Stokholm Skrevet November 26, 2005 Rapporter Skrevet November 26, 2005 Hej Jeg vil gerne ha' afklaret reglerne med firmabil hvis nogen har den viden.. Jeg bor i SE men skal arbejde i DK. Firmaet stiller servicebil til rådighed men jeg skal selv betale min brobizz. Jeg kan forstå at jeg bliver beskattet med 25% af bilens værdi. Spørgsmålet er så om jeg skal betale for brobizzen selv eller om jeg kan få et fradrag for den??? Befordringsfradraget er jo taget bort??
Guest Supermule Besvaret November 26, 2005 Rapporter Besvaret November 26, 2005 Få lige fat i Nils... Han kan hjælpe dig med det.
Stokholm Besvaret November 26, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 26, 2005 Jammen så håber jeg han ser den tråd her.. dér :)
Guest ThomasO Besvaret November 27, 2005 Rapporter Besvaret November 27, 2005 Man kunne jo også spørge skatøresund, de må jo vide det. Så er man jo sikker. Naturligtvis må du jo gerne give svaret herinde, Niels har jo en rigtig genial skatte artikkel på hovedsiden ikk?
Nils Besvaret November 27, 2005 Rapporter Besvaret November 27, 2005 Stockholm - Før du spørger SkatØresund kan det være rart at vide, at der ikke er noget principielt, der forhindrer, at du trækker brobizz (særligt brofradrag) fra men ikke kilometerpenge. De to dele af befordringsfradraget kan stå alene og er ikke betinget af hinanden. Derefter er princippet jo, at man ikke kan trække noget fra, som man ikke selv har stået for udgiften til. Menøh, skal din arbejdsgiver ikke give den snoldede brobizz, det kan han jo gøre, uden at du skal betale skat af værdien?
Stokholm Besvaret November 27, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 27, 2005 Han vil ikke betale for bizzen :( Men hvis det er muligt at få fradraget for bizzen men ikke kilometerne er det også ok.. Vil prøve at tale med skatøresund om det.
Guest Trine Besvaret November 27, 2005 Rapporter Besvaret November 27, 2005 Han vil ikke betale for bizzen :( Men hvis det er muligt at få fradraget for bizzen men ikke kilometerne er det også ok.. Vil prøve at tale med skatøresund om det. Ellers foreslå en bruttolønnedgang mod at han betaler bizzen, det er en fordel for ham såvel for dig... Det er et skattefrit gode og man skal nu regne værdien med som løn ved beregning af pension og feriepenge. Så du bliver ikke straffet som man gjorde tidligere.
Stokholm Besvaret November 27, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret November 27, 2005 Ellers foreslå en bruttolønnedgang mod at han betaler bizzen' date=' det er en fordel for ham såvel for dig... Det er et skattefrit gode og man skal nu regne værdien med som løn ved beregning af pension og feriepenge. Så du bliver ikke straffet som man gjorde tidligere.[/quote'] Det prøver jeg sgu.. Tak for hjælpen :)
Xenius Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Ellers foreslå en bruttolønnedgang mod at han betaler bizzen' date=' det er en fordel for ham såvel for dig... Det er et skattefrit gode og man skal nu regne værdien med som løn ved beregning af pension og feriepenge. Så du bliver ikke straffet som man gjorde tidligere.[/quote'] Hej moerke, Jeg gik bort fra ideen "i sin tid", da jeg læste mig frem til, at det bedre kunne svare sig at selv at betale for bizzen pension osv. taget i betragtning. Men lovgivningen på området er åbenbart ændret siden, og at det nu godt kan svare sig, kan jeg forstå på dit indlæg? Så hvis du venligst kunne uddybe (dele din viden) emnet lidt? :) *EDIT* har fundet lidt: http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=2820 "Ligningsrådet har netop godkendt en bruttolønsreduktionsordning med arbejdsgiverbetalt brobizz til brug for medarbejderens transport mellem hjem og arbejde i egen bil. Ordningen er skattefri for medarbejderen, såfremt denne undlader at tage "brofradraget". Skatteydere, der således kører i egen bil hjem-arbejde, har uanset arbejdsgiverbetalt brobizz fortsat almindeligt kilometerfradrag for kørsel fra hjem til arbejde inkl. afstanden over broen. Det eneste, der mistes, er brofradraget "som pris" for skattefriheden for brobizz." Ville stadig være taknemmelig for lidt uddybelse omkring fordele/ulemper fra de "kyndige" på forummet her ;)
Guest Trine Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Hej moerke, Jeg gik bort fra ideen, da jeg læste mig frem til, at det bedre kunne svare sig at selv at betale for bizzen pension osv. taget i betragtning. Men lovgivningen på området er åbenbart ændret siden, og at det nu godt kan svare sig, kan jeg forstå dit indlæg? Så hvis du venligst kunne uddybe (dele din viden) emnet lidt? :) Ja selvfølgelig. Jeg har lagt et link ind til en artikel i Børsen et sted her på debatten. Har ikke lige tid til at finde hvor, men søg evt på Børsen og indlæg af mig så burde den dukke op. Ellers smid din mail på PM så kan jeg sende den som pdf dokument til dig.
Xenius Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Ja selvfølgelig. Jeg har lagt et link ind til en artikel i Børsen et sted her på debatten. Har ikke lige tid til at finde hvor, men søg evt på Børsen og indlæg af mig så burde den dukke op. Ellers smid din mail på PM så kan jeg sende den som pdf dokument til dig. Du kom mig lige i forkøbet med min "Edit" ;) Mon det er det link jeg fandt, så? Må lige læse lidt. :) *Edit igen* Så fandt jeg dit indlæg, moerke. Takker ;) "OG i fuld længde... Skattefrit fryns uden klip i pensionen Skatteministeriet giver nu grønt lys til at friholde pension og feriepenge, når ansatte går ned i bruttoløn for at få personalegoder AF ULRIK HORN . Privatøkonomi Danske lønmodtagere kan nu få lov til at beholde hele deres pension og feriepenge, når de går ned i løn, mod at få skattefri personalegoder fra arbejdsgiveren. Det er meldingen fra Skatteministeriet i en ny meddelelse. Indtil nu har det ellers været et krav fra Told og Skats side, at lønnedgangen er reel, så både pension og feriepenge bliver beregnet ud fra en ny og lavere kontantløn. Men ministeriet giver nu grønt lys for, at arbejdsgiver kan forhøje procenten på pensionsbidraget eller bare tælle værdien af personalegoderne med, når pensionen skal beregnes. På den måde bliver der ikke skåret en skive af pensionen, når medarbejderen får bredbånd, sundhedsordning eller et af de andre goder, der kan ligge i en bruttolønsordning. »Der har været mange regler og restriktioner, men bastionerne falder én efter én. Den ny holdning ligger i naturlig forlængelse, for skattevæsenet kan alligevel ikke forhindre, at medarbejderen og arbejdsgiveren finder frem til en ny aftale om pensionen. Der er aftalefrihed i Danmark, og derfor fjerner man det formelle krav,« siger Claus Høegh-Jensen, skattekonsulent i revisionsfirmaet Ernst & Young. Han tilføjer, at kursskiftet gør det meget nemmere at håndtere bruttolønsordningerne i praksis, for eksempel når pensionen er en del af overenskomsten. Forskellig omkostning »Vi ser også situationer, hvor medarbejdergrupperne har forskellige pensionstillæg. Nogle mister 15 pct., og andre mister 6 pct., så lønnedgangen har forskellige omkostninger for medarbejderne. Men nu kan det blive udjævnet ved, at arbejdsgiveren siger, at det hele forbliver, som det var før,« siger Claus Høegh-Jensen. Arbejdsgiveren skal dog lige en tur i tænkeboks, for indtil i dag har de skrappe krav været til klar fordel for arbejdsgiveren. Virksomhederne har nemlig sparet pensions- og feriepengene alene ved at henvise til kravet fra Told og Skat. Nu hvor kravet er væk, er de penge op til forhandling, fordi medarbejderen kan insistere på, at han ikke skal sættes ned i pension, når han siger ja tak til en lønpakke med personalegoder. Alle er stillet lige Med skattevæsenets kursændring er alle lønmodtagergrupper stillet helt lige. Ordningerne bliver mere og mere populære. En undersøgelse, som Greens Analyseinstitut foretog for dagbladet Børsen sidste år, viser, at kun godt hver ottende dansker har en bruttolønsordning, men at yderligere fire ud af 10 danskere er klar til at gå ned i løn til fordel for skattefri personalegoder, hvis de får tilbuddet. Det gælder især de unge, der er på vej ind på arbejdsmarkedet. Taber skat for en mia Ifølge en analyse fra Skatteministeriet koster det de offentlige kasser 1,1 mia. kr. i tabte skatter om året, at danskerne veksler løn, der ellers ville være beskattet med op til 63 pct., med skattefri goder på arbejdspladsen. Tabet er steget omkring 125 mio. kr. på et år. Bruttolønsordningerne kan dække mange goder, men hos omkring 300.000 danskere ligger der sundhedsforsikringer i posen, og for bredbånd er tallet oppe på i alt 175.000 mennesker. Personalegoderne er ret ligeligt fordelt i forhold til indkomstniveauer, fordi flere af ordningerne er skruet sådan sammen, at de skal tilbydes hele medarbejderskaren og ikke blot nogle få udvalgte."
Gio Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2302
Xenius Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=2302 Vi træder nærmest hinanden over tæerne i dag :D Takker!
Gio Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Vi træder nærmest hinanden over tæerne i dag :D Takker! Well...jeg er jo "arbejds-leder" for tiden...så lidt tid har jeg da til at sidde her ;)
Guest Trine Besvaret November 28, 2005 Rapporter Besvaret November 28, 2005 Ja det er vist den, har artiklen i komplet udgave på pdf.. hvis det har interesse, men den er for stor til at uploade.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu