Guest Mogens Skrevet February 19, 2006 Rapporter Skrevet February 19, 2006 Må man i Sverige anvende tågelygteren som kørelys? (selvfølgelig, når vejret er klart - ift. tåget) I DK ser man det ofte anvendt, men i Sverige sjældent. Dét kunne tyde på, at det er ulovligt...
Gio Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Jeps, det er tilladt at bruge dimljus som kørelys i Sverige. Men ikke samtidig med andet lys! http://www.vv.se/filer/publikationer/fordonsbelysning.pdf
Guest Mogens Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Jeps, det er tilladt at bruge dimljus som kørelys i Sverige. Men ikke samtidig med andet lys! http://www.vv.se/filer/publikationer/fordonsbelysning.pdf Lækkert, thanx - så kan jeg jo spare lidt på xenon-lyset i dén sammenhæng ;)
Gio Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Lækkert' date=' thanx - så kan jeg jo spare lidt på xenon-lyset i dén sammenhæng ;)[/quote']Spare!?...Xenon bruger i forvejen en del mindre strøm end alm. Hx-belysning - plus at de holder 4-5 gange længere. Hvor er besparelsen? ;) (Jeps, jeg er klar over at Xenon-lamper er dyre at udskifte. Men ganger du 5 x indkøb af kvalitets Hx-pærer, så er du jo næsten oppe på samme pris.)
Guest Mogens Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Spare!?...Xenon bruger i forvejen en del mindre strøm end alm. Hx-belysning - plus at de holder 4-5 gange længere. Hvor er besparelsen? ;) (Jeps, jeg er klar over at Xenon-lamper er dyre at udskifte. Men ganger du 5 x indkøb af kvalitets Hx-pærer, så er du jo næsten oppe på samme pris.) Du kan købe mange pærer (50 kr stykket) for den pris, en xenon-udskiftning koster (1.500 kr)...
BS Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Osram laver altså billigere pærer end 1500kr som stadig er gode Xenon.
Guest Trine Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Du kan købe mange pærer (50 kr stykket) for den pris' date=' en xenon-udskiftning koster (1.500 kr)...[/quote'] Undskyld jeg blander mig, men Mogens var det ikke dig med luksusbilerne?? Hvilken øse kører du rundt i? At "spare på" xenon er da det tåbeligste jeg har hørt længe!!! Hvis du letter foden fra speederen og sparer lidt dæk og lidt brændstof så er jeg sikker på din xenonpære at tjent ind ret hurtigt HVIS den altså går.....
Guest Mogens Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 Undskyld jeg blander mig, men Mogens var det ikke dig med luksusbilerne?? Tja' Hvilken øse kører du rundt i? '03 BMW 530d Touring pt. - 535d næste gang ;) At "spare på" xenon er da det tåbeligste jeg har hørt længe!!! Hvis du letter foden fra speederen og sparer lidt dæk og lidt brændstof så er jeg sikker på din xenonpære at tjent ind ret hurtigt HVIS den altså går..... Du blander pærer og bananer - det handler jo ikke om at spare i ordets bogstaveligste forstand. Og at spare på de nævnte områder, du nævner, ligger mig fjernt Hvis en given xenonlampe/-pære har en vis teoretisk levetid, kan jeg ved at anvende tågelyset undgå at komme ud over xenonlampens/-pærens levetid ved at anvende tågelyset, hvor lamperne/pærerne er langt billigere - og desuden nemmere at udskifte...
Guest Trine Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 I rest my case, for se det lærer jeg aldrig at forstå Men jeg vil da vinke næste gang jeg ser en 530D Touring (E39?) med tågelygterne tændt...
Guest Mogens Besvaret February 19, 2006 Rapporter Besvaret February 19, 2006 I rest my case, for se det lærer jeg aldrig at forstå. Kørelys anvendes for at markere vogn - og ikke til oplysning af vejen. Derfor er det IMO overkill at anvende xenon, når tågelys gør det ligeså godt. Er dé tilmed billige i drift, er sagen klar. Men jeg vil da vinke næste gang jeg ser en 530D Touring (E39?) med tågelygterne tændt... Ja, det er en E39 - seneste edition inden E60. Pragtfuldt køretøj til relativ lav pris - man får meget for pengene. Og især hvis man selv henter den i Tykland...
Gio Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Du kan købe mange pærer (50 kr stykket) for den pris' date=' en xenon-udskiftning koster (1.500 kr)...[/quote']Ja, ok...så kommer du dælme også til at købe en del, når du "foretrækker" de billige ;) Nu siger du en Xenon-udskiftning koster 1.500,-. Men det kan altså gøres billigere (ca. 700-800,-) - hvis du, ligesom med dine Hx-pærer, ikke køber de dyreste. Men lader til du kun vil købe billige Hx-pærer, og ikke Xenon. Me no helt understand...men hva´ faen ;)
BS Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Men jeg vil da vinke næste gang jeg ser en 530D Touring (E39?) med tågelygterne tændt... .....
Guest Mogens Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Ja, ok...så kommer du dælme også til at købe en del, når du "foretrækker" de billige ;) Nu siger du en Xenon-udskiftning koster 1.500,-. Men det kan altså gøres billigere (ca. 700-800,-) - hvis du, ligesom med dine Hx-pærer, ikke køber de dyreste. Men lader til du kun vil købe billige Hx-pærer, og ikke Xenon. Me no helt understand...men hva´ faen Jeg kender ikke prisen på pærerne, og skal regnestykket ha' nogen mening, må det nødvendigvis være ift. originale dele. Jeg anvender autoriseret værksted...
laughingfrog Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Så er det osse lidt skidt at sammenligne med en tågelygte pære til 50kr det får du effermame ikke på et org værksted. :) Derudover skal jeg gerne tænde min bagerste tågelygte lige i hovedet på dig og alle andre som mener tågelys ikke er irriterende for de andre i traffikken. :) Men for at slå det fast. Tågelys er lovligt i kombination med positionslys, og INTET andet lys. Derudover må det kun bruges uden for lygtetændingstid, og ikke ved tåget vejr. Da skal alm belysning bruges, og tågelysene skal da være tændt, men ikke i tæt traffik. Tyskerne har jordens bedste tågelys politik. Der må de kun være tændt når sigtbarheden er under 50m, og du kører mere end 50km/t. Men kører du under 50km/t må du ikke ha tågelygterne tændt. Konklusion?? I teorien, er tågelys ulovligt.. hehe, dejlig lov.. :)
csa Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Jeg kender ikke prisen på pærerne' date=' og skal regnestykket ha' nogen mening, må det nødvendigvis være ift. originale dele. Jeg anvender autoriseret værksted...[/quote'] 1500 for sådan et sæt er jo direkte tyveri! de koster max 500-600 i indkøb og tager max 10min at montere ...ja jeg gør det selv ;-)
Guest Mogens Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 1500 for sådan et sæt er jo direkte tyveri! de koster max 500-600 i indkøb og tager max 10min at montere ...ja jeg gør det selv Originalt? -> OK, så dropper tågelyset :)
Guest Mogens Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Så er det osse lidt skidt at sammenligne med en tågelygte pære til 50kr det får du effermame ikke på et org værksted. Måske... Derudover skal jeg gerne tænde min bagerste tågelygte lige i hovedet på dig Åh, nej - er du een af dém... og alle andre som mener tågelys ikke er irriterende for de andre i traffikken. Korrekt indstillede tågelys blænder ikke mere end xenon-lygter gør det... Men for at slå det fast. Tågelys er lovligt i kombination med positionslys, og INTET andet lys. Derudover må det kun bruges uden for lygtetændingstid, og ikke ved tåget vejr. Da skal alm belysning bruges, og tågelysene skal da være tændt, men ikke i tæt traffik. OK... Tyskerne har jordens bedste tågelys politik. Jeg ved ikke, om loven er ok dernede - men håndteringen af bilisterne i hverdagen er helt til UG !
credde Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Xenon lys skulle meget gerne ikke blænde, i såfald så er en af sensorene gået i stykker. De xenon lys der blænder er som regel eftermonteret, hvor folk ikke får monteret de nødvendige sensorer, som indstiller lyset hele tiden.
Guest Mogens Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Xenon lys skulle meget gerne ikke blænde, i såfald så er en af sensorene gået i stykker. De xenon lys der blænder er som regel eftermonteret, hvor folk ikke får monteret de nødvendige sensorer, som indstiller lyset hele tiden. Som al anden lys kan xenon ved en misjustering af grundindstillingen blænde - niveaureguleringen er jo ift. denne grundindstilling. Mine xenon's var faktisk ude af grundindstilling, da jeg købte bilen, men jeg reddede "den" inden bilsynet. Iøvrigt har min BMW tillmed aut. niveaureguleringen af undervognen ;)
Gio Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 De xenon lys der blænder er som regel eftermonteret' date=' hvor folk ikke får monteret de nødvendige sensorer, som indstiller lyset hele tiden.[/quote']Er det ikke monteret, så er bilen ulovlig. Den kan ikke synes uden den der automatiske niveauregulering.
Lars C Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Den er tråd er jo fantastisk.:th2: Jeg har virkeligt brugt en del tid i trafikken på at gennemskue motivet for at besvære sig med at slukke det normale lys og tænde tågelygterne hver evig eneste gang man skal ud og køre.... men at svaret er økonomi havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forstillet mig Endnu en dag hvor man bliver klogere af at læse sunddebat.
larscph Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Den er tråd er jo fantastisk.:th2: Jeg har virkeligt brugt en del tid i trafikken på at gennemskue motivet for at besvære sig med at slukke det normale lys og tænde tågelygterne hver evig eneste gang man skal ud og køre.... men at svaret er økonomi havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forstillet mig Endnu en dag hvor man bliver klogere af at læse sunddebat. Hehe.. Man skal da også huske at indregne slitage på kontakten med i det samlede prisbillede :)
Guest Mogens Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Den er tråd er jo fantastisk.:th2: Jeg har virkeligt brugt en del tid i trafikken på at gennemskue motivet for at besvære sig med at slukke det normale lys og tænde tågelygterne hver evig eneste gang man skal ud og køre.... men at svaret er økonomi havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forstillet mig Endnu en dag hvor man bliver klogere af at læse sunddebat. I bund grund handler det om at være beredt på, at lyset fungerer, når det skal. I trafikken oplever man jo dagligt, at folk kører een-øjede omkring - også xenon-folket. Anvendelse af lyskilderne som skitseret modvirker den slags...;)
Guest Mogens Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 Hehe.. Man skal da også huske at indregne slitage på kontakten med i det samlede prisbillede :) Lars - det handler jo ikke udelukkende om dét....
larscph Besvaret February 20, 2006 Rapporter Besvaret February 20, 2006 I bund grund handler det om at være beredt på' date=' at lyset fungerer, når det skal. I trafikken oplever man jo dagligt, at folk kører een-øjede omkring - også xenon-folket. Anvendelse af lyskilderne som skitseret modvirker den slags...;)[/quote'] Os med garage har ikke den slags problemer ;) Forresten så siger din fine bil selv til hvis der er en pære der springer! Det er meget praktisk, specielt med nummerpladelyset eller andre pærer du aldrig ser på selv.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu