Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Hej. Jeg skal føde i Sverige til december. MEN... Hvad med den lille??? Kan han selv vælge statsborgerskab, når han bliver født i Sverige? Er der fordele ved et svensk statsborgerskab? Hilsen Catrine.
Hej Den lille følger sin mors statsborgerskab- så hvis du er dansk statsborger, bliver han også det.
Besvaret

Så er det ikke sådan over hele verden. Har en god ven, som blev født af en dansk mor (og dansk far) i Canada, og da han blev 18 skulle han vælge, hvilket af statsborgerskabene, han ville bruge.

Besvaret

Hmmm....og det var ikke bare et tilbud men et valg ???? Vores datter er i hvertfald IKKE svensk (ærgeligt nok) men kan vistnok vælge at blive det (som tilbud) hvis hun bliver boende her i S til hun er 18 (...mener jeg....måske....tror jeg nok ;) ). Og hun er vel og mærke født herovre og har sin dagligdag herovre.

Besvaret
Fantastisk klar og pædagogisk gennemgang af regler de færreste, undetegnede medregnet, har styr på. De er noteret og vil helt sikkert komme i brug næste gang en spørger: "jamen er du da stadig dansk statsborger?", eller "Jamen jeres børn bliver da svenske statsborgere, ikke?" Jeg er så træt at det....sorry..
Besvaret

Ja, man skal måske lige indskyde, at Sverige bruger "blodprincippet", så man får ikke noget ekstra statsborgerskab foræret ved at lade sig føde på svensk jord - sådan som man gør i visse andre lande. :)

• 1 month later...
Besvaret

Nu er det sådan at min kæreste og jeg skal have en lille til Juni. Hun er Polsk, jeg er jo så dansk og vi bor i malmø. Vi regner selvfølgelig med at føde i Sverige. Hvilket statsborgerskab får den lille, hvis vi ikke er gift, og hvilket får den hvis vi er gift?

Besvaret

Jeg er norsk, og min mand er dansk og vi bor i Malmø. Vores datter er født i Malmø, og er norsk statsborger som jeg. Vi er ikke gift, men det ville ikke have været nogen forskel om vi var gift. Barnet følger sin mors statsborgerskab

Guest Göte Børge
Besvaret

Mina svenska danska barn Vill bara upplysa om att mina barn (födda och boende i Danmark, mor och far svenska) är svenska medborgare efter moderns medborgarskap. Jag har dock bett dom hålla en låg profil om det på dagis så att de andra barnen är snälla mot dem...

Besvaret

Men der står jo i det link som Hydrazin har lagt ud, at hvis barnet er født af dansk mor el dansk far, så er det automatisk dansk statsborger. Så udover at barnet bliver Polsk statsborger, så bliver det vel også Dansk? Larscph, Så vidt jeg læser det, så behøver man ikke indsende en ansøgning, hvis barnet har boet minds 12 mdr i danmark, inden for de første 21 år. Men er det så sammenlagt eller skal det være ud i et stræk? For barnet vil jo komme masser af gange til DK, da man jo besøger familie og venner derhjemme.

Besvaret
Men der står jo i det link som Hydrazin har lagt ud, at hvis barnet er født af dansk mor el dansk far, så er det automatisk dansk statsborger. Så udover at barnet bliver Polsk statsborger, så bliver det vel også Dansk?
Jah men det afhang af hvorvidt faderen var gift med moderen. Hvis forældrene er gift så får barnet automatisk begge statsborgerskaber, hvis ikke får barnet blot moderens statsborgerskab.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...