Carsten Olsen Skrevet April 27, 2006 Rapporter Skrevet April 27, 2006 Heysa. Jeg er nu kommet så langt med hensyn til at flytte til sverige (fået et los i røven af fruen, beroliget ungerne med at far stadigvæk nok skal være der for dem:love2: , fået penge fra vores andelslejlighed, skabt kontakt til en bank i sverige via min danske afdeling, afventer svar mht. et møde for at finde ud af hvor meget jeg kan låne). 1. Det jeg egentlig vil høre om andres erfaring om hvor tit man ikke får lejligheden til den pris der er udgangspunkt. 2. Og hvornår kan man regne med at man har fået lejligheden? 3. Da jeg ikke vælter mig i penge og kun har 120 000 dkr i kontanter og mangler både potter og pander samt alt andet, (min computer ville hun sgu ikke ha, så den fik jeg allernådigst lov til at ta med, tusinde tak for det min skat ). Er det så mest fordelagtig at låne dem samtidig med boliglånet? det smarteste ville være hvis de vil låne mig 100% til boligen. Sikke en masse vrøvl jeg lige fik væltet af mig, undskyld for det.
Fagerland Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Hej, Du skriver ikke i hvilken prisklasse du kigger på. Vi købte i okt. 2005 en lejlighed i centrum til 2.200.000 SEK. Vi lagde 100.000 danske i udbetaling. Prisen var sat til 2.100.000, og vi fik den til 2.150.000 i en bud runde. Hvilket så sælger sagde nej til!!!!Efterfølgende kom den i bud igen 2 uger senere, og jeg spurgte hvad vi kunne få den for. Svaret var 2.200.000 SEK. (Det er trods alt sælgers marked) Men det jeg høre er, at 2V og 3 V i centrum bliver budt op. Mange gange 20-30% af udgangsprisen. Men det er i centrum. Vi talte med et par banke, og ingen af dem ville låne os 100%. Dette er selvom, at vi har en års indkomst til sammen på henved 1.000.000 SEK. De ser gerne, at man har min. 5%. Jeg kan anbefale FSB. Det er en svensk bank, men de har også et kontor i Danmark, som vi har benyttet. /Fagerland
Guest Trine Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Lige et par korte. 1) du kan i mange tilfælde låne til udbetalingen i din danske bank, også låne de 80% af boligen i Sverige. Denne finte gælder også selvom du vælger "samme" bank på begge sider af sundet. 2) der bydes ofte op, hvor ofte er meget svært at sige. Men du er sikker på du har lejligheden når mælgeren ringer og siger du har fået den:) Good luck og forhåbentlig velkommen til Skåne:)
Thomas Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Heysa. Jeg er nu kommet så langt med hensyn til at flytte til sverige (fået et los i røven af fruen, beroliget ungerne med at far stadigvæk nok skal være der for dem:love2: , fået penge fra vores andelslejlighed, skabt kontakt til en bank i sverige via min danske afdeling, afventer svar mht. et møde for at finde ud af hvor meget jeg kan låne). 1. Det jeg egentlig vil høre om andres erfaring om hvor tit man ikke får lejligheden til den pris der er udgangspunkt. 2. Og hvornår kan man regne med at man har fået lejligheden? 3. Da jeg ikke vælter mig i penge og kun har 120 000 dkr i kontanter og mangler både potter og pander samt alt andet, (min computer ville hun sgu ikke ha, så den fik jeg allernådigst lov til at ta med, tusinde tak for det min skat ). Er det så mest fordelagtig at låne dem samtidig med boliglånet? det smarteste ville være hvis de vil låne mig 100% til boligen. Sikke en masse vrøvl jeg lige fik væltet af mig, undskyld for det. Hvor stor vil du have den og hvor vil du bo. Jeg har en lejlighed til salg på 9 sal i rosengården...
Gio Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Men du er sikker på du har lejligheden når mælgeren ringer og siger du har fået den:)Forkert! En detalje, men af yderste vigtighed: Du har ikke boligen før sælger har sat sin underskrift.
almir.dk Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Og man kan låne 100% I SEB. DE er mega flinke Hilsen Almir
Homer Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Forkert! En detalje, men af yderste vigtighed: Du har ikke boligen før sælger har sat sin underskrift. Også forkert! Du har først boligen den dag du overtager nøglerne - regler for "fortrydelse" i Sverige er anderledes end i Danmark, og i princippet kan både køber og sælger fortryde indtil overtagelsesdatoen. Hvis du hæver købet skal du dog betale erstatning til modparten, og størrelsen af denne afhænger af "modpartens" tab i forbindelse med ophævelsen. Dette afgøres oftest ved en domstol! Det kan næppe anbefales at prøve, men hvis man vil fortryde, er prisen ikke fast som i DK.
Guest Trine Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Forkert! En detalje, men af yderste vigtighed: Du har ikke boligen før sælger har sat sin underskrift. Undskyld... men jeg tror der blev spurgt til budrunden, hvornår man ved om man sidder med højeste bud. Jeg undskylder hvis mit svar var uklart.
NGO Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Reelt har man vel ikke 100% garanti for boligen før pengene er betalt og man har nøglen i hånden. Men når man har underskrevet kontrakt og betalt indskud, skal der så vidt jeg kan se, temlig store ting til for at vælte en handel. Mht bud over prisen, er det min erfaring at alt der ligger i de "bedre" områder af malmö skal forventes at blive budt min. 10% over udgangsprisen, som dog ofte syntes at være sat temmelig lavt. Har set flere hvor sælger vælger at lade den stå til salg i et godt stykke tid, også selvom der ligger et bud på den udbudte pris. Kigge på en 3 værelses (60m2) på Regementsgatan for et par måneder siden, den røg fra 1,2mill til 1,7 op på 2 dage i bud på over 100.000 pr trin. (så desværre ikke hvad den endte op i, da jeg stod af ved 1,3) //EDIT Budrunden foregår ved at mægler oplyser hvis der er et bud, og man afgiver så sit bud til denne. Skulle der komme et højere bud, bliver man kontaktet af mægler igen for at høre om man vil byde over. Det er sælger der accepterer det endelige bud. Enkelte mæglere har dog online visning af de forskellige bud på deres hjemmeside.
Kasper Besvaret April 27, 2006 Rapporter Besvaret April 27, 2006 Hvis man er lidt fræk og har koldt blod i årene, kan man helt undgå budrunder. Det kan højst koste den lejl. man havde drømt om ;o)
elpedro Besvaret April 28, 2006 Rapporter Besvaret April 28, 2006 Ja, som Kasper siger, så kan man jo godt omgå dem lidt. Vi skulle ud og kigge på det hus vi bor i idag, en mandag. Søndag ligger mægleren en besked om at visningen er aflyst. Der er nemlig en der har budt på huset, under betingelse af at visningen blev aflyst, og sælger ikke måtte vise det frem til andre. Heldigvis kendte vi vores regler, og sagde til mægler at han skulle ringe til sælger og sige at vi bød 100.000SEK over hvis vi måtte se huset (budet kan man jo altid trække tilbage), så på den måde lykkedes den anden interessents list ikke. Men det var jo egentligt meget smart tænkt, og det gav eddermaneme mig og min kæreste stress den mandag morgen hehe. Men så var det vist den anden der blev stresset da vi hævede buddet med 100k hæhæ... Det er jo bare ussel mammon.
SanneJ Besvaret April 28, 2006 Rapporter Besvaret April 28, 2006 Jeg har lige været igennem alt det der de sidste 14 dags tid, og købte en bostadsrätt i forgårs. Mægleren fortalte mig, at man er sikret lejligheden, når begge parter har skrevet under! Finito. Ikke noget med når man har indbetalt handpenning eller noget (Det havde han oplevet mange danskere som troede). Der er, som tidligere skrevet, godt nok nogle regler for fortrydelse, men så skal man godt nok ud i at betale mange penge i erstatning osv. (med mindre der er tale om aftalebrud). Mht. budgivning er der forskellige procedurer. Jeg har kun oplevet den åbne budgivning, hvor man fik sms besked, mail og samtidig kunne følge med på nettet, når der skete noget nyt i budgivningen. Det var sgu meget skægt (jeg endte jo med at få lejligheden). Jeg tror også det er meget forskelligt om man får sin bostad til udgangsprisen, det kommer jo selvfølgelig an på hvor attraktiv ejendommen er, hvor travlt sælger har med at sælge osv. osv. Man skal dog være opmærksom på, at sælger ikke nödvendigvis behøver at sælge til den der har lagt højeste bud! Men gå ind på diverse ejendomsmægleres hjemmesider, der finder du masser af information om budgivningsproceduren. Ang. lån så var jeg ikke klar over at SEB ville låne 100%, for det var ellers mit indtryk, at man de fleste steder selv skal lægge de 10% (Nordea, Skånes provinsbank, Föreningssparbanken). I SBAB er det dog 5%. Mit største problem med at låne, var at jeg kun er ansat tidsbegrænset og det er dermed ikke en fastansættelse (...men måske mere fast end så meget andet:rolleyes: ). Men i dit boliglån kan du ikke låne til hvad du præcist skal bruge til boligen (jeg forsøgte)! Men så er der vel andre lån...
Homer Besvaret April 28, 2006 Rapporter Besvaret April 28, 2006 Der er' date=' som tidligere skrevet, godt nok nogle regler for fortrydelse, men så skal man godt nok ud i at betale mange penge i erstatning osv. (med mindre der er tale om aftalebrud)...[/quote'] Det behøver ikke at være mange penge.. Som i alle andre erstatningssager er det op til modparten at dokumentere et tab - dette tab kan så kræves erstattet...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu