bluee Skrevet January 19, 2006 Rapporter Skrevet January 19, 2006 Har efter at have boet i Malmö noget tid undret mig over nogle ting På vej til Malmö om aftenen så er der en del lyskryds der er slukket?? Det virker på mig lidt underligt. I andre lande blinker de blot gult så man er klar over man selv skal passe på når man kører over. Jeg går udfra at højre vigepligt gælder i lyskrydsende i det her tilfælde. Når man kører mod Danmark og er i tunellen. Så er der nogen gange 2 gule lys i venstre bane der lyser. Nogen der ved hvad de betyder? Når nu den rigtige brobizz bane er lukket, så er der kun et skilt med en anden brobizz bane og det er for lastbiler. Det er da yderst dårlig markering af baner. Jeg havnede idag i en forkert IKKE brobizz bane pga. det. Kunne være sjovt at høre hvad i andre har af ting..
BS Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 I de lyskryds jeg har kørt i om natten har det stort set altid været sådan at den største vej havde forkørsels ret hvilket var markeret med et ubetinget vigepligt fra sidevejene.
birkster1977 Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det har specielt undret mig det med at de slukker lyskryds om aftenen, man møder op til flere som ikke kender vigepligt reglerne, og man kan blive virkelig ubehageligt overrasket. Men det er åbenbart det værd at spare et par kroner om natten i strøm og sætte trafiksikkerheden over styr. Ofte på Agnesfridsvägen slukker de lyskryds om aftenen.
andersen Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Når man kører mod Danmark og er i tunellen. Så er der nogen gange 2 gule lys i venstre bane der lyser. Nogen der ved hvad de betyder? Jeg synes faktisk de er der hele tiden - ved 3500 meter "pælen"? Har bemærket dem siden engang midt i december. Jeg vil skyde på at det bare en fejl som de ikke gider reparere, for det giver da ingen mening at de blinker samme sted hver eneste dag?
bluee Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det med vigepligt - det lyder da lovende. Brizz siger den største vej har forkørselsret, og birkster siger højrevigepligt gælder.
BS Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Ja men når du kommer til krydset kan du jo se om der sidder vigepligt skilte. Hvis der ikke er nogen som helst er der jo højre vigepligt. Men uanset hvad sagtner man jo farten når man kører hen til et slukket lyskryds. Så kan du jo også se om der sidder en vigepligt tavle fra sidevejen af.
Mohlin Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 En sak som jag tycker är underligt med Danmark är att det inte finns "kännare" i marken som reagerar när det kommer bilar. Nu går ljussignalerna på tid, vilket innebär att man kan så och vänta flera minuter vid en tom korsning. Att ljussignalena stängs av är nog med pga att det inte är så mycket trafik på nätterna, så det behöv inte.
Kim H Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 En sak som jag tycker är underligt med Danmark är att det inte finns "kännare" i marken som reagerar när det kommer bilar. Nu går ljussignalerna på tid, vilket innebär att man kan så och vänta flera minuter vid en tom korsning. Att ljussignalena stängs av är nog med pga att det inte är så mycket trafik på nätterna, så det behöv inte. Og man bliver heller ikke fristet til at køre over for rødt, når der ikke er andre biler på gaden ...
BS Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 MANGE lyskryds har følere enten i vejen eller en lysføler. En del lyskryds kan du provokere til at skifte ved at kippe med det lange lys inden man kommer hen til det.
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Som hovedregel, så har den "største" vej forkørsels-ret når trafik-fyrene er slukket efter midnat. Faktisk mener jeg reglen om "fuldt stop, orientér, kør" (i den rækkefølge du er kommet ind i krydset, hvis der er flere biler) gælder i disse tilfælde, når du er bilist på den sekundære vej. Men orientér dig godt alligevel, da mange bare kører ud - dog med nedsat hastighed, da de jo godt er klar over at de kan møde trafik fra siderne. Vedr. de blinkende lys i tunnellen, så er det sikkert en tavle der har sat sig fast i test-mode (defekt). Jeg har set forskellige tavler lave dén øvelse pludselig/kortvarigt i mine år under Øresund. Og til sidst følerne før krydsene...tja...i Sverige virker de optimalt. I Danmark er det lidt on & off. Herovre er det lækkert lige at kunne blinke med det lange lys, så skiftes der til grønt i din kørselsretning - forudsat der ikke er registreret trafik på sidevejene.
claus Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Som hovedregel' date=' så har den "største" vej forkørsels-ret når trafik-fyrene er slukket efter midnat. Faktisk mener jeg reglen om "fuldt stop, orientér, kør" (i den rækkefølge du er kommet ind i krydset, hvis der er flere biler) gælder i disse tilfælde, når du er bilist på den sekundære vej. Men orientér dig godt alligevel, da mange bare kører ud - dog med nedsat hastighed, da de jo godt er klar over at de kan møde trafik fra siderne[/quote'] Jeg er nu pænt sikker på at højrevigepligt altid overruler andre regler , med mindre andet er skiltet.....
Toft Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Tja, ud fra denne tråd må det konkluderes, at det er yderst betrygende at færdes i et lyskryds om aftenen/natten, hvis man skulle møde en dansker i bil
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Tja' date=' ud fra denne tråd må det konkluderes, at det er yderst betrygende at færdes i et lyskryds om aftenen/natten, hvis man skulle møde en dansker i bil [/quote']Sikke dog en syrlig kommentar, Toft...LOL
Lars C Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Udover at slukke lysene er svenskerne også meget glade for hovedvejs-skilte (det gule firkantede skilt med sort ramme) også inde i Malmö. Når man kører på en hovedvej ved man at krydsende veje altid har ubetinget vigepligt. Det gælder selvfølgelig også når lyskrydset er slukket...
larscph Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 En smart ting jeg har bemærket er, at fartbegrænsningen ved skoler ofte er tidsafgrænset så der er 30 km/t fra 7-18 og ellers 50 km/t. Det giver da lidt mening. Nu har de så bare fjernet 7-18 perioden ved den lokale skole i Billinge her efter sommerferien?!? Måske de er begyndt at gå i natskole....
skallstorp Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Jeg tror ikke den holder med den største vej. Der er altid højre vigepligt. Har lært det på den hårde måde. Det der gælder er om det er et hovedled. D.v.s det gule skilt for hovedvej. Igennem Svedala f.eks er der en stor vej, faktisk gennemkørsels vejen. Busser kører der. Men her er der højre vigepligt. Så man skal stoppe for trafik der kommer fra små bitte veje. Lidt bøvlet hvis man har en bus bag sig.
Merethe Besvaret January 20, 2006 Rapporter Besvaret January 20, 2006 Så vil det sige at man skal holde tilbage for biler der kommer fra de små sideveje til Sallerupsvägen og Nobelvägen?? Den hopper jeg altså ikke på før jeg ser det på skrift. Er sikker på at jeg villle blive majet ned hvis jeg bare trillede ud på Sallerupsvägen om aftenen når lyset er slukket... Jeg tror ikke den holder med den største vej. Der er altid højre vigepligt. Har lært det på den hårde måde. Det der gælder er om det er et hovedled. D.v.s det gule skilt for hovedvej. Igennem Svedala f.eks er der en stor vej' date=' faktisk gennemkørsels vejen. Busser kører der. Men her er der højre vigepligt. Så man skal stoppe for trafik der kommer fra små bitte veje. Lidt bøvlet hvis man har en bus bag sig.[/quote']
göte_børge Besvaret January 21, 2006 Rapporter Besvaret January 21, 2006 Jag lärde mig följande när jag gick i körskola (100 år sedan) 1. I vägkorsning gäller i första hand Trafik-ljus 2. om trafikljuset är av gäller de vägmarkeringar som finns (oftast på trafikljuspinnen). -Huvudled = fyrkant på tvärs gul med vit ram (tror jag) har då företräde -Lämna företräde =gul upp och nervänd triangel med organge kant runt 3. Om det inte finns några vägmarkeringar gäller Högerregeln dvs den som kommer från höger har företräde.
Lynge Besvaret January 21, 2006 Rapporter Besvaret January 21, 2006 Det lydet ret sandsynligt Göte_Børge. Og det er sku da rart at man ikke skal holde for rødt i flere lyskryds end højst nødvendigt kl 2 om nattan når der ikke er en sjæl i nærheden, noget de burde overveje i DK. Og jeg tvivler stærkt på at det har noget at gøre med at spare strøm, som en foreslog, tror helt sikkert det er for at lette trafikken om natten.
Mohlin Besvaret January 23, 2006 Rapporter Besvaret January 23, 2006 Merete, Sallerupsvägen och Nobelvägen är helt säkert huvudleder. Göte - Du glömde Här är polisen som mitt i gatan står. Det är nummer ett. Gäller hur mycket ljus och trafikmärken det än är.
Admin Besvaret January 23, 2006 Rapporter Besvaret January 23, 2006 Har efter at have boet i Malmö noget tid undret mig over nogle ting På vej til Malmö om aftenen så er der en del lyskryds der er slukket?? Det virker på mig lidt underligt. I andre lande blinker de blot gult så man er klar over man selv skal passe på når man kører over. Jeg går udfra at højre vigepligt gælder i lyskrydsende i det her tilfælde. Heroppe i den civiliserede del af Skåne har lyssignaler bevægelsesfølere så de automatisk skifter når man kommer. Det kan dog være irriterende at de ikke virker når man kommer på cykel.
Gio Besvaret January 23, 2006 Rapporter Besvaret January 23, 2006 Det kan dog være irriterende at de ikke virker når man kommer på cykel.Cyklister herovre kører jo i forvejen efter deres egne regler - det har vi jo diskuteret. Hvad skal de bruge følere til, når de alligevel kører efter "Anarki Frem For Alt & Alle"-metoden *suk*
Admin Besvaret January 24, 2006 Rapporter Besvaret January 24, 2006 Cyklister herovre kører jo i forvejen efter deres egne regler - det har vi jo diskuteret. Hvad skal de bruge følere til' date=' når de alligevel kører efter "Anarki Frem For Alt & Alle"-metoden *suk*[/quote'] Jeg forsøger nu godt nok at køre ordentligt, men det er dælme svært når al trafik planlægning blive lavet på bilernes præmisser. Bare kig på snerydning. Al sne ryddes op cykelstierne. I den nye udkørsel fra Scandlines i Helsingborg har man lige glemt at der også kører cykler ud fra færgen , der måske ikke liiiige skal op til motorvejen. I rundkørslen i ved Scandlines har man lavet vigepligt for cyklister, så man skal vente på hele færgetrækket for at komme rundt i rundkørslen. Sådan er der masser af eksempler på at de ikke bliver tænk en skid på cyklister når der planlægges vejanlæg. Paradoksalt når man tænker på hvor godt det ville være for miljø og samfundsøkonimi hvis flere mennesker cyklede.
Nils Besvaret January 24, 2006 Rapporter Besvaret January 24, 2006 Jeg forsøger nu godt nok at køre ordentligt' date=' men det er dælme svært når al trafik planlægning blive lavet på bilernes præmisser. Bare kig på snerydning. Al sne ryddes op cykelstierne. I den nye udkørsel fra Scandlines i Helsingborg har man lige glemt at der også kører cykler ud fra færgen , der måske ikke liiiige skal op til motorvejen. I rundkørslen i ved Scandlines har man lavet vigepligt for cyklister, så man skal vente på hele færgetrækket for at komme rundt i rundkørslen. Sådan er der masser af eksempler på at de ikke bliver tænk en skid på cyklister når der planlægges vejanlæg. Paradoksalt når man tænker på hvor godt det ville være for miljø og samfundsøkonimi hvis flere mennesker cyklede.[/quote'] Enig Steen, Sverige er absolut ikke noget cykelland, selv om man gerne roser sig af det (men nu roser man sig jo stort set af alting i dette land.) Jeg læste et sted, at nu vil man også have 45-knallerterne ind på cykelstierne, så de ikke kører i vejen for bilerne. Eller cykelstier er jo så meget sagt - det grå område langs vejen, hvor der færdes cyklister og fodgængere i alle retninger konstant sammenblandet med bilister under uklare vigepligtsforhold. For at færdes sikkert på et svensk "cykeltov" eller "forsti" - nej ikke fåresti - bør man ikke køre over 10 kilometer i timen, så svenskerne burde faktisk indføre en fast hastighedsgrænse der til gavn for sikkerheden. Og så obligatorisk narre-hjelm og krockkudde-heldragt for alle trafikanter, der ikke sidder i en bil.
Sach Besvaret January 24, 2006 Rapporter Besvaret January 24, 2006 Apropos cykler, læste jeg i metro at man satte spørgsmålstegn ved Malmø som årets cykelby, når man så på antallet af dræbte i cykelulykker sammenlignet med tidligere vindere. Må jo indrømme, at jeg nok selv er til stor gene for mange bilister i øjeblikket, men jeg skal ikke nyde noget af at køre i høj sne og kysse snedriver Så bilister hold jer væk fra Värnhem og Ö.Fostadsgatan, hvis I ikke vil forsinkes af cyklister ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu