Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey, Nu har jeg endelig fået mit svenske personnummer, så nu skal der fandme net i hytten. Såvidt jeg har forstået skal man først have oprettet en telefonlinje hos telia (ikke nødvendigvis abonnement, bare den fysiske opkobling). Derefter kan man så vælge og vrage blandt alle netleverandørerne. Mit spørgsmål er så, er der nogle internet udbydere der kan levere mere eller mindre fra dag til dag? Jeg syntes jeg mindes at en dame i Telia butikken på strøget i Malmø, sagde at med Telia kunne de sætte hele lortet op ret hurtigt (måske ikke fra dag til dag, men ihvertfald på en uges tid). Er der nogen der kan bekræfte dette? Jeg vil for så vidt helst undgå telia, idet jeg gerne vil have en 100mb linje og det kan Telia ikke levere. Hvis jeg bare tager Telia "indtil videre" skal jeg betale 1500 kroner med mindre jeg vil binde mig for 18(!) måneder. Der skal jo ikke et geni til at regne ud at prisen forbliver den samme i de 18 måneder alt imens konkurrenters priser daler. Det er monopol business når det er bedst. Anyway, hvis der er nogen der kender nogle firmaer der kan levere net (ikke nødvendigvis 100mb) hurtigt, må de meget gerne skrive forslag. Hvis jeg bare kan få noget på kort tid og uden bindingsperiode, kan jeg tilmelde mig 100mb'en og så gør det ikke noget at den først er tilgængelig om en måned eller 2. /Morten

Besvaret

Det kan altid "kun gå for langsomt"...men du undgår ikke Telia´s indblanding. Hvis der har været telefon på adressen inden, så burde Telia ofte kunne åbne denne samme dag - og derefter levere ADSL ret hurtigt - såfremt der er ledig kapacitet på DSLAM`erne på din central. Er der ikke dette, så må du pænt vente til Telia mener der skal udvides. Jeg mener endda at Telia ALTID ejer DSLAM´erne på alle centraler, og at eks. Bredbandsbolaget så lejer sig ind på disse, og leverer bredbånd til deres kunde igennem disse. Men den er jeg dog ikke 100 på. Næste problem: Du siger du vil ha´ 100mbit - det får du ikke igennem dit telefonkabel. Det kræver et netværksstik i din lejlighed. Typisk en option der lægges ind i nyere bebyggelser, og ved større renoveringer. Herigennem leveres der typisk internet via foreningen, som så har lavet en aftale med eks. Bredbandsbolaget eller Ownit - for at nævne et par stykker. De to bedste chancer for bredbånd "her & nu" får du hos Telia og Bredbandsbolaget - i nævnte rækkefølge. Du har 95% chance for at blive skuffet, hvis du regner med bredbånd indenfor en uge.

Besvaret
Jeg mener endda at Telia ALTID ejer DSLAM´erne på alle centraler, og at eks. Bredbandsbolaget så lejer sig ind på disse, og leverer bredbånd til deres kunde igennem disse. Men den er jeg dog ikke 100 på.
Med min erfaring (DOG I DK) er det kun nogle af centralerne hvor der hersker monopol endnu!! Flere og flere centraler har efterhånden udstyr fra flere ISP'er bl.a Cybercity hvor de har deres egen DSLAM. Men dette er dog kun med min erfaring fra DK!!
Besvaret
Det gik alt for langsomt da jeg skulle have bredbånd men så valgte jeg at anskaffet mig et 3 Data abb. Det fungerer ok men kun ca ~200kbit.
Jeg går jo her og venter lissom ham som har startet indlægget... BBB har jo ingen bindings periode (Men 3 mdrs opsigelse!!). - Det der 3 data, hvordan fungere det?? så går du på nettet via din 3 mobil? el waz? er meget interreseret, har næsten vænnet mig af med at bruge internet hjemme, da vi tæller nr 2 mdr uden.... yikes, og tv er bare så kedeligt!:o Og vigtigst af alt, hvad koster det at bruge dette 3 abon internet i sverige? blev lige bonget for 13 mb hos tdc, = 713 kr!!!
Besvaret

Da jeg endelig fandt ud af hvor jeg skulle henvende mig (tog et par dage, da jeg havde misoversat en hel del af det svenske....duh), tog det 30 minutter fra jeg ringede til vi havde net :) men ok ok.... der var lan i huset, så det var bare at ringe til telia :)

Guest ThomasO
Besvaret

Molnartos: Nu fungerer det altså væsentligt anderledes herovre. Det kan godt være DSLAM ejes af Telia som Gio siger, men resten af udstyret ejes og driftes helt og holdent af scanove.com. Når de så har bygget infrastrukturen, kommer de her "faktureringsselskaber" som BBB, TDC, Arrownet o.m.a. og lejer deres "kunder" ind på linierne. Så bor du på x-adresse, så kan alle selskaberne kun tilbyde den pakke som scanova tilbyder lige hos dig. Har scanova kun 8 Mbit på centralen, vil du opleve at alle "selskaber"(faktureringsvirksomheder) søreme` kun kan tilbyde samme produkt lige hos dig. Så det er i realiteten scanova som står bag alt dette. Problemet opstår så bare når en kunde kommer til at ringe direkte til scanova, og får at ting og sager at vide om forbindelse. Især hvis eks. BBB er kommet til at lyve om at deres teknikkere har en fejl på linien, og det snarere er i deres fakturerings system end netværksmæssigt. Så der er privat udbydere af ADSL. (Faktureringsvirksomheder) Så der er firma udbydere af ADSL. (Faktureringsvirksomheder) Så er der Scanova.com som bygger infrastruktur på nationalt plan. Beviset på dette kan i få hvis i tager nogle hastighedstest og en traceroute fra en erhvervsvirksomhed her i sverige vs. en privat ADSL linie. Så vil i opleve at kommer den til udlandet, routes den private hen over nogle markant langsommere linier. Ingen tvivl om der eksistererer det private, også det virkelige professionelle net. Så en 100Mbit eller 8 Mbit er kun noget værd i landet her. Prøv at opnå de hastigheder over landegrænser.... right.... 8 mbit my ass...

Besvaret
Så en 100Mbit eller 8 Mbit er kun noget værd i landet her. Prøv at opnå de hastigheder over landegrænser.... right.... 8 mbit my ass...
Nu har jeg så en 100/100 hos Ownit.se - og jeg har da ofte hentet med både 50 og 60mbps overseas. Så din udtalelse kan jeg ikke nikke genkendende til.
Guest ThomasO
Besvaret

Grunden til at jeg har et sammenlignings grundlag Gio er at mit firma har et kontor i Göteborg, så derfor kan jeg sammenligne målerapporter.

Besvaret

CPX: Jeg har lige fået ordnet mit internet idag via 3. Det foregår på den måde at du går ned i en 3 butik og køber en mobil til 2-3 hundrede kroner og tegner et abonnement samtidig. Så køber du en "Data fri" forbindelse (surf så meget du vil), den koster 300 om måneden. Der er bindning på mobil abonnementet (6 måneder), men data fri tillægget kan du opsige fra dag til dag. Så nu kan jeg surfe og downloade gennem min 3 telefon, den giver ca 384 kb og er ret stabil. Man tilslutter den simpelthen gennem USB kabel, som medfølger eller via bluetooth og så benytter man den vedlagte software. Skidesmart. Så kan jeg i ro og mag få bestilt noget ordentligt og billigt internet samtidig med at jeg ringer til 60 øre i minuttet til min familie og venner i danmark (selvom de ikke har 3). Det eneste problem var, at jeg ikke kunne få den i mit eget navn, da jeg er bosat i Sverige. Derfor blev jeg nød til at hive bedstefar ned i forretningen og tegne abonnementet i hans navn. Hvis man ikke har sådan en gammel rar gut ved hånden, kan man oprette et svensk 3 abonnement. Så koster det desværre bare 2-3 kroner i minuttet, når man skal ringe til sine venner / familie i DK. Til gengæld er data abonnementet så billigere (200 svenske for en måned, en gigabyte trafik).

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...