Jump to content

Udstationering til andet land og skat?

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle, Jeg har med 99% sikkerhed fået en gylden opgave i firmaet - 2½ måneds udstationering til Lima i Peru her op til jul :p Jeg kom til at tænke på, jeg bo jo i Sverige men skal nu arbejde i Peru dog kun udstationeret fra mit danske firma -> har det nogen indflydelse på skatten (i den gode retning).

Besvaret

Nej, ikke hvis det kun er 2,5 mdr. Hvis man skal være omfattet af paragraf 33 (som giver skattebefrielse) skal opholdet være længere end 6 mdr. Der er vist også nogle andre ting som skal være opfyldt som maksmalt antal dages ophold i DK m.v. Derimod er det måske nødvendigt for dig at betale skat i Peru, så sørg endelig for at det som en del i din aftale er nævnt at evt. skattebetaling i udstationeringslandet skal betales af dem. De kan jo ikke kræve at du skal kunne de Peruanske skatteregler. Hvilken type af job skal du udføre? Jeg er selv udstationeret som bygningsingeniør for Per Aarsleff i Honduras, som jo "kun" er et par lande nord for Peru.

Besvaret

Jeg skal være civil works regional manager for Nokias mobil rollout i Peru, med base fra Lima (er også bygningsingeniør af uddannelse) Nokia betaler skatten i Peru, så den slipper jeg for :D

• 2 weeks later...
Besvaret

Er man udstationeret kan man jo godt have ejendom i SWE og samtidig have folkeregisteradresse i DK hvis man altså vel og mærket har ejendom i DK. Så er man stadig inden for de danske "sociale regler" (folkepension ovs.) som er langt mere fordelagtige end de svenske. Men jeg kan bekræfte reglerne for beskatningen ved udstationering hvis man er dansk folkeregisteret. Er dog ikke sikker på at det er samme regler i SWE? Mvh endnu en bygningsingeniør

• 1 year later...
Besvaret

Ved godt det er en gammel tråd, men jeg er faktisk kommet i tvivl. Én af mine venner bosiddende i Sverige skal sandsynligvis udstationeres i 8 måneder. Han fik at vide, af Skat Øresund, at han ikke skal betale skat ej heller hvis man er afsted 2½ måned som jeg var, da man ikke er bosiddende i Danmark. Om Sverige så har tilsvarende regler er en anden sag... Nogen som har været ude for noget lignende...?

Besvaret

Så kom svaret fra Skatteverket. Der findes også en 6 måneders regel i Sverige. Er man afsted i mere end 6 måneder, så er der skattefrihed - ellers betaler man svensk skat. Så reglerne minder om i Danmark.

Besvaret
Så kom svaret fra Skatteverket. Der findes også en 6 måneders regel i Sverige. Er man afsted i mere end 6 måneder' date=' så er der skattefrihed - ellers betaler man svensk skat. Så reglerne minder om i Danmark.[/quote'] Der er dog en vigtig detalje i de svenske regler som kan göre det dyrt at tage til udlandet. Hvis man stadigväk har tilknytning til Sverige (bolig, familie eller lignende) har man i Skatteverkets öjne stadigväk en väsentlig tilknytning til Sverige. Så er det et krav at man kan bevise at man har betalt skat af den indtägt man har under udlandsopholdet (eller bevise at man i henhold til lokale regler ikke skal beskattes) ellers SKAL indtägten principielt beskattes i Sverige, uafhängigt af 6 måneders reglen!
Besvaret
Der er dog en vigtig detalje i de svenske regler som kan göre det dyrt at tage til udlandet. Hvis man stadigväk har tilknytning til Sverige (bolig' date=' familie eller lignende) har man i Skatteverkets öjne stadigväk en väsentlig tilknytning til Sverige. Så er det et krav at man kan bevise at man har betalt skat af den indtägt man har under udlandsopholdet (eller bevise at man i henhold til lokale regler ikke skal beskattes) ellers SKAL indtägten principielt beskattes i Sverige, uafhängigt af 6 måneders reglen![/quote'] Det var ikke det min kammerat fik at vide, da han ringede til Skatteverket. Han fik at vide, at over 180 dage så skal man ikke betale skat overhovedet i Sverige uafhængigt af bolig eller lignende. Desuden er han stadig ansat i Danmark men blot udstationeret. I såfald vil jeg gerne se et link til hvor det står i reglerne...
Besvaret

Selvfölgelig kan jeg finde noget om det :-) Fra Skatteverkets hjemmeside: Om du bor i Sverige, eller har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här, ska du betala skatt för alla inkomster och tillgångar oavsett var du haft inkomsten eller var tillgången finns. Sexmånaders- och ettårsregeln Du kan under vissa förutsättningar vara befriad från att betala skatt på utländsk löneinkomst enligt sexmånaders- eller ettårsregeln. Du måste själv visa att förutsättningarna för skattebefrielse är uppfyllda. I broschyren Ska du betala skatt i Sverige när du arbetar utomlands (SKV 339) finns mer information om sexmånaders- och ettårsregeln. ---- I denne folder findes mere infomation: http://www.skatteverket.se/download/18.1e2bda7104d2f415098000821/33911utskr.pdf Her står også det princip at "Förutsättning för skattebefrielsen är bl.a. att inkomsten beskattas i arbetslandet, eller.. "

Besvaret

Yes, jeg kan godt læse dette, men man er jo stadig ansat i Danmark og blot udstationeret fra sit danske firma. Sådan som jeg læser folderen, så gælder det for personer ansat i et svensk firma.

Besvaret
Yes' date=' jeg kan godt læse dette, men man er jo stadig ansat i Danmark og blot udstationeret fra sit danske firma. Sådan som jeg læser folderen, så gælder det for personer ansat i et svensk firma.[/quote'] Jeg mener at det er ligemeget hvor man får pengene udbetalt eller hvor ens arbejdgiver hörer hjemme, fordi skatteverket har det princip at "du ska betala skatt för alla inkomster och tillgångar oavsett var du haft inkomsten eller var tillgången finns." Om ens arbejdsgiver hörer hjemme i Peru, DK, eller Kina er underordnet. Tro mig, jeg har selv en kollega som stadigväk kämper med skatteverket. Han har i 5 år arbejdet i udlandet (mellemamerika), först ansat i Holland, därefter i DK, men med bolig i Sverige. Skatteverket vil bonge ham skat for alle de 5 år, hvis han ikke kan fremvise indbetalt skat i de lande han har arbejdet i, eller henvise til en lokal skatteaftale som undtager ham fra skat. Der kan jag väre glad for den danske ligningslovs paragraf 33 som klart udtager mig fra skat af min udenlandske indtägt jeg har haft i mellemamerika. :th2:
Besvaret
Der kan jag väre glad for den danske ligningslovs paragraf 33 som klart udtager mig fra skat af min udenlandske indtägt jeg har haft i mellemamerika. :th2:
Var det, da du boede i Sverige? For hvis man er afsted mere end 6 måneder og ellers overholder de få simple ting i §33 så får man fuld skattenedsættelse. Det land, det drejer sig om er ikke et land, Danmark har dobbeltbeskatningsaftale med. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=87653&chk=200447 og bilag: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=87662&chk=200447#pos
Besvaret

Nej, det var den gang jeg havde bolig i DK, men var udsendt til mellemamerika. Så på trods af at jeg og min kollega arbejdede på samme projekt, for samme arbejdsgiver, kommer han sandsynligtvis til at betale skat og jeg har ikke betalt en krone :rolleye: Jeg vil anbefale din ven at i god tid för hans udlandstjeneste, sälge sin bolig og flytte fra Sverige til DK. Ellers vil jeg mene at der er stor risiko for at han kan blive beskattet af svenskerne.

Besvaret

For 8 måneders udlandsophold er det fuldstændig omsomst at sælge lejlighed (med at skulle betale 30%) og bil i Sverige osv. Men nu har jeg selv prøvet at maile til Skatteverket og høre ad, hvad de siger.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...