Guest KRK Skrevet September 3, 2005 Rapporter Skrevet September 3, 2005 Hej Er der nogen der ved hvad der sker med afgift osv. på en svensk indregistreret bil man tager med til DK. Jeg har boet i Sverige i 2 år og vil nu flytte tilbage til DK. Jeg er dansk statsborger og arbejder i DK. Er der en regel for rejsegod af biler eller lign.? Håber nogen kan svare, da jeg ikke kan finde noget på dette spørgsmål hos toldskat.dk.
Guest Supermule Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Du skal betale fuld afgift af import af din bil... Den bliver vurderet udfra ca 60% af prisen på en tilsvarende bil i dk. Den går desværre ikke som flyttegods, hvilket der er mange, inkl. EU, der finder yderst underligt... For så skal man vel også betale afgift af sin brødrister...???
thomas_lund Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Yep - som Brian skriver Og Told&Skats syn på din bil til import vil ligge højt, så regn med en masse penge op af lommen. På deres hjemmeside er der en lille "hvad skal jeg betale" database, hvor man kan se hvad andre har betalt tidligere for en given model. I sidste ende må du sælge bilen her, og købe dig en brugt Kia i DK...
Guest KRK Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Tak for svarene, men kan det virkelig passe? Sverige er jo også en del af EU, så hvad med den frie bevæglighed, som selvfølgelig bør omfatte private egendele. Det kan da ikke passe jeg skal betale igen for en bil jeg allerede har købt, som svensker?
Toft Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Tak for svarene' date=' men kan det virkelig passe? Sverige er jo også en del af EU, så hvad med den frie bevæglighed, som selvfølgelig bør omfatte private egendele. [b']Det kan da ikke passe jeg skal betale igen for en bil jeg allerede har købt, som svensker? Som tidligere skrevet, jo det passer. Dansk lov og dansk moral er to forskellige ting.
Guest KRK Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Øv, øv og atte øv!!! Jeg havde ellers tænkt mig at købe en Porsche 911 GT2 inden jeg flytter til DK, det kan jeg så godt glemme. Jeg mener ellers der i gamle dage var en regel om flyttegods efter 2 eller 3 års bosiddelse i udlandet, men den regel er måske ikke mere?
Guest Supermule Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Nej og har aldrig været en.... der har været sag oppe og vende i EU som vi regner med at DK taber, men før det kan man ikke tage sin bil med hjem...
thomas_lund Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Ellers ville der være en stor "industri" med at flytte frem og tilbage mellem Sverige og DK. Og hver gang har jeg min store "bilsamling" med hjem. Fed fidus hvis man kunne det
Thomas Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Nej og har aldrig været en.... der har været sag oppe og vende i EU som vi regner med at DK taber' date=' men før det kan man ikke tage sin bil med hjem...[/quote'] Den er da tabt det er da over et halvt år siden!!!
thomas_lund Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Åh ja - og det var faktisk EU som tabte hvis jeg ikke husker forkert - til stor chok for alle ---- Åbenbart ikke helt endnu. Fandt denne her: http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/doc1190/
Guest Supermule Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Nej det var med afgifterne mener jeg... :)
Guest James Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Yep - som Brian skriver Og Told&Skats syn på din bil til import vil ligge højt, så regn med en masse penge op af lommen. På deres hjemmeside er der en lille "hvad skal jeg betale" database, hvor man kan se hvad andre har betalt tidligere for en given model. I sidste ende må du sælge bilen her, og købe dig en brugt Kia i DK... Er der en der kan finde et link til mig, om den database?
Gio Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 Jeg har ikke lige link´et til databasen...men jeg kan smide dig videre til download af blanketten der skal bruges ved beregning af registreringsafgift: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=56202&vID=0
thomas_lund Besvaret September 3, 2005 Rapporter Besvaret September 3, 2005 www.toldskat.dk->Borger->Motorkøretøjer->Registreringsafgift og vurderinger af brugte motorkøretøjer ;-)
Guest KRK Besvaret September 4, 2005 Rapporter Besvaret September 4, 2005 www.toldskat.dk->Borger->Motorkøretøjer->Registreringsafgift og vurderinger af brugte motorkøretøjer ;-) Ja, det er meget godt Thomas Lund, men tror du ikke loven er lidt mere differentieret end som så. De regler du henviser til er jo beregnet på Borgere, altså danske borgere, ikke svenskere. Der kunne jo gælde andre regler for en svensker der flytter til Danmark. Jeg tror kun man kan få et korrekt svar ved at henvende sig til told og skat og høre om der gælder specielle regler for danskere der har været bosat i udlandet i en årrække. Hvis man nu tager et eks. med en italiener der flytter til danmark for at arbejde, så kan man ikke kræve af denne EU borger at han betaler denne skyhøje afgift på en bil han tager med til DK. Det mener jeg at have læst et sted, men det kan da være jeg tager fejl, og DK ændre jo hele tiden regler, for at skumme fløden mest muligt, så tager man ikke hensyn til den fri bevægelighed i EU. Jeg ville gerne vide om der evt. skulle være nogen i dette forum, som har prøvet at indføre biler fra sverige til DK, og som har boet i Sverige. På forhånd tak.
Guest Supermule Besvaret September 4, 2005 Rapporter Besvaret September 4, 2005 Der er INGEN undtagelser for denne regel og den gælder for alle borgere der flytter til DK og medbringer en bil!!!.... :(
thomas_lund Besvaret September 4, 2005 Rapporter Besvaret September 4, 2005 KRK - vi er helt enige om, at mht den fri bevægelighed BURDE det være anderledes. Og det er jo netop den retssag som kører mod DK som omhandler. Men indtil DK evt taber den og ikke bare laver en anden regel, så er det faktisk det som gælder (som Brian også skriver). Henvend dig gerne til told og skat - men du får ikke andre svar end ovenstående.
Gio Besvaret September 4, 2005 Rapporter Besvaret September 4, 2005 KRK: Du burde egentlig ikke blive overrasket over svarene. Vi kender jo alle T&S´ metoder, desværre. Og dét faktum, at din bil er mere værd i afgift ved indførsel til DK end ved udførsel, burde også få nogle til at køre retssager m.m. Men der sker bare ikke det store ved det. Og medierne finder allerhøjest plads på side 15 til sådanne historier, hvis nogen brokker sig. Det vedrører jo så lille en procentdel af befolkningen, at politikerne ikke gider/vil blande sig. Og desuden får de jo penge i statskassen den vej.... Går den, så går den....*suk*
thomas_lund Besvaret September 4, 2005 Rapporter Besvaret September 4, 2005 Og man kan selvfølgelig køre en retssag selv - det er altid en mulighed. Men fra min ende vil jeg ikke brænde 100k kr af på dette, så i ser ikke en Thomas Lund vs Danmark lige foreløbig - selvom de lige har bustet mig for 40k på eksport af min gamle DK bil.
Nils Besvaret September 4, 2005 Rapporter Besvaret September 4, 2005 KRK: Og dét faktum' date=' at din bil er [b']mere værd i afgift ved indførsel til DK end ved udførsel, burde også få nogle til at køre retssager m.m. Men der sker bare ikke det store ved det. Og medierne finder allerhøjest plads på side 15 til sådanne historier, hvis nogen brokker sig. Det vedrører jo så lille en procentdel af befolkningen, at politikerne ikke gider/vil blande sig. Og desuden får de jo penge i statskassen den vej.... Går den, så går den....*suk* Det kunne da være interessant at høre skatteministerens begrundelse for at acceptere denne åbenlyst urimelige forskel på afregning ved ind- og udførsel. Skatteministeriet har jo en klart udtrykt holdning om, at danskerne er ih så åh så moralske eller burde være det i hvert fald, og "fair play" hedder en af ministeriets eller TOldSKats kampagner - så kan man vel også forlange lidt retfærdighed fra den anden side - hvis de vil lege spejderdreng, så leger vi spejderdreng. Og skatteministeren må jo have masser af tid til at svare på intrikate mails i disse skattestopstider. Den store sag om, hvorvidt Danmark kan tage registreringsafgift af en gammel bil, der flyttes fra et andet E-uland, har Danmark vundet ved EF-Domstolen i juni måned i år, så der er ingen sag i gang eller undervejs, og der kommer ingen ny sag.
Fagerborn Besvaret November 16, 2006 Rapporter Besvaret November 16, 2006 Er der en der kan finde et link til mig' date=' om den database?[/quote'] Link til SKATs beregningsprogram for registreringsafgift og vurderinger af brugte køretøjer (åbner i nyt vindue)http://modep.toldskat.dk/cgi-bin/gweb?F0=M710&command:Transmit&sid=39394.VWNVGEOQ.0 eller www.skat.dk > borger > motorkøretøjer > registreringsafgift og værdifastsættelse af brugte motorkøretøjer (midt på siden) du skal kende brugtvognsværdien af en lignende bil i Danmark. :thumbdown hvis man skal flytte tilbage til Danmark
emre Besvaret November 16, 2006 Rapporter Besvaret November 16, 2006 hvad sker der med ens bil hvis man midlertidig(et par mdr) flytter til dk pga private årsager. hvad sker der så med ens svenske bil?men jeg beholder stadig mit hus i sverige...
Thomas Besvaret November 16, 2006 Rapporter Besvaret November 16, 2006 hvad sker der med ens bil hvis man midlertidig(et par mdr) flytter til dk pga private årsager. hvad sker der så med ens svenske bil?men jeg beholder stadig mit hus i sverige... Hvad mener du med hvad der sker med ens bil??? Den lader du el af fornuft stå hjemme i garagen, for bliver du stoppet i dk i en svensk indregistreret bil får du bøder og finder den svenske regering ud af at du flytter adresse til dk undrer de sig nok over hvad der sker med dit hus, da der sikkert er bopælspligt der!
Miriam Besvaret November 16, 2006 Rapporter Besvaret November 16, 2006 hvad sker der med ens bil hvis man midlertidig(et par mdr) flytter til dk pga private årsager. hvad sker der så med ens svenske bil?men jeg beholder stadig mit hus i sverige... Du kan ikke en svensk forsikring, så det er jo bare om at låse den inde og håber der ikek er nogle der "låner" den
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu