copyguy Skrevet February 9, 2006 Rapporter Skrevet February 9, 2006 hejsa jeg må indrømme at jeg efter at ha hørt flere nyheder og artikler i aviser og tv om en stigende rente, snart er på vej!, har lagt mit lån om fra variabel, til en fast forrentet på 8 år! (hos Nordea i sverige), det blir en del dyrere om md, meenn, så er jeg osse sikret imod en rente forhøjelse. hvad har i andre gjort?, hvilke lånetyper sidder i med? *S*
Nils Besvaret February 9, 2006 Rapporter Besvaret February 9, 2006 Husk du har ikke fast rente i otte år, men i syv-seks-fem-fire som tiden går - alligevel betaler du for otte års "sikkerhed" i otte år. Hvis man vil være sød ved banken, så skal man have så store lån som muligt så lang tid som muligt til så høj rente som muligt. Med andre ord skal man betale overrente for at vide, hvad ens rente er i fem-fire-tre-to-et år eller hvis man vil gøre sin bank rigtig glad i ti-ni-otte-syv osv. år. Hvis man i stedet for at glæde banken vil glæde sig selv, så skal man have så små lån som muligt så kort tid som muligt til så lav rente som muligt. Det får man med lån med lav, rørlig rente og tilsvarende store afdrag. Hvis man låner en million og betaler 5.000 om måneden, så er det ca. seks procent i renter og afdrag første år. Så kan man møde en generel rentestigning på op til seks procent uden at det kan mærkes på økonomien, for så kan man bare skære ned på amorteringen. En god måde at sænke sine renteudgifter, er at sænke restgælden. Men det synes banken nok ikke. vh Nils, der griner hele vejen hjem fra banken:D
Toft Besvaret February 9, 2006 Rapporter Besvaret February 9, 2006 Jeg har altid haft rörlig rente, og det bliver jeg ved med. Jeg har i snart tre år glædet mig over at renten stødt er faldet, og den faldt helt ned til rekord lavt niveau - det har sgu været en fornøjelse! Nu stiger renten, og so what!? Jeg gider i hvert fald ikke være en del af tudekoret, jeg mener, altså hvad faen har folk regnet med? At renten ville forblive på 2,44% de næste 30 år eller hva? Kan man ikke klare renten stiger, så burde man måske have købt en billigere bolig. Kan man godt klare at renten stiger, ja så har man jo tid til at bekymre sig om andre livsvigtige temaer, f.eks. en ufattelig jordnær og yderst spændende muhammed tegning
thsk Besvaret February 9, 2006 Rapporter Besvaret February 9, 2006 Og en ting mere, hvis du sælger din bolig før de 8 år er gået, skal du sandsynligtvis også betale renteerstatning til banken eftersom du jo har aftalt med dem at de låner dig x kr til en fast rente i 8 år. Det kan koste mange penge, specielt hvis du om kort til sælger boligen eller hvis din 8-års rente er over den aktuelle markedsrente. MEN du kan trække disse "strafrenter" fra i skat, men der er alligevel sure penge.
bananas Besvaret February 9, 2006 Rapporter Besvaret February 9, 2006 Og en ting mere, hvis du sælger din bolig før de 8 år er gået, skal du sandsynligtvis også betale renteerstatning til banken eftersom du jo har aftalt med dem at de låner dig x kr til en fast rente i 8 år. Det kan koste mange penge, specielt hvis du om kort til sælger boligen eller hvis din 8-års rente er over den aktuelle markedsrente. MEN du kan trække disse "strafrenter" fra i skat, men der er alligevel sure penge. Ja, det er rigtigt - hvis renten er faldet skal man selv skal betale, hvis man opsiger før tid. Derimod giver banken ikke penge tilbage, hvis renten er steget og man opsiger før tid - det får man faktisk i Danmark hvis man tager fx et flexlån med 8-årig tilpasning. Teknisk set tager banken en gratis swaption fra dig, så her er faktisk en skjult merpris, som selv eksperter kan have svært ved at gennemskue. Alt i alt en "glimrende" konstruktion til at skjule den reelle pris for forbrugeren.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu