Gio Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Jeps den får bare ikke så gode anmeldelser andre steder, jeg tror det er den kaffesmag den producere + holdbarheden der trækker ned. Plus det jo er spændende om det er samme kaffepudeunderstøttelse (Sensos) eller nogle helt nye. Det irritere mig grænseløst at Senseos kaffe ikke bliver ordenlig varm, så jeg har også "købt" en ny maskine, skal bare lige have lidt penge =)Har du målt temperaturen ved brygning? Prøv at smække et thermometer på vandet der kommer direkte på puden. Kunne jo være sjovt at se hvad den siger. Er vi enige om at kaffe brygges bedst ved 94-96 grader celcius?
Guest jxhab Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Har du målt temperaturen ved brygning? Prøv at smække et thermometer på vandet der kommer direkte på puden. Kunne jo være sjovt at se hvad den siger. Er vi enige om at kaffe brygges bedst ved 94-96 grader celcius? Nej det har jeg fakitsk ikke prøvet.. Jeg har kun prøvet når det kommer ud af maskinen og ned i koppen og der er det kun 71-72 grader faktisk. Jeps tror det er de temperature man normalt skal være i nærheden af.
Gio Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Nej det har jeg fakitsk ikke prøvet.. Jeg har kun prøvet når det kommer ud af maskinen og ned i koppen og der er det kun 71-72 grader faktisk. Jeps tror det er de temperature man normalt skal være i nærheden af.93,3 grader er det optimale - for at være helt præcis ;) http://www.kaffe-cafe.dk/Coffeebrew/howto/howtodrip.asp Tror lige jeg tager en måler på min brygge-temp.
Guest jxhab Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 93,3 grader er det optimale - for at være helt præcis ;) http://www.kaffe-cafe.dk/Coffeebrew/howto/howtodrip.asp Tror lige jeg tager en måler på min brygge-temp. Okie, det glæder jeg mig til at høre for det er jo også vildt hvis temperaturen falder over 20 grader fordi den ryger igennem puden =) Men nu har jeg fundet en brygger der både kan brygge espresso og så kan man selv smide bønnerne i og så kværner den dem også for en =)
Gio Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Tror lige jeg tager en måler på min brygge-temp.Nå...glem det. Mit fysik-thermometer gik kun til 50 grader.
Guest jxhab Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Nå...glem det. Mit fysik-thermometer gik kun til 50 grader. hehe øv også har du ikke et stegetermometer så ? =)
Gio Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 hehe øv også har du ikke et stegetermometer så ? =)Nej...har jeg faktisk ikke. Godt du lige mindede mig om det, da jeg hellere må få købt et nyt. Madsen: JA! *ummm*
Guest jxhab Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Ej hvor kært! Kaffe-nørder hehe you bet.. Det er også derfor jeg nu tager konsekvensen og køber noget som jeg håber der virker, men så kan jeg også selv vælge bønnerne .. hehe lød det nørdet .. grin =)
mrode Besvaret April 26, 2006 Rapporter Besvaret April 26, 2006 Her er en ny gadget til jer kaffe-freaks.. http://www.gizmag.co.uk/go/5051/ Desuden er der link til en kaffemaskine til bilen. :) Ellers er Audi også allerede med på ideen - i hvert fald i en af deres koncept-biler: http://www.pcworld.dk/art/7342?a=block&i=16
Guest jxhab Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 Her er en ny gadget til jer kaffe-freaks.. http://www.gizmag.co.uk/go/5051/ Desuden er der link til en kaffemaskine til bilen. :) Ellers er Audi også allerede med på ideen - i hvert fald i en af deres koncept-biler: http://www.pcworld.dk/art/7342?a=block&i=16 Nu ved jeg godt det ikke har noget med kaffe at gøre og det er sikkert heller ikke et lige så sundt forbrug som kaffe, men se lige her: http://www.siba.se/index.aspx?sectionId=3187 Man fristes jo til at sige endnu et pletskud fra OBH =)
Gio Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 Nu ved jeg godt det ikke har noget med kaffe at gøre og det er sikkert heller ikke et lige så sundt forbrug som kaffe, men se lige her: http://www.siba.se/index.aspx?sectionId=3187 Man fristes jo til at sige endnu et pletskud fra OBH =)Whats the fuzz? Af med kapslen - skænket rigtigt...så har du sparet 1490,- spän ;)
Guest jxhab Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 Whats the fuzz? Af med kapslen - skænket rigtigt...så har du sparet 1490' date='- spän ;)[/quote'] uha ja, men jeg er jo tekniktosse.. gadgetfreak.. elsker dimser..
Gio Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 uha ja' date=' men jeg er jo tekniktosse.. gadgetfreak.. elsker dimser..[/quote']Yah...dimse´s are fuuun :)
runel Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 Yah...dimse´s are fuuun :) Den der dør med mest legetøj, vinder! /Rune - meget legetøj...
Guest jxhab Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 Den der dør med mest legetøj, vinder! /Rune - meget legetøj... Lige min mentalitet.. Men overbevis lige min kæreste om det samme, hun mener ikke der er plads til det hele =)
larscph Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Altså hvis det skal være kaffe - og dims - så er det da den her http://www.miele.dk/page.php?page=7340&menu=1165&match=1&parent=762
runel Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Altså hvis det skal være kaffe - og dims - så er det da den her http://www.miele.dk/page.php?page=7340&menu=1165&match=1&parent=762 Det er et snyggt apparat, men rent teknisk er det ikke toppen af poppen. Den såkaldte gennemstrømningsvandvarmer er i familie med den "thermoblock" som bl.a. krups kører med, og den ka ikke holde på temperaturen når man laver flere presso'er i træk. Når den så engang i fremtiden kalker lidt til går det helt i skoven. Jeg har ikke prøvet den konkrete maskine, men generelt har jeg ikke prøvet en fuldautomatisk maskine der kan levere espresso i samme kvalitet som en god manuel maskine, med en operatør der ved hvad han laver. Et lille tip til dem der kan li presso er Coffeemaniac på Långgårdsgatan i Malmö. Kaffen smager mums derinde.
larscph Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Det er et snyggt apparat, men rent teknisk er det ikke toppen af poppen. Den såkaldte gennemstrømningsvandvarmer er i familie med den "thermoblock" som bl.a. krups kører med, og den ka ikke holde på temperaturen når man laver flere presso'er i træk. Når den så engang i fremtiden kalker lidt til går det helt i skoven. Jeg har ikke prøvet den konkrete maskine, men generelt har jeg ikke prøvet en fuldautomatisk maskine der kan levere espresso i samme kvalitet som en god manuel maskine, med en operatør der ved hvad han laver. Et lille tip til dem der kan li presso er Coffeemaniac på Långgårdsgatan i Malmö. Kaffen smager mums derinde. Men blære-effekten er nok betydelig Jeg har en noget billigere maskine fra Saeco, nok cirka samme teknik - og fuldautomatisk. Man får ganske givet en bedre kaffe på en god manuel maskine, men til almindelig "nu skal jeg lige ha' en kop kaffe"-hjemmebrug syntes jeg den er suveræn. Stort set vedligeholdelsesfri - og man skal ikke stå og fedte med hverken kaffepuder eller male bønner. Til gengæld vigtigt at huske at tømme "affalds-spanden" :) Med det ultra-bløde vand heroppe er det intet problem med tilkalkning.
runel Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Men blære-effekten er nok betydelig Det er der ingen tvivl om! :-) Men så skal man osse bare indrømme det og sige det er derfor man køber den. Jeg har en noget billigere maskine fra Saeco, nok cirka samme teknik - og fuldautomatisk. Man får ganske givet en bedre kaffe på en god manuel maskine, men til almindelig "nu skal jeg lige ha' en kop kaffe"-hjemmebrug syntes jeg den er suveræn. Stort set vedligeholdelsesfri - og man skal ikke stå og fedte med hverken kaffepuder eller male bønner. Til gengæld vigtigt at huske at tømme "affalds-spanden" :) *hehe - jeg ka godt forestille mig en kaffe-eksplosion med grums og over hele køkkenet :) Men min indstilling til espresso er lidt at det skal være godt, ellers gider jeg ikke drikke det. Så ka jeg lisså godt ta en kop almindelig brygkaffe. Så må man så osse acceptere det tar lidt mere tid, men det er fint med mig, for jeg syntes faktisk det er helt sjovt at stå og lege med maskinen. Med det ultra-bløde vand heroppe er det intet problem med tilkalkning. 6dH her i malmö regnes som middelhårdt vand. Vi kan tydeligt se kalk på varmelementet i vores elkeddel, og da vores opvaskemaskine løb tør for salt begyndte der at komme kalkpletter på glassene. Men det er stadig meget blødere end hvor vi kom fra i DK. Interessant nok betød det osse at kaffekværnen jeg bruger til espresso skulle indstilles helt anderledes. Vandet p*ssede igennem pressomaskinen uden at lave noget brugbart. Jeg var meget overrasket over det ku gøre så stor forskel.
larscph Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Det er der ingen tvivl om! :-) Men så skal man osse bare indrømme det og sige det er derfor man køber den. Ja nemlig - er da ikke bleg for at indrømme at jeg gerne havde sådan en i mit køkken. Men prisen er lige hård nok syntes jeg! *hehe - jeg ka godt forestille mig en kaffe-eksplosion med grums og over hele køkkenet :) Helt så vild er den ikke, men tro mig - det er rigelig bøvlet at skulle fiske kaffegrums ud af maskinen fordi man glemte at tømme bøtten! Men min indstilling til espresso er lidt at det skal være godt, ellers gider jeg ikke drikke det. Så ka jeg lisså godt ta en kop almindelig brygkaffe. Så må man så osse acceptere det tar lidt mere tid, men det er fint med mig, for jeg syntes faktisk det er helt sjovt at stå og lege med maskinen. Det kan jeg sagtens følge dig i... Den Saeco jeg har bliver brugt i stedet for en almindelig filter-kaffemaskine og som regel med en smule mere vand i en portion end til rigtig espresso. Jeg er den eneste i huset der drikke kaffe, og da jeg absolut ikke bryder mig om Nescafé er det en god løsning syntes jeg. Alternativet havde været en Senseo men den var ikke rigtig kommet frem da jeg købte den vi har. 6dH her i malmö regnes som middelhårdt vand. Vi kan tydeligt se kalk på varmelementet i vores elkeddel, og da vores opvaskemaskine løb tør for salt begyndte der at komme kalkpletter på glassene. Vi pumper vores eget vand, det er stort set kalkfrit - nemmest at se på netop varme-elementet i elkeddelen. Til gengæld er der periodisk ret meget jern i, men det kan heldigvis filtreres bort ret let. Men det er stadig meget blødere end hvor vi kom fra i DK. Interessant nok betød det osse at kaffekværnen jeg bruger til espresso skulle indstilles helt anderledes. Vandet p*ssede igennem pressomaskinen uden at lave noget brugbart. Jeg var meget overrasket over det ku gøre så stor forskel. Ja det var faktisk overraskende... Skal man så faktisk anvende finere malet kaffe? Kunne godt være jeg lige skulle teste lidt med min, den står bare på standard-finheden nemlig.....
Guest jxhab Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Altså hvis det skal være kaffe - og dims - så er det da den her http://www.miele.dk/page.php?page=7340&menu=1165&match=1&parent=762 Vild, men min kærlighed er faldet på en Siemens TK68001 .. Den koster knap 10k SEK og forhandles i Siba, den ser lækker ud og jeg har savnet at kunne anvende bønner efter eget valg =)
larscph Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Vild, men min kærlighed er faldet på en Siemens TK68001 .. Den koster knap 10k SEK og forhandles i Siba, den ser lækker ud og jeg har savnet at kunne anvende bønner efter eget valg =) Avja - den ser også rigtig nice ud. Jeg nøjes indtil videre med den her http://products.saeco.com/articolo.asp?id_linea=1&id_articolo=741420 som så til gengæld kun kostede omkring 2.400 dkk. Meeeen - den mangler jo lidt i forhold til de øvrigt grejer i køkkenet i rustfrit stål!
runel Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Det kan jeg sagtens følge dig i... Den Saeco jeg har bliver brugt i stedet for en almindelig filter-kaffemaskine og som regel med en smule mere vand i en portion end til rigtig espresso. Jeg er den eneste i huset der drikke kaffe, og da jeg absolut ikke bryder mig om Nescafé er det en god løsning syntes jeg. Alternativet havde været en Senseo men den var ikke rigtig kommet frem da jeg købte den vi har. Det er stort set samme forløb her hos mig. Konen drak ikke rigtigt kaffe, så jeg prøvede for sjov med en lille espressomaskine, og siden har det grebet om sig. Hvis jeg har lyst til brygkaffe bruger jeg en lille to-koppers stempelkande. Når først man har accepteret kaffen knaser, smager det faktisk meget godt :) Mht. koner der ikke drikker kaffe, så har jeg faktisk fået lokket min til at drikke lidt. Det startede med jeg lavede en "choko-kaffe" - den består i sin enkelthed af et højt glas med 2 tern mørk chokolade, 2 tsk rørsukker, en donnelt presso og fyldt op med mælk/skum. Det smager minimalt af kaffe, men det har betydet at konen nu ka overbevises til at ta en cappucino indimellem nu. Jeg syntes det er vældigt hyggeligt at nyde sådan en sammen om aftenen. Ja det var faktisk overraskende... Skal man så faktisk anvende finere malet kaffe? Kunne godt være jeg lige skulle teste lidt med min, den står bare på standard-finheden nemlig..... Min skulle stilles en del finere, da vandet netop susede lige igennem. Jeg vil da opfordre til at lege lidt med det, man bliver overrasket over hvor små ændringer der skal til for at gøre et udslag på espressokvaliteten.
larscph Besvaret April 30, 2006 Rapporter Besvaret April 30, 2006 Hvis jeg har lyst til brygkaffe bruger jeg en lille to-koppers stempelkande. Når først man har accepteret kaffen knaser' date=' smager det faktisk meget godt :)[/quote'] Ahja.. Det er ikke spor dumt heller - vi har en fuld størrelse stempelkande også og en kaffekværn til. Når jeg nu skrev at hun slet ikke drikke kaffe var det nok lidt af en tilsnigelse - for Irish Coffee baseret på en god kandel stempelkaffe glider da ned helt uden protester :p Ahja - min drikker faktisk også cappucino.. Og det er absolut vældig hyggeligt. Men din opskrift er noteret - den tror jeg bestemt også ville falde i god jord her!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu