Mfg Skrevet October 2, 2005 Rapporter Skrevet October 2, 2005 Hej. Jeg har læst en artikel, der gjorde mig helt forvirret. Hvis man bliver arbejdsløs, hvor får man så sine dagpenge fra. Der står at man får sine dagpenge fra SV, kan det være rigtigt??? Der står også at man skal være medlem af en a-kasse et år i SV for at få A-kasse. Hvorfor får man ikke dagpengerne fra Dk, der har man jo betalt til hver måned i mange år. Skal jeg melde mig ud af den DK A-kasse??? og begynde at betale til en SV??? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig her??? Hilsen Mona
Nils Besvaret October 2, 2005 Rapporter Besvaret October 2, 2005 Du har læst rigtigt. Det forholder sig ganske rigtigt sådan, at hvis du bliver arbejdsløs, så skal du have dagpenge fra Sverige. Det vil sige, at du i den situation skal meldes ind i en svensk a-kasse, men du får din danske anciennitet med over. Men du skal ikke melde dig ud af din danske a-kasse og melde dig ind i en svensk før du eventuelt bliver ledig PÅ FULD TID, for hvis du bliver delvist ledig og har ret til supplerende dagpenge i DK, kan du blive i din danske a-kasse og få danske dagpenge. Så skør er verden. :)
larscph Besvaret October 2, 2005 Rapporter Besvaret October 2, 2005 Det er vist så noget med, at hvis man kan sandsynliggøre, at man er jobsøgende i DK kan du få dansk a-kasse selv om du har bopæl i SE, jvf. en gammel dom fra EF-domstolen. Således kan du få den ydelse, du har betalt præmie for. Men det kræver en ansøgning.
Guest Trine Besvaret October 2, 2005 Rapporter Besvaret October 2, 2005 Ansøgning og ansøgning, du skal køre sag via arbejdsdirektoratet og dokumentere at det er usandsynligt at du kan få job i Sverige i forhold til Danmark. Endnu kender jeg ikke nogen der er vundet sådan en sag. Faktum er at du får lov til at betale overpris for medlemskab i en dansk A-kasse og får udbetalt lav ydelse fra svensk A-kasse i tilfælde af arbejdsløshed. Forholdsmæssigt koster dansk A-kasse 4 gange så meget som en svensk, og udbetalingen er så også derefter. Men der ligger et lille smuthul i at du finder et job i DK på over 4 timer om måneden (eller ugen?? Nils det kan du helt sikkert huske), så kan du få supplerende dagpenge fra DK og bliver ikke overflyttet. Du kan ej heller få lov til at være medlem i en svensk A-kasse, og betale lav ydelse, så længe du har job i DK.
Nils Besvaret October 2, 2005 Rapporter Besvaret October 2, 2005 Nej, der skal ikke mange timer til, før man kan få supplerende dagpenge. Alene at bevare tilknytningen til arbejdsgiveren bærer langt. Jeg fandt den pågældende EF-domstolsdom frem, og lige meget, om man kan bruge den eller ikke bruge den, er systemet jo uretfærdigt, for for overhovedet at kunne tænke på at søge, må man jo have særligt udsøgte kvalifikationer, der ikke tåler transporten over Øresund, mens ufaglærte nok har meget sværere ved at argumentere for, at de skal have lidt igen for det kontingent de har betalt i årevis. Det er et råt system. EF-Domstolens dom af 27. februar 1986 i sag 1/85 - Miethe-dommen: Miethe var tysk statsborger, uddannet i Tyskland og havde kun arbejdet i Tyskland. Under ansættelsen i Tyskland flyttede han til Belgien. Han vendte tilbage til Belgien hver dag. Flytningen skyldtes alene, at hans børn, der gik på en belgisk kostskole, herefter dagligt kunne nå til kostskolen fra forældrenes bolig. Miethe havde et kontor hos sin svigermor i Tyskland, hvor han også kunne overnatte. Det benyttede han sig af regelmæssigt en til to gange om ugen - også efter at han var blevet ledig. Efter arbejdsophøret meldte han sig ledig på det tyske Arbeitsamt og bad om ydelser derfra. Og det fik han så i sidste ende. Ud fra dommen konkluderer, Arbejdsdirektoratet, at den "som har opretholdt en personlig og faglig tilknytning til det tidligere arbejdsland, der gør, at personen må anses for at have størst mulighed for på ny at opnå arbejde dér," kan få lov til at blive i det danske system. Man skal ansøge i sin a-kasse, som så overlader afgørelsen til Arbejdsdirektoratet. Er der nogen derude, der har prøvet at søge??? :)
Mfg Besvaret October 3, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 3, 2005 Sikke noget rod Godmorgen. Tusind tak. Jeg var ved at foretage mig noget drastisk. Men jeg bliver i den DK a-kasse og hvis der er udsigt til at jeg bliver arbejdsløs, så skifter jeg til en SV a-kasse. Tak, Mona
birkster1977 Besvaret October 3, 2005 Rapporter Besvaret October 3, 2005 Jeg har selv været igennem hele møllen, HK fortalte mig at jeg skulle overflyttes til den svenske A-kasse som hedder ALFA. Jeg har fået fortalt af mine svenske venner, at Alfa kan _alle_ blive medlem af og hvis man gør sig til medlem der er der ikke noget at sige til at den månedlige udbetaling ikke er særlig stor. Med de informationer begyndte jeg at tvivle lidt på om der overhovedet bliver overført noget fra HK i Danmark til Alfa i Sverige.. Det kunne fint ligne dem at klappe kassen i og lade folk registerer sig gratis hos alfa. jeg nåede heldigvis ikke så langt i mit forløb, da jeg hurtigt fik job igen.. men det giver anledning til at overveje om det er værd at være medlem i den danske akasse hvis man uanset hvad kan melde sig ind i den svenske alfa.
oleskyum Besvaret October 3, 2005 Rapporter Besvaret October 3, 2005 Man kan ikke blive medlem af akassan i Sverige, uden endten ved at arbejde i Sverige eller blive overflyttet fra Danmark. Bare at blive medlem af akassan tager lang, lang tid. For os tog det 3 1/2 mdr. så sørg for en god kassekredit, hvis i bliver arbejdsløs.
larscph Besvaret October 3, 2005 Rapporter Besvaret October 3, 2005 Ansøgning og ansøgning' date=' du skal køre sag via arbejdsdirektoratet og dokumentere at det er usandsynligt at du kan få job i Sverige i forhold til Danmark. Endnu kender jeg ikke nogen der er vundet sådan en sag. [/quote'] Næh, jeg læste bare artiklen i det seneste blad fra ØresundsBron hvor det ikke lød som en fuldstændig umulig sag hvis man boede i Sverige to danskere begge med arbejde+familie i Danmark. Desuden er der jo sprog-argumentet hvor mange relativt nytilflyttede danskere jo nok alt andet lige vil havde noget sværere ved at finde arbejde i Sverige med mindre man lige er superheldig at falde over noget hvor netop det at tale flydende dansk er en fordel. Jeg kan godt se, at for ufaglært arbejde er det givetvis sværere at argumentere for at man partout skal søge job i Danmark når man nu bor i Sverige men i rigtig mange job er det da en væsentlig kvalifikation at man taler sproget på ret højt niveau. Men heller ingen konkret viden om nogen hvor det er lykkedes/ikke lykkedes at modtage dagpenge fra dansk A-kasse.
Mfg Besvaret October 4, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 4, 2005 Forvirret igen Hej. Som jeg læser det her på siden så smider jeg 1100 kr væk om måneden. Hvis jeg bliver arbejdsløs, så skal jeg alligevel overflyttes til en svensk a-kasse. Hvad er så formålet med at betale til en DK a-kasse?
Nils Besvaret October 4, 2005 Rapporter Besvaret October 4, 2005 Hej. Som jeg læser det her på siden så smider jeg 1100 kr væk om måneden. Hvis jeg bliver arbejdsløs' date=' så skal jeg alligevel overflyttes til en svensk a-kasse. Hvad er så formålet med at betale til en DK a-kasse?[/quote'] Du betaler altså ikke 1.100 om måneden til din a-kasse - så er det også med efterlønsbidrag og fagforening og hele baduljen - husk det kan trækkes fra i skat, men... Formålet, altså det helt pragmatiske, jeg taler ikke om den højere mening og retfærdighed, men altså grunden til, at du skal være i den danske a-kasse er, at ellers har du ingen anciennitet, når du ved ledighed overgår til den svenske, og så vil du kun have ret til sk. grundersättning, som så vidt jeg husker er 314 SEK om dagen - hvis man overhovedet kan få godkendt sine danske timer som udtryk for tilknytning til arbejdsmarkedet. :) En anden god pragmatisk grund er muligheden for supplerende dagpenge hvis ifald...
Guest michaelbo Besvaret October 4, 2005 Rapporter Besvaret October 4, 2005 Supplerende... Du betaler altså ikke 1.100 om måneden til din a-kasse - så er det også med efterlønsbidrag og fagforening og hele baduljen - husk det kan trækkes fra i skat, men... Formålet, altså det helt pragmatiske, jeg taler ikke om den højere mening og retfærdighed, men altså grunden til, at du skal være i den danske a-kasse er, at ellers har du ingen anciennitet, når du ved ledighed overgår til den svenske, og så vil du kun have ret til sk. grundersättning, som så vidt jeg husker er 314 SEK om dagen - hvis man overhovedet kan få godkendt sine danske timer som udtryk for tilknytning til arbejdsmarkedet. :) En anden god pragmatisk grund er muligheden for supplerende dagpenge hvis ifald... Det har man ikke meget ud af , i hvert fald ikke med min "simulantkasse ordning" de kræver man er bosiddende i DK ?? har ikke haft energien endnu til at begynde et slagsmål med dem. "Næh, jeg læste bare artiklen i det seneste blad fra ØresundsBron hvor det ikke lød som en fuldstændig umulig sag hvis man boede i Sverige to danskere begge med arbejde+familie i Danmark. Desuden er der jo sprog-argumentet hvor mange relativt nytilflyttede danskere jo nok alt andet lige vil havde noget sværere ved at finde arbejde i Sverige med mindre man lige er superheldig at falde over noget hvor netop det at tale flydende dansk er en fordel." Har talt med dem vedr. min kærestes situation, de udtaler at det generelt er MEGET svært at få medhold, ja nærmest umuligt, faktisk var det sådan at hun (Damen fra artiklen i brobladet) ikke kunne huske at nogen havde fået medhold. Så kan de selvfølgelig også bare fortkykke alle afslagene på forhånd det sparer sagsbehandlingstid :)
Nils Besvaret October 4, 2005 Rapporter Besvaret October 4, 2005 Det har man ikke meget ud af , i hvert fald ikke med min "simulantkasse ordning" de kræver man er bosiddende i DK ?? har ikke haft energien endnu til at begynde et slagsmål med dem. Jeg forstår ikke det med simulantkasse. Reglerne for supplerende dagpenge er så lysende klare, at enhver a-kasseassistent kan fatte dem umiddelbart. Man skal selvfølgelig opfylde alle krav om rådighed og jobsøgning. I øvrigt har jeg skrevet til Arbejdsdirektoratet for at høre nærmere på tolkningen af Miethe-dommen. Blir interessant at se, hvad de svarer. :)
streamliner Besvaret January 7, 2006 Rapporter Besvaret January 7, 2006 Husk at få de rigtige EU formularer fra DK A-kassen, så du bliver OVERFLYTTET, så overflytter du også din ancinnitet, til SE-Akasse.Ellers får du 1 år`s karantæne. Jeg var arb.læs 4 uger, fra sept. til okt. 2001, og fik først dagpenge 28/05-2002. Jeg fik f.ø. arb i Dk, så jeg skulle flyttes tilbage til DK, igen, inden jeg fik penge fra, SE A-kasse.
thn Besvaret January 7, 2006 Rapporter Besvaret January 7, 2006 Er der nogen der kender satserne i SE? Mvh Dennis
oleskyum Besvaret January 8, 2006 Rapporter Besvaret January 8, 2006 Dagpengesatsen er 730 kr.pr. dag Dette beløb er 3 mdr. derefter 680 kr. pr.dag. Jeg kan sige min kone får udbetalt her i Sverige med 680 pr. dag 5000 kr. hver 14 dag
thn Besvaret January 8, 2006 Rapporter Besvaret January 8, 2006 det var da egentlig nogle ganske høje satser. på højde med de danske
Thomas Besvaret January 8, 2006 Rapporter Besvaret January 8, 2006 Dagpengesatsen er 730 kr.pr. dag Dette beløb er 3 mdr. derefter 680 kr. pr.dag. Jeg kan sige min kone får udbetalt her i Sverige med 680 pr. dag 5000 kr. hver 14 dag Er du sikker på atdet er udbetalt?
oleskyum Besvaret January 9, 2006 Rapporter Besvaret January 9, 2006 Det lyder cheken på der kommer med posten selv banken godkender den som 5000 kr.
Nils Besvaret January 9, 2006 Rapporter Besvaret January 9, 2006 Der skal betales skat af dagpenge - på et eller andet tidspunkt. Bundgrænse ca. 18.000, derefter 31,23 procent i Malmö. :)
Guest Ikke registreret$$ Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 flytter a-kasse Jeg er netop igang med at flytte min a-kasse til Sverige, men for at den svenske a-kasse vil godkende det, skal jeg mindst arbejde 296 timer i Sverige inden inden hvis tid, også selvom jeg har fuld forening i Danmark. Jeg var nede og snakke med HK flere gange, de förste 2 gange jeg var der nede, fik jeg ingen hjälp, det var mellem mig og den svenske forforening de "samarbejder" med. Först 3 gang jeg henvende mig, og sagde at jeg havde läst om at det var dem, der sku give mig en blanket, fik jeg en blanket. Altså 3 uger var gået "til spilde", og da det var ordnet, fik jeg et brev hvorpå der stod at jeg vil modtage en blanket omkring mine oplysninger fra den danske fagforening. Der er nu gået 3 uger, og jeg har stadig ikk modtaget noget fra dem. Og den svenske fagforeninger skal ligesom have de oplysninger ved indmelingen. Syns det er for dårligt at jeg ikke har ret til svensk dagpenge, når jeg har fuld forforening, hvilket jeg også ville havde haft i Sverige, hvis det var her jeg havde arbejdet.
Nils Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Jeg er netop igang med at flytte min a-kasse til Sverige, men for at den svenske a-kasse vil godkende det, skal jeg mindst arbejde 296 timer i Sverige inden inden hvis tid, også selvom jeg har fuld forening i Danmark. Jeg var nede og snakke med HK flere gange, de förste 2 gange jeg var der nede, fik jeg ingen hjälp, det var mellem mig og den svenske forforening de "samarbejder" med. Först 3 gang jeg henvende mig, og sagde at jeg havde läst om at det var dem, der sku give mig en blanket, fik jeg en blanket. Altså 3 uger var gået "til spilde", og da det var ordnet, fik jeg et brev hvorpå der stod at jeg vil modtage en blanket omkring mine oplysninger fra den danske fagforening. Der er nu gået 3 uger, og jeg har stadig ikk modtaget noget fra dem. Og den svenske fagforeninger skal ligesom have de oplysninger ved indmelingen. Syns det er for dårligt at jeg ikke har ret til svensk dagpenge, når jeg har fuld forforening, hvilket jeg også ville havde haft i Sverige, hvis det var her jeg havde arbejdet. Der er ingen grund til at poste det samme indlæg to gange. Nu er det vanskeligt at gennemskue din situation, men læren af det hele er, at man selv skal kende lidt til reglerne ellers risikere man at blive sendt på vildveje. De første svar man får i sin a-kasse er typisk fremsat med stor autoritet og helt forkerte. Hvis du er ganske almindeligt fuldtidsforsikret, kan den svenske fagforening ikke kræve, at du opfylder et arbejdskrav som betingelse for indmelding. Kunne de 296 timer være noget du skal opfylde senere inden for en meget lang tidshorisont? Men tja, du må jo rykke dem. :)
Guest Melissa Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Der er ingen grund til at poste det samme indlæg to gange. Nu er det vanskeligt at gennemskue din situation, men læren af det hele er, at man selv skal kende lidt til reglerne ellers risikere man at blive sendt på vildveje. De første svar man får i sin a-kasse er typisk fremsat med stor autoritet og helt forkerte. Hvis du er ganske almindeligt fuldtidsforsikret, kan den svenske fagforening ikke kræve, at du opfylder et arbejdskrav som betingelse for indmelding. Kunne de 296 timer være noget du skal opfylde senere inden for en meget lang tidshorisont? Men tja, du må jo rykke dem. :) Sorry, det var ikk mine mening at poste 2 gange. Jeg fik ved sidste henvendelse tilsendt et häfte der hedder:" Om at väre arbejdslöshedsoforsikret i et EÖS-land" fra arbejdsdirektoralet (udgivet feb 2005) Der står bl.a.: " For at kunne overföre de forsikringsperoder, du har haft i det anet EÖS-land, skal du begynde arbejdet inden 8 uger, efter du er ophört med at väre arbejdslöshedsforsikriet i det andet EÖS-land. Du skal også söge optagelse i a-kassen inden 8 uger. Hvis du välger at blive forsikret på fuldtid, skal du arbejde mindst 296 timer, inden for 12 uger/3 mdr. for at kunne overföre forsikringsperioder fra det andet EÖS-land.
oleskyum Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Prøv at læs her, der er lidt. http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2396&page=1&highlight=dagpenge+fakta
Nils Besvaret January 10, 2006 Rapporter Besvaret January 10, 2006 Sorry, det var ikk mine mening at poste 2 gange. Jeg fik ved sidste henvendelse tilsendt et häfte der hedder:" Om at väre arbejdslöshedsoforsikret i et EÖS-land" fra arbejdsdirektoralet (udgivet feb 2005) Der står bl.a.: " For at kunne overföre de forsikringsperoder, du har haft i det anet EÖS-land, skal du begynde arbejdet inden 8 uger, efter du er ophört med at väre arbejdslöshedsforsikriet i det andet EÖS-land. Du skal også söge optagelse i a-kassen inden 8 uger. Hvis du välger at blive forsikret på fuldtid, skal du arbejde mindst 296 timer, inden for 12 uger/3 mdr. for at kunne overföre forsikringsperioder fra det andet EÖS-land. Jeg gætter på, at du er ledig og ved at flytte til Sverige. Den pågældende pjece handler jo om danske forhold, altså hvad der sker, når du får et dansk job og skal ind i den danske a-kasse igen - men derfor kan det jo godt være, at det også gælder den anden vej rundt. Det er nyt for mig, at (hvis) man som ledig reelt ikke kan flytte sin anciennitet til en svensk a-kasse. Et vaskeægte øresundsintegrationsproblem, for så er man jo økonomisk stavnsbundet i den ene ende af regionen. Problemet er ikke at komme i svensk a-kasse - det kan alle komme, der stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet, men uden anciennitet får man kun grundersättning 316 kroner om dagen. Hvis det er rigtigt, at du ikke kan få din anciennitet med uden at få arbejde, så skal din danske a-kasse rådgive dig om mulighederne for at få danske dagpenge med til Sverige (blanket 303) - eller skulle have gjort - måske er det for sent, for så kan du i tre måneder blive på danske dagpenge, og eventuelt nå at få et job inden du ryger ned. Jeg er lidt på gyngende grund, måske er der nogen derude med personlige erfaringer. :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu