Ronal Skrevet April 21, 2006 Rapporter Skrevet April 21, 2006 I disse syge benzin pristider, er der nogen der har nogle erfaringer med etanol? især til Audi 3.2FSI motoren. Vil jo gerne gøre noget godt for miljøet, samt spare en skilling. Og så er der vist noget med at man kan få lidt ekstra ud af motorn, hvis man udnytter etanolen ordenligt :D Det kunne være man bare skulle prøve at fylde halvdelen af tanken med Etanol og se hvad der sker.
hr.w Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Jeg er også meget interesseret i emnet, så kom endelig med alle erfaringerne. Det kunne være man bare skulle prøve at fylde halvdelen af tanken med Etanol og se hvad der sker. Du SKAL være sikker på motorens kravspecs, en hurtig søgning på internettet siger ikke umiddelbart noget om FSI motoren og E85 (85% ethanol, og 15% benzin), selvom FSI motoren er god til Lean Burn : Lean burn is an internal combustion of lean air-fuel mixtures. It happens at very high air-fuel ratios (up to 65:1), so the mixture has considerably less amount of fuel in comparison to stoichiometric combustion ratio (14.6:1 for petrol). Mit råd: vær HELT SIKKER før du kommer noget andet end det anbefalede brændstof på. Du kan ikke være sikker på mere umpf - og beskatningen af ethanolen er endnu ikke den bedste, men det kommer forhåbentlig. Meget interessant - kom gerne med flere indlæg.
Guest Supermule Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Kontakt Audi for information.... Motoren skal være indrettet til andre brændstof typer alá Saab's biofuel eller hvad det nu hedder....
Ronal Besvaret April 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 21, 2006 Kontakt Audi for information.... Jaja Supermule :) , jeg kender allerede svaret fra Audi på forhånd....... hvis de supporterede det ville de nok selv sælge et kit, eller sælge dem standard på bilerne. Motoren skal ikke indrettes til eternol det er det der er det smarte, så vidt jeg har læst mig til er det noget med indspøjtningen og brændstof slangerene der kan være et problem. men som sagt er jeg ikke prof i Eternol. derfor er jeg mere interesseret i hvis der var nogle "real life experince".
Homer Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Nu vi er i gang med risky business: Er der nogen der har prøvet at hælde fyringsolie på deres dieselbil? Jeg ville SÅ gerne prøve det, men kunne der nu være nogle andre end mig selv der ville risikere bil og motor, ville det da være dejligt...
Ronal Besvaret April 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 21, 2006 Nu vi er i gang med risky business: Er der nogen der har prøvet at hælde fyringsolie på deres dieselbil? Jeg ville SÅ gerne prøve det' date=' men kunne der nu være nogle andre end mig selv der ville risikere bil og motor, ville det da være dejligt... [/quote'] Er det ikke ulovligt? det vil jeg mene det er i DK, og derved risikere du en bøde af de store.
Guest Trine Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Nu vi er i gang med risky business: Er der nogen der har prøvet at hælde fyringsolie på deres dieselbil? Jeg ville SÅ gerne prøve det' date=' men kunne der nu være nogle andre end mig selv der ville risikere bil og motor, ville det da være dejligt... [/quote'] Jeg mener bestemt der er fyldt farvestof i fyringsolien, sådan at din udstødningsgas er en anelse "afslørende"... Men om man gør det i Sverige også ved jeg ikke.
Guest Supermule Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Det har jeg kørt på 1 halvandet år som kurér.... Det virker ganske fint til en 2,0 Hdi Peugeot.... og så kan man fylde op på DK tanken på Kastrupvej... Nu vi er i gang med risky business: Er der nogen der har prøvet at hælde fyringsolie på deres dieselbil? Jeg ville SÅ gerne prøve det' date=' men kunne der nu være nogle andre end mig selv der ville risikere bil og motor, ville det da være dejligt... [/quote']
dan Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 En svenske bekendt har en helt almindelig volvo v40 der er val omkring 5 år gammel. Han kører med 50 % etanol og 50 % 95 oktan, og det har han gjort i 1 års tid. Og han siger han intet kan mærke/høre. Men han er ikke mekaniker så hvordan motoren reelt har det, aner han ikke. Det var også DK tankene der var i nyhederne dengang det kom frem at mange køre på fyringsolie, fordi deres holdning var at de ikke ville være politibetjente overfor folk når de stod og tankede. De kunne kun sige at man ikke måtte men at tage pumpen ud af hånden på folk ville de ikke.
Michael Rasmussen Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Nu vi er i gang med risky business: Er der nogen der har prøvet at hælde fyringsolie på deres dieselbil? Jeg ville SÅ gerne prøve det' date=' men kunne der nu være nogle andre end mig selv der ville risikere bil og motor, ville det da være dejligt... [/quote'] Jeg har selv gjort det samme i en firmabil over en periode på 2½ år uden problemer. Du kan også bruge fiskeridiesel eller landmandsdiesel - Og kender man nogen der kender nogen som igen kender nogen så koster en L. ca 3-4 kr. da den jo er helt afgiftsfri for fiskere og landmænd. BEMÆRK dog at disse former for brændstof idag er farvet, og det kan give en ekstremt høj afgiftsregning til staten, hvis det bliver opdaget. Det kræver ca 3 fulde tankninger med alm diesel for at farvestoffet er forsvundet fra motorens indre.
Michael Rasmussen Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Det har jeg kørt på 1 halvandet år som kurér.... Det virker ganske fint til en 2' date='0 Hdi Peugeot.... og så kan man fylde op på DK tanken på Kastrupvej...[/quote'] Er det når du holder og venter på sodavandstransporter? I så fald må man jo håbe at der ikke er nogen der melder dig for at tanke ulovligt:)
Guest ThomasO Besvaret April 21, 2006 Rapporter Besvaret April 21, 2006 Ved ikke om det er smart bare at tanke ren Ethanol, som jeg læste på flere websider gør mange det faktisk herovre. Et af problemerne er at ethanol enten udtørrer eller æder pakninger, hvis ikke de er fremstillet til anvendelsen. Fedt at spare lidt lousy mammon her og nu, for måske at skyde en motor ad helvede til på sigt. Jeg ville ikke løbe risikoen ved at lege med blandingsforhold, så hellere købe en bil man har råd til at køre i..... hmmmm.....
laughingfrog Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 PLus, bliver du knaldet for at køre afgiftsfri diesel, så er det en STOR regning vi snakker om. Da du ikke kan bevise du "kun" har kørt denne ene tank, får du vupti lov a tbetale afgift for hver eneste KM du har kørt i bilen, uanset du altid har brugt alm afgiftsbelagt diesel. Ihvertfald i DK er reglen sådan. Så det kan blive dyrt.. :P
Danielsito Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Jeg læste et sted forleden, at der i Sverige er blandet 15% Ethanol i almindelig benzin. Jeg skal prøve at finde artiklen. Dette skal ikke forveksles med E85 som er 85% ethanol og 15% benzin. Desuden er det på tale, at blande lidt mere benzin i E85, i det nordlige Sverige, da det ellers kan være svært at starte bil, når der er koldere end -17 grader. Man kan sagtens lade sin almindelige motor køre på E85. MEN det går ud over holdbarheden... Spritten tørrer diverse pakninger og benzinslanger ud. På biler der er forberedt til at køre på E85, er slanger og pakninger lavet at materialer, der er resistente over for sprit. Desuden er topstykket anderledes, da E85 ikke har samme smøreevne som almindelig benzin. Daniel
Ronal Besvaret April 25, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 25, 2006 Jeg ville ikke løbe risikoen ved at lege med blandingsforhold' date= så hellere købe en bil man har råd til at køre i..... hmmmm..... Besparelsen var ikke det første i tankerne, fordi du for et forøget forbrug af brændstof hvis du kører på Etanol, det er jo mere miljøet.;) Og ikke at forglemme, hvis man kunne få en forøgelse af HK mellem 10-30 % alt afhængig af vind og vejr. Kunne være "sjov" at fylde på hvis man en dag igen skulle på sturupraceway eller op af strandvejen i DK, det vil sige fuld skrald indtil nålen står på 51.
Guest Supermule Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Skaf du dig noget methanol istedet og bland det i forhold 9:1, altså 9 liter benz og 1 liter methanol..... Det virker og ødelægger ikke dine pakninger. Besparelsen var ikke det første i tankerne, fordi du for et forøget forbrug af brændstof hvis du kører på Etanol, det er jo mere miljøet.;) Og ikke at forglemme, hvis man kunne få en forøgelse af HK mellem 10-30 % alt afhængig af vind og vejr. Kunne være "sjov" at fylde på hvis man en dag igen skulle på sturupraceway eller op af strandvejen i DK, det vil sige fuld skrald indtil nålen står på 51.
Ronal Besvaret April 25, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 25, 2006 Skaf du dig noget methanol istedet og bland det i forhold 9:1' date=' altså 9 liter benz og 1 liter methanol..... Det virker og ødelægger ikke dine pakninger.[/quote'] :th2: Modtagt :th2: og hvis du hører et brag på broen, så er det nok mig på vej mod månen
Guest Supermule Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Hehe nej men du behøves ikke at betale i brobizz'en........ :D
bananas Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Der pågår altså stadigvæk diskussioner omkring hvorvidt at ethanol rent faktisk for alvor er miljøvenligt. Problemet er, at der forbruges ret store mængder brændstoffer til at dyrke afgrøderne, og senere hen omdanne dem til ethanol. Så mange at der kun er et noget begrænset energioverskud Det er mest landsbrugsorganisationerne og benzinselskaberne, der promoverer disse blandinger af benzin og ethanol som "gode for miljøet". Hovedparten er jo stadig traditionel benzin og den besparede CO2-mængde er alt i alt temmelig begrænset. Her er et link fra US Department of Energiy http://www.eere.energy.gov/afdc/altfuel/eth_energy_bal.html Men det skal vel ikke forhindre folk i at spare nogen penge - tro bare ikke at I hjælper miljøet. Hvis I vil det så køb en bil, som kører meget langt på literen.
ulmus Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 :th2: Modtagt :th2: og hvis du hører et brag på broen' date=' så er det nok mig på vej mod månen[/quote'] Kunne du ikke køre et andet sted og afprøve det? Vi andre vil gerne kunne komme på arbejdet;)
Danielsito Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Hovedparten er jo stadig traditionel benzin og den besparede CO2-mængde er alt i alt temmelig begrænset. Det biobrændstof bruges i Ford, Saab og Volvo Ethanolmotorer er E85. Det er 85% ethanol og kun 15% benzin. Men jeg er enig med dig i at der ikke er den store fordel, miljømæssigt, pga resourcerne der bruges, for at producere det.
ole Besvaret May 8, 2006 Rapporter Besvaret May 8, 2006 Her lidt oplysning om at kører på E85. http://www.etanol.nu/
Martin R Besvaret July 8, 2007 Rapporter Besvaret July 8, 2007 Gad vide om der kommer nogle opgraderingskit til biler der ikke er født til at køre på E85..... det må jo være mere end pakninger der er problemet, ellers ville alle mærker vel bare smide et par nye pakninger i og et BioFuel skilt bag på bilen... med mindre at deres olieaktionærer bestemt er imod andre pakninger
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu