Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Dette forum består af ganske hyggelige mennesker og det er rart. Jeg ved at jeg ikke behöver at väre her,men som sagt hyggeligt. MEN det handler meget om hvor man finder andre Danskere. Danske skoler.Alt skal bare väre Dansk.Det er et andet land det her ! Grunden til at Dansk Folke parti får så mange stemmer når der er valg er jo netop fordi mange Danskere gerne vil have gjort noget ved indvandrer politiken. Men nyindflyttede Danskere önsker jo også ghetto dannelser eller. Jeg ved at det er svärt at interegrere sig. Man får ikke nye venner herovre ligeså let som i DK. Men pröv dog,det kan lykkedes.Giv de Danske hospitaler,skoler o.s.v en chance.Det er bedre end i Danmark det meste. Jeg forstår at det er lettere at snakke med Danskere,men det nytter jo ikke hvis det er her i vil bo. Mine börn går i Svensk skole,det er ikke så farligt som det lyder. Så alt det snak om Dansk/Svenske skoler. Det er ikke anderledes end at alle skoler i Ishöj skal blive Tyrkisk/Danske Parkistansk/Danske. I har valgt at bo her,eller ? Jeg bruger meget tid til at pröve at forsvare Danskere overfor de Svenskere der er trätte af at priserne bliver skruet op mange steder,blot for at folk flytter"HJEM" efter kort tid. Ofte fordi at börnene skal gå i skole i Danmark.Tänk hvilken indtryk det giver over for en Svensker. Puha,det blev lidt langt,men jeg fik luft.Tak for at i läste så her langt. ;)

Besvaret

Har tit tænkt det samme som dig. Jeg flyttede i sin tid herover med min ex pga vi ikke havde råd til en større lejlighed i stor kbh. Vi tænkte lad os prøve. Siden da er jeg blevet meget afklaret med det er sverige der er mit nye hjemland med hvad det indebærer. Dvs mine børn skal gå i svensk dagis, skole, svenske venner osv. Jeg synes det er rart her er andre danskere man kan mødes med og have det hygsomt med osv. Men vil for alt i verden også have svenske venner og integreres i det svenske samfund med hvad det så indebærer. Rart med danskere i omgangs kredsen men ville ikke leve et dårligere liv hvis jeg ikke havde danskere i omgangs kredsen i sverige.

Besvaret

Du har helt ret og ja du kommer sikkert til at træde nogle over tæerne og fred være med det. Folk som oplever noget fremmedet har det jo med at gruppere sig og danne ghettoer. Jeg tror dog ikke kun at sunddebatten handler om at møde andre danskere. Man møder mange skrankepaver herinde og folk som mener de har mere at skulle sige end andre og desværre også folk som mener at skulle bestemme hvilke spørgsmål man må stille, hvilke er gode spørgsmål og hvilke er dumme spørgsmål. Jeg tror også ideen bag sunddebatten handler om, folk kan finde svar på de spørgsmål de måtte have omkring flytning, forsikring osv. En af de negative ting ved sådan et forum, er gentagelserne af spørgsmål og evnen til at tænke selv. Men en af fordelene er at folk får en forbindelse og lærer hinanden at kende og det kan man jo så bygge videre på og skabe venskaber osv. En helt anden ting, handler også om formålet med at flytte til Sverige. Der er helt sikkert nogen som bor i Sverige fordi de kan udleve en drøm om at få en lækker bil eller en lækker lejlighed osv. Der er også nogen som har besluttet sig for at integrere sig og vinke farvel til Danmark i en periode eller måske permanent. Jeg synes ikke nogle af disse ting er forkert, det handler om hvad man vil her i livet. Phew håber det gav mening, er skrevet mens jeg var på vej ud af døren

Besvaret

Det er noget sjovt noget, det her .... Nu er sverige det 6. land jeg bor i, og alle steder har jeg oplevet det samme, nemlig at danskere mødes med danskere, svenskere mødes med svenskere osv osv osv Jeg har egentlig svært ved at se at det er et problem. Skal man tvinges til at mødes med svenskere, fordi man bor i sverige ? Nogle vil sige ja, for ellers bliver man ikke integreret, andre vil sige nej, det kommer helt af sig selv. Jeg ved ikke hvad er mest korrekt, men jeg ser absolut intet forkert i at mødes med andre danskere som er i samme situation som jeg selv er. Jeg er til gengæld helt enig i, at jeg ikke forstår hvorfor man er så bange for hospitaler, skoler og andre offentlige institutioner.

Besvaret

Delvis enig i indlægget, men jeg har det nu sådan at jeg bor i Øresundsregionen og ikke enten i Sverige eller i Danmark. Så for mit vedkommende er integration et ord uden betydning. Om folk vil sende deres børn i dansk skole osv er jeg ligeglad med. Det må være deres valg, men mener nu det vil være sundest for børnene at gå i svensk skole. Ghettodannelser af danskere har jeg ikke kendskab til. Og som min svenske kollega sagde forleden "Vi (svenskerne) er skam glade for vores danskere"

Besvaret

Jeg tror du bliver irriteret fordi dem der spørger typisk spørger den "danske vej". Vi er helt enige om at bor man i Sverige så skal børnene gå i den lokale skole, de skal have skolekammarater i nærområdet ellers er det synd for dem. Skal der fødes så fødes der sgu der hvor vi nu engang hører til o.s.v jeg fatter iøvrigt ikke folk synes det er en god ide at pendle over broen mens konen har veer.. men sådan er jeg bare.. Dog vil jeg tillade mig at bibeholde min danske tilknytning. Jeg er dansk i Sverige og jeg bliver jo aldrig svensk, sådan er det bare, det kan man ikke lave om på. Mine børn skal tale dansk hjemme, de skal kunne tale med deres bedsteforældre deres fætre og kusiner og ikke mindst vores danske venners børn.

Besvaret

Jeg er meget enig. Som børne familie kan jeg jo kun sige at der ikke er noget at frygte, ved at lade ungerne gå her. Det værste der kan ske er at de for en masse venner der hvor de bor, og kommer til at tale to sprog !!!!!

Besvaret
Jeg er meget enig. Som børne familie kan jeg jo kun sige at der ikke er noget at frygte, ved at lade ungerne gå her. Det værste der kan ske er at de for en masse venner der hvor de bor, og kommer til at tale to sprog !!!!!
Nu er jeg lige nødt til at kommentere. Jeg kender tilfældigvis (eller måske glædeligvis) Miriams unger og de skifter helt naturligt mellem de to sprog. Den lille Victoria er knap 3 og mestrer begge sprog. Fattede slet ikke i starten hun talte svensk, før hun en lidt for sen aften gik amok i enetalen "Heysan min liten kompis" udtalt med perfekt skånsk dialekt.. tror vist hun var putteklar:)
Besvaret

Kære venner Jeg tror at det i bund og grund drejer sig om tryghed. Tænk på hvor stort et skridt det er at flytte til et andet land. Alene tanken får ens venner og bekendte til at gyse. Hvad vil du gøre der, alle dine venner er i DK. Du skal nok ikke regne med at de bare smutter forbi osv. Derfor tror jeg at man søge ligesindede, folk som er i samme situation. Det er rart at have nogle man kan spørge til råds og høre hvilke erfaringer de har haft. Personligt tror jeg at det er nemmere at forstå (af gode grunde) en danseker end end svensker. Jeg er absolut ikke fortaler for at man skal undgå integration, for så bliver det værst for en selv. Men til at starte med er det godt at have danskere i nabolaget. Med tiden vil integrationen komme helt af sig selv. Mennesket er nysgærigt af natur, så derfor vil kommunikationen starte helt automatisk.

Besvaret

I Sverige er den officielle politik i forhold til indbyggere med anden etnisk baggrund end svensk at fremme kulturell mångfald. Hvis man går ind for integration, er man jo nærmest racist. Så hvis man som god æh integrationslysten nysvensker vil følge den politiske linje, som svenskerne har fundet frem til i samförstånd, så skal man bevare sin danske kultur, danskhed eller hvad det er, af hensyn til den kulturelle mangfoldighed. :rolleye: I øvrigt er der ikke gode og dårlige grunde til at flytte til Ballerup, Zimbabwe eller Skåne eller til at flytte hjem igen - der er de grunde folk har, og dem om det. Ikke flere folkedomstole tak. :)

Besvaret
Den må jeg altså også lige kommentere ... Jeg har hørt flere udtale "tænk hvis mine børn kommer til at tale svensk/skånsk" ... Første tanke - pjat ... Så var der tale om, at et barnebarn - med mor og far - skulle flytte herover ... Det gjorde det hele lidt mere konkret ... Jeg synes, at det er lidt svært at se i øjnene, at et barnebarn i før-skolemoden-alder skal være bedre til at tale svensk end jeg selv ... Heldigvis gik det over - de bliver boende i DK ... For en sikkerheds skyld - dette indlæg er ikke alvorligt ment - jeg synes at det er ganske naturligt at børnene meget hurtigt tillærer sig et nyt sprog. For mit eget vedkommende kan jeg fornemme, at det er begyndt at gå ned ad bakke. Jeg kan snart hverken tale ordentlig svensk - eller dansk ...
Besvaret
For mit eget vedkommende kan jeg fornemme, at det er begyndt at gå ned ad bakke. Jeg kan snart hverken tale ordentlig svensk - eller dansk ...
*LOL* Jeg er sgu glad for at jeg ikke er den eneste ;)
Besvaret

Jeg synes det er fint nok at tale og mødes med andre danskere der bor i Sverige, men synes absolut også at man skal integrere sig i sit ny samfund. For mit vedkommende så vil jeg bl.a. have den målsætning at lære sproget ordentligt. Jeg er ikke flyttet over endnu, men det spændende er at jeg allerede kan mærke at jeg får lyst til at tale svensk, når jeg taler med en svensker. Det virker dragende på mig. Min kæreste og jeg flytter til Sverige fordi: 1. Vi ønsker ikke at bo alle vore penge op. I Danmark er huse blevet så tåbeligt dyre, så med mindre vi ønsker at flytte 2 timers kørsel fra København (+ bonus køer på motorvej) - så kan vi ikke opfylde vor drøm om en villa med have. 2. Vi ønsker at finde tid til at skabe vor egen lille familie. For os er det ufatteligt at folk overhovedet har råd til at have børn i DK. Vi kan ikke se at det kan lade sig gøre i vort budget - og vi vil jo gerne. (Desuden kan jeg ikke se det fede i at få børn, men ikke have tid til at være sammen med dem da der pludselig skal løbes ekstra stærkt for at opretholde hele cirkuset). 3. Vi vil prøve noget nyt. Jeg har selv boet i London tidligere og nu har jeg boet i København i mange år. Jeg glæder mig til luftforandring og nye oplevelser. Min kæreste og jeg planlægger at blive boende i Sverige - og ja! vi har også hørt spørgsmålet: "Jamen, skal jeres børn så tale svensk" - (efterfulgt af en mine der udtrykker dyb bekymring) og til det svarer vi også - Ja naturligvis skal de det - ligesom de skal lære at tale dansk. Jeg ser absolut intet problem der. Smil, Winnie

Besvaret

Er jeg iøvrigt den eneste der har mødt mange svenskere som taler perfekt dansk ? Når man så spørger hvorfor de taler så godt dansk, så fortæller de at de har dansk far eller mor, og derfor kan begge sprog. Altså, det er nok ikke noget nyt, at ungerne kan/skal tale mere end et sprog...og, helt ærligt, hvor svært kan det være ?

Besvaret
Er jeg iøvrigt den eneste der har mødt mange svenskere som taler perfekt dansk ? Når man så spørger hvorfor de taler så godt dansk, så fortæller de at de har dansk far eller mor, og derfor kan begge sprog. Altså, det er nok ikke noget nyt, at ungerne kan/skal tale mere end et sprog...og, helt ærligt, hvor svært kan det være ?
Nej Du har helt ret!! Vi har mødt alt fra ejendomsmæglere , antenne service folk osv osv. Det er ret så skægt.. Og jeg er helt enig, det giver jo ens børn ufattelig mange værktøjer, når de selv bliver voksne, at de kan tale flere sprog og har forståelse for flere kulture. Nu kender jeg ikke alle jeres aldre, men jeg ved da f.eks min forældres generation og deres forældres generation er jo typisk dårligere til sprog end deres børn er, fordi de ikke har fået undervisningen eller ikke har haft muligheden for at tale andet end dansk. Som du tidliger skrev Palle omkring intentionerne hvorfor man flyttede til et andet land, så er jeg sådan set også enig. Folk har altid forskellige intentioner om at flytte og det er helt fair synes jeg. God Weekend :)
Guest Harald Blåtand
Besvaret

Skåne er dansk Danskerne vil da ikke integreres, de vil blot have Skåne, Halland og Blekinge, tilbage. Så vi skal blot have svenskerne afgiftet fra den mangeårige Stockholmske hjernevask. HEHEHHE

Besvaret
Danskerne vil da ikke integreres, de vil blot have Skåne, Halland og Blekinge, tilbage. Så vi skal blot have svenskerne afgiftet fra den mangeårige Stockholmske hjernevask. HEHEHHE
Som Dolph siger. "LA LA LA" .. Alt det der med Skåne har været dansk osv.. K - O - M - - N - U - - V - I - D - E - R - E ...
Guest Harald Blåtand
Besvaret

Dolph Ja det er jo næppe det Dolph ville sige, så hvorfor misbruge ham i denne sammenhæng. Morgensur og ingen humor JXhab, eller hur....!

Besvaret
Ja det er jo næppe det Dolph ville sige, så hvorfor misbruge ham i denne sammenhæng. Morgensur og ingen humor JXhab, eller hur....!
Nænæ, jeg har skam fint humor, men det er der måske andre der ikke har. Men du har ret.. Dolph ville nok tilføje "Ævl og Kævl" ;-)
Guest Harald Blåtand
Besvaret

Og Igen Som sagt bland dog Dolph uden om dette... Du begynder så småt at pisse mig af....

Besvaret
Som sagt bland dog Dolph uden om dette... Du begynder så småt at pisse mig af....
Hvorfor det, det er jo ikke ment som noget særligt, så jeg har svært ved at se hvorfor det irriterere dig?
Besvaret

stop lige en halv!

hvis man som god æh integrationslysten nysvensker vil følge den politiske linje' date=' som svenskerne har fundet frem til i [b']samförstånd, så skal man bevare sin danske kultur, danskhed eller hvad det er, af hensyn til den kulturelle mangfoldighed. Prøv lige på at læse jer selv en gang til! Som f.eks. tidligere Palle: "Skal man tvinges til at mødes med svenskere, fordi man bor i sverige?", eller Splint: "Med tiden vil integrationen komme helt af sig selv". Prøv så at forestille jer, at dette blev sagt af Mohammed i Vollsmose: "Skal man tvinges til at mødes med danskere, fordi man bor i Danmark"? eller "Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved noget, integration er noget, der kommer af sig selv." eller "Jeg har da tænkt mig at bevare min pakistanske kultur af hensyn til den kulturelle mangfoldighed." Nej, den går ikke (heller ikke selv om man prøver på at skyde skylden over på den svenske stat - som nok ikke helt har ment det på den måde du forstår det, Nils). Når man bor i et andet land er man s'gu forpligtet til at forsøge at lære sig sproget - især og specielt hvis man som overskudsdansker dumper ned (op?) i Skåne og leger luksusindvandrer. Man er også forpligtet til at gøre en indsats i det hele taget for at lære sig at begå sig i den kultur, man er omgivet af. Og det koster - blod, sved og tårer nogle gange, fordi der er meget lidt, der kommer af sig selv. Prøv f.eks. at tage en lille test a la: Kan du nævne nogle svenske TV-programmer? Kan du skelne norrländska fra gotländska? Hvor mange svenske sportsstjerner kender du? Hvor mange forfattere? etc. - alt dette tager tid at lære sig, men du kan ikke forstå svensk kultur uden at kende noget til det. Hilsen fra mig som har prøvet det på egen krop (hvilket måske fremgår tydeligt af sproget, der er jo en del sprognørder herinde).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...