Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Alle Jeg er ny i forummet, da jeg påtænker at flytte over på den anden side af vandet. Min kone og jeg bor pt. til leje i Birkerød, men vil gerne købe vores egen lejlighed, desværre er nordsjællandske lejligheder urealistiske for vores økonomi, så blikket vendes mod Serige. Jeg synes dog at transportudgifterne ser ganske høje ud, og vil derfor spørge Jer til råds. Er der nogen der har lavet nettoberegninger på hvad det koster at pendle fra SE til DK hver dag, inkluderende fragdrag, bil, bilforsikringer, brobizz/færger osv...?? Gerne set i forhold til at have bil i DK På forhånd tak allesammen :new: Mvh CAC

Besvaret

Man kan vel sige at alt andet lige et udgiften per kørt km nok lavere heroppe hvis du vælger samme bil som du ville have i Danmark. Bilen er billigere, forsikringen er billigere, service er billigere, vægtafgiften er lavere (primært på benzin dog, diesel er belagt med en ekstra høj afgift). Broen kommer til, hvis du betaler den selv har du et ekstra fradrag på 50 kr per tur over broen når det er til/fra arbejde. Alternativt kan du vælge at overtale din arbejdsgiver til at betale brobizzen mod at gå ned i bruttoløn, det er for de fleste den billigste løsning. Det hjælper en del på transportomkostningerne hvis I kan pendle sammen i øvrigt! :)

Besvaret

Tak for svarene, men hvis nogen har lavet en netto beregning vil jeg meget gerne se dem. Naturligvis er det meget individuelle beregninger, men det vil blot give mig et bedre billede af situationen. At få brobizzen betalt af arbejdsgiver lyder som en spændende ide. Så får jeg vel bare et almindeligt kørselsfradrag på den måde? På forhånd tak, CAC

Besvaret

Hej CAC, du kan som skatteyder fratrække 50kr- pr passage på broen dvs 100 kr. om dagen. da det er ligningsmæssigt vil det betyde at de netto betaler ca 2/3. så når man har brobizz til ca 2600 kr om måneden betaler du reelt ca 1700. dertil kommer det almindelige befordringsfradrag som er 1,68 pr km fra 24-100 km. over 100 km er det 0,84 kr/km i 2005. Desuden er der en regel for personer med en indkomst før AM-bidrag på under 228.300 kr. i 2006 disse får et yderligere fradrag på 25% af det normale befordringsfradrag - dog højst 6.000kr. Jeg håber du fik lidt ud af denne beregning.

• 2 weeks later...
Guest kan ikke finde ud af det
Besvaret

Skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt... Altså man betaler hver måned 2600kr for en brobizz, og med fradrag bliver det 1700kr pr måned men hvornår ser man de 900 kr igen....?

Besvaret
Skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt... Altså man betaler hver måned 2600kr for en brobizz, og med fradrag bliver det 1700kr pr måned men hvornår ser man de 900 kr igen....?
På dit personlige fradrag der kommer til at fremgå af dit skattekort - som du selvfølgelig får lavet om, når du flytter hertil.
Besvaret

Muligvis et dumt spørgsmål, men med en månedelig udgift på 1700kr ex forsikring, vægtafgift og benzin kan det så stadig betale sig at pentle hver dag...? Der med sagt, er det suverent at bo i Sverige....?

Besvaret
Muligvis et dumt spørgsmål, men med en månedelig udgift på 1700kr ex forsikring, vægtafgift og benzin kan det så stadig betale sig at pentle hver dag...? Der med sagt, er det suverent at bo i Sverige....?
Husk at veje alle de andre fordele med i dén beregning. Du sparer penge på hus/lejlighed/bil som noget af det første. Og så er der en endeløs række af andre fordele - men selvfølgelig også en liste med ulemper. Det første, og vigtigste, du skal gøre op med dig selv ér: Hvorfor vil jeg flytte til Sverige - og vil jeg kunne li´ det.
Besvaret

Jeg mener at vi trækker hele pendlerkortet (færge helsingborg-helsingør) fra på skatten... Berordringsfradragsberegning (flot ord ;) ) kan laves HER Hvis i arbejder i nordsjælland, kan det godt betale sig at bo i helsingborg og omegn.

Besvaret
Nu kan du jo heller ikke helt stille det sådan op, da du, med mindre du bor tæt på dit arbejde i DK, også ville skulle betale forsikring, vægtafgift og benzin på en evt. bil i DK. Så det er "kun" broafgiften som er "ekstra".
Besvaret
Husk at veje alle de andre fordele med i dén beregning. Du sparer penge på hus/lejlighed/bil som noget af det første. Og så er der en endeløs række af andre fordele - men selvfølgelig også en liste med ulemper. Det første, og vigtigste, du skal gøre op med dig selv ér: Hvorfor vil jeg flytte til Sverige - og vil jeg kunne li´ det.
Hvad er ulemperne.. Vil gerne have alt på plads inden jeg rykker teltpælene op og flytter... Var i Malmø i lørdags og der ser sku hyggeligt ud...
Besvaret
Hvad er ulemperne.. Vil gerne have alt på plads inden jeg rykker teltpælene op og flytter... Var i Malmø i lørdags og der ser sku hyggeligt ud...
Spænd søge-selen og igang på http://www.sunddebat.com/debat/search.php? Du hjælper dig selv meget ved at læse en masse gamle indlæg igennem. Sæt en aften eller to af til det - godt med kaffe og hvad dertil hører - og så har du en meget bedre opfattelse af, hvad det vil sige at bo herovre. Og dertil kommer de mere specifikke spørgsmål ;)
Besvaret
Hvad er ulemperne.. Vil gerne have alt på plads inden jeg rykker teltpælene op og flytter...
De største er: Din familie + omgangskreds sidder tilbage på den anden side af broen, og kommer ikke så ofte forbi pga bropriserne. Arbejder du i DK, så skal du over broen dagligt. Det er dyrt i bil, og belastende med DSB.
Besvaret

Har også læst meget men syntes der er mange indlæg der er et år eller mere, og derfor tvivler på om det stadig forholder sig sådan... Men jeg har lige siddet og regnet og vil lige høre om det er helt ude i skoven hvad jeg har fundet frem til... Bro pr år incl fradrag - 1700*12 = 20400 kr Kørselsfradrag ved ca 60km pr dag - 1,78*60*220 = 23496 kr Altså et "overskud" på 3096 kr

Besvaret
Kørselsfradrag ved ca 60km pr dag - 1,78*60*220 = 23496 kr
Husk de første 24 kilometer får du ikke noget for. Er man virkelig på arbejde 220 gange på et år, når man regner det hele med? :)
Besvaret
Har også læst meget men syntes der er mange indlæg der er et år eller mere, og derfor tvivler på om det stadig forholder sig sådan... Men jeg har lige siddet og regnet og vil lige høre om det er helt ude i skoven hvad jeg har fundet frem til... Bro pr år incl fradrag - 1700*12 = 20400 kr Kørselsfradrag ved ca 60km pr dag - 1,78*60*220 = 23496 kr Altså et "overskud" på 3096 kr
Du får ikke et "overskud" på 3096 kr, af at køre i bil over broen - det kan aldrig betale sig økonomisk at køre i bil over broen. De 20400 du betaler for at passerer broen, er 20400 kr. netto. De 23496 i kørselsfradrag, er kun et ligningsmæssigt fradrag, altså ikke 23496 kr du netto får i hånden.
Besvaret
Hmm..... Syntes sku jeg bliver mere og mere forvirret.... Men eftersom folk flytter til Sverige må det jo ikke være økonomisk fallit at pentle hver dag...
Nemlig rigtigt: 6.000 pendlere kan ikke tage fejl. :) (Eller hvor mange, det nu er)
Besvaret

Det du også skal regne lidt med, er om du flytter tættere eller længere væk fra dit arbejde. I mit tilfælde flyttede jeg 20 km nærmere mit arbejde, så den større udgift som broen er, betales delvist af mine færre kørte kilometer. Dit lille regnestykke har en yderligere mangle, dine biludgifter... såsom, benzin, forsikring etc. Men specielt bensin, da det er er kilometer afhængigt ligesom dit fradrag er.

Besvaret

Hej Alle, og tak for svarene Jeg vil forsøge at få brobizzen som en del af min løn, så bliver nettoudgiften noget lavere da jeg betaler topskat ca. 2600- 63% = 962 kr/md i mistet nettoindkomst Måske kan jeg endda få firmaet til at undlade at betale momsen for brobizzen 2600 - 25% = 1950 - 63% =721 kr/md i mistet nettoindkomst Sig til hvis det ikke er rigtigt. Jeg synes da det ser fornuftigt ud Mvh Carsten

Guest michaelbo
Besvaret
Hej Alle, og tak for svarene Jeg vil forsøge at få brobizzen som en del af min løn, så bliver nettoudgiften noget lavere da jeg betaler topskat ca. 2600- 63% = 962 kr/md i mistet nettoindkomst Måske kan jeg endda få firmaet til at undlade at betale momsen for brobizzen 2600 - 25% = 1950 - 63% =721 kr/md i mistet nettoindkomst Sig til hvis det ikke er rigtigt. Jeg synes da det ser fornuftigt ud Mvh Carsten
Jaja og hvis du bliver arbejdsløs ???? Lad nu hver at basere beregningerne på så usikre ting. Som Niels siger 6000 kan ikke tage fejl. Den merudgift du har på broen er så rigeligt tjent hjem på at du kan købe et fornuftigt køretøj meget billigere end i danmark. Hvis man arbejder i Storkøbenhavn og bor i omegnen af Helsinge, Roskilde, Køge så er man uendeligt meget dårligere stillet end vi er. Sagt på en anden måde har du råd til et hus deromkring så vil du sansynligvis tjene på at flytte til sverige: Transporttid kortere Flinkere folk Billigere huse Billigere børnepasning Billigere biler Billigere forsikringer Billigere itt Større vidder Færre danskere (endnu) Alt dette for kun 1800 netto (brobizz)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...