Jump to content

Så gik jeg også kold på IP telefoni....

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Det er lidt noget pis... Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt. normalt synes jeg selv jeg har nogenlunde styr på det, men jeg er gået helt kold... Synes jeg har prøvet alt. :new:

Besvaret

Supermule hvis du kan være bare liiiiidt mere konkret, så kan det være vi kan hjælpe dig. At gå kold.... ja den er svær at omsætte til noget forståeligt. ;)

Guest Supermule
Besvaret

Jeg ved det godt.... Jeg sad bare og var helt oppe i det røde felt.... :) Nå... Jeg har en zyxel prestige 2002L, hvor der sidder 2 stks pots tlf på... Den kan styre 2 konti. Den sidder bag en Zyxel Zywall 10. Jeg sidder på en delt 24mbit fra Telia. Fra Zywall 10'eren går der en ledning igennem en Zyxel Prestige 334WT der sidder i min kammerats lejlighed. I sin tur sidder den på en Zyxel prestige 660H der er leveret af Telia. Jeg har været koblet op på forbindelsen før og der virkede den fint. Har været nævnt herinde et par gange... ;) Da jeg så tester forbindelsen virker den ikke. Internettet virker fint og nettet kører ganske godt. Vi har ikke firewall kørende på Prestige 334WT. Jeg har ikke kontaktet Telia endnu, idet Prestige 660H har kørt uden problemer før... Jeg tester iaften om det er Prestige 334WT der laver ballade. Jeg erstatter den med en dum switch for at køre lige igennem og eliminere et muligt problem... Jeg har desuden haft fat i redspot og der kører et support forløb pt.

Besvaret

Jeg har også Unifon og det virker altid fint. Der er dog et at bemärke, hvis i bruger en adapter eller en IP Telefon er det ok, men hvis I bruger en Softphone via jeres PC kan i få problemer og de er svöre at löse. Det med Softphone gälder alle IP operatörer.

Guest Supermule
Besvaret

RÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅB.... Gio... Jeg er ved at sende alt mit IT lort herhjemme i kredsløb.... omkring Pluto..... :(

Besvaret

Brian....hehe...jeg er på arbejde p.t. - så er lidt begrænset hvad jeg kan gøre, sådan lige umiddelbart. Har du tjekket om Telia er begyndt at spærre standard-SIP-porte o.l.? Jeg véd at nogle andre svenske udbydere er begyndt på dette, da de vil sælge deres egen IP-telefoni, og ikke lade folk vælge selv. Jeg véd godt det er et longshot, da der nok ville blive et ramaskrig hvis Telia begyndte på dette *g* Men prøv at se hvor mange af de porte du bruger til din telefoni, som du kan se som værende åbne udefra. Windows Xp har også en, til tider udemærket, feature der hedder uPNP. Denn ekan åbne og lukke for porte dynamisk, og løse en masse problemer. Denne feature kræver dog at udstyret er uPNP-kompatibelt. Dog er det ikke at anbefale, da du så selv pludselig ikke er herre over hvilke porte der er åbne og hvornår. Meeen....da vi jo snakker om en hardware-boks, så burde din pc jo ikke have indflydelse på hvad der bliver åbnet og lukket af porte, da disse jo "bare" skal konfigureres korrekt i routere og firewall´s. Så spiller klaveret - medmindre selvf. din IP-telefoni-server er nede ;)

Guest Supermule
Besvaret

Tager en snak med Telia om det... Hvordan ser man om en port er åben udefra?? Den reagerer da ikke på portscanninger, hvis firewall'en er konfigureret rigtigt...?? og jeg har tjekket med Redspot... Den er ikke nede og jeg sidder og skriver lige med Aksel(stifter af Redspot) om problemet...

Besvaret
Hvordan ser man om en port er åben udefra?? Den reagerer da ikke på portscanninger' date=' hvis firewall'en er konfigureret rigtigt...[/quote']Hvis din firewall er konfigureret rigtigt, så bør den ikke svare på ICMP/ECHO-request´s (normale ping´s) - men derfor skal portene jo være åbne, så et opkald fra din IP-telefoni-gateway kan se/komme igennem til din telefon-adapter. Ellers er det jo klart det ikke funker :) Men alt det er jeg sikker på du ér klar over. Aksel burde kunne hjælpe dig - hvis han ellers har tid. Jeg har selv Redspot, og været med fra Day One. Og på trods af startvenskeligheder, så er jeg ganske godt tilfreds med deres service. Og nu er deres telefonsvarer også, endelig, kommet ud af test-fasen. (Så mangler vi bare at kunne lave standard-beskeden om, så vi ikke skal høre på den engelske fnadder-besked. Folk tror altid de har fået forkert nummer, medmindre man har gjort dem opmærksom på tingenes tilstand ;))
Besvaret

Supermule: Prøvede du det du selv foreslog nemlig at anbringe adapteren så tæt ved "kilden" til ADSLen som muligt, evt lige efter routeren. Har du modem på inden routeren, eller lander din ADSL direkte i denne? Har du modem, så ryk din telefon dims derind på dit netværk, for at eleminere evt problemer med Routeren. Se om det virker. Evt køre din ADSL igennem boksen inden routeren. (WLAN ind og LAN ud) Så kan routeren ikke give problemet. GIO: ... jeg har læst noget på en supportside som jeg ikke kan genfinde mere, det drejer sig om Zyxel routere og VoIP. Noget med en Zyxel firmware upgrade eller også var det en protokol eller service der måske skulle aktiveres manuelt. Hvis en ISPen har sendt en ny config ud, som ikke tager højde for hans lokale behov, kan det ikke gøre et udslag på dette.? Mener der er et eller andet specielt ved en Zyxel router. Er der ikke en klokke der ringer hos dig? Andre der har noget info på dette?

Besvaret

Hov fandt noget her på Telsomes webside under vilkår (For hvem man nu anvender som ISP) ....Husk dog at sætte kryds i 'SIP router' hvis din router er af typen Zyxel 650R, når du registrerer din adapter eller IP telefon.Ingen problemer. Husk dog at sætte kryds i 'SIP router' hvis din router er af typen Zyxel 650R, når du registrerer din adapter eller IP telefon. Kan deeeet mooooonn....hmmmmm ......???? GIO: Kan man ikke teoretisk sætte IP telefoni op på andre porte? Hvis nu udbyderen er med på den med en portforward? Udbyderen skal vel verificere telefonummeret, og kunne så lægge porten over på nogle andre. Eller kører det rent netvæksmæssigt så de store switche i WAN, via store and forward finder ens Macadresse på default port? Eller blokerer de simpelthen for VoIP protokollen? Burde hive Ciscobogen ned fra hylden..... puuuuh den er tyk... En af mine venner havde et helvede med at få VNC til at køre på en hjemme PC, indtil han opdagede Cybercity havde blokeret VNCs default port, det kan man jo bare ændre med et bette vips.

Besvaret

Jeg ved det faktisk ikke, men der er meget ekko på, er det på grund af Firewall eller har du nogen anelse. Der er generelt ikke support på denne del da ens PC er ens egen problem, det forstår jeg fint. Min danske IP telefon går dog gennem min router og der er ikke nogen problem. Min svenske adapter går direkte ind i bredbåndaudtaget (bredbandsbolaget) da den ikke kan köre igennem routeren. Men soft phonen kan jeg ikke bruge til vigtige opkald.

Guest Supermule
Besvaret

Har du enabled "echo cancellation"??? Nå men nu fik jeg hul igennem. Snakkede lidt med zyxel og de sagde at jeg skulle undgå at route imellem flere subnet's og istedet sætte 2002'eren foran min Zywall 2 så den kom på samme subnet som 334'eren. Og nu virker det lige i øjet... ;)

Besvaret

Havde jeg dog bare tid til at diskutere lidt...men igen må jeg for-fordele jobbet lidt hér. Jeg blev stillet et par spørgsmål - dem reflekterer jeg gerne på, og svarer senere. Brian: Super at det virker igen. Og ja - det med at route rundt imellem forskellige subnets kan nemt skabe rod i sagerne. For ikke at tale om problemer med hastighed og svartider. Men nu ér dit setup dér jo også lettere langhåret ;)

Guest Supermule
Besvaret

Ja men så er det sgu godt man er gift med en frisør Gio.... ;) Tak for hjælpen ellers....

• 2 weeks later...
Besvaret

Jeg vil gerne have IP telefoni her i Sverige, mest for at kunne ringe til danske mobiltelefoner. Telsome er absolut billigst hvad jeg har fundet, til 78 øre pr. minut. Jeg har et ADSL modem og en router og et trådløst accesspoint. Der er fin plads til flere tilslutninger i routeren. Telsome har et væld af adaptere, så hvilken skal jeg købe? Skal jeg erstatte min nuværende router med en adapter inkl. router?

Guest Supermule
Besvaret

Få dog et dansk nummer hos Redspot... www.redspot.dk Jeg ved Gio er varm fortaler for det... Ligesom jeg... De tager godt nok 80 øre i minuttet, men til gengæld kører de fastpris på alt andet trafik...

Besvaret

Vi har Telsome og en lignende opsætning som du beskriver. Vi har Grandstream 486 og den fungerer super fint. Adapteren er sat efter modemet og derfra til det trådløse access point. Har ingen erfaring med andre adaptere, kun Telefin som udbyder og de var håbløse.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...