larscph Skrevet January 19, 2006 Rapporter Skrevet January 19, 2006 Det havde jeg ikke lige prøvet før... Her til morgen holdt der en stakkels havereret Z3 i inderste spor mod Danmark så der var 50 km/t og inderste spor selvklart lukket. Men-men... Så var der samtidig på P3's frekvens mens man kørte i tunnelen besked om at der var et spor lukket, man skulle køre langsomt og at det der spærrede snart ville blive fjernet. Gentaget på svensk, dansk og engelsk. Bum-bum... Meget smart faktisk... Men godt at man ikke holdt helt stille dernede, så kunne man vel nok godt komme til at savne sin radio efter lidt tid ;)
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det havde jeg ikke lige prøvet før... Her til morgen holdt der en stakkels havereret Z3 i inderste spor mod Danmark så der var 50 km/t og inderste spor selvklart lukket. Men-men... Så var der samtidig på P3's frekvens mens man kørte i tunnelen besked om at der var et spor lukket, man skulle køre langsomt og at det der spærrede snart ville blive fjernet. Gentaget på svensk, dansk og engelsk. Bum-bum... Meget smart faktisk... Men godt at man ikke holdt helt stille dernede, så kunne man vel nok godt komme til at savne sin radio efter lidt tid ;)Hmmm...Bro-Trafik-radio...interessant. Men at de har fået lov til at bruge P3´s frekvens til dette formål, det tvivler jeg bestemt på. Hvis du kan høre det på hele broen (hvilket man jo må formode, eftersom service´n jo ikke ville ha den store mening, hvis den kun kunne modtages på midten ;)), så må folk i Kastrup/Limhamn o.l. områder tæt på broen da være trætte af at høre bro-meddelelser på deres radio hjemme!? Mere info er bestemt ønskværdigt! Der er noget licens-lovmæssigt i det hér der ikke hænger helt sammen. Men idéen er jo go´ nok...på sin vis...næsten...cirka. *g*
mrode Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 mon ikke det er sådan noget RDS-agtigt noget..?
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 mon ikke det er sådan noget RDS-agtigt noget..?Sikkert - men de skal stadig ha´ en frekvens at sende disse på. Og det faktum at Lars´ bilradio stod på P3, da han fik informationen...undrer mig. P3 har deres eget TA-flag (info om at stationen kan indeholde trafikmeddelelser) som de hejser når de har meddelelser. At Broen så, tilsyneladende, har "over-rulet" dette burde ikke kunne ske. Dine trafikmeddelsler skal du ha´ fra den station du lytter til - ikke alle mulige andre. Ellers ville RDS/TA-funktionen jo hurtigt blive kilde til noget af en miskmask-lytteoplevelse om morgenen ;)
Lynge Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Lars skriver er det var nede i tunlen og der kan man jo kun høre P3 så mon ikke de kan fikse noget der???
bluee Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Hov jeg troede overhovedet ikke man kunne tage nogle frekvenser nede i tunellen andet end mobil og CD.
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Lars skriver er det var nede i tunlen og der kan man jo kun høre P3 så mon ikke de kan fikse noget der???Den svenske og danske stats-radiofoni kan modtages i tunnellen, på deres respektive gældende frekvenser i området. Og disse er normalt "hellige", og må kun bruges af førnævnte. Grunden til at disse overhovedet kan modtages dernede, er af lovmæssige årsager. Du skal have mulighed for at høre "beredskabs-meddelelser", hvis der pludselig sker noget. Sådanne er statsradiofonierne i de to lande forpligtet til at sende - og derfor skal man også kunne modtage radiosignalet i tunnellen. ...så undrer det mig endnu mere at Broen præsenterer info om en skaldet lukket vejbane, på en frekvens der kunne risikere at skulle melde om nedsmeltning i Barsebäck.
hsahirf Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 når "traffic announcement" er slået til på min radio, kommer sådanne meddelelser uanset hvilken frekvens jeg lytter til og også hvis jeg hører CD - i DK (hovedstadsområdet) er det vist P4 meddelelserne plejede at komme fra når jeg kørte til og fra arbejde via køge-motorvejen. I SE har jeg kun hørt det een gang (noget med et uheld på inre ringvägen), men jeg lagde ikke mærke til hvor denne meddelelse kom fra. Men det må hvertfald være områdebestemt, da man ikke får meddelelser om f.eks. kødannelse ved vejlefjordsbroen mens man kører på sjælland, så måske broen er sit eget område?
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 når "traffic announcement" er slået til på min radio, kommer sådanne meddelelser uanset hvilken frekvens jeg lytter til og også hvis jeg hører CD - i DK (hovedstadsområdet) er det vist P4 meddelelserne plejede at komme fra når jeg kørte til og fra arbejde via køge-motorvejen. I SE har jeg kun hørt det een gang (noget med et uheld på inre ringvägen), men jeg lagde ikke mærke til hvor denne meddelelse kom fra. Men det må hvertfald være områdebestemt, da man ikke får meddelelser om f.eks. kødannelse ved vejlefjordsbroen mens man kører på sjælland, så måske broen er sit eget område?Det er mig der blander tingene lidt sammen - det beklager jeg. Når TA-funktionen er slået til, så modtager du Traffic Announcements fra en hvilken som helst radio du kan modtage dér hvor du befinder dig - forudsat den går igennem med en vis styrke. Og selvfølgelig også når du hører cd. TA´s er reguleret ved lov - de skal indeholde relevant trafikinformation, og må, heldigvis, ikke bruges til reklamer for Bager Olsen ;) På DR er TA´erne regionaliseret, så du ikke skal høre på trafik-info om væltede køer i Thy-området hvis du befinder dig på Møn, og så fremdeles. TA-flagene hejses kun i det regionale område som meldingen har relevans. Dette var bl.a. et problem for Sky Radio, da de ikke havde mulighed for kun at hejse flaget regionalt, grundet begrænsninger i Broadcast Service Danmark´s tekniske set-up (dem som servicerer DR´s sende-net, og også tog sig af Sky´s) Derfor røg alle Sky´s TA´s ud over hele landet, selvom meddelelsen kun havde relevans for et mindre område. Det var et problem Nå men..stadig...jeg savner lidt officiel info om Broen´s nye tiltag på RDS/TA-siden ;)
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det var ikke RDS/TA eller noget - nej.. Det var skam på 93.9 Mhz og det var kun *nede i* tunnelen. I øvrigt har jeg TA slået fra da der alligevel kronisk er kø i Kbh og jeg gider ikke høre om trafikken på Køge Bugt 3 gange i timen. Jeg vil tro at de blot kan feede et andet signal på DR-P3 / SVT-P3 frekvenserne i det udstyr der er i tunnelen end det normale radiosignal. Det var meget tydeligt at øresunds-signalet "overtog" DRs signal da man kørte ned i tunnelen og det modsatte da man kørte ud igen i DK.
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det var ikke RDS/TA eller noget - nej.. Det var skam på 93.9 Mhz og det var kun *nede i* tunnelen. Jeg vil tro at de blot kan feede et andet signal på DR-P3 / SVT-P3 frekvenserne i det udstyr der er i tunnelen end det normale radiosignal.Jeg vil se officiel info om tiltaget, da det ikke normalt er noget et privat firma "bare" kan gøre eller få lov til.
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Jeg vil se officiel info om tiltaget' date=' da det ikke normalt er noget et privat firma "bare" kan gøre eller få lov til.[/quote'] I know - det er da piv-ulovligt - med mindre Øresundsbron altså på en eller anden måde kan få tilladelse til det?¿ Ved ikke hvor der findes officiel info om det, jeg oplevede det kun - og nej - det var ikke fordi jeg drømte
Gio Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 I know - det er da piv-ulovligt - med mindre Øresundsbron altså på en eller anden måde kan få tilladelse til det?¿ Ved ikke hvor der findes officiel info om det, jeg oplevede det kun - og nej - det var ikke fordi jeg drømte Jeg tvivler ikke på at du oplevede det - men undrer mig big-time, eftersom det er ret usædvanligt efter danske forhold. Og da tunnellen jo er dansk område, og derved reguleret efter Telestyrelsens regler om radiotransmission og frekvenser, så burde der være kommet noget info ud om det.
Kim H Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det var ikke RDS/TA eller noget - nej.. Det var skam på 93.9 Mhz og det var kun *nede i* tunnelen. I øvrigt har jeg TA slået fra da der alligevel kronisk er kø i Kbh og jeg gider ikke høre om trafikken på Køge Bugt 3 gange i timen. Jeg vil tro at de blot kan feede et andet signal på DR-P3 / SVT-P3 frekvenserne i det udstyr der er i tunnelen end det normale radiosignal. Det var meget tydeligt at øresunds-signalet "overtog" DRs signal da man kørte ned i tunnelen og det modsatte da man kørte ud igen i DK. Jeg har oplevet præcis det samme som Larscph (ja budskabet var altså ikke det samme ;) ). Der er ingen tvivl om at Lars har ret i, at Öresundsbron simpelthen går ind på udstyret og udsender deres egne budskaber over frekvensen. Der er næppe heller tvivl om, at de har sikret sig ret til at gøre det.
Johan Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Jeg fatter det ikke, jeg har ikke kunne høre P3 de sidste 14 dage i tunnelen men idag så virker det igen........jeg tror at de skruer op og ned for signal styrken fordi det er sjovt........
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Jeg har ikke haft nogen problemer med P3 dernede de sidste uger... Kører normalt cirka 7.30-7.45 mod DK og cirka 17.00 mod SE. Til gengæld har jeg spurgt Øresundsbron om det er et nyt tiltag og om man ikke bare kunne lægge det på RDS/TA systemet så man ikke nødvendigvis skal høre den samme besked 147 gange mens man passerer tunnelen... Det er jo pænt skiltet og trafikken bevægede sig med 50-60 km/t - så det er jo ikke ligefrem fordi man bare så sidder og hungrer efter news om hvad der mon sker ;)
Guest ThomasO Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Gio: Man fristes til at sige, at når man ser hvordan de fører arrogant forretning over for os stamkunder, skulle det sidste da ikke undre Gio. Ligegyldige informationer er de absolut bedst til. De laver mange underlige ting det firma. Isglat: Ok ... kunne da ikke lade være med at bremse hårdt, og det var tørt som papir, og + 2 grader hele vejen. Right??? Tåge: Når man kører ud af tunnellen og normalt har 15km udsigt, og denne pludseligt ikke er til stede.... så ka man læse oppe på tavlerne at det er en tåge. Nej hvor er det smart, så kan man meget bedre forstå hvor udsigten blev af. Sådan noget gætter man jo aldrig selv. :D
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Hehe.. Ja derimod da vi kørte hjem 2. juledag om aftenen hvor det stormere og sneede til den store guldmedalje var det 110 km/t og ingen advarsler om noget.. *GG*
Johan Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Hmmm..........det har faktisk været meget slemt med at kunne høre P3 fra Oxie af. Det er faktisk først omkring Svågertorp at signalet er sådan at det er til at høre på. Plejer ellers ikke at have nogle problemer med P3, men som sagt var i morges første gang i 3 uger at der var noget signal i tunnelen........
mrode Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Mon ikke dette er svaret.. Sikkerhed i tunnelen Du er aldrig alene på Øresundsbron. Heller ikke i tunnelen. Hele forbindelsen overvåges døgnet rundt fra Trafikcenteret på Lernacken i Malmø. Men selvom den dermed er sikrere end de fleste andre motorveje behøver vi din hjælp for at alle kan køre trygt gennem tunnelen. Her følger nogle gode råd som vi håber du vil huske på. * Indstil radioen på korrekt frekvens så du kan følge trafikradioen: FM 93,9, 96,5 eller 102.0 * Overhold hastighedsbegrænsningerne * Følg anvisningerne på trafikskiltene * Sørg for at have benzin i tanken * Hold ekstra stor afstand til køretøjet foran dig * Hold dig orienteret om nødudgange og nødtelefoner http://osb.oeresundsbron.dk/documents/document.php?obj=202 De har åbenbart fået tilladelse til at bruge FM 93,9 der så vidt jeg husker også er lig DR3 til at udsende deres trafikradio..
Guest Moerke ikke online.. Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Jeg kørte gennem kl ca. 8 imorges og lå i samme kø.. min TP var slået til da radioen modtager af helvedes til så jeg kan ikke høre radio i tunellen men jeg fik ingen besked ind over CD.. (som man ville have gjort ved TP beskeder).... Jeg har hørt engang, troede det var en røver historie..., at en billist der lige skulle teste sin tophastighed i tunnellen en sen nattetime blev "ringet op" via radioen og bedt om at sætte farten ned.. noget i retning af "Hey dig i den mørke Mercedes (red:hvad ved jeg at han kørte i, men jeg VED det var en ham) hold lige lidt igen på speederen!!"
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Hmmm..........det har faktisk været meget slemt med at kunne høre P3 fra Oxie af. Det er faktisk først omkring Svågertorp at signalet er sådan at det er til at høre på. Plejer ellers ikke at have nogle problemer med P3' date=' men som sagt var i morges første gang i 3 uger at der var noget signal i tunnelen........[/quote'] Hmm.. Mærkeligt... Tror du ikke det er din radio? Vi har haft fin P3 modtagelse hele vejen hjem uden nogen problemer.
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 De har åbenbart fået tilladelse til at bruge FM 93,9 der så vidt jeg husker også er lig DR3 til at udsende deres trafikradio.. DR udsender da normalt trafikradioen fra regionalkanalerne. Hmm.. Mærkeligt at lave en løsning der kun virker i tunnelen - for ude på broen var der P3 - først i det øjeblik man kørte ned i tunnelen skiftede den til broradio. Eller som Moerke skriver - hvis man hører CD med TA slået til så får man heller ikke nogen besked.
mrode Besvaret January 19, 2006 Rapporter Besvaret January 19, 2006 Hvis de nu kun bruger radiofrekvenserne og ikke TA, så ville Moerke jo ikke få beskeden. Men da jeg var nysgerrig fik jeg søgt en del på google omkring Øresundsbroens sikkerhedssystemer og udover det skulle være en af de sikreste tuneller i verden, så bruger de åbenbart alternative metoder, da en tunnel jo kan være farlig at køre i. Det er vel også derfor der er skilte med FM-frekvenserne, da det netop er dem der bruges som trafikradio. Hvorfor de så ikke bruger TA har jeg ingen ide om. Men det bliver da spændende at høre hvad kundeservice skriver tilbage til dig.
larscph Besvaret January 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 19, 2006 Det var da netop også det der skete.. Moerke fik netop IKKE beskeden - skriver hun da... De dér skilte med radiofrekvenser er faktisk standard udstyr på motorvejen så vidt jeg husker? I øvrigt kan jeg da klart godt se det smarte i at kunne "tale til folket i tunnelen" på den måde. Men hvis de lige fik TA delen med så alle dem der ikke lige hører P3 måske også kunne være med ville det da være en del smartere.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu