afdrage i ulige rater, afdrager med alt overarbejde ;o) - Kurs sikre lånet mod min danske løn. - Bruge friværdi som billig billån, derfor den lange løbetid. http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=79812 Yderligere er det gebyrfrit at bruge Nordea visadankort i Nordea SE bankomater. Samt man har en gratis overførsel pr. måned fra dk -> se Hvis man er fordelskunde i Danmark bliver man det også i Sverige, hvis man selv gør banken opmærksom på det. ....Og nej jeg arbejder ikke hos Nordea
Gio Besvaret September 13, 2005 Rapporter Besvaret September 13, 2005 Hvis man er fordelskunde i Danmark bliver man det også i Sverige, hvis man selv gør banken opmærksom på det. Dén var ny for mig...er du sikker på den går? Hvof´ skulle svenske Nordea, som ikke tjener på mine forretninger i Danske Nordea, gøre mig til Fordel/Fordel+-kunde? Men den er da bestemt taget til overvejelse - og dén skal da lige vendes med min Nordea-pengetank på Södergatan.
Kasper Besvaret September 13, 2005 Rapporter Besvaret September 13, 2005 "Et engagement i Nordea koncernens banker i Norge, Sverige, Finland, Luxembourg, Polen, Estland, Letland og Litauen kan også indgå i opgørelsen af engagementet (se afsnittet "Beregning af engagement"), hvis kunden dokumenterer dette én gang om året." http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=25557
Nils Besvaret September 13, 2005 Rapporter Besvaret September 13, 2005 Jeg er nu ikke imponeret over et rentetilpasningslån til 4,5 procent - det forekommer at være to procentpoint for meget. De penge, man sætter ind på "prioritetslån"-kontoen nedbringer restgælden, så det føles som om, man får (p.t.) 4,5 procent i rente af disse penge, fordi man ikke skal af med renten - man burde faktisk bede banken om lov til at betale en højere rente på boliglånet, så kunne man tjene endnu mere på at nedbringe restgælden på lønningsdagen, eller hvordan er det nu... :o Måske hvis man har en meget uforudsigelig økonomi, hvor store beløb vælter ind og ud, men for de fleste er renten på lønkontoen nok en temmelig ligegyldig detalje i det store billede - tungere vejer det, hvor lidt man betaler i rente for nogle hundrede tusinder i boliggæld, og hvor meget man derfor har råd til at afdrage. Jeg kan også godt se tiltrækningen ved sådan et lån, men den er mest psykologisk og ikke så meget økonomisk. I Sverige kan man nemlig låne med variabel rente til ca. 2,5 procent - eventuelt i euro eller DKK, hvis man vil sikre sig mod at tjene på et fremtidigt SEK-fald - og det er gratis og uproblematisk at betale ekstra afdrag eller låne noget ekstra inden for rammen. Så til lykke med det nye lån, det skal du sgu nok blive glad for :)
thsk Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Jeg kan bekræfte at samme Nordea-bank på Sødergatan i Malmø, som Gio henviser til, uden problemer og gratis, til enhver tid modtager ekstraordinære afbetalinger på et bolig-lån. Det eneste jeg ikke har fundet ud af om man reelt risikerer at betale renter for den tid der går fra indbetalingen til 3-mdr er forløbet. (Eftersom lånet er et løbende lån med 3-mdrs rentebindningstid). Er der nogen der har undersøgt det med deres bank? Gio? Nordea i Sv. er også begyndt med "Bo-flex" som virker som en enorm kasse-kredit, lignende de bolig-kreditter som bankerne udbyder i DK til latterlige overpriser. Checkede lige BG-bank, og der låner man til som billigst 5,25 % for dette produkt. Nordea i SV tilbyder deres produkt til 2,75% som jo er i linie med hvad man kan få produktet til i Skandiabanken i DK, men uden at man skal betale tinglysningsafgift og hvad ved jeg. Dog tager de et gebyr i Sv. på min. 3000 SEK for at oprette, men med en kredit på 75% af ens boligværdi, er der sikkert dem der gerne betaler for at få denne frihed. Jeg skal lige sige at jeg ikke arbejder i Nordea. For din info. Gio: Jeg blev oprettet som fordelskunde på mit glade ansigt i Nordea SV. Det eneste jeg har i svenske Nordea er et lån på 1.1 mio. Min danske løn og regninger styrer jeg via Skandiabanken. Så snak med dem, og skru charmen på. Vælg en "personlig bankdame" som er op i alderen så hun falder for dit smiger, så ruller de den røde løber ud for dig. Jeg fik også forhandlet deres rente ned 0.05%, så lånet koster mig kun 2.44%.
Guest carspar Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Ja det er rigtigt at man kan overföre sin fordels kundeforhold til begge lande, og ens arrangementer täller medi begge lande. Men som sagt skal man selv göre opmärksom på dette.
Nils Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Jeg er heller ikke ansat i Nordea, men 2,75 i rente på sån et ludomanlån lyder ikke så dårligt. Men nu er det vel ikke en "Matias-pris." Hvis jeg overvejede et Bo-Flex-lån (Lån til bønder hedder Korn-Flex :p ) ville jeg undersøge, om renten følger en anden af bankens renter, eller om den lever helt sit eget frie liv. For at være fordelskunde i Nordea, skal man have engagementer for mindst 300.000 - hvad sker der, når man kommer under den grænse? Bliver man så degraderet, og sat op? Nogen der ved? :)
Homer Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Jeg er heller ikke ansat i Nordea' date=' men 2,75 i rente på sån et ludomanlån lyder ikke så dårligt. Men nu er det vel ikke en "Matias-pris." Hvis jeg overvejede et Bo-Flex-lån (Lån til bønder hedder Korn-Flex :p ) ville jeg undersøge, om renten følger en anden af bankens renter, eller om den lever helt sit eget frie liv. For at være fordelskunde i Nordea, skal man have engagementer for mindst 300.000 - hvad sker der, når man kommer under den grænse? Bliver man så degraderet, og sat op? Nogen der ved? :)[/quote'] Ifølge Nordeas "Krejlus Nixis doktrin" er renten ikke anderledes på boliglån om man er den ene eller anden type kunde. Det man kan "handle" om er gebyrer, renter på andre typer af lån og den slags.. Og der er som regel noget at hente...
Guest carspar Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Ja man bliver degraderet og sat op i rente. Hilsen en tidligere kunde
Gio Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Korrekt...Nordea degraderer dig fra eks. Fordel+-kunde til Fordel. Og dette medfører højere rente m.m. Mit lån er også skruet sammen, så jeg frit kan afdrage hvad jeg skulle falde over af "ekstra" mønt. Men m.h.t. rentebindingen, så må jeg være svar skyldig.
Guest gert Besvaret September 14, 2005 Rapporter Besvaret September 14, 2005 Halløj Skal i lige hører min rentesatser i Nordea.... Mine lån er er delt op i 3 lige store beløb, hvorfor ved jeg ikke, nok fordi jeg havde et toplån til at begynde med. Når men 3 måneders Rørlig 2,16% XX sek 2.20% XX sek 2.46% XX sek Det er sgu for lækkert...Så hvis der nogen der synes det er dyrt at låne 2 mill sek til lejlighed mit i byen, så må de sgu ned og handle med banken. Og til dem der vil Kurssikre deres lån så snakker de jo om at de vil åbne op for Danske kreditlån i resten af EU. Dette vil jo kun ligge yderligere pres på svenske banker. Men de skal nok fjerne deres gebyrer inden jeg hopper på vognen.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu