kpc1983 Skrevet February 5, 2006 Rapporter Skrevet February 5, 2006 Hey alle på SUNDDEBAT...! Vi er et ungt på på 21-21år....! Vi har i tankerne evt. at flytte til Sverige for at bo...! Vi har bare nogle ting vi godt kunne tænke os at vide. Vi har ca. en indkomst på 20.000,- efter skat tilsammen (jeg er tømrer & kæresten studerende). og vi har ca. 13.000,- til os selv hvis vi regner huslejen fra. Vi har hørt banken om vi kan låne penge til hus. Det kunne vi godt, og det er 1,1mil vi kan lån, til et sommerhus i Danmark. Foruden dette har vi et lån vi betaler 2800,- på om måneden som nok ville slåes sammen med det evt. nye lån. Nå prøver at komme til spørgsmålet: Hvad vil i regne med at vi kan købe af lejlighed i Sverige (for har jo kun søgt om lån til sommerhus i Danmark), og vil der kunne være råd til bil...? Hvor meget bil kan vi enlig regne med at få for de penge vi nu engang har...? Har tænkt mig at snakke med banken men ville lige høre nogle af jer, om der overhovedet kan være økonomi til både at købe lejlighed og bil... Det er mest kæresten der ikke tror at vi har råd til både lejlighed og bil. Håber i vil hjælpe...! :th2: Mvh Kenneth Popp Christiansen
Guest Briandk2 Besvaret February 5, 2006 Rapporter Besvaret February 5, 2006 Først og fremmest, kan de bedst betale sig at låne i sverige. Så tag over og snak med de svenske banker. I skal så låne 90% i den svenske bank og 10% i en dansk bank. Med jeres indkomst kan i købe lejl eller hus for ca. 2 mil sek. Det er selvfølgelig afhænigt af banken, men det bliver nok ikke meget over hvis damen studere. Omvendt står håndværkere altid stærkt ved lån, da de næsten altid kan finde arbejde. Mht. bil, kommer det jo an på hvor meget legebarn du er! Hvis du skal have en Audi RS4 eller en stor Mercedes, kommer det nok til at kunne mærkes i økonomien, men hvis i feks. køber en volvo eller lign. er det nok muligt. Ved bil, skal du betale forsikring, fordonsskat (vægtafgift), billån og broafgift, samt benzin. Så et eks kunne være, at man betaler 2500 dkr/mdr for broen, 2500 dkr/mdr for billån, 2500 dkr/mdr for forsikring og vægtafgift, (kommer jo meget an på hvilket forsikringsselskab man vælger, hvor lang tid man har haft kørekort osv) ca 3000 dkr/mdr på benzin. Lad os sige man også har købt en lejlighed til 2 mill svenske og har der ca. udgifter for 8-9000 dkr/mdr. på lån, ejendomsudgifter osv. Så er i altså allerede totalt oppe på 19500 dkr/mdr, så er der ikke meget at købt ind for! Det er dog et overdrevet eksempel, men tror dog at mange kan genkende de ovenstående udgifter. Det skal selvfølgelig også nævnes at i ville få et betydeligt større fradrag, så jeres rådighedsbeløb ville være en smule større end de 20.000 du nævner. Som sagt et groft overslag, men giver et meget godt indtryk af hvad det kunne komme til at koste.
CAC Besvaret February 5, 2006 Rapporter Besvaret February 5, 2006 Hej Kenneth Rent økonomisk er vi i nogenlunde samme situation som jer, og jeg regner med en lejlighed til ca. 700K Dkk hvir/ når vi flytter samt en lille økonomisk bil. Så vil det hænge fint sammen. Men jeg er også spændt på at høre om der er andre der har erfaringer med flytning i vores økonomiske "klasse"
kpc1983 Besvaret February 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 5, 2006 Først og fremmest, kan de bedst betale sig at låne i sverige. Så tag over og snak med de svenske banker. I skal så låne 90% i den svenske bank og 10% i en dansk bank. Med jeres indkomst kan i købe lejl eller hus for ca. 2 mil sek. Det er selvfølgelig afhænigt af banken, men det bliver nok ikke meget over hvis damen studere. Omvendt står håndværkere altid stærkt ved lån, da de næsten altid kan finde arbejde. Mht. bil, kommer det jo an på hvor meget legebarn du er! Hvis du skal have en Audi RS4 eller en stor Mercedes, kommer det nok til at kunne mærkes i økonomien, men hvis i feks. køber en volvo eller lign. er det nok muligt. Ved bil, skal du betale forsikring, fordonsskat (vægtafgift), billån og broafgift, samt benzin. Så et eks kunne være, at man betaler 2500 dkr/mdr for broen, 2500 dkr/mdr for billån, 2500 dkr/mdr for forsikring og vægtafgift, (kommer jo meget an på hvilket forsikringsselskab man vælger, hvor lang tid man har haft kørekort osv) ca 3000 dkr/mdr på benzin. Lad os sige man også har købt en lejlighed til 2 mill svenske og har der ca. udgifter for 8-9000 dkr/mdr. på lån, ejendomsudgifter osv. Så er i altså allerede totalt oppe på 19500 dkr/mdr, så er der ikke meget at købt ind for! Det er dog et overdrevet eksempel, men tror dog at mange kan genkende de ovenstående udgifter. Det skal selvfølgelig også nævnes at i ville få et betydeligt større fradrag, så jeres rådighedsbeløb ville være en smule større end de 20.000 du nævner. Som sagt et groft overslag, men giver et meget godt indtryk af hvad det kunne komme til at koste. Tak for svaret...! Vi havde nok tænkt os at købe lejlighed ude i Annestad for mellem 1-1,3mil.(sek.) Det er ihvertfald ikke meningen at vi skal købe noget til 2mil. overhovedet. Bil ved jeg nu ikke helt hvad skulle være, men ikke en "skod-spand" hvis i forstår Hvad kan man ca få i fradrag for at køre mellem malmø og Roskilde, nogle der ved det..? Mvh Kenneth :)
larscph Besvaret February 5, 2006 Rapporter Besvaret February 5, 2006 Hvad kan man ca få i fradrag for at køre mellem malmø og Roskilde, nogle der ved det..? De almindelige takster for befordringsfradrag plus 100 kr per dag / 50 kr per passage for Øresundsbroen. Se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=166727
kpc1983 Besvaret February 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 5, 2006 De almindelige takster for befordringsfradrag plus 100 kr per dag / 50 kr per passage for Øresundsbroen. Se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=166727 Kommer der så også den alm. befordring på tilskud til kørsel...? Det kan jeg ikke rigtig se...!
mrode Besvaret February 5, 2006 Rapporter Besvaret February 5, 2006 Kommer der så også den alm. befordring på tilskud til kørsel...? Det kan jeg ikke rigtig se...! Ja, det får du.. Hvis du får www.krak.dk til at beregne antal km fra hjem til arbejde, så kan du bruge dette excel-ark jeg har lavet til at beregne befordringsfradrag og skattemæssig værdi heraf: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=3962
kpc1983 Besvaret February 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 5, 2006 Ja, det får du.. Hvis du får www.krak.dk til at beregne antal km fra hjem til arbejde, så kan du bruge dette excel-ark jeg har lavet til at beregne befordringsfradrag og skattemæssig værdi heraf: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=3962 Kan ikke rigtig åbne den, den skriver der er fejl i filen...! Kan du evt. sende den til min mial: kenneth_popp@hotmail.com :th2:
stine Besvaret February 6, 2006 Rapporter Besvaret February 6, 2006 Hej vi er et par, der har købt rækkehus i Oxie samt en golf 4, 2.3 v5 fra 2000. Jeg er elev, min kæreste er elektrikker så vi har os ca. 20.000 om måneden, og det løber fint rundt, vi får flere penge om måneden end hvis vi blev i DK. Så hop ud idet :) Venlig hilsen Stine
kpc1983 Besvaret February 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 6, 2006 Hej vi er et par, der har købt rækkehus i Oxie samt en golf 4, 2.3 v5 fra 2000. Jeg er elev, min kæreste er elektrikker så vi har os ca. 20.000 om måneden, og det løber fint rundt, vi får flere penge om måneden end hvis vi blev i DK. Så hop ud idet :) Venlig hilsen Stine Hej Stine Ka' se at vi noglelunde har samme indkomst, men det er jo ikke så meget det, det handler om. Det er nok mere hvad man har tilbage efter man har betalt sine regninger ekskl. udgift til lejlighed (eller hvad man nu har). Vi har ca. de 13.000,- Hvilket jeg ikke syntes er meget. Tror mere det er der vi skal sammenligne os. (Altså den økonomiske situation fra da i også boede i DK) Har også et lån hvor vi betaler 2720,- på om måneden. Ved ikke om det kan slåes sammen med et evt. boliglån:th2: Mvh Kenneth
stine Besvaret February 7, 2006 Rapporter Besvaret February 7, 2006 Hej igen. i Dk har vi udgifter for ca. 15.000 med mad. I Sek. har vi udgifter for ca. 10.000 med bil mad og 60 kvm større bolig. vi har så ikke noget gæld i sek. Så for os kan det godt betale sig.
kpc1983 Besvaret February 7, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 7, 2006 Hej igen. i Dk har vi udgifter for ca. 15.000 med mad. I Sek. har vi udgifter for ca. 10.000 med bil mad og 60 kvm større bolig. vi har så ikke noget gæld i sek. Så for os kan det godt betale sig. Ja det kan jeg sku godt se..! Men vi ser hvad tiden bringer.:)
Thomas Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 Hej igen. i Dk har vi udgifter for ca. 15.000 med mad. I Sek. har vi udgifter for ca. 10.000 med bil mad og 60 kvm større bolig. vi har så ikke noget gæld i sek. Så for os kan det godt betale sig. det budget gad jeg sku godt se, så har i vel købt boligen kontant, og har en lille bil som i ikke pendler i?
Gio Besvaret February 8, 2006 Rapporter Besvaret February 8, 2006 det budget gad jeg sku godt se' date=' så har i vel købt boligen kontant, og har en lille bil som i ikke pendler i?[/quote']Stine har jo hverken nævnt "dkr" eller "sek"...så kan jo være det rent faktisk er i € eller $ Men ja...10.000 sek for det hele lyder som utopi - medmindre, som du også skriver, at de har købt beboelsen kontant og ikke afdrager på denne...samt har en lille, eller ingen, avgift.
stine Besvaret February 17, 2006 Rapporter Besvaret February 17, 2006 Vi har købt vores bolig kontant det samme med vores bil. De 10.000 dk vi har tilbage om måneden er så lige uden mad. Blev os selv overrasket over den forskel der er. hilsen Stine
kpc1983 Besvaret February 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 19, 2006 Vi har købt vores bolig kontant det samme med vores bil. De 10.000 dk vi har tilbage om måneden er så lige uden mad. Blev os selv overrasket over den forskel der er. hilsen Stine Jamen så må i sku have en del penge. For jeg ville ALDRIG NOGLE sinde kunne købe en bolig kontant UNDEN at tage lån til det. Men gad jeg kunne for så havde vi en del flere penge til osselv om måneden... :th2:
stine Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Næ, vi har været heldige ved vores lejlighed i Dk steg som den gjorde, og så kostede rækkehuset kun 370.000 svenske kr. Men der skal laves for 200.000 kr. Men vi klager ikke :th2: Held og lykke med det hele.
kpc1983 Besvaret February 20, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 20, 2006 Næ' date=' vi har været heldige ved vores lejlighed i Dk steg som den gjorde, og så kostede rækkehuset kun 370.000 svenske kr. Men der skal laves for 200.000 kr. Men vi klager ikke :th2: Held og lykke med det hele.[/quote'] Så kan jeg sku godt forstå at i ikke klager, det ville jeg heller ikke hvis jeg var i jeg sted :th2:
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu